تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

اگر به دنبال ادامه تحصیل در رشته‌ی دندانپزشکی در یک کشور خارجی هستید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که تحصیل دندانپزشکی در مجارستان را به صورت جدی در نظر داشته باشید. این کشور از لحاظ سطح دانشگاهی در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاه خوبی دارد و یکی از راه ­های مهاجرت تحصیلی به کشور مجارستان، تحصیل دندانپزشکی در مجارستان می ­باشد که همیشه داوطلبین بسیاری دارد. شما می‌توانید از دوره‌های آموزشی بسیار باکیفیت در یک کشور اروپایی بهره‌مند شوید. اما این تمام مزایای تحصیل دندانپزشکی در این کشور نیست؛ در ادامه قصد داریم بیشتر در مورد دانشگاه های برتر دندانپزشکی در مجارستان ، هزینه‌ های تحصیل دندانپزشکی در مجارستان ، شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در مجارستان توضیح دهیم.

 

شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در مجارستان

شرایط تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

برای تحصیل دندانپزشکی در این کشور شما باید در آزمون ورودی دانشگاه‌های مجارستان شرکت کنید. این آزمون یک آزمون 150 دقیقه‌ای با سوالات چند گزینه‌ای در مورد دروس زیست شناسی، شیمی و زبان است که دانشجو باید نمره‌ی حد نصاب را در آن کسب کند و بعد از آن باید در یک مصاحبه نیز شرکت کند. از مزایای این آزمون این است که سطح سوالات نسبت به آزمون ورودی دانشگاه‌های دندانپزشکی در دیگر کشورهای اروپایی بسیار آسانتر است و با اندکی تلاش می‌توانید در آن نمره‌ی قبولی کسب کنید. دوره‌ی تحصیل دندانپزشکی در مجارستان یک دوره‌ی تحصیلی پنج ساله است که به دو بخش آموزش‌های پایه (سه سال اول) و بالینی (دو سال آخر) تقسیم می‌شود.
در سال اول و دوم مباحث اولیه و پایه‌ی دندانپزشکی و آناتومی دهان و دندان به دانشجویان آموزش داده می‌شود. در سال سوم مبحث بیماری‌های دندانی، آسیب شناسی و دروس مربوط به جراحی دندان تدریس می‌شود. سال چهارم وپنجم مربوط به آموزش‌های عملی و بخش بالینی تحصیل است. مدرک دانشگاه‌های این کشور در سراسر دنیا از جمله وزارت بهداشت ایران پذیرفته می‌شود. بعلاوه امکان دریافت انتقالی از دانشگاه‌های این کشور به دانشگاه‌های ایران و بسیاری از کشورهای دیگر مانند آمریکا، کانادا و … نیز وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید بعد از قبولی و تحصیل به مدت چند ترم در دانشگاه‌های این کشور، تحصیل خود را در ایران به پایان برسانید.

شرکت در دوره‌ی پریمدیکال
برای تحصیل پزشکی یا تحصیل دندانپزشکی در مجارستان شما نیاز به گذراندن دوره‌ای به نام دوره‌ی پریمدیکال دارید. در این دوره به دانشجویانی که قصد تحصیل در این رشته‌ها را دارند، دروسی مانند زیست شناسی، شیمی ، زبان انگلیسی و زبان تخصصی رشته‌ی مدنظر تدریس شده و آنها را برای شرکت در دوره‌های دانشگاهی آماده می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌های دندانپزشکی مجارستان؛ دوره‌های پریمدیکال مخصوص به خود را دارند. برای شرکت در این دوره‌ها باید حتماً دیپلم گرفته باشید و نمره‌ی خوبی در دروسی مانند زیست، شیمی و فیزیک داشته باشید.

در دورانی که دانشجو در حال گذراندن دوره‌ی پریمدیکال است، خوابگاه به او تعلق می‌گیرد. با این حال شرکت در این دوره مستلزم پرداخت هزینه است که بسته به نوع دانشگاه، هزینه‌ی آن می‌تواند متفاوت باشد. مطالب ارائه شده در این دوره‌ها براساس مباحث آزمون ورودی دانشگاه‌ها است و مشخص شده است که این دوره‌ها در موفقیت تحصیلی دانشجویان بسیار موثر است و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که بیش از نیمی از افرادی که مشغول تحصیلی دندانپزشکی در مجارستان هستند در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

 

دانشگاه های برتر دندانپزشکی در مجارستان

دانشگاه‌های برتر دندانپزشکی در مجارستان

دانشگاه‌های دندانپزشکی مجارستان سطح علمی بسیار بالایی دارند و در سراسر جهان شناخته شده‌اند. بنابراین با قبولی در آزمون ورودی این دانشگاه‌ها می‌توانید مطمئن شوید که آموز‌ش‌های سطح بالایی دریافت می‌کنید. در ادامه چند مورد از دانشگاه‌های دندانپزشکی در مجارستان را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

دانشگاه سملوایز مجارستان

دانشگاه سملوایز – Semmelweis University
این دانشگاه که در سال 1769 در شهر بوداپست تاسیس شده است، قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه پزشکی این کشور است. مجموعه‌ی پزشکی این دانشگاه بسیار کامل است و به جز دندانپزشکی شامل رشته‌هایی مانند پزشکی، داروسازی، بهداشت و درمان، پرستاری، مامایی … نیز است. هم اکنون بیش از 11 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و تعداد بسیار زیادی از آنها، دانشجویان بین المللی هستند (که تعداد بسیاری از آنها از کشور آلمان هستند). یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه سملوایز این است که این دانشگاه با دانشگاه‌های پنج کشور دیگر تبادل دانشجو دارد و شما می‌توانید به این کشورها انتقالی بگیرید. این کشورها عبارتند از: آلمان، آمریکا، اسلواکی، ژاپن و رومانی.
دوره‌ی دندانپزشکی در این دانشگاه یک دوره‌ی پنج ساله است و مدرک آن توسط سازمان بهداشت جهانی پذیرفته شده است و از این رو دارندگان آن می‌توانند در سراسر اروپا و آمریکا مشغول به کار شوند. مزیت دیگر این دانشگاه برای کسانی که قصد تحصیل دندانپزشکی در مجارستان را دارند این است که می‌توانند پس از پایان دوره‌ی پنج ساله شان، در آزمون تخصص ارتودنسی این دانشگاه شرکت کنند. برای شرکت در این آزمون دانشجو حداقل باید 36 ماه در برنامه‌ی عملی شرکت کرده باشد.
دانشگاه سملوایز در سال 2019 در رده‌ی 101 دانشگاه‌های پزشکی جهان قرار گرفت که نشان از سطح علمی بالای آن دارد. در این دانشگاه به زبان‌های مجاری، انگلیسی، ایتالیایی و آلمانی تدریس می‌شود. بعلاوه خوابگاه دانشجویی به دانشجویان مهاجر نیز تعلق می‌گیرد. اگر قصد انتخاب این دانشگاه برای تحصیل دندانپزشکی در مجارستان را دارید می‌توانید از طریق نماینده‌ی رسمی این دانشگاه در ایران اطلاعات زیادی از نحوه‌ی پذیرش و هزینه‌ها بدست آورید.

 

دانشگاه سگد مجارستان

دانشگاه سگد – Szeged University
این دانشگاه در سال 1581 در شهر سگد مجارستان تاسیس شد. براساس رتبه‌ بندی چینی این دانشگاه، مقام اول در بین دانشگاه‌های مجارستان را دارد و هم اکنون بیش از 21 هزار نفر در آن تحصیل می‌کنند که در حدود 4 هزار نفر از آنها، دانشجویان بین المللی هستند. مدرک این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت است. در این دانشگاه رشته‌ی دندانپزشکی یک دوره‌‌ی پنج ساله است و به زبان مجاری و انگلیسی تدریس می‌شود. متاسفانه ظرفیت ورودی دانشگاه سگد در رشته‌ی دندانپزشکی بسیار پایین است و سالانه تنها 30 نفر شانس ورود به این رشته را پیدا می‌کنند.

دانشگاه سگد از نظر امکانات رفاهی نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد و دارای خوابگاه‌هایی با اتاق‌های 2 تا 4 نفره است. بعلاوه به دانشجویان خدمات بهداشتی و درمانی نیز ارائه می‌شود. شهر سگد به بوداپست بسیار نزدیک است با این حال هزینه‌ی زندگی در آن بسیار پایین‌تر است؛ از این رو با انتخاب این دانشگاه، شما هم می‌توانید در هزینه‌های زندگی صرفه جویی کنید و هم از امکانات شهر بوداپست بهره‌مند شوید. بعلاوه این دانشگاه به دانشجویان مستعد، بورسیه‌ی تحصیلی نیز می‌دهد. برنامه‌‌های بورسیه دهی در این دانشگاه بسیار متنوع است و شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به دفتر امور دانشجویان بین المللی مراجعه کنید.

 

دانشگاه پچ مجارستان

دانشگاه پچ – Pécs University 
دانشگاه پچ که به اختصار PTE نامیده می‌شود یک دانشگاه ششصد ساله در شهر پچ در کشور مجارستان است. در این دانشگاه دروس دندانپزشکی به زبان انگلیسی و آلمانی تدریس می‌شود. در سال 2017 این دانشگاه از نظر علمی به رتبه‌ی 251 در جهان دست پیدا کرد و در داخل کشور مجارستان نیز رتبه‌ی سوم را دارد. در این دانشگاه به دانشجویان مهاجر خوابگاه داده می‌شود و امکان استفاده از سایر امکانات رفاهی نیز وجود دارد. بعلاوه این دانشگاه به دانشجویانش اجازه می دهد تا به مدت بیست ساعت در هفته کار دانشجویی نیز انجام دهند که به میزان زیادی در پرداخت هزینه‌های زندگی کمک می‌کند.
شهریه‌ی این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های مجارستان و اروپا بسیار مناسب است و ترم تحصیلی در آن از اول سپتامبر و ژانویه آغاز می‌شود. دانشگاه پچ در مورد مدرک تایید صلاحیت دانشجویان بسیار سخت‌گیر است و باید برای تهیه‌ی آن نهایت دقت را به خرج دهید.

 

دانشگاه دبرسن مجارستان

دانشگاه دبرسن – Debercen University
این دانشگاه یک دانشگاه بین‌المللی است که امکان تحصیل دندانپزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی را میسر می‌سازد و در شهری به همین نام قرار دارد. این دانشگاه تقریباً 27 هزار دانشجو دارد که حدود 6 هزار نفر از آنها دانشجویان مهاجر هستند. درصد زیادی از ایرانی‌هایی که برای تحصیل به کشور مجارستان می‌روند، این دانشگاه را انتخاب می‌کنند. مدرک دندانپزشکی ارائه شده توسط دانشگاه دبرسن، مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است از این رو می‌توانید در بسیاری از کشورهای جهان مشغول به کار شوید.

این دانشگاه عضو برنامه‌ی اراسموس است. دانشگا‌ه‌هایی که عضو این برنامه هستند این فرصت را به دانشجویانشان می‌دهند که یک ترم یا یک سال را در دانشگا‌ه یک کشور اروپایی که آن هم عضو این برنامه است، مهمان شوند. خوشبختانه مدرک این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت نیز هست که آن را به یکی از بهترین گزینه‌های تحصیل دندانپزشکی در مجارستان تبدیل می‌کند.
دانشجویان دانشگاه دبرسن نه تنها از خوابگاه‌های دانشجویی بهره‌مند می‌شوند بلکه همگی بیمه‌ی درمانی نیز خواهند داشت ( که هزینه‌ی آن روی شهریه‌ی دانشگاه دریافت می‌شود.). این دانشگاه در بین 1000 دانشگاه برتر جهان قرار دارد و با تحصیل در آن می‌توانید مطمئن باشید که از آموزش بسیار باکیفیتی بهره‌مند خواهید شد.

 

هزینه های تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

هزینه‌ های تحصیل دندانپزشکی در مجارستان چقدر است؟

هزینه‌های تحصیل در کشور مجارستان به نسبت سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزانتر است و شما می‌توانید از تحصیل دندانپزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی با هزینه‌ای بسیار مناسب‌تر از کشورهای انگلیسی زبان بهره‌مند شوید. هزینه‌های تحصیل در این رشته بسته به دانشگاه و محل زندگی متغیر بوده با این حال در حدود 13 تا 18 هزار در سال تخمین زده می‌شود. در واقع همین هزینه‌ی تحصیل پایین در این کشور باعث شده است که سالانه، حجم زیادی از افراد تنها برای تحصیل به این کشور مهاجرت کنند.
هزینه‌های زندگی نیز به مراتب مقرون به صرفه‌تر از سایر کشورهای اروپایی است با این حال در شهر بوداپست کمی بیشتر از سایر شهرهای مجارستان است. به عنوان مثال اگر هزینه‌ی زندگی در شهر بوداپست در حدود 500 یورو باشد، در شهرهای دیگر چیزی در حدود 300 یورو است. شما می‌توانید در دوران دانشجویی‌تان در این کشور مشغول به کار شده و یک کمک هزینه‌ی تحصیلی برای خود ایجاد کنید.

 

بورسیه تحصیلی مجارستان

بورسیه‌ی تحصیلی در مجارستان

اگر قصد تحصیل دندانپزشکی در مجارستان را دارید و بودجه‌ی کافی را ندارید نگران نباشید، اگر از نظر علمی قوی باشید می‌توانید بورسیه‌ی تحصیلی دریافت کنید. بورسیه‌ی مجارستان تحت عنوان طرحی به نام Stipendium Hungaricum ارائه می‌شود و دانشجویان خارجی که کشورشان قراردادهای تعامل فرهنگی با مجارستان داشته باشد، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. خوشبختانه ایران جزو این کشورها است و سالانه تعداد دانشجویانی که موفق به دریافت این بورسیه ‌می‌شوند بیشتر و بیشتر می‌شود.
با دریافت این بورسیه شما می‌توانید از پرداخت شهریه‌‌ی دانشگاه معاف شوید. برای آن دسته از افرادی که قصد تحصیل دندانپزشکی در مجارستان را داشته و موفق به دریافت این بورسیه می‌شوند، کمک هزینه‌ای به مبلغ 450 یورو برای دوره‌ی اول و 580 یورو برای دوره‌ی دوم پرداخت می‌شود. بعلاوه شما می‌توانید به صورت رایگان از خوابگاه‌ها استفاده کرده و 120 یورو به عنوان حق مسکن دریافت کنید. 250 یورو نیز حق سالانه‌ی درمانی به دانشجوی بورسیه شده پرداخت می‌شود. برای دریافت این بورسیه، متقاضی باید سابقه‌ی تحصیلی درخشانی داشته باشد، به زبان انگلیسی مهارت کامل داشته باشد و در روند تحصیلش وقفه‌ای ایجاد نشده باشد. اگر قصد دریافت این بورسیه را دارید باید از طریق سایت این نهاد، درخواست خود را ارسال کنید.

 

اخذ ویزای تحصیلی مجارستان

اخذ ویزای تحصیلی مجارستان ، از ساده‌ترین روش‌های مهاجرت به این کشور

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای مهاجرت به کشور مجارستان اقدام از طریق ویزای تحصیلی است. ویزای تحصیلی مجارستان بر اساس مقاطع تحصیلی مختلف صادر می‌گردد. برای ویزای تحصیل دندانپزشکی در مجارستان، در ابتدا باید دانشگاه مورد نظر را انتخاب کرده و در آزمون ورودی آن قبول شوید و دانشگاه به شما پذیرش دهد. بعد از آن می‌توانید یک ویزای تحصیلی یک ساله دریافت کنید که سال به سال تمدید می‌شود.

برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان ، به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:
• پذیرش از دانشگاه
• مدرک اثبات پرداخت شهریه دانشگاه
• پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار و کپی آن
• عکس پاسپورتی که در شش ماه گذشته گرفته شده باشد
• بیمه‌ی درمانی
• اثبات محل سکونت در مجارستان
• اثبات توان مالی برای پرداخت هزینه‌های یک سال زندگی در مجارستان
• فرم درخواست ویزا
بعد از پایان تحصیل دندانپزشکی در مجارستان، می‌توانید به راحتی اقامت دائم این کشور را دریافت کنید.

سخن پایانی

با تحصیل دندانپزشکی در مجارستان نه تنها مطمئن هستید که در بهترین دانشگاه‌های جهان تحصیل می‌کنید و از دانش به روز دندانپزشکی بهره‌مند می‌شوید، بلکه می‌توانید این کار را با هزینه کمتر نسبت به سایر کشورهای اروپایی انجام دهید. اگر بخواهید بعد از تحصیل در این کشور اقامت داشته باشید می‌توانید به سرعت وارد بازار کار داغ این رشته شده و درآمد بسیار خوبی داشته باشید. اگر هم بخواهید از این کشور بروید خیالتان راحت باشد که مدرک شما در تمام جهان (از جمله ایران) پذیرفته می‌شود و نیازی به معادل‌سازی ندارید. چنانچه سوالی درباره دانشگاه های برتر دندانپزشکی در مجارستان ، هزینه‌ های تحصیل دندانپزشکی در مجارستان ، شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در مجارستان و… داشتید با کارشناسان مدیکال پرتال تماس بگیرید.

دیدگاه (25)

  • زهرا مصطفی وند پاسخ

    سلام خسته نباشید
    اگه تو دانشگاه سراسری تو ایران مشغول خوندن رشته دندان باشیم امکان مهاجرت هستش؟
    و چه کاری باید انجام بدیم؟

    1 آبان 1400 در 23:21
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم مصطفی وند، وقت بخیر
      برای تخصص میتونید اقدام کنید.

      4 آبان 1400 در 15:43
  • پونه نعیمی پاسخ

    باسلام کل هزینه سالانه برا دندانپزشکی در مجارستان چقدر میشود؟

    1 آبان 1400 در 23:11
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم نعیمی. وقت بخیر
      سالانه از 18 هزار دلار به بالا.

      4 آبان 1400 در 15:47
  • پریا پاسخ

    دندان پزشکی در مجارستان چند ساله؟

    1 آبان 1400 در 23:10
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم پریا. وقت بخیر
      5 سال.

      4 آبان 1400 در 15:48
  • طیبی پاسخ

    ایا میتونم‌تنها با زبان‌انگلیسی در مجارستان دندانپزشکی بخونم؟

    30 مهر 1400 در 02:43
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله امکان پذیر هست.

      5 آبان 1400 در 15:12
  • شمیم پاسخ

    اگر مدرک زبان داشته باشیم امتیاز مثبت محسوب نمیشه؟

    26 مهر 1400 در 17:32
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم شمیم. وقت بخیر
      داشتن مدرک زبان به شما کمک میکنه در تحصیل.

      29 مهر 1400 در 17:52
      • جعفری پاسخ

        هزینه تحصیل دندونپزشکی تو‌مجارستان حدودا چقدره؟

        30 مهر 1400 در 02:43
        • شادی مردانی پاسخ

          سلام وقت بخیر
          از سالانه 18 هزار دلار به بالا.

          5 آبان 1400 در 15:12
  • parham پاسخ

    سلام بر شما. ببخشید برای من که متاهل هستم، می تونم ویزای همراه برای همسرم بگیرم؟ و اینکه هزینه اقامت در اون صورت بر عهده خودم میشه؟

    26 مهر 1400 در 17:31
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله امکان پذیر هست.

      29 مهر 1400 در 18:29
  • لواسانی پاسخ

    چه خوب که بورسیه داره!

    26 مهر 1400 در 02:45
  • سهیل پاسخ

    سلام وقتتون بخیر برای ترم بهمن دانشجو قبول میکنن؟

    26 مهر 1400 در 02:44
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای سهیل. وقت بخیر
      بله

      16 آبان 1400 در 15:28
  • عطیه پاسخ

    دندانپزشکی ترم بهمنم داره ؟

    21 اردیبهشت 1400 در 14:58
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام خانم عطیه وقت بخیر
      ترم بهمن ورودی کورس اصلی نداره و برای دوره های کالج میتونید ثبت نام کنید

      21 اردیبهشت 1400 در 15:02
  • لادن جمشیدی پاسخ

    سلام ،برای کارشناسی ارشد رشته های علوم پزشکی(پرستاری) حتما باید مدرک زبان داشته باشیم؟؟؟

    21 اردیبهشت 1400 در 14:56
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم جمشیدی
      خیر نیازی به ارائه مدرک زبان نیست اما دانشگاه آزمون زبان میگیره پس باید تسلط کافی رو داشته باشید

      21 اردیبهشت 1400 در 15:01
      • فاطمه طاهریان پاسخ

        سلام و روزبخیر
        از اطلاعات مفید در سایتتان کمال تشکر را دارم. بنده هم اینک در مانیل فیلیپین در رشته دندانپزشکی تحصیل می کنم و ترم دوم را تمام کرده ام و وارد ترم سوم میشوم ولی قرار است در پاییز سال آینده(1401) به تهران برگردم. زبان آلمانی را هم در مرکز فرهنگی اتریش در تهران یاد گرفته ام و زبان انگلیسی هم کاملا مسلط هستم و نمرات دبیرستانم عالی است و در دانشگاه اینجا هم جزو دانشجویان برتر هستم.
        با عنایت به مراتب فوق لطفا راهنمایی بفرمایید برای پذیرش از دانشگاه خوب دولتی در آلمان برای ادامه دندان پزشکی از الان میتوان اقدام کرد یا باید به تهران برگردم و مراحلی که فرمودید دنبال نمایم؟
        از لطفتان صمیمانه سپاسگزارم.

        1 آبان 1400 در 23:22
        • شادی مردانی پاسخ

          سلام خانم طاهریان. وقت بخیر
          برای آلمان این شرایط ممکن نیست ولی برای اتریش میتونید بعد از گذراندن 180 واحد و شرکت در آزمون ورودی اقدام کنید.

          18 آبان 1400 در 14:22
  • n.b.m پاسخ

    سلام ببخشید مجارستان سفارت داره تو ایران ؟

    21 اردیبهشت 1400 در 14:55
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله داره
      آدرس و شماره تماس سفارت مجارستان
      نشانی : تهران، تهران، دروس، میدان هدایت، خیابان شادلو، پلاک ۱۵
      تلفن : ۲۲۵۵۰۴۵۲

      21 اردیبهشت 1400 در 14:59

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن