تحصیل پزشکی در اسپانیا

رشته پزشکی را در اسپانیا بخوانید

اسپانیا یکی از آن کشورهای اروپایی است که افراد زیادی سالانه برای اهداف تحصیلی به آن مهاجرت می‌کنند. یکی از رشته‌های آینده‌داری که می‌توانید برای ادامه‌ی تحصیل در این کشور انتخاب کنید، رشته‌ی پزشکی است است. تحصیل پزشکی در اسپانیا به دلیل سطح بالای علمی دانشگاه‌ها، قدمت آنها، امکانات رفاهی و همچنین پایین بودن هزینه‌های زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپایی، بسیار محبوب است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد شرایط ورود به رشته‌ی پزشکی در اسپانیا و دانشگاه‌های این کشور توضیح کاملی برای متقاضیان ارائه دهیم.

شرایط تحصیل پزشکی در اسپانیا

برای تحصیل پزشکی در اسپانیا که یک دوره‌ی شش تا هفت ساله است؛ باید در درجه‌ی اول مدرک دیپلم دوازده ساله داشته باشید. بعد از آن می‌توانید در آزمون ورودی مخصوص این رشته شرکت کنید. در این آزمون که به زبان اسپانیایی برگزار می‌شود، از دروسی مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی و زبان سوالاتی مطرح می‌شود تا سطح علمی داوطلبین سنجیده شود. افرادی که قصد شرکت در این آزمون را دارند باید فرم درخواست آن را به صورت آنلاین تکمیل کرده و برای دانشگاه مدنظرشان ارسال کنند.

دانشگاه نیز بعد از دریافت این ایمیل، لیست مدارک مورد نیاز برای شرکت در آزمون را به دانشجو اعلام می‌کند. نتایج این آزمون 15 روز بعد از زمان برگزاری برای دانشجو ایمیل می‌شود. با قبول شدن در آزمون ورودی و بررسی سایر مدارک ارسالی، نامه‌ی پذیرش از سوی دانشگاه برای فرد ارسال می‌شود و او می‌تواند برای تحصیل پزشکی در اسپانیا اقدام به دریافت ویزا کند.

دوره‌ی پری مدیکال

مسلماً برای آن دسته از افرادی که دوره‌های دبیرستانی خود را در اسپانیا نگذرانده‌اند، شرکت در آزمون مخصوص تحصیل پزشکی در اسپانیا بسیار دشوار است. از این رو یک دوره‌ی آماده سازی برای آزمون به نام دوره‌ی پری مدیکال در نظر گرفته شده است. این دوره که در کالج‌های مخصوص برگزار می‌شود؛ شامل 60 واحد درسی است که فرد را برای شرکت در آزمون آماده می‌کند و پاس کردن آنها حدوداً یک سال ( و گاهاً تا یک سال و نیم) طول می‌کشد. بعلاوه شرکت در دوره‌ی پری مدیکال این شانس را به دانشجو می‌دهد که زبان اسپانیایی خود را نیز تقویت کند که برای شرکت در آزمون ورودی و تحصیل پزشکی در اسپانیا، به شدت به آن نیاز پیدا خواهد کرد.

تحصیل پزشکی در اسپانیا
تحصیل پزشکی در اسپانیا

دانشگاه‌های پزشکی اسپانیا

دانشگاه‌های پزشکی اسپانیا اگرچه لزوماً بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا محسوب نمی‌شوند؛ اما باز هم سطح علمی بالایی دارند و در نظام های رتبه بندی جهانی نیز دارای رتبه های خوبی هستند و دانشجویان در آنها آموزش‌های با کیفیتی دریافت می‌کنند. در ادامه به معرفی بعضی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل پزشکی در اسپانیا می‌پردازیم:

دانشگاه بارسلونا

دانشگاه بارسلونا را می‌توان بهترین دانشگاه برای تحصیل پزشکی در اسپانیا دانست که تاسیس آن به سال 1450 برمی‌گردد و در سال 2020 به عنوان برترین دانشگاه اتحایه‌ی اروپا شناخته شد. سطح علمی این دانشگاه بسیار بالا است و یکی از مراکز اصلی انجام تحقیقات پزشکی در اسپانیا محسوب می‌شود. در این دانشگاه علاوه بر دانشکده‌ی پزشکی، 17 دانشکده‌ی دیگر هم وجود دارند که همگی از نظر علمی در سطح مناسبی قرار دارند. با وجود اینکه زبان رسمی تدریس در این دانشگاه زبان اسپانیایی یا کاتالان است؛ اما کلاس‌های بعضی از رشته‌های پرطرفدار مانند رشته‌ی پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی به دلیل جذب دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌شود. این دانشگاه یک دانشگاه دولتی است و به دانشجویان مستعد؛ بورسیه‌ی تحصیلی نیز می‌دهد.

دانشگاه گرانادا

دانشگاه گرانادا یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی اسپانیا است که در شهری به همین نام و در سال 1953 افتتاح شده و مکانی بسیار مناسب برای تحصیل پزشکی در اسپانیا است. بیش از 80 هزار دانشجو در این دانشگاه قدیمی در حال تحصیل هستند. بعلاوه دانشگاه گرانادا، پردیس‌هایی در خارج از کشور و در شمال آفریقا نیز دارد. اگرچه بعضی از رشته‌ها در این دانشگاه به صورت دو زبانه تدریس می‌شوند، اما امکان تحصیل پزشکی در اسپانیا در آن به زبان انگلیسی میسر نیست و شما باید به زبان اسپانیایی مسلط باشید و حداقل سطح زبان مورد نیاز سطح B1 است.

دانشگاه مستقل مادرید

دانشگاه مستقل مادرید، در سال 1968 در همین شهر تاسیس شده است و رتبه‌ی جهانی آن 190 می‌باشد که نشان از سطح بالای آموزش‌های این دانشگاه دارد. از این رو اگر به دنبال انتخاب یک دانشگاه سطح بالا برای تحصیل پزشکی در اسپانیا هستید، می‌توانید آن را مدنظر داشته باشید. در این دانشگاه در حدود 36 هزار دانشجو در حال تحصیل هستند و به جز دانشکده‌ی پزشکی، دوازده دانشکده‌ی دیگر نیز در این دانشگاه وجود دارد.

زبان تحصیل در دانشگاه مستقل مادرید، اسپانیایی و کاتالان است و از نظر سطح علمی این دانشگاه را می‌توان بعد از دانشگاه بارسلونا، دومین دانشگاه برتر اسپانیا دانست. مدرک این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز هست. برای ورود به این دانشگاه به مدرک آیلتس با حداقل نمره ی 6 یا تافل با حداقل نمره‌ی 80 نیاز دارید.

دانشگاه والنسیا

یکی از دیگر از دانشگاه‌های بزرگ برای تحصیل پزشکی در اسپانیا، دانشگاه والنسیا است. این دانشگاه دولتی در سال 1499 در شهری به همین نام تاسیس شده و عضو برنامه‌ی اراسموس است. درنتیجه به دانشجویان غیر اروپاییِ مستعد، بورسیه‌ی تحصیلی می‌دهد. دوره‌های درسی در این دانشگاه به سه زبان اسپانیایی، والنسیایی و انگلیسی برگزار می‌شود از این رو بسیاری از دانشجویان بین المللی آن را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب می‌کنند. بعلاوه مدرک آن مورد قبول وزارت بهداشت ایران نیز هست.

دانشگاه ناوارا

دانشگاه ناوارا یکی از دانشگاه‌های خصوصی است که امکان تحصیل پزشکی در اسپانیا را به صورت بدون آزمون و در ازای دریافت شهریه‌ی بیشتر ممکن می‌سازد. این دانشگاه در سال 1952 در شهر پامپلونا تاسیس شده و امروزه چیزی در حدود 12 هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند که 20 درصد آنها را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. دانشگاه ناوارا یک بیمارستان آموزشی نیز دارد که تجربه‌ی بسیار خوبی در اختیار دانشجویان پزشکی قرار می‌دهد.

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید

این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسپانیا و حتی جهان است. قدمت این دانشگاه به اواخر قرن سیزدهم میلادی می‌رسد و در سال 1293 تاسیس شده اما بازسازی آن به سال 1822 برمی‌گردد. این دانشگاه در حدود 26 دانشکده دارد و امروزه بیش از 86 هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند. امکانات رفاهی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید در سطح بسیار بالایی قرار دارند به طوری که کتابخانه‌ی این دانشگاه، دومین کتابخانه‌ی بزرگ کشور اسپانیا است. از نظر رتبه بندیِ علمی هم این دانشگاه سطح بسیار خوبی دارد و در سال 2018 در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته بود.

هزینه‌های زندگی و تحصیل در اسپانیا

درست است که اسپانیا یک کشور اروپایی است اما هزینه‌های زندگی و تحصیل در آن بسیار ارزان است. بسته به رشته‌ای که انتخاب می‌کنید، هزینه‌های تحصیل در یک دانشگاه دولتی در اسپانیا می‌تواند از 1000 تا 3000 دلار در سال باشد. با این حال هزینه‌ی تحصیل پزشکی در اسپانیا به دلیل وجود واحدهای آزمایشگاهی کمی بیشتر است. مخصوصاً اگر دوره‌ها به زبان انگلیسی برگزار شود، هزینه‌ی تحصیل کمی بیشتر هم خواهد شد. هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی نیز بسته به دانشگاه متفاوت و بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است.

هزینه‌های زندگی نیز بسته به شهری که انتخاب می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال در شهر بارسلونا نسبت به سایر شهرهای اسپانیا، هزینه‌ی زندگی بالاتر است. به طوری که هزینه‌های مربوط به اجاره‌ی خانه در آن حتی از شهر مادرید نیز بیشتر است. یکی از مواردی که باعث کاهش هزینه‌های زندگی در کشور اسپانیا می‌شود سیستم حمل و نقل این کشور است که به شدت گسترده و ارزان قیمت است.

بورسیه‌های تحصیلی اسپانیا

متاسفانه در کشور اسپانیا بورسیه‌ی تحصیلی چندان موضوعیت ندارد و تنها به دانشگاه‌های عضو برنامه‌ی اراسموس محدود می‌شود. دانشگاه‌های عضو این برنامه متعهد شده‌اند برای افزایش تعداد دانشجویان بین المللی به آنها، بورسیه‌ی تحصیلی بدهند. از مزیت‌های این برنامه این است که دانشجو مجبور به بازپرداخت هزینه‌ها نیست و حتی بعد از تحصیل می‌تواند برای کار به کشور خودش بازگردد. برای آنکه دانشجویی بتواند به کمک برنامه‌ی اراسموس از تحصیل پزشکی در اسپانیا به صورت رایگان بهره‌مند شود، باید مدارک زیر را داشته باشد:
• ارائه‌ی مدرک آیلتس یا تافل با نمرات بالا
• انگیزه‌نامه
• دو عدد توصیه‌نامه
• رزومه‌ی تحصیلی درخشان
• کسب نمره‌ی بالا در آزمون GMAT (آزمون پذیرش مدیریت تحصیلات تکمیلی یک آزمون انطباقی رایانه‌‌ای است که در آن بعضی از مهارت‌های تحلیلی، نوشتاری، کمی، کلامی و خواندن به زبان انگلیسی ارزیابی می‌شود و به طور کلی برای پذیرش در برنامه‌های مدیریت تحصیلات تکمیلی، مانند برنامه‌ی اراسموس طراحی شده است.)

تحصیل پزشکی در اسپانیا
تحصیل پزشکی در اسپانیا

دریافت ویزای تحصیلی

برای تحصیل پزشکی در اسپانیا شما به دریافت ویزای تحصیلی این کشور نیاز دارید. برای دریافت این ویزا باید ابتدا نامه‌ی پذیرش را از دانشگاه مربوطه دریافت کنید. همانطور که در بالا گفته شد، دریافت این نامه منوط به قبولی در آزمون ورودی است. سپس با در دست داشتن نامه‌ی پذیرش می‌توانید به سفارت اسپانیا مراجعه کرده و درخواست ویزای تحصیلی کنید. سایر مدارکی که برای دریافت این ویزا نیاز دارید به شرح زیر است:
• فرم درخواست ویزای تحصیلی که باید توسط شما پر شود
• بیمه نامه‌ی مسافرتی معتبر و مورد تایید سفارت اسپانیا
• اطلاع محل سکونت
• اصل و ترجمه‌ی تمامی مدارک تحصیلی به صورت رسمی به زبان اسپانیایی
• اصل و ترجمه‌ی رسمی شناسنامه دانشجو به زبان اسپانیایی
• اصل پاسپورت دانشجو
• گواهی سلامت و نامه‌ی پزشک برای تایید عدم ابتلا به بیماری های واگیردار و مقاربتی
• پرینت گردش حساب سه ماهه
• چند قطعه عکس

پس از ارائه‌ی این مدارک، ارائه‌ی ویزا می‌تواند بین دو هفته تا یک ماه طول بکشد.

یکی از مزایای دریافت ویزا برای تحصیل پزشکی در اسپانیا این است که شما می‌توانید برای خانواده‌ی خود نیز ویزای همراه بگیرید. این ویزا شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال می‌شود. البته صدور آن بلافاصله نیست. دانشجو باید به اسپانیا برود و در دانشگاه مربوطه ثبت نام کرده، یک حساب بانکی به نام خود در این کشور باز کند و یک اجاره نامه‌ی رسمی بنویسد. پس از انجام این کارها، ویزای همراه صادر خواهد شد. برای دریافت این ویزا شما به مدارکی مانند سند ازدواج، شناسنامه و مدارک تحصیلی و اقامتی همراهان نیاز خواهید داشت. بعلاوه فردی که از طریق ویزای همراه به اسپانیا آمده باشد، اجازه‌ی کار در یک سال اول را ندارد.

بازار کار رشته پزشکی در اسپانیا

رشته‌ی پزشکی یکی از آن رشته‌های پر تقاضا است و در بیشتر دنیا بازار کار داغی دارد. اما متاسفانه در اسپانیا چنین نیست. اگر قصد تحصیل پزشکی در اسپانیا را دارید باید بدانید به دلیل بالا بودن میزان بیکاری در این کشور نمی‌توانید چندان از جذب شدن در بازار کار آن مطمئن باشید. با این حال اگر در جستجو سماجت داشته و سابقه‌ی تحصیلی درخشانی داشته باشید، شانس شما در پیدا کردن کار افزایش پیدا می‌کند و بعد از آن می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید.

در ابتدا می‌توانید یک ویزای کاری یک ساله بگیرید. اگر در طول این یک سال، فعالیت کاری مفیدی داشته باشید و بتوانید با یک کارفرمای اسپانیایی قرارداد کاری تمام وقت امضا کنید و سوء سابقه برایتان رخ ندهد، می‌توانید ویزای اقامتی خود را تمدید کنید. با این حال این فرصت را هم دارید که با انتخاب دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت، برای کار به ایران برگردید.

کار دانشجویی در اسپانیا

بسیاری از دانشجویان بین المللی به خصوص افرادی که در دانشگا‌ه‌های خصوصی به تحصیل پزشکی در اسپانیا می‌پردازند، تمایل دارند برای کاهش هزینه‌های تحصیل و زندگی به طور همزمان منبع درآمدی نیز داشته باشند. کار دانشجویی در کشورهای اروپایی منوط به اجازه‌ی دانشگاه است. با وجود آنکه رشته‌ی پزشکی به مطالعه‌ی زیادی نیاز دارد و شاید دانشجویان آن به ندرت وقت خالی داشته باشند، با این حال به آنها اجازه داده می‌شود که به مدت 20 ساعت در هفته کار دانشجویی داشته باشند.

اما همانطور که در بالا گفته شد، نرخ بیکاری در این کشور بسیار بالا است و شاید نتوانید کارهای خوب و با حقوق مناسب پیدا کنید. در هر حال یکی از عواملی که شانس کاریابی شما در این کشور را افزایش می‌دهد، تسلط به زبان اسپانیایی است. افرادی که به این زبان تسلط دارند به مراتب بیشتر از افرادی که تنها به زبان انگلیسی تسلط دارند شانس استخدام به خصوص در مورد کارهای دانشجویی را دارند.

سخن پایانی

با تحصیل پزشکی در اسپانیا شما می‌توانید نه تنها از تحصیل در یک کشور اروپایی بهره‌مند شوید بلکه مطمئن باشید آموزش‌های مربوطه را در دانشگاه‌های سطح بالایی دریافت می‌کنید. خوشبختانه بسیاری از دانشگاه‌های پزشکی اسپانیا مورد تایید کشورهای مختلف و به ویژه، وزارت بهداشت ایران هستند. از این رو شما می‌توانید با مدارک این دانشگاه‌ها نه تنها در سراسر اروپا، بلکه در کشور خود نیز مشغول به فعالیت شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن