دانشگاه های پزشکی ترکیه

کشور ترکیه یکی از کشورهای همسایه و بسیار پیشرفته است که بسیاری از افراد آن را به عنوان کشور مقصد برای مهاجرت تحصیلی، انتخاب می کنند. یکی از رشته های بسیار پرطرفدار برای تحصیل در کشور ترکیه، رشته ی پزشکی می باشد.

یکی از دلایل پرطرفدار شدن رشته ی پزشکی در دانشگاه های ترکیه، هزینه ی پایین این رشته در دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه، به نسبت سایر کشورهای دیگر است. به غیر از این دانشگاه‌های علوم پزشکی ترکیه دارای کیفیت آموزشی مطلوبی نیز به نسبت اکثر دانشگاه های پزشکی دنیا می باشد.

همچنین با توجه به این که کشور ترکیه از لحاظ فرهنگی بسیار مشابه کشور ما می باشد و همچنین دانشجویان ایرانی با ثبت نام در دانشگاه های این کشور می توانند به راحتی به ایران سفر کنند، دانشگاه های ترکیه می تواند یکی از بهترین گزینه های برای دانشجویان ایرانی به حساب بیاید.

در ادامه با ما همراه باشید تا در رابطه با شرایط ثبت نام در دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه بیشتر صحبت کنیم و به معرفی بهترین دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه بپردازیم.

شرایط تحصیل پزشکی در کشور ترکیه

شرایط تحصیل رشته ی پزشکی در کشور ترکیه کاملا بستگی به دانشگاه انتخابی شما دارد. گاهی اوقات در برخی دانشگاه های پزشکی ترکیه، شهریه رایگان به افرادی که در آزمون یوس ، آزمون TOEFL IBT یا IELTS را گذرانده باشند، تعلق خواهد گرفت.

علاوه بر این، برای اخذ پذیرش در دانشکده های پزشکی دولتی ، معدل بالا و گذراندن آزمون GRE یکی از شرایط اصلی ثبت نام تلقی می شود. از طرفی دیگر ، برای ثبت نام در دانشگاه های پزشکی خصوصی کشور ترکیه، نیازی به گذراندن آزمون بین المللی دانشجویی نمی باشد اما متقاضیان برای ثبت نام در این دانشگاه ها باید معدل بالاو  (80٪ ، GRE و TOEFL IBT / IELTS ) را داشته باشند.

معرفی بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

1-    دانشگاه آک دنیز ترکیه

یکی از بهترین و معتبر ترین دانشگاه های ترکیه، دانشگاه آک دنیز آن است. این دانشگاه در شهر آنتالیای ترکیه قرار دارد و ارائه دهنده ی شاخه‌های مختلفی از رشته پزشکی در مقاطع تحصیلی گوناگون می باشد.

دانشگاه آک دنیز، به عنوان یک موسسه‌ی آموزشی عالی پزشکی، علاوه بر داشتن سطح علمی بسیار بالا در ترکیه، خدمات فرهنگی و اجتماعی زیادی را به دانشجویان بین المللی ارائه خواهد کرد.

دانشگاه آک دنیز ترکیه
دانشگاه آک دنیز ترکیه

2-    دانشگاه قاضی عثمان پاشا

یکی از دانشگاه های دولتی و معتبرعلوم پزشکی در شهر توقات ترکیه، دانشگاه  قاضی عثمان پاشای ترکیه است. این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه های ترکیه است که علاوه بر کیفیت آموزشی بالا، خدمات فرهنگی اجتماعی زیادی را دانشجویان خود ارائه می دهد.

دانشگاه قاضی عثمان پاشای توقات، وابسته به دانشگاه کاموریایت است. مدرک فارغ التحصیلی پزشکی این دانشگاه در دنیا دارای اعتبار زیادی می باشد و دانشجویان این دانشگاه می‌توانند پس از فارغ التحصیلی در مراکز پزشکی و درمانی به آسانی مشغول به کار شوند.

3-    دانشگاه قاضی

یکی از دانشگاه های دولتی شهر آنکارای ترکیه، دانشگاه قاضی است. دانشگاه قاضی آنکارا دارای ۲۱ دانشکده، ۱۱ مدرسه‌ی حرفه‌ای، ۴ مدرسه، ۷ موسسه‌ی آموزشی و ۵۲ مرکز پژوهشی و تحقیقاتی در شهر آنکارا می باشد. این دانشگاه معتبر دارای یکی از بهترین مدارس پزشکی در ترکیه است.

این دانشگاه یکی از دانشگاه های بسیار معروف در زمینه ی جراحی است و اولین پیوند صورت در دنیا در این دانشگاه صورت گرفت.

4-    دانشگاه مارمارا

یکی از اولین دانشگاه های علوم پزشکی کشور ترکیه، دانشاگاه مارمارای ترکیه می باشد. دانشگاه مارمارا فعالیت خود را از سال ۱۸۸۳ با جذب تنها ۱۳ دانشجو آغاز کرد. نام  این دانشگاه در ابتدای تاسیس، مدرسه‌ی تجارت حمیدیه بود که در سال ۱۹۸۲ به عنوان دانشگاه مارمارا در ترکیه نام گذاری شد.

در حال حاضر دانشگاه مارمارا دارای ۱۶ دانشکده و مدرسه‌ی پزشکی است. این دانشگاه بسیار مطرح همچنین یکی از دانشگاه‌های چند زبانه‌ی ترکیه می باشد که واحدهای درسی آن به زبان‌های مختلفی مانند زبان‌های ترکی، فرانسوی، عربی، انگلیسی و آلمانی ارائه می‌شوند.

دانشگاه مارمارا
دانشگاه مارمارا

5-    دانشگاه آنکارا

دانشگاه آنکارا یکی دیگر از دانشگاه های دولتی بسیار معروف در کشور ترکیه است. در حقیقت دانشگاه آنکارا یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه می باشد که خدمات تسهیلاتی و رفاهی زیادی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد.

دانشجویان دانشگاه آنکارا می‌توانند در زمان تحصیل خو، زندگی دانشجویی بسیار مطلوبی را داشته باشند و از خدمات ارائه شده توسط دانشگاه بهره‌مند ببرند.

دانشجویان دانشگاه آنکارا می‌توانند با ثبت نام در این دانشگاه، در فعالیت‌های مختلف ورزشی، هنری، علمی و فرهنگی شرکت کنند. همچنین دانشگاه آنکارا به برگزاری همایش‌ها و رخدادهای فرهنگی و هنری در بین دانشگاه های ترکیه بسیار شهرت دارد.

همچنین دانشجویان می‌توانند با پرداخت کمترین هزینه در فعالیت‌ها و باشگاه‌های ورزشی این دانشگاه ثبت نام کنند.

دانشگاه آنکارا
دانشگاه آنکارا

6-    دانشگاه حاجت تپه

یکی دیگر از دانشگاه های علوم پزشکی با سطح علمی بسیار بالا در ترکیه که در شهر آنکارا واقع شده است، دانشگاه حاجت تپه می باشد. از نظر رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی US، این دانشگاه رتبه‌ی اول پزشکی در ترکیه را در سال ۲۰۱۸ از آن خود کرد.

دانشگاه حاجت تپه فعالیت خود را از سال ۱۹۶۷ آغاز کرده است. این دانشگاه در حال حاضر دارای ۱۵ دانشکده، ۲ مدرسه‌ی وابسته، ۱۵ موسسه و مدرسه‌ی آموزش عالی، ۴ مدرسه‌ی حرفه‌ای، یک هنرستان و ۹۸ مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی است.

هچنین دانشگاه حاجت تپه مانند اکثر دانشگاه های کشور ترکیه خدمات تسهیلاتی و رفاهی زیادی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد. دانشجویان این دانشگاه می‌توانند در طول تحصیل، در برنامه‌های مختلف علمی و هنری که توسط دانشگاه برگزار می‌شود، شرکت کنند.

دانشگاه حاجت تپه
دانشگاه حاجت تپه

7-    دانشگاه یوکسک ایحتیساس

یکی از قوی ترین دانشگاه های کشور ترکیه در زمینه ی پزشکی، دانشگاه یوکسک ایحتیساس می باشد. دانشگاه یوکسک ایحتیساس فعالیت خود را از سال ۲۰۱۵ با دانشکده پزشکی خود آغاز کرد. دانشگاه یوکسک ایحتیساس در سال ۲۰۱۷ ارائه رشته‌های تحصیلی مدیریت سلامت و پرستاری را برای اولین بار در ترکیه آغاز کرد.

پس از آن دانشگاه یوکسک ایحتیساس واحدهای مربوط به خدمات اتاق عمل و الکتروونوفیزیولوژی را نیز به رشته های خود اضافه کرد و در این زمینه نیز مانند سایر رشته ها، بسیار موفق عمل کرد.

مدت زمان تحصیل در دانشکده های پزشکی ترکیه چقدر است؟

تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه در مقایسه با تحصیل در دانشگاه های آمریکا که 4 سال زمان می برد، طولانی تر است.  یک دانشجوی پزشکی در کشور ترکیه حدود 6 سال تحصیلی را برای گذراندن این رشته طی می کند.

معمولا در سال های اول و دوم، دانشجو، علوم پایه را آموزش می بیند و سال سوم را به مطالعات آسیب شناسی ها و بیماری ها خواهد پرداخت.

سالهای چهارم و پنجم نیز، دانشجویان واحدهای کارآموزی بالینی را سپری می کنند و در سال آخر دانشجو مانند یک پزشک فعالیت درمانی خود را آغاز می کند.

هزینه تحصیل در دانشکده های پزشکی ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل رشته ی پزشکی  در دانشگاه های پزشکی خصوصی ترکیه  از 15000 تا 25000 دلار در سال محاسبه می شود. به غیر از این دانشجو باید هزینه های زندگی مانند اجاره ، غذا و هزینه حمل و نقل را نیز در نظر بگیرد.

دیدگاه (2)

  • محدثه رازی پاسخ

    سلام ببخشید در رشته پزشکی دانشگاه استانبول بهتر است یا حاجت تپه ممنون میشم راهنمایی کنید

    2 آبان 1400 در 05:55
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم رازی. وقت بخیر
      هر دو دانشگاه های معتبری هستن. بستگی به شرایط شما داره.

      4 آبان 1400 در 14:52

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن