شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان

مجارستان کشوری در اروپای مرکزی است و جزء کشورهای متوسط در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. سال‌های زیادی ست که انواع رشته‌های پزشکی در این کشور با سیستم آموزشی پیشرفته تدریس می‌شوند و متقاضیان زیادی را از سراسر دنیا به مجارستان می‌کشانند. شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان بسیار ساده است و همین سادگی باعث شده تا مجارستان در لیست کشورهایی قرار بگیرد که دانشجویان بین‌المللی زیادی دارد. در ادامه مهم‌ترین شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان را شرح داده‌ایم.

شرایط تحصیل در مجارستان
شرایط تحصیل در مجارستان

دانشگاه های پزشکی مجارستان در سال یک بار آزمون ورودی برگزار می‌کنند. اگر شما متقاضی تحصیل پزشکی در مجارستان هستید باید از این آزمون سربلند بیرون بیایید. سطح علمی شما و میزان تسلط به زبان انگلیسی در کسب نمره قبولی آزمون ورودی بسیار تأثیرگذار است.
زبان تحصیل پزشکی در مجارستان مجاری و انگلیسی است. افرادی که از ایران برای تحصیل پزشکی به مجارستان می‌روند، دو گروه هستند. اول آن‌هایی که قصد بازگشت به ایران و اشتغال در کشور را دارند و دوم کسانی که می‌خواهند پس از تحصیل در کشورهای اروپایی به شغل پزشکی مشغول شوند. برای گروه اول اعتبار دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا تنها برخی از دانشگاه‌های پزشکی مجارستان مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت ایران هستند. البته لازم به ذکر است که دانشگاه‌های پزشکی مجارستان دارای اعتبارات بین‌المللی بوده و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی‌اند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها می‌توانند در سراسر اتحادیه اروپا و ایالات متحده با مدرکی معتبر به طبابت مشغول شوند.

شرایط تحصیل در دوره‌های مختلف پزشکی در مجارستان

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان برای دوره پزشکی عمومی بدین گونه است که قبل از پشت سر گذاشتن آزمون ورودی و ورود به دانشگاه، باید دوره کالج یک ساله را سپری نمایید. پزشکی عمومی در دانشگاه‌های این کشور ۶ ساله است. در طول ۲ سال اول دروس پایه و عمومی را آموزش می‌بینید و از سال سوم دروس تخصصی را فرا خواهید گرفت. گذراندن دوره کلینیکال در دانشگاه‌های مجارستان اجباری است. همچنین سال ششم باید به مدت ۳۷ هفته دوره کارآموزی را در بیمارستان‌های مجارستان سپری کنید. در پایان ۶ سال تحصیل پزشکی در مجارستان، مدرک MD به شما داده می‌شود که معادل مدرک پزشکی عمومی در ایران است.
تحصیل دندانپزشکی در مجارستان بدین گونه است که شما بعد از شرکت در دوره یک ساله کالج و موفقیت در آزمون ورودی به مدت ۵ سال در دوره دندانپزشکی مشغول به تحصیل خواهید شد.
برای تحصیل در دوره داروسازی هم مثل دندانپزشکی و پزشکی عمومی لازم است که به مدت یک سال دوره کالج فاندیشن را سپری کنید و در آزمون ورودی دانشگاه نمره خوبی را کسب نمایید. دوره داروسازی نیز مانند دوره دندانپزشکی ۵ ساله است.
دوره پرستاری در مجارستان حدود ۴ سال طول می‌کشد. ورود به رشته پرستاری در مجارستان از دیگر رشته‌های پزشکی راحت‌تر است. زیرا شما نیازی به شرکت در آزمون ندارید.

شرایط سنی تحصیل در مجارستان

برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی مجارستان شرایط سنی توسط دانشگاه مشخص نشده، اما نکته قابل توجه این است که سفارت این کشور برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان محدودیت سنی مشخص کرده است. هر چه گپ تحصیلی‌تان کم‌تر باشد، امتیاز بیشتری برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان خواهید داشت.

فاندیشن یا دوره یک ساله کالج در مجارستان

تعداد قابل توجهی از متقاضیان تحصیل رشته پزشکی در مجارستان دانش کافی در زبان انگلیسی و دروس پایه پزشکی را ندارند. از این رو یکی از اصلی‌ترین شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان گذراندن دوره کالج یک ساله یا همان فاندیشن است. در این دوره که قبل از آزمون ورودی برگزار می‌شود، دروسی مثل شیمی، فیزیک، ریاضی، زبان انگلیسی و زیست‌شناسی تدریس می‌گردد. البته برخی افراد هم با توجه به برخورداری از زبان انگلیسی قوی، در این دوره شرکت نمی‌کنند. اما واقعیت این است که شانس قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌های پزشکی مجارستان برای افرادی که در دوره فاندیشن شرکت می‌کنند بسیار بیشتر است.
دوره فاندیشن به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و متقاضی می‌تواند بعد از اتمام سال سوم دبیرستان در کشور خود، وارد دوره فاندیشن در مجارستان شود.

هزینه های تحصیل پزشکی در مجارستانهزینه های تحصیل پزشکی در مجارستان

شاید اطلاع از هزینه‌ های تحصیل پزشکی در مجارستان برای شما از سایر موارد مهم‌تر باشد. بدون تردید این کشور برای افرادی که به دنبال تحصیل رایگان هستند، مناسب نیست. زیرا هیچ‌گونه بورسیه تحصیلی‌ای که تحصیل در این کشور را رایگان کند به دانشجویان بین‌المللی تعلق نمی‌گیرد. اما برای افرادی که به دنبال تحصیل پزشکی کم هزینه هستند، مجارستان بهترین گزینه است. چرا که علاوه‌بر پایین بودن شهریه دانشگاه‌ها، هزینه‌های زندگی نیز در این کشور بسیار پایین‌تر از دیگر کشورهای اروپایی است. همچنین تعداد محدودی بورسیه وجود دارد که هزینه تحصیل را کاهش می‌دهد.
برای تحصیل پزشکی در مجارستان به طور میانگین، سالانه بین ۱۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار هزینه می‌شود. این مبلغ که در واقع همان شهریه دانشگاه است، بسته به دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید متفاوت خواهد بود.

شرایط اخذ بورسیه تحصیل پزشکی در مجارستان

یکی از شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان وجود بورسیه‌هایی است که در تعداد محدودی از دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شوند. این بورسیه‌های تحصیلی فقط به دانشجویان ممتاز اهدا می‌گردند که البته تعداد آن‌ها نیز بسیار محدود است. برای دریافت بورسیه تحصیلی باید پس از ورود به دانشگاه در سال اول و دوم تحصیل، نمرات و معدل بسیار بالایی را کسب کنید تا بتوانید درخواست اخذ بورسیه تحصیلی را برای دانشگاه ارسال نمایید. با توجه به این محدودیت‌ها، رقابت دانشجویان بین‌المللی برای اخذ بورسیه نفس‌گیر است و شانس با افرادی‌ست که نمره‌های بالاتری دارند.

هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان

هزینه زندگی در مجارستان نسبت به کشورهای دیگر اروپا بسیار کم‌تر است. همچنین با توجه به شاخص تورم که در ابتدای سال ۲۰۲۱ برابر با ۲.۷ درصد بوده، می‌توان گفت که قیمت‌ها در این کشور تقریبا ثابت هستند. این موضوع برای دانشجویان خارجی حائز اهمیت است. زیرا می‌توانند میانگین هزینه ۶ سال تحصیل خود در مجارستان را به دست بیاورند.

اخذ ویزای تحصیل پزشکی در مجارستان

اخذ ویزای تحصیلی مجارستان در شرایطی امکان‌پذیر است که پذیرش یکی از دانشگاه‌های این کشور را کسب کرده باشید. البته قبل از آن، برای گذراندن دوره فاندیشن، ویزای یک ساله به شما تعلق می‌گیرد. بعد از گذشت این یک سال، در صورتی که در آزمون ورودی دانشگاه قبول شده و نامه پذیرش دانشگاه برای شما صادر شود، می‌توانید برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان اقدام کنید.

شرایط کار پزشکی در مجارستانشرایط کار پزشکی در مجارستان

از بهترین شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان این است که می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی مشغول به طبابت شوید. نرخ بیکاری در مجارستان در سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۵۹ درصد بوده است. این عدد نشان دهنده وضعیت خوب اشتغال در مجارستان است.

دانشگاه‌های پزشکی مجارستان

در میان دانشگاه‌های مجارستان، چهار دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت ایران هستند. این ۴ دانشگاه عبارتند از:

دانشگاه سگد (Szeged)
دانشگاه پچ (Pecs)
دانشگاه دبرسن (Debrecen)
دانشگاه سملوایز (Semmelwies)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن