تحصیل داروسازی در ایتالیا

داروسازی همیشه از رشته‌های پرطرفدار و پرتقاضا در رشته‌های مرتبط به علوم پزشکی است. اهمیت این رشته در حوزه سلامت و نیاز روز افزون به نیروی انسانی در این حوزه به جهت مبارزه، پیشگیری و درمان بیماری‌ها باعث شده این رشته به طور ویژه مورد توجه واقع شود. تحصیل داروسازی در ایتالیا نیز به همین دلایل مورد توجه متقاضیان زیادی از سراسر جهان است. همین امر باعث شده برای ورود به این رشته در دانشگاه‌های ایتالیا رقابت شدیدی وجود داشته باشد.

تحصیل داروسازی در این کشور شرایطی دارد که ممکن است در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت باشد. بنابراین متقاضیان می‌بایست پیش از اقدام برای پذیرش، اطلاعات کاملی درباره شرایط تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود را بدست بیاورند. در این مطلب به کلیات تحصیل این رشته در دانشگاه‌های ایتالیا می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

ویدئو تحصیل داروسازی در ایتالیا

دلایلی که تحصیل داروسازی در ایتالیا پرطرفدار است

در بین کشورهای اروپایی می‌توان ایتالیا را مناسب‌ترین مقصد برای مهاجرت تحصیلی دانست. تحصیل داروسازی در ایتالیا از جهات مختلفی قابل توجه است؛ اول آنکه دانشگاه‌های این کشور از اعتبار و قدمت بالایی برخوردار است به طوری که گفته می‌شود دانشگاه بولونیای این کشور، اولین دانشگاه اروپا نام گرفته است. دومین دلیل، اعتبار جهانی مدارک صادر شده از دانشگاه‌های این کشور در رشته داروسازی است؛ چرا که ایتالیا عضو اتحادیه اروپا و همچنین حوزه شینگن است.

دلیل دیگر صرفه اقتصادی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا است. هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا به نسبت سایر کشورهای اروپایی مناسب‌تر است و علاوه بر آن، دانشجویان دانشگاه‌های ایتالیا می‌توانند هر ساله از بورسیه‌های تحصیلی دولتی و دانشگاهی استفاده کنند. در نهایت می‌توان به این نکته اشاره کرد که درصد بالایی از متقاضیان تحصیل داروسازی در ایتالیا پذیرش می‌شود.

تحصیل داروسازی در ایتالیا

داروسازی از رشته‌های مهم حوزه سلامت و پزشکی است و افراد بسیاری تمایل دارند تحصیلات خود را در یک کشور اروپایی بویژه ایتالیا، به دلایل گفته شده، ادامه دهند. تحصیل داروسازی در ایتالیا یک دوره پنج ساله است که در بیشتر دانشکده‌های داروسازی آن به زبان ایتالیایی تدریس می‌شود. البته تحصیل داروسازی به زبان انگلیسی نیز در این کشور امکان پذیر و ظرفیت آن محدود است.

نکته مهم درباره تحصیل داروسازی در ایتالیا برگزاری آزمون ورودی داروسازی است که ممکن است نوع آزمون و نمره آن در دانشگاه‌های مختلف این کشور، متفاوت باشد. دانشگاه‌های ایتالیا از سطح علمی بالایی برخوردارند و مدرک داروسازی آن‌ها در اتحادیه اروپا معتبر است. بعلاوه اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی این کشور مورد تایید وزرات بهداشت ایران نیز قرار دارد. هدف اصلی از ارائه رشته داروسازی در ایتالیا، تربیت متخصصان جوان با دانش تئوری و عملی است تا بتوانند نقش موثری در زمینه‌های مختلف دارویی ایفا کنند.

شرایط پذیرش دانشگاههای ایتالیا در رشته داروسازی
• اتمام دوره دبیرستان و ارائه مدرک دیپلم و ریز نمرات دوره دبیرستان
• مدرک معتبر زبان انگلیسی یا ایتالیایی (آیلتس 6.5 برای زبان انگلیسی و سطح B2 برای زبان ایتالیایی)
• گواهی قبولی در آزمون ورودی داروسازی دانشگاه مورد نظر
• ارائه گواهی مبنی بر تمکن مالی متقاضی در تامین هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در ایتالیا

آنچه از تحصیل داروسازی در ایتالیا می‌آموزید

• آشنایی و شناخت اشکال مختلف دارویی و نیز تهیه فرمولاسیون آن‌ها؛
• فراگیری دانش بیوشیمی عمومی در راستای درک انواع مکانیسم‌های مولکولی، پدیده‌های زیستی و نیز سوخت و ساز بدن؛ فارغ‌التحصیلان داروسازی پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و اسیدهای نوکلئیک در داروسازی را کاملا می‌شناسند و تشخیص می‌دهند.
• فراگیری دانش پایه در ارتباط با مواد شیمیایی و همینطور تسلط بر ساختارهای مولکولی، تعادل یونی و شیمی گروه‌های عاملی
• فراگیری دانش شیمی دارویی و فارماکولوژی به جهت درک بیشتر دارو و ویژگی‌های فارماکوکینتیک، فارماکودینامیک و سمیت آن‌ها
• فراگیری دانش کافی درباره آناتومی بدن حیوانی و گیاهی و همینطور مورفولوژی و فیزیولوژی بدن انسان

آزمون ورودی تحصیل داروسازی در ایتالیا

آزمون ورودی تحصیل داروسازی در ایتالیا

در ایتالیا برای پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف آزمون ورودی برگزار می‌شود. متقاضیان برای اخذ پذیرش در رشته داروسازی از دانشگاه‌های این کشور نیز می‌بایست در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت و نمره لازم را کسب کنند. آزمون ورودی دانشگاه‌ها می‌تواند مختص به خود دانشگاه یا همان آزمون بین‌المللی IMAT باشد . برخی دانشگاه‌ها نیز ممکن است برای پذیرش آزمونی برگزار نکنند اما ارائه نمره بالا در IMAT در پذیرش این دانشگاه‌ها نیز موثر است. با وجود این آزمون‌ها، پذیرش در رشته داروسازی این دانشگاه‌ها رقابتی است و رقابت بر سر دانشگاه‌های ارائه کننده این رشته به زبان انگلیسی بیشتر می‌باشد.

آزمون‌های ورودی در ایتالیا برگزار می‌شود و داوطلبان برای شرکت در این آزمون‌ها از دانشگاه مورد نظر خود، پذیرش مشروط دریافت می‌کنند. داوطلبان با نامه پذیرش مشروط ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت می‌کنند که در این مرحله ارائه مدرک زبان الزامی است. در صورت قبولی در آزمون ورودی و دریافت پذیرش، ویزای تحصیلیی تمدید می‌شود اما اگر متقاضی نتواند در آزمون ورودی قبول شود، این فرصت را خواهد داشت تا در یک دوره ۶ تا ۹ ماهه شرکت کند و پس از آن تحصیل داروسازی در ایتالیا را به طور رسمی آغاز کند.

آزمون ورودی IMAT در ایتالیا

آزمون ورودی IMAT در ایتالیا

International Medical Admission Test یا آزمون IMAT برای همه رشته‌های مرتبط به علوم پزشکی برگزار می‌شود. بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش دانشجویان را در رشته‌های علوم پزشکی از جمله پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی، بر اساس آزمون IMAT انجام می‌دهند. این آزمون شامل 60 سوال 5 گزینه‌ای است که به صورت حضوری برگزار می‌شود. داوطلبان 100 دقیقه مهلت دارند که به سوالات پاسخ دهند. متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند که ممکن است نمره قبولی IMAT برای پذیرش در دانشگاه‌های مختلف داروسازی متفاوت باشد که باید از آن اطمینان پیدا کنند. آزمون IMAT شامل چهار بخش اطلاعات عمومی و استدلال منطقی، زیست شناسی، شیمی و فیزیک و ریاضی است که به ترتیب شامل 22، 18، 12 و 8 سوال است.

دانشگاه های برتر تحصیل داروسازی در ایتالیا

دانشگاه های برتر تحصیل داروسازی در ایتالیا

اعتبار دانشگاه یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای تحصیل در خارج از کشور است. قطعا همه متقاضیان تحصیل داروسازی در ایتالیا تمایل دارند که از برترین دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرند تا علاوه بر استفاده از سطح علمی و امکانات آموزشی استاندارد، در آینده نیز بتوانند از اعتبار مدرک این دانشگاه‌ها برای اشتغال خود استفاده کنند. به عنوان مثال، دانشگاه میلان بهترین دانشگاه برای تحصیل داروسازی در ایتالیا است که دانشکده داروسازی آن رتبه ۱۵۴ رنکینگ جهانی را در اختیار دارد. برترین دانشگاه‌های ایتالیا در رشته داروسازی عبارتند از:
• دانشگاه تور ورگاتا
• دانشگاه ساپینزای
• دانشگاه تورین
• دانشگاه بلونیا
• دانشگاه فلورانس
• دانشگاه مسینا
• دانشگاه میلان
• دانشگاه پادوا

دانشگاه بولونیا

تحصیل داروسازی در دانشگاه بولونیا

بولونیا از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است که در شهر رم قرار دارد. این دانشگاه از اعتبار جهانی برخوردار است و مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز می‌باشد. این دانشگاه جزو برجسته‌ترین دانشگاه‌هایی است که داروسازی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کند. در گذشته دانشگاه بلونیا پذیرش دانشجو را بر اساس رزومه تحصیلی و انجام می‌داد اما در حال حاضر پذیرش این دانشگاه برای رشته داروسازی تنها بر اساس آزمون TOLC-F است. دانشگاه بلونیا در سال 2021-2022 طی دو فراخوان در مدت زمان 20 می تا 20 جولای 2021 و 28 جولای تا 8 سپتامبر 2021 اقدام به پذیرش می‌کند. در فراخوان اول 25 نفر دانشجوی اروپایی و 45 نفر دانشجوی غیر اروپایی و در فراخوان دوم 25 نفر دانشجویان اروپایی و 5 نفر دانشجوی غیر اروپایی پذیرش می‌شود. سطح زبان مورد نیاز برای تحصیل در این دانشگاه نمره ۵٫۵ آیلتس یا نمره ۷۸ تافل است.

دانشگاه تور ورگاتا

تحصیل داروسازی در دانشگاه تور ورگاتا

تور ورگاتا از معتبرترین دانشگاه‌های ایتالیا است که با توجه به اعتبار دوره داروسازی این دانشگاه و نیز امکان تحصیل رایگان و دریافت بورسیه استانی، گزینه بسیار مناسبی برای تحصیل داروسازی در ایتالیا به زبان انگلیسی محسوب می‌شود. با این بورسیه داوطلبین از پرداخت شهریه معاف شده و سالانه تقریبا مبلغ ۵۰۰۰ یورو، کمک هزینه تحصیلی به صورت نقد و در ۲ قسط از اداره بورسیه محل تحصیل دریافت میکنند. دانشگاه تور ورگاتا از سال ۲۰۰۹ دوره‌های داروسازی را با همکاری دانشگاه‌های ناتینگهام وآلینس بوتس انگلستان به زبان انگلیسی برگزار می‌کند. برای ورود به این دانشگاه، متقاضی باید در آزمون ورودی آن شرکت کند.

آزمون پذیرش داروسازی دانشگاه تورورگاتا از ۶۰ سوال در چهار بخش زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک و اطلاعات عمومی تشکیل شده استکه هر پاسخ صحیح ۱ نمره و پاسخ غلط بدون نمره منفی در نظر گرفته می‌شود. مدت زمان آزمون ۹۰ دقیقه و شرط ورود به رتبه بندی پاسخ صحیح به حداقل ۲۴ سوال است. پس از آزمون کتبی، متقاضی در یک آزمون شفاهی به منظور ارزیابی دانش انگلیسی شرکت می‌کند. با داوطلبان با موفقیت در آزمون ورودی این دانشگاه، علاوه بر تحصیل داروسازی در ایتالیا به مدت ۵ سال، از مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها توسط دانشمندان با تجربه علوم دارو، سلول‌های بنیادی و ژن درمان، سم‌شناسی، فناوری نانو، شیمی دارویی، درمان‌های پیشرفته و … بهره‌مند خواهند شد.

هزینه های تحصیل داروسازی در ایتالیا

هزینه های تحصیل داروسازی در ایتالیا

با توجه به اینکه ایتالیا کشوری پیشرفته در قاره اروپا است و امکانات خوبی را برای دانشجویان فراهم کرده است، اما هزینه تحصیل داروسازی در ایتالیا بسیار پایین است. این هزینه در مقایسه با هزینه تحصیل در دیگر کشورهای اروپایی به نسبت پایین است اما رایگان نیست. با این وجود داوطلبانی که از دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش می‌گیرند، فرصت دریافت بورسیه‌های تحصیلی نیز برای آن‌ها وجود دارد. شهریه سالانه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا با توجه به اعتبار، محل و امکانات تا حدود 5000 یورو است اما این شهریه در دانشگاه‌های خصوصی بسیار بیشتر است.

بورسیه تحصیل داروسازی در ایتالیا

بورسیه‌های مختلفی از طرف دولت ایتالیا و نیز دانشگاهای این کشور برای دانشجویان وجود دارد. فرصت استفاده از بورسیه‌های تحصیلی تقریبا برای همه دانشجویان با توجه به رشته و مقطع تحصیلی و همچنین دانشگاه محل تحصیل فراهم است اما بورسیه دانشگاه‌ها اغلب به دانشجویان برتر علمی اختصاص می‌یابد. علاوه بر این دانشجویان می‌توانند از کمک هزینه مسکن، وام دانشجویی، بلیط وعده غذایی و دیگر امکانات دانشگاه‌های ایتالیا استفاده کنند. بورسیه استانی کامل‌ترین نوع بورسیه است و بعد آن بورسیه طلایی و نقره‌ای قرار دارد:
• بورسیه استانی شامل تمام هزینه‌های تحصیلی، محل اقامت و پرداخت مبلغی وجه نقد است؛
• بورسیه طلایی شامل بخشی از هزینه‌های تحصیل دانشجویان بین‌المللی است؛
• بورسیه نقره‌ای که شامل کمک هزینه نقدی با توجه به نیاز و شرایط مالی دانشجو است.

مجوز کار حین تحصیل داروسازی در ایتالیا

از مزیت‌های تحصیل داروسازی در ایتالیا، اعطای مجوز کار دانشجویی است. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در کنار تحصیل در ایتالیا به کار دانشجویی بپردازند. مجوز کار برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد 20 و برای دانشجویان دکتری 30 ساعت در نظر گرفته شده است. البته دانشجویان اتحادیه اروپا نیاز به مجوز ندارند اما دانشجویان خارج از این اتحادیه می‌بایست از اداره مهاجرت ایتالیا مجوز کار دریافت کنند. همه دانشجویان می‌توانند در تعطیلات بین دو ترم به صورت تمام وقت مشغول به کار باشند.

دو فرصت دیگر نیز برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایتالیا فراهم شده است. فرصت اول شرکت در دوره‌های کارورزی است که کارورز حقوق نیز دریافت می‌کند و در صورت رضایت کارفرما و انعقاد قراردارد، کارورز می‌تواند درخواست اقامت کاری کند. فرصت دوم این است که فارغ‌التحصیلان تا یک سال می‌توانند پس از دریافت مدرک، به مدت یک سال در ایتالیا اقامت داشته باشند و به جستجوی کار باشند. پیدا کردن شغل برای افراد مسلط به زبان ایتالیایی آسان‌تر خواهد بود.

مدارک موردنیاز برای دریافت-پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا

اگرچه ممکن است مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا متفاوت باشد، اما به طور کلی ارائه اصل و ترجمه مدرک شناسایی معتبر، اصل و ترجمه آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات و نیز مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی معتبر الزامی است. همچنین هزینه‌ای برای بررسی مدارک ارسالی در نظرگرفته شده است که متقاضی باید آن را پرداخت کند. پس از اخذ پذیرش از یکی از مراکز علمی ایتالیا، متقاضی باید برای دریافت ویزای این کشور اقدام کند. بدین منظور نامه پذیرش دانشگاه یا کالج، کپی پاسپورت، عکس پاسپورتی، رزومه و انگیزه نامه، گواهی تمکن مالی و گواهی عدم سوءپیشینه کیفری را به سفارت کشور ایتالیا تحویل دهد.

سخن پایانی

افراد زیادی تمایل دارند پس از تحصیل داروسازی در ایتالیا در این کشور اقامت کنند و در نهایت تابعیت این کشور را دریافت کنند. فارغ‌التحصیلانی که در فرصت یکساله کاریابی در ایتالیا مشغول به کار شده‌اند، ویزای کاری دریافت می‌کنند. پس از 5 سال اشتغال در ایتالیا، افراد می‌توانند درخواست خود را برای دریافت اقامت دائم به اداره مهاجرت کشور ارائه کنند سرانجام تابعیت این کشور اروپایی را بدست آوردند.

دیدگاه (22)

  • شکوئی پاسخ

    ممنون میشم بفرمایید هزینه تحصیل در رشته داروسازی و همچنین هزینه زندگی در ایتالیا به چه صورت است؟

    2 آبان 1400 در 05:25
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای شکوئی. وقت بخیر
      شما در ایتالیا میتونید از بورسیه تحصیلی استفاده کنید و هزینه تحصیل و تا حدودی زندگی شما رو پوشش میده. هزینه زندگی به طور میانگین از 500 یورو هست.

      4 آبان 1400 در 15:03
  • نیلوفر خیامی پاسخ

    سلام
    آیا نوع دیپلم و معدل دیپلم برای تحصیل داروسازی در ایتالیا مهم هستند؟

    2 آبان 1400 در 05:24
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم خیامی. وقت بخیر
      شما باید دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی یا ریاضی داشته باشید.

      4 آبان 1400 در 15:13
  • علیرضا وجودیان پاسخ

    آیا دانشگاه‌های ایتالیا اعتبار کافی رو دارند؟

    30 مهر 1400 در 03:07
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای وجودیان. وقت بخیر
      از چه نظر؟

      4 آبان 1400 در 15:54
  • محمد چخماقی پاسخ

    تحصیل در این رشتع در ایتالیا چقدر طول میکشه

    30 مهر 1400 در 03:06
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای چخماقی. وقت بخیر
      5 ساله.

      4 آبان 1400 در 15:54
  • عبو پاسخ

    باسلام، شرایط بورس شدن به چه صورت هست؟

    26 مهر 1400 در 22:44
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بورسیه ی استانی براتون میگیریم که برای کشور های جهان سوم هست. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید.
      021-88619310
      021-88619377

      28 مهر 1400 در 20:44
  • کیوان پاسخ

    سلام، چند مدت طول میکشه که جواب آزمون IMAT بیاید؟

    26 مهر 1400 در 22:43
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای کیوان. وقت بخیر
      بین 10 تا 30 روز

      29 مهر 1400 در 18:18
  • محمد پاسخ

    اگر کاریابی بیشتر از ۱ سال طول بکشه ویزا باطل میشه؟

    26 مهر 1400 در 18:30
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام. وقت بخیر
      بله

      29 مهر 1400 در 18:21
  • سیما پاسخ

    برای مقطع لیسانس و ارشد محدودیت سنی وجود داره؟

    26 مهر 1400 در 18:29
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم سیما. وقت بخیر
      بله. برای لیسانس تا 25 و ارشد 35 سال.

      28 مهر 1400 در 20:58
  • سانی پاسخ

    سلااام. ببخشید من معدل دیپالم ریاضیم ۱۹.۱۰ هست. امکانش هست که بدون آزمون وارد دانشگاه بشم؟

    26 مهر 1400 در 18:28
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم سانی. وقت بخیر
      خیر شما حتما باید آزمون ورودی دانشگاه رو بدین.

      28 مهر 1400 در 20:59
  • لادن جمشیدی پاسخ

    سلام روز بخیر
    من شنیدم میشه بدون آزمون داروسازی خوند در ایتالیا درسته ؟ شرایطش چیه ؟

    30 اردیبهشت 1400 در 14:18
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم جمشیدی
      بله درسته
      برای یکی از دانشگاه های ایتالیا با شرط معدل بالای ۱۹ میشه بدون آزمون وارد رشته داروسازی شد
      برای اطلاعات بیشتر و بررسی شرایطتون پیشنهاد میکنم با ما تماس بگیرید
      021-88619310
      021-88619377

      30 اردیبهشت 1400 در 14:24
  • عطیه صفاری پاسخ

    شما دوره های آیمت رو برگذار میکنید؟ کتاب هاش چی؟

    28 اردیبهشت 1400 در 18:35
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم صفاری. وقت بخیر
      بله در حال حاضر دوره های آیمت ارائه میشه و پکیج کتاب هاش موجود هست.
      پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.
      021-88619310
      021-88619377

      28 اردیبهشت 1400 در 18:42

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن