هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

ایتالیا به دلیل وجود دانشگاه‌های سطح یک پزشکی و جاذبه‌های فرهنگی یکی از مقاصد اصلی برای مهاجرت تحصیلی است. با توجه به این واقعیت یکی از سوالات متداولی که ممکن است در ذهن نقش ببندد در مورد هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا است. این هزینه فقط شامل شهریه نیست و هزینه امور عادی زندگی و اقامت نیز می‌شود. در ادامه این مطلب تمامی این هزینه‌ها بررسی شده تا اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، شفاف‌تر تصمیم بگیرید.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا چقدر است؟

برای راحت‌تر شدن کار شما هزینه‌های تحصیل در رشته پزشکی در کشور ایتالیا را به صورت جزء به جزء و در بخش‌های مختلف بررسی کرده‌ایم که عبارتند از:

هزینه شهریه

بخش اصلی از هزینه‌های تحصیل پزشکی در ایتالیا مربوط به شهریه دانشگاه است. البته شرایطی برای تحصیل رایگان وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم، با این وجود چه در دانشگاه دولتی و چه در دانشگاه‌های خصوصی هزینه مشخصی برای تحصیل وجود دارد. هر دانشگاه به طور مجزا شهریه مربوط به هر رشته زیر گروه پزشکی و پیراپزشکی را مشخص کرده است. با این حال هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا برای شهریه دانشگاه‌های دولتی حدود 1200 یورو در سال است. وضعیت شهریه در دانشگاه‌های خصوصی متفاوت بوده و هر دانشجو برای تحصیل پزشکی باید به طور متوسط در سال 15000 یورو شهریه پرداخت کند که البته با توجه به مقطع تحصیلی و تخصص‌های مختلف ممکن است این عدد بزرگتر باشد.

هزینه زندگی

بخش زیادی از هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا مربوط به خورد و خوراک، محل اقامت و خوابگاه می‌شود. به طور متوسط یک دانشجو برای رتق و فتق امور خود از نظر هزینه‌های زندگی در ایتالیا به صورت سالانه بین 12000 تا 18000 یورو پول نیاز دارد. این متوسط هزینه با توجه به شرایط زندگی در رم در نظر گرفته شده است. در صورتی که فرد شهری کوچکتر را برای تحصیل و زندگی انتخاب کند، هزینه تا حد زیادی کاهش پیدا کرد. در مقابل اگر به دنبال اجاره خانه به جای اقامت در خوابگاه و تفریحات خاصی باشید که به سبک زندگی شما مربوط است، این هزینه بیشتر خواهد شد.
نکته مهم دیگری که در این رابطه باید به آن اشاره کرد، کمک هزینه‌ تحصیل پزشکی در ایتالیا است که به دانشجویان محلی و بین‌المللی داده خواهد شد. این کمک هزینه هم مربوط به شهریه و هم هزینه زندگی است. البته باید گفت که برای دادن این کمک هزینه دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورتی شرایطی چون لیاقت علمی را داشته باشد، هزینه به فرد تعلق می‌گیرد. همچنین وام‌های دانشجویی نیز وجود دارد که با دریافت آنها تا حد زیادی می‌توان از پس هزینه‌های یک زندگی دانشجویی برآمد. در صورتی که در یکی از دانشگاه‌های ایتالیا مشغول به تحصیل پزشکی هستید، دفاتری به نام DSU در هر دانشگاه وجود دارد که در این زمینه راهنمایی لازم را به شما ارائه می‌دهد.

امکان تحصیل رایگان در ایتالیا

اگر به رشته پزشکی علاقه زیادی دارید و دوست دارید در یک کشور خارجی تحصیل کنید، اما در مورد هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا ترس دارید؛ باید گفت یکی از مزایای انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیلی، امکان تحصیل رایگان است. در واقع بورسیه‌ها به شما امکان تحصیل در این کشور را خواهد داد و مزیت بسیار بزرگی است که نباید از آن چشم‌پوشی کنید.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا
هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

چگونگی دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا

اولین مرحله برای دریافت بورسیه و تحصیل به صورت رایگان پزشکی در ایتالیا این است که درخواست به دانشگاه خود ارائه دهید. در مرحله بعد بررسی از طرف کمیته علمی دانشگاه برای اینکه واجد شرایط بورسیه هستید یا خیر انجام می‌شود. با دریافت این بورسیه به صورت کلی از پرداخت شهریه معاف خواهید شد یا هزینه بسیار جزئی برای خدمات عمومی دانشگاه از شما دریافت خواهد شد.
یکی از شناخته‌شده‌ترین بورسیه‌های که برای کاهش هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا می‌توانید دریافت کنید، بورسیه استانی است که با نام DIRITTO ALLO STUDIO UNIVERSITARIO نیز معروف است. فرقی ندارد که در چه مقطع یا رشته هستید؛ در صورت داشتن شرایط زیر مجاز به دریافت آن هستید:
شرایط دریافت بورسیه استانی:
بورسیه استانی بر اساس اصل need-based به فرد داده می‌شود. همانگونه که از نام این اصل پیداست به افرادی تعلق خواهد گرفت که بتوانند ثابت کنند بنیان علمی قوی را دارند اما به لحاظ وضعیت مالی از پس هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا برنمی‌آیند. همچنین در صورتی که فرد تحت کفالت والدین باشد اما آنها وضعیت مالی مساعد برای تحصیل فرزند خود نداشته باشند، می‌توانند برای دریافت بورسیه استانی اقدام کنند. مواردی چون تابعیت و وضعیت اقامت، تعداد افراد خانواده، وضعیت بیمه و مالیات فرد، شرایط زندگی و شغل والدین برای اعطای این بورسیه بررسی می‌شود.
البته باید گفت که در برخی دانشگاه‌ها بورسیه بر اساس اصل شایستگی نیز به فرد داده می‌شود که باید در طول مدت تحصیل دانشجو دارای شرایط علمی و توانایی‌های لازم در رشته خود باشد تا بتواند این بورسیه را دریافت کند.

با بورسیه استانی موارد زیر برای دانشجو پوشش داده خواهد شد:
• پرداخت شهریه دانشگاه
• اعطای خوابگاه رایگان
• یک وعده غذای رایگان در روز
• اعطای کمک‌ هزینه به صورت نقدی تا 3000 یورو در سال
• اعطای 5200 یورو کمک هزینه به صورت نقدی در سال، در صورت اختصاص ندادن غذا و خوابگاه
• تخفیفات مختلف به طور مثال برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی

سخن پایانی

با توجه به اینکه هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا نسبت به کشورهایی چون انگلیس و استرالیا و … کمتر است، به نظر می‌رسد مقصد خوبی برای تحصیل در قاره اروپا باشد. همچنین امکان اعطای بورسیه نیز یکی از این مزیت‌ها به شمار می‌رود. با این وجود بهتر است قبل از هر اقدامی از یک موسسه معتبر مهاجرتی مانند موسسه امیدار، مشاوره‌های لازم در این زمینه را دریافت کنید. با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن