تحصیل داروسازی در اوکراین

داروسازی حرفه‌ای بسیار پیچیده است که نیاز به تخصص بالا دارد زیرا مستقیما با سلامت انسان‌ها در ارتباط است. افرادی که قصد دارند در این حرفه مشغول شوند، باید در پزشکی، شیمی و زیست شناسی از دانش کافی برخوردار باشند. تحصیل داروسازی در اوکراین می‌تواند یک گزینه مناسب برای علاقه‌مندان این رشته باشد تا تحصیلات خود را در یک کشور اروپایی بگذرانند و مدرک خود را از دانشگاه‌های این کشور کسب کنند. مدرک صادره از دانشگاه‌های اوکراین در بیشتر کشورهای جهان معتبر می‌باشد.

از قرن بیستم اقتصاد اوکراین متحول شد و از لحاظ علمی و آموزشی نیز این کشور پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است. از این رو هر سال، دانشجویان زیادی از سراسر جهان برای تحصیل به این کشور شرق اروپا مهاجرت می‌کنند. رشته‌های علوم پزشکی و از جمله تحصیل داروسازی در اوکراین طرفداران بسیاری دارند و به دلیل شرایط مناسب، متقاضیان زیادی را نیز از ایران و سایر کشورها به خود جذب می‌کنند. بیش از 1000 دانشجوی بین المللی فقط در یکی از دانشگاه های شهر خارکف مشغول به تحصیل هستند.

شرایط تحصیل رشته داروسازی در اوکراین

ویدئو تحصیل داروسازی در اوکراین

شرایط تحصیل رشته داروسازی در اوکراین

در دانشگاه‌های برتر اوکراین دوره‌های گسترده‌ای برای رشته‌های مرتبط با پزشکی از جمله رشته داروسازی به دانشجویان بین المللی ارائه می‌شود. مدت تحصیل داروسازی در اوکراین 5 سال است. دانشجویان می‌توانند برنامه تحصیلی داروسازی خود را به یکی از زبان‌های انگلیسی، اوکراینی یا روسی سپری کنند. برای ورود به دانشگاه‌های این کشور، آزمون ورودی برگزار نمی‌شود و ارائه مدرک زبان نیز الزامی نیست. البته متقاضیان تحصیل به زبان اوکراینی یا روسی باید در یک دوره پادفک شرکت کنند. همچنین برای تحصیل داروسازی در اوکراین حداقل مدرک دیپلم متوسطه نیاز است و معدل متقاضی می‌بایست بالای 15 باشد. شرط سنی نیز برای متقاضیان درنظر گرفته شده است که در رشته داروسازی حداقل 18 سال و حداکثر 32 سال است.

در این دوره تحصیلی، علاوه بر دروس مربوط به داروسازی، اصول پزشکی، زیست شناسی و برخی از ابعاد بالینی نیز آموزش داده می‌شود. تحصیل داروسازی در اوکراین با هدف آماده‌سازی دانشجویان برای اشتغال در شرکت‌ها یا تحقیق و پژوهش در زمینه داروسازی با روش‌های عالی و نوین آموزش داده می‌شود.

برنامه داروسازی در اوکراین

تحصیل داروسازی در اوکراین شامل داروسازی گیاهی، شیمی دارویی، اقتصاد و سامان‌دهی داروسازی، فناوری دارو، داروساز ارشد، داروساز در زمینه‌ی دارویی، انبار داروخانه، متخصص محصولات آرایشی و بهداشتی، متخصص کنترل کیفی داروها و محصولات پزشکی، متخصص بازاریابی و مدیر شرکت دارویی می‌باشد.

دانشجویان در ترم‌های ابتدایی دوره با ضوابط طبیعی، مالی، اجتماعی و انسان دوستانه در زمینه داروسازی آموزش می‌بینند و ترم‌های بالاتر برای ضوابط تخصصی این رشته در نظر گرفته شده است. آموزش عملی دانشجویان داروسازی در بخش صنعتی معمولا در کلینیک‌های چند رشته‌ای دانشگاه‌ها انجام می‌شود. همچنین آموزش داروسازی و صنایع شیمیایی و دارویی نیز اغلب در شهر اودسا، منطقه‌های مجاور آن، باغ‌های گیاه شناسی و مناطق تحقیقاتی ویژه پرورش گیاهان دارویی انجام می‌شود. سرفصل‌های اصلی تحصیل داروسازی در اوکراین شامل داروسازی، زیست شناسی، ژنتیک، گیاه شناسی، شیمی، شیمی تحلیلی و شیمی آلی است.

زبان تحصیل داروسازی در اوکراین

زبان تحصیل داروسازی در اوکراین

همانطور که اشاره شد، متقاضیان تحصیل داروسازی در اوکراین این امکان را دارند که زبان تحصیل خود را از بین زبان‌های انگلیسی، اوکراینی و روسی انتخاب کنند. تحصیل به زبان انگلیسی اغلب مورد توجه دانشجویان خارجی از کشورهای ایران، پاکستان، هند، نیجریه، بنگلادش و کشورهای عرب زبان قرار می‌گیرد. البته تحصیل داروسازی به زبان اوکراینی و روسی نیز علاقه‌مندان خاص خود را دارد، به ویژه اینکه زبان اوکراینی و روسی هر دو در کشور اوکراین رایج است.

تحصیل داروسازی اوکراین به هر زبانی که مورد انتخاب متقاضیان باشد، به مدرک زبان نیاز ندارد. دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل داروسازی به زبان اوکراینی و روسی می‌بایست در یک دوره یک ساله اجباری پادفک شرکت کنند. اما متقاضیان تحصیل داروسازی در اوکراین به زبان انگلیسی لازم است یک ترم زبان انگلیسی را در کالج‌های اوکراین بگذرانند که حدود شش ماه به طول می‌انجامد.

تحصیل داروسازی به زبان انگلیسی

تحصیل داروسازی در اوکراین به زبان انگلیسی بسیار مورد توجه دانشجویان خارجی از جمله ایرانیان قرار دارد که از دلایل آن می‌توان به کیفیت تحصیل به این زبان اشاره کرد. کشور اوکراین چندین دهه تجربه آموزش به زبان انگلیسی را دارد و از این نظر متقاضیان می‌توانند با اطمینان خاطر از کیفیت آموزش دانشگاه‌های این کشور، برای پذیرش اقدام کنند. متقاضیان فاقد مدرک زبان که قصد دارند زبان انگلیسی را به عنوان زبان تحصیل خود انتخاب کنند و یا در مصاحبه دانشگاه به زبان انگلیسی حضور یابند، می‌توانند یک دوره شش ماهه را در کالج‌های اوکراین به تحصیل زبان انگلیسی بپردازند.

داروسازی به زبان اوکراینی یا روسی

افرادی که قصد دارند تحصیل داروسازی در اوکراین را به زبان اوکراینی یا روسی سپری کنند، نیاز به ارائه مدرک این زبان‌ها ندارند و تنها لازم است در یک دوره یک ساله پادفک شرکت کنند. دوره پادفک شامل آموزش زبان اوکراینی یا روسی و همچنین تدریس دروس زیست، شیمی و ریاضی به این دو زبان است. تحصیل داروسازی به زبان اوکراینی یا روسی دو مزیت عمده نسبت به تحصیل به زبان انگلیسی دارد؛ اول آنکه هزینه تحصیل داروسازی به این دو زبان در مقایسه با تحصیل به زبان انگلیسی بسیار کمتر است. مزیت مهم‌تر که متقاضیان باید آن را درنظر بگیرند این است که دانشگاه‌های داروسازی این کشور دوره داروسازی به زبان اوکراینی یا روسی را در سطح بسیار بالاتری از زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

دانشگاه های داروسازی در اوکراین

دانشگاه‌های داروسازی در اوکراین

برای تحصیل داروسازی در اوکراین متقاضیان چندین انتخاب خوب پیش رو دارند که مدارک آن‌ها در کشورهای دیگر نیز معتبر شناخته می‌شود. این دانشگاه‌ها عبارتند از:
• دانشگاه ملی داروسازی
• دانشگاه ملی پزشکی
• دانشگاه پزشکی ملی ادسا

دانشگاه ملی داروسازی اوکراین

تحصیل داروسازی در دانشگاه ملی داروسازی

دانشگاه ملی داروسازی یک مرکز آموزش داخلی و توسعه دانش در زمینه اختصاصی داروسازی است که در جهت تحقق سیاست‌های آموزشی کشور، از متخصصان بسیار ماهر بهره می‌برد. این دانشگاه در اجرای تحولات علمی اوکراین در زمینه داروسازی رتبه برتر را از آن خود کرده است. این دانشگاه سال 1805 به عنوان گروه داروسازی دانشگاه امپراتور خارکف تأسیس شده و اصلی‌ترین مرکز آموزش عالی داروسازی با سنت‌ها علمی غنی در اوکراین است.
دانشگاه ملی داروسازی از ده بخش داروسازی، داروسازی بالینی، فناوری دارو، بیوتکنولوژی، فناوری دارویی، عطر و لوازم‌آرایشی و بهداشتی، بیوتکنولوژی، اقتصاد شرکت‌ها، بازاریابی، مدیریت سازمان، استانداردسازی و صدور گواهینامه کیفیت تشکیل شده است. همکاری با کارخانه‌های برجسته شیمیایی و دارویی خارکف و دیگر مناطق اوکراین از بخش‌های جدایی‌ناپذیر روند آموزشی این دانشگاه است. دانشگاه ملی داروسازی خارکف همچنین مجلات و کتاب‌های درسی متعددی را در زمینه داروسازی منتشر کرده است که تدریس آن‌ها در اوکراین و خارج از این کشور رایج است. مدرک تحصیلی صادر شده از دانشگاه ملی داروسازی در اروپا و دیگر کشورهای جهان شناخته شده است.

 

دانشگاه ملی پزشکی اوکراین

تحصیل داروسازی در دانشگاه ملی پزشکی اوکراین

دانشگاه ملی پزشکی اوکراین نیز یکی از گزینه‌ها برای تحصیل داروسازی در اوکراین است که مورد استقبال دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته است. این مرکز علمی یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور اوکراین برای تحصیل در رشته‌های مختلف پزشکی و رشته‌های مرتبط با آن از جمله داروسازی می‌باشد. این دانشگاه در کیف، پایتخت اوکراین و یکی از بزرگترین شهرهای اروپا قرار گرفته است.

دوره داروسازی در دانشگاه ملی پزشکی اوکراین برای دانشجویانی ارائه شده است که به کسب تخصص و آموزش در بکارگیری موثر داروها تمایل دارند. دانشجویان این دانشگاه برای کار تخصصی در موسسات داروسازی و مراکز تحقیقاتی آموزش داده می‌شوند. از موضوعات اصلی ارائه شده در دانشکده داروسازی می‌توان به مبانی بیوشیمی، تغذیه انسان، علوم فیزیولوژیکی، ژنتیک مولکولی انسان، میکروبیولوژی دارویی، فرآیندهای بیماری، داروسازی، شیمی آلی و فیزیکی، علم شیمی، آشنایی با میکروبیولوژی، صنعت داروسازی، معرفی داروسازی، تمرین داروسازی و فارماکوکینتیک اشاره کرد.

دانشگاه پزشکی ملی ادسا

تحصیل در دانشگاه ملی پزشکی ادسا

یکی دیگر از دانشگاه‌های شناخته شده و معتبر در اوکراین که دوره داروسازی را ارائه می‌دهد، دانشگاه ملی پزشکی ادسا است. آموزش داروسازی در دانشگاه ملی ادسا از سال 1903 همزمان با ورود گروه علمی داروسازی در دانشگاه نوروسیسک تأسیس شد و آموزش این دوره تا کنون ادامه دارد. در سال‌های بعد موسسات آموزش عالی دارویی دیگری نیز بر اساس این دپارتمان ایجاد یا به آن ملحق شدند. در نتیجه دانشگاه ملی ادسا به عنوان مرکز قدرتمند علمی در زمینه داروسازی برای آموزش نیروهای کار در داروسازی، پزشکی، صنعت داروسازی و مواد شیمیایی عنوان شد. با توجه به وجود دانشگاه ادسا در این منطقه انواع شرکت‌های داروسازی با مالکیت‌های مختلف تاسیس شده است.

اعتبار علمی تحصیل داروسازی اوکراین

یکی از شرایطی که متقاضیان تحصیل در خارج از کشور باید به آن توجه ویژه داشته باشند، معتبر بودن مدرک تحصیلی دانشگاه مورد نظر آن‌ها است. مدرک تحصیلی کسب شده پس از دوره تحصیلی داروسازی در دانشگاه‌های اوکراین، این امکان را به فارغ‌التحصیلان می‌دهد که برای اشتغال در زمینه تحصیلی خود در صنایع مرتبط اقدام کنند. این افراد می‌توانند در کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان مشغول به کار شوند. در حال حاضر کشور اوکراین عضو ناظر اتحادیه اروپا است و به دلیل موقعیت آن، احتمال عضویت دائم آن در اتحادیه اروپا بسیار بالا است. اوکراین از سال 2005 در بین کشورهای عضو سیستم هماهنگ آموزش اتحادیه اروپا یا پروسه بولونیا شده است. بنابراین مدرک تحصیل داروسازی صادر شده از دانشگاه‌های این کشور در اروپا معتبر است.
افرادی که تمایل دارند پس از اتمام تحصیل خود در یک کشور اروپایی به ایران برگردند و در کشور خود مشغول به کار شوند باید توجه داشته باشند که دانشگاه مورد نظر آن‌ها حتما باید در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار داشته باشد. در غیر اینصورت، امکان اشتغال با مدرک صادر شده از آن دانشگاه در ایران وجود ندارد. طبق لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت، هیچ کدام از دانشگاه‌های داروسازی کشور اکراین مورد تایید این وزارت نیستند.

هزینه تحصیل داروسازی در اوکراین

برای تحصیل داروسازی در اوکراین دانشجویان بین‌المللی باید تمکن مالی داشته باشند و هزینه های تحصیل در این کشور را در نظر بگیرند. تحصیل داروسازی در اوکراین شامل هزینه‌هایی از جمله هزینه دریافت دعوتنامه، دوره پادفک، شهریه دانشگاهی و هزینه اقامت است. به طور کلی، هزینه تحصیل داروسازی در دانشگاه‌های اوکراین در سال اول حدود 6200 دلار است و در سال دوم و سال‌های بعدی تحصیل این هزینه به 4200 دلار کاهش می‌یابد.

کار حین تحصیل داروسازی در اوکراین

یکی از فرصت‌های ایده‌آل برای دانشجویان بین‌المللی، اجازه کار در کشور مقصد است تا بتوانند هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تامین کنند. دانشجویان بین‌المللی داروسازی در اوکراین نیز می‌توانند در حین تحصیل 20 ساعت در هفته مشغول به کار باشند. علاوه بر این فرصت این را دارند که در تعطیلات تابستان اشتغال تمام وقت داشته باشند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های اوکراین، پس از تحصیل نیز اجازه کار در اوکراین و دیگر کشورهای اروپا را دارند . فارغ‌التحصیلان می‌توانند پس از 5 سال، برای اقامت در کشور اوکراین اقدام کنند.

مدارک لازم برای دریافت پذیرش از دانشگاه های داروسازی اوکراین

مدارک لازم برای دریافت پذیرش از دانشگاه های داروسازی اوکراین

دریافت پذیرش در رشته داروسازی از دانشگاه‌های اوکراین شامل دو مرحله است. در ابتدا متقاضی می‌بایست مدارک خود را جهت پذیرش از دانشگاه مورد نظر در دوره داروسازی، از طریق پست الکترونیک و فکس ارسال کند. هزینه‌های لازم را نیز می‎‌تواند از طریق انتقال بانکی یا اتحادیه غربی پرداخت کند. پس از دریافت مدارک مورد نیاز و مبالغ پرداختی، دانشگاه نامه‌ی پذیرش در دانشگاه، دعوتنامه و نامه‌ پشتیبانی ویزا را برای متقاضی ارسال می‌کند. مدارک ارسالی به دانشگاه شامل موارد زیر است:

• کپی گذرنامه بین المللی
• کپی مدرک تحصیلی
• فرم در خواست پذیرش
• کپی مدارک پزشکی عمومی
• هزینه‌ دعوتنامه
• هزینه‌ی پیک

در گام بعدی هنگامی که متقاضی دعوتنامه، نامه پذیرش و پشتیبانی ویزا را دریافت کرد، می‌بایست مدارک زیر را به سفارت یا کنسولگریی اوکراین ارائه دهد تا مورد بررسی قرار بگیرد.

• اصل دعوتنامه
• اصل گذرنامه‌ بین المللی با اعتبار یک سال
• ترجمه مدرک دبیرستان به زبان اوکراینی
• ترجمه گواهی تولد به زبان اوکراینی
• ترجمه گواهی پزشکی مبنی بر عدم ابتلا به ایدز به زبان اوکراینی
• ترجمه گواهی پزشکی مبنی بر سلامت جسمی و ذهنی به اوکراینی
• 8 قطعه عکس گذرنامه

سخن پایانی

پذیرش از دانشگاه‌های اوکراین و دریافت ویزای دانشجویی این کشور با توجه به شرایط سنی، معدل، زبان تحصیل، آزمایشات کامل پزشکی و ارائه مدارک مورد نیاز انجام می‌شود. دانشگاه‌های اوکراین سطح علمی نسبتا خوبی دارند و امکان انتقال دانشجویان بین‌المللی از این کشور به دانشگاه‌های برتر و معتبر در سطح بین‌المللی از جمله آمریکا ،کانادا و کشورهای اروپایی امکان‌پذیر است. متقاضیان تحصیل داروسازی در اوکراین توجه داشته باشند که برای اخذ پذیرش و ویزا حتما به زمان شروع ترم تحصیلی توجه داشته باشند. همچنین متقاضیان ایرانی باید در نظر بگیرند که دانشگاه‌های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیستند. با مشاورین مدیکال پرتال در تماس باشید تا بهترین راهکار را به شما ارائه دهند.

دیدگاه (18)

  • فرمانی پاسخ

    سلام آیا میشه بعد از تحصیل داروسازی در اوکراین مشغول به کار شد؟

    2 آبان 1400 در 05:43
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای فرمانی. وقت بخیر
      بله

      4 آبان 1400 در 14:57
  • ساغر حسینی پاسخ

    باسلام
    آیا دانشگاه های پزشکی اوکراین برای تحصیل داروسازی مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟

    2 آبان 1400 در 05:42
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم حسینی. وقت بخیر
      خیر، در حال حاضر اوکراین دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران نداره.

      4 آبان 1400 در 14:58
  • مهدی زعیمی پاسخ

    هزینه تحصیل داروسازی در اوکراین چقدره؟

    30 مهر 1400 در 03:10
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای زعیمی. وقت بخیر
      از 2 هزار دلار به بالا.

      4 آبان 1400 در 15:56
  • مسعود رضایی پاسخ

    تحصیل داروسازی در اوکراین چندسال طول میکشه؟

    30 مهر 1400 در 03:10
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای رضایی. وقت بخیر
      از سالانه 2 هزار دلار.

      4 آبان 1400 در 15:52
  • نورا پاسخ

    خیلی ممنون از نکاتی که گفتید

    27 مهر 1400 در 00:13
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم نورا. وقت بخیر
      ممنون از نظرتون.

      28 مهر 1400 در 20:41
  • منیر پاسخ

    سلام وقت بخیر مدت زمانی که طول میکشه دانشگاه درخواستمون رو تایید کنه چه قدره؟

    27 مهر 1400 در 00:11
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بستگی به زمانی داره که شما اقدام کنید.

      28 مهر 1400 در 20:42
  • افسانه پاسخ

    ببخشید اوکران برای کار هنگام تحصیل به مجور اشتغال نیاز داره؟

    26 مهر 1400 در 18:39
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم افسانه. وقت بخیر
      بله.

      29 مهر 1400 در 18:19
  • میترا پاسخ

    سلام و درود. اوکراین ویزای همراه میده؟

    26 مهر 1400 در 18:38
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم میترا. وقت بخیر
      خیر

      29 مهر 1400 در 18:19
  • سلاله پاسخ

    سلام روزبخیر
    ببخشید اوکراین تایید ایران هست برای داروسازی ؟

    30 اردیبهشت 1400 در 14:20
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت شما هم بخیر خانم سلاله
      امسال (۲۰۲۱) دانشگاهی موردتایید وزارت بهداشت ایران نداشته
      ولی امیدوارم در سالهای آتی اضافه بشه

      30 اردیبهشت 1400 در 14:22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن