تحصیل داروسازی در آلمان

آلمان یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای ادامه تحصیل است که سالانه افراد زیادی تنها به همین دلیل به آن مهاجرت می‌کنند. یکی از بهترین رشته‌هایی که می‌توانید در این کشور دنبال کنید، رشته‌ی داروسازی است. دانشگاه‌هایی که امکان تحصیل داروسازی در آلمان را فراهم می‌کنند، از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار هستند و جزو بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان محسوب می‌شوند و رتبه خوبی در این زمینه در سراسر جهان دارند؛ کشور آلمان نیز مهد بزرگترین شرکت‌های داروسازی در اروپا و جهان است و به همین دلیل به این رشته توجه ویژه‌ای می‌شود. آمار بیکاری در کشور آلمان کمتر از 4% است و فارغ‌التحصیلان پس از اتمام تحصیلات شغل خوبی پیدا می کنند. در این مقاله در مورد تحصیل داروسازی در آلمان ، شرایط تحصیل رشته داروسازی در آلمان ، هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان ، دانشگاه‌های برتر داروسازی در آلمان و … بیشتر صحبت خواهیم کرد. برای آگاهی از هر آن‌چه نیاز است بدانید با مدیکال پرتال همراه باشید.

ویدئو تحصیل داروسازی در آلمان

شرایط تحصیل رشته داروسازی در آلمان

خبر خوب این است که برای تحصیل داروسازی در آلمان نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارید، بلکه نمرات زیست شناسی، شیمی و فیزیک و ریاضی شما ارزیابی می‌شود. با این حال برای افرادی که دوره‌ی دبیرستان خود را در آلمان نگذرانده باشند، شرایط کمی متفاوت است. این افراد باید در یک دوره‌ی آماده سازی به نام Studienkollege شرکت کنند. در پایان این دوره که به مدت یک سال طول می‌کشد، آزمونی از افراد گرفته می‌شود و نتایج آن می‌تواند در ورود به دانشگاه تاثیرگذار باشد. سایر مدارکی که برای تحصیل داروسازی در آلمان نیاز دارید به شرح زیر است:
• ارائه‌ی مدارک تحصیلی سال‌های گذشته
• ارائه‌ی ریزنمرات دروس مهم در سال‌های گذشته‌
• ارائه‌ی‌ رزومه‌ی تحصیلی
• ارائه‌ی مدرک معتبر زبان آلمانی (حداقل در سطح B2)
• ارائه‌ی انگیزه نامه‌ی تحصیلی و شرح هدفتان از تحصیل در آلمان
• ارائه‌ی توصیه نامه‌ی تحصیلی از مقاطع تحصیلی قبلی

دوره‌ی Studienkollege

همانطور که در بالا گفته شد، دوره‌ی Studienkollege یک دوره‌ی تحصیلی جهت آماده سازی افراد برای ورود به دانشگاه‌های آلمان است. این دوره تنها برای تحصیل داروسازی در آلمان نیست، بلکه از چهار دوره‌‌ی مختلف تشکیل شده که در هر کدام از این دوره‌ها، دروس خاصی تدریس می‌شوند و دانشجو باید بسته به رشته‌ای که می‌خواهد در دانشگاه ادامه دهد یکی از این دوره‌ها را انتخاب کند. این دوره‌ها عبارتند از:
• M-Kurs : زیست شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضی و زبان آلمانی
• T-Kurs: کامپیوتر، ریاضی، فیزیک، شیمی و زبان آلمانی
• G-Kurs: آمار، جامعه شناسی، تاریخ، ادبیات آلمانی و زبان آلمانی
• W-Kurs : تجارت، جامعه شناسی، اقتصاد، ریاضی و زبان آلمانی

همانطور که می‌بینید افرادی که قصد تحصیل داروسازی در آلمان را دارند باید دوره‌ی اول، یعنی دوره‌ی M-Kurs را بگذرانند. بعد از پایان دوره، دانشجو باید در یک آزمون نهایی شرکت ‌کند که ریزنمرات هر درس و نمره‌ی کلی آن برای ورود وی به دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. کالج‌های مختلفی در سراسر آلمان برای برگزاری این دوره‌ها وجود دارد که هر کدام بسته به امکاناتشان همه یا تعدادی از آنها را ارائه می‌دهند.

 

دانشگاه های برتر داروسازی در آلمان

دانشگاه‌ های برتر داروسازی در آلمان

دانشگاه‌های آلمان از نظر سطح علمی در جایگاه بسیار بالایی در بین دانشگاه‌های اروپایی قرار دارند. از این رو با مدارک آنها نه تنها می‌توانید در سراسر اروپا مشغول به کار شوید، بلکه حتی بعضی از این دانشگاه‌ها مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز هستند و شما می‌توانید برای کار به کشورتان برگردید . بعضی از دانشگاه‌هایی که امکان تحصیل داروسازی در آلمان را فراهم می‌کنند به شرح زیر هستند:

دانشگاه آخن

دانشگاه آخن یکی از برترین دانشگاه‌های دولتی برای تحصیل داروسازی در آلمان است که در سال 1870 در شهری به همین نام تاسیس شده است. بیش از 40 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند و به دلیل سطح بالای دانشگاهی، رقابت بسیار سنگینی بین دانشجویان بین المللی برای ورود به آن وجود دارد. یکی از شرایط ورود، داشتن حداقل سطح C1 در زبان آلمانی است که کمی نسبت به سایر دانشگاه‌ها بیشتر است. از مزایای دانشگاه آخن این است که شما برای تحصیل در آن نیاز به پرداخت شهریه‌ی تحصیلی ندارید تنها هزینه‌ای که باید بپردازید، هزینه‌ی حمل و نقل و محل اقامت است. رتبه‌ی علمی این دانشگاه در سال 2021 به رتبه‌ی 107 در جهان رسید.

دانشگاه برلین

دانشگاه آزاد برلین در سال 1948 در همین شهر تاسیس شده است و یکی از بهترین گزینه‌های دانشگاهی برای تحصیل داروسازی در آلمان است. هم اکنون بیش از 36 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که در حدود 3 درصد از آنها را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. رتبه‌ی جهانی دانشگاه برلین در سال 2021، 122 بوده است که خبر از سطح علمی بالای آن می‌دهد. از شرایط پذیرش در این دانشگاه داشتن سطح B2 در زبان آلمانی است. نوعی کمک هزینه به نام کمک هزینه ارنست رویتر (Ernst Reuter) نیز در دانشگاه برلین وجود دارد که این امکان را به دانشجویان می‌دهد که به مدت یک سال در دانشگاه دیگری که با دانشگاه برلین همکاری دارد، به تحصیل بپردازند و دانشگاه برلین هزینه های مربوط به جابه جایی آنها را پرداخت می‌کند.

دانشگاه هامبورگ

دانشگاه هامبورگ یکی از بهترین دانشگاه‌ها نه تنها برای تحصیل داروسازی در آلمان بلکه در سراسر اروپا است و از این رو دریافت پذیرش برای آن بسیار دشوار است. این دانشگاه دولتی در سال 1919 در شهر هامبورگ تاسیس شده است و هم اکنون چیزی در حدود 42 هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند. دانشگاه هامبورگ در سال 2012 دریافت هر گونه شهریه‌ی تحصیلی را لغو کرد و هر ساله تنها مبلغ ناچیزی برای ارائه‌ی خدمات رفاهی از دانشجویان دریافت می‌کند. این دانشگاه نه تنها به دانشجویان مستعد بورسیه‌ی تحصیلی می‌دهد بلکه برای دانشجویان بسیار بااستعداد و نخبه، کمک هزینه‌ی زندگی نیز در نظر گرفته است.

دانشگاه گوتینگن

این دانشگاه در سال 1734 در شهری به همین نام تاسیس شده است و یکی از گزینه‌های مناسب برای تحصیل داروسازی در آلمان است. هم اکنون بیش از 25 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که در حدود 12 درصد آنها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. شما برای ورود به دانشگاه گوتینگن نیازی به ارائه‌ی هیچ مدرک زبانی ندارید و حداقل تسلط یعنی سطح A1 کافی است. دو بورسیه‌ی تحصیلی به نام‌های بورس تحصیلی آکادمیک آلمان (DAAD) و بورس‌ تحصیلی نیدرزاکسن (Lower Saxony) آلمان به دانشجویان مستعد این دانشگاه داده می‌شود.

دانشگاه درسدن

دانشگاه درسدن یک دانشگاه دولتی است که در سال 1828 در شهری به همین تاسیس شده است و یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل داروسازی در آلمان است. در حال حاضر 35 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که در حدود 10 درصد آنها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. برای ورود به این دانشگاه شما نیاز به شرکت در آزمون DHS دارید که یک آزمون سراسری برای ارزیابی سطح مهارت آلمانی است. مهارت به زبان آلمانی برای ورود به این دانشگاه بسیار مهم است زیرا بیشتر دوره‌های آن به زبان انگلیسی برگزار نمی‌شوند و در صورت برگزاری نیز هزینه‌ی شرکت در آنها از دوره‌های آلمانی بسیار بیشتر است. تحصیل در این دانشگاه مانند سایر دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است.

دانشگاه مونیخ

سطح علمی دانشگاه مونیخ بسیار بالا است و در بین سه دانشگاه برتر آلمان قرار دارد. از این رو می‌تواند یکی از گزینه‌های سخت برای تحصیل داروسازی در آلمان باشد. این دانشگاه در سال 1868 در شهر مونیخ تاسیس شده است و هم اکنون بیش از 39 هزار دانشجو در آن در حال فعالیت هستند. برای ورود به این دانشگاه به مدرک زبان آیلتس حداقل 6 نیاز دارید. با این حال یکی از مشکلات تحصیل در این کشور، هزینه‌های بالای زندگی در شهر مونیخ است. به همین خاطر دانشگاه به شما اجازه می‌دهد 20 ساعت در هفته کار دانشجویی انجام دهید تا به مخارجتان کمک شود.

دانشگاه نورنبرگ

یکی دیگر از گزینه‌های تحصیل داروسازی در آلمان، دانشگاه نورنبرگ است که در سال 1742 در این شهر تاسیس شده است و هم اکنون در حدود 40 هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند. از نظر رتبه‌ی علمی این دانشگاه در سال 2021 در رتبه‌ی 198 در بین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است که نشان از سطح علمی بالای آن دارد. دوره‌های این دانشگاه به زبان آلمانی برگزار می‌شوند و دانشجو برای ورود باید مدرک یکی از آزمون‌های TestDaf، DSH یا ZOP را داشته باشد.

 

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان

یکی از مشکلاتی که بر سر راه تحصیل داروسازی در آلمان وجود دارد، هزینه‌های بالای زندگی در این کشور است. خوشبختانه دانشگاه‌های دولتی آلمان هزینه‌ای برای تحصیل از شما دریافت نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های بالای زندگی در این کشور را تعدیل کند. هزینه‌ی زندگی به میزان زیادی تحت تاثیر شهر محل زندگی قرار دارد. به طور مثال مونیخ یکی از گرانترین شهرهای آلمان برای زندگی است که مشخص شده هزینه‌های زندگی در آن، حتی از پایتخت آلمان یعنی برلین نیز بیشتر است.

یکی از راه حل‌های کاهش هزینه‌ی دانشجویانی که قصد تحصیل داروسازی در آلمان را دارند، رزرو خوابگاه یا اجاره‌ی اشتراکی اتاق است. خوشبختانه دانشجویان این امکان را دارند که به مدت 20 ساعت در هفته کار دانشجویی انجام دهند و طبق تحقیقات مشخص شده است که در حدود 40 درصد از دانشجویان بین المللی از همین طریق اقدام به کاهش هزینه‌های زندگی‌شان کمک می‌کنند.

 

بورسیه های تحصیلی آلمان

بورسیه‌های تحصیلی آلمان

از آنجایی که تحصیل داروسازی در آلمان در دانشگاه‌های دولتی آن رایگان است، افراد کمی برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی اقدام می‌کنند. این بورسیه‌ها شامل کمک هزینه‌های زندگی در آلمان می‌شوند. از مشکلات دریافت بورسیه‌ در این کشور این است که شرایط اهدای آن بسیار سختگیرانه است و تنها به دانشجویان که بسیار نخبه باشند داده می‌شود. بسته به مقطعی که در آن تحصیل می‌کنید؛ نوع و میزان کمک هزینه‌های بورسیه‌ می‌تواند متفاوت باشد. بورسیه‌های تحصیلی دولتی و غیردولتی آلمان به شرح زیراند:

بورسیه‌های دولتی آلمان

• بورسیه‌ی تحصیلی DAAD: این بورسیه مربوط به سازمانی بین المللی به همین نام است که بورسیه‌های آن اصولاً برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته شده است و به ترتیب 507 و 1000 یورو در ماه به دانشجویان این مقاطع تعلق می‌گیرد.

• بورسیه‌ی تحصیلی اراسموس: که با هدف افزایش ارتباطات بین المللی ایجاد شده است و دانشجو هیچ تعهدی به پرداخت آنها ندارد.

بورسیه‌های تحصیلی غیردولتی آلمان

• بورسیه‌ی تحصیلی Heinrich boll: این بورسیه توسط دانشگاه‌های دولتی آلمان برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته شده است که به ترتیب 850 و 1000 یورو در ماه به عنوان کمک هزینه‌ی زندگی به دانشجویان می‌دهد.
• بورسیه‌ی تحصیلی konder adenauer stiftung: این بورسیه مختص مقطع دکترا است که سالانه به 60 تا 70 نفر تعلق می‌گیرد. یکی از شرایط دریافت این بورسیه این است که بعد از پایان تحصیل به کشور خودتان بازگردید.
• بورسیه‌ی‌ تحصیلی Deutschland scholarship: این بورسیه برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است که در بعضی از دانشگاه‌ها وجود دارد و مبلغ 300 یورو در ماه به آنها داده می‌شود.

 

ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

به جز دانشجویانی که در کشورهای اتحادیه‌ی اروپا زندگی می‌کنند، سایر دانشجویان خارجی برای تحصیل داروسازی در آلمان نیاز به دریافت ویزای تحصیلی دارند. برای این کار قبل از هر چیز دانشجو باید از دانشگاه مدنظرش نامه‌ی پذیرش داشته باشد. سپس با در دست داشتن این نامه می‌تواند به سفارت آلمان مراجعه کرده و در خواست ویزای تحصیلی دهد. سایر مدارکی که شما برای به جریان انداختن پرونده‌تان به آن نیاز دارید به شرح زیر است:

• پاسپورت و کپی آن ( که باید بیش از 6 ماه از اعتبارش باقی مانده باشد)
• ارائه‌ی آخرین مدارک تحصیلی و ارائه‌ی دیپلم 12 ساله به همراه ترجمه‌ی رسمی آن
• ارائه‌ی چند قطعه عکس
• شناسنامه و کپی آن
• تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی کشور آلمان
• گواهی تمکن مالی
• ارائه‌ی پرینت حساب بانکی، مبنی بر پشتیبانی مالی در زمان تحصیل

خوشبختانه شما می‌توانید در کنار ویزای تحصیلی، برای همسر و فرزندان زیر 18 سالتان نیز ویزای همراه بگیرید. این کار بلافاصله انجام نمی‌شود. دانشجو باید به آلمان برود و بعد از گذشت 90 روز تا یک سال برای همراهانش درخواست ویزای همراه بدهد. یکی از مدارک لازم برای دریافت ویزای همراه این است که دانشجو ثابت کند تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های زندگی آنها در آلمان را دارد. سایر مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای همراه؛ سطح زبان آلمانی A1 و سند ازدواج است.

سخن پایانی

تحصیل داروسازی در آلمان می‌تواند یک فرصت تحصیلی بسیار درخشان برای افراد علاقه مند به این رشته باشد. بعلاوه رایگان بودن هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور می‌تواند فرصتی برای دانشجویان نخبه ایجاد کند تا بتوانند از امکانات تحصیلی و رفاهی دانشگاه‌های بسیار معتبر به صورت کاملاً رایگان بهره‌مند شوند. بعلاوه مدرک بسیاری از این دانشگاه‌ها، مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز هستند و شما می‌توانید در زمان انتخاب با کمی تحقیق آنها را پیدا کرده و برای کار به کشور خودتان بازگردید. چنانچه سوالی درباره  تحصیل داروسازی در آلمان ، شرایط تحصیل رشته داروسازی در آلمان ، هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان ، دانشگاه‌های برتر داروسازی در آلمان و … داشتید می توانید با کارشناسان مدیکال پرتال تماس بگیرید.

دیدگاه (18)

  • فرنوش رهبریان پاسخ

    سلام
    میخواستم بدونم پزشکی دانشگاه شاهد را آلمان برای ادامه تحصیل قبول داره

    2 آبان 1400 در 05:16
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم رهبریان. وقت بخیر
      اگر برای تخصص میخواید اقدام کنید باید آزمون ورودی بدید.

      4 آبان 1400 در 16:00
  • شکیبا پاسخ

    سلام
    برای کسی که بورسیه شده در المان هزینه زندگی ماهیانه حدودا چند یورو میشه؟

    2 آبان 1400 در 05:15
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم شکیبا. وقت بخیر
      از ماهانه 600 یورو به بالا

      4 آبان 1400 در 15:18
  • فاطمه‌ محسنی پاسخ

    چگونه میتونم‌بورسیه‌بگیرم؟

    30 مهر 1400 در 03:03
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم محسنی. وقت بخیر
      شما در آلمان به صورت رایگان تحصیل میکنید و هزینه زندگی با شماست.

      4 آبان 1400 در 15:58
  • نیره‌‌نریمانی پاسخ

    ایا برای‌ورود به این رشته‌باید آزمون ورودی داد؟

    30 مهر 1400 در 03:03
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای نریمانی. وقت بخیر
      بله

      4 آبان 1400 در 16:04
  • هادی پاسخ

    برای بچه بالای ۱۸ سال ویزای همراه نمیشه گرفت؟

    26 مهر 1400 در 18:19
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای هادی. وقت بخیر
      خیر اما برای تحصیل و یا اقامتشون میشه اقدام کرد.

      28 مهر 1400 در 21:01
  • شروین پاسخ

    زمان پاسخگویی دانشگاه هاشون تقریبا چقدر هست؟

    26 مهر 1400 در 18:18
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام اقای شروین.وقت بخیر
      زمان پاسخگویی کمتر از 6 ماه هست اما تا دریافت ویزا 1.5 سال زمان میبره.

      29 مهر 1400 در 18:21
  • احمدی پاسخ

    شرابط گرفتن بورسیه به چه صورت هست؟

    26 مهر 1400 در 16:55
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای احمدی. وقت بخیر
      شما در آلمان به صورت رایگان تحصیل میکنید اگر شرایط اولیه رو داشته باشید اما هزینه زندگی با شماست.

      29 مهر 1400 در 17:59
  • صفایی پاسخ

    سلام روز بخیر دوره Studienkollege توی خود کشور آلمان برگزار میشه؟

    26 مهر 1400 در 16:54
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم صفایی. وقت بخیر
      بله

      18 آبان 1400 در 15:02
  • اسدالله احدی زاده پاسخ

    پسرم داره توی آلمان ارشد ژنتیک میخونه
    میشه الان تغییر رشته بده به پزشکی ؟

    1 خرداد 1400 در 17:04
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر جناب آقای احدی زاده
      باید آزمون ورودی دانشگاه های علوم پزشکی رو شرکت کنند و اگر قبول شدن بله میتونن واحد هایی که در رشته ژنتیک خوندن ارائه بدن که براش تطبیق بزنن

      1 خرداد 1400 در 17:07

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن