تحصیل داروسازی در هند

صنعت داروسازی در هند یکی از موفق‌ترین صنایع این کشور در دهه‌های اخیر بوده است. به همین دلیل تحصیل داروسازی در هند ،برخلاف کشورهای دیگر، با هدف آموزش نیروی متخصص برای ورود به بازار کار انجام می‌شود. این کشور از پژوهشگران و مهندسین فعال در حوزه‌های مرتبط با داروسازی حمایت می‌کند تا بتوانند این صنعت را به جایگاه بالاتری ارتقا دهند. بنابراین دولت هند در تلاش است که با بالابردن سطح علمی این حوزه در دانشگاه، روند رو به رشد داروسازی را در این کشور تقویت کند. پس اگر به دنبال تحصیل علوم پزشکی و داروسازی در هند هستید با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

صنعت داروسازی هند در حال حاضر نقش چشمگیری در تامین دارو و واکسن دارد و حتی توانسته بسیاری از بازارهای اروپایی را در دست بگیرد. تامین بیش از ۴۰ درصد از داروهای ژنریک مورد نیاز آمریکا و ۲۵ درصد از کل داروهای مورد نیاز انگلیس بر عهده صنعت داروسازی هند است. همچنین بیش از ۸۰ درصد از کل داروهای ضد ریترویروسی توسط شرکت های داروسازی هند تامین می شود.

شرایط کلی تحصیل داروسازی در هند

ویدئو تحصیل داروسازی در هند

شرایط کلی تحصیل داروسازی در هند

کشور زیبای هندوستان را می‌توان به عنوان یکی از مقاصد تحصیل برای متقاضیان ایرانی معرفی کرد. از دلایل مهاجرت تحصیلی به هند می‌توان به پایین بودن هزینه‌های تحصیلی، مناسب بودن سطح علمی دانشگاه‌ها، معتبر بودن مدرک برخی از دانشگاه‌های آن در ایران و جهان و همچنین پایین بودن هزینه‌های زندگی در این کشور اشاره کرد. از مهمترین علت‌ها برای تحصیل داروسازی در هند این است که این کشور جایگاه بسار خوبی در صنعت داروسازی دارد و در تلاش است این صنعت را با رشد علمی بیش از پیش گسترش دهد.

رشته داروسازی از پرطرفدارترین رشته‌های حال حاضر این کشور است که در مقاطع مختلف از دیپلم تا دکتری ارائه می‌شود. دانشجویان می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در تمام مقاطع تحصیلی در رشته داروسازی ادامه تحصیل بدهند. برای ورود به دانشگاه‌های این کشور در رشته داروسازی، ارائه مدرک تحصیلی دیپلم در رشته‌های علوم تجربی یا ریاضی فیزیک الزامی است. زبان تحصیل در دانشگاه‌های هندوستان، انگلیسی است اما برای ورود به دانشگاه ارائه مدرک زبان انگلیسی الزامی نیست و متقاضی فاقد مدرک مهارت زبان می‌تواند پیش از شروع تحصیل، در دوره‌های آمادگی زبان انگلیسی شرکت کرده و مهارت لازم را کسب کند. متقاضیان تحصیل در هند می‌بایست در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند و نمره لازم را بدست آوردند.

مقاطع مختلف تحصیل داروسازی در هند

تحصیل داروسازی در هند در مقاطع مختلف امکان‌پذیر است و متقاضیان می‌توانند برای پذیرش از دانشگاه‌ها و موسسات خصوصی این کشور اقدام کنند. برخلاف کشورهای پیشرفته دنیا، تحصیل داروسازی در هند رویکرد صنعتی دارد و فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند پس از تحصیل وارد صنعت داروسازی شوند. برای ورود به این صنعت به عنوان یک داروساز، حداقل مدرک دیپلم داروسازی بعلاوه 2 سال واحد تئوری و کار عملی به مدت 500 ساعت الزامی است. گذراندن واحدهای عملی برای افراد با مدرک دیپلم داروسازی از اهمیت بسیاری برخوردار است. مقاطع بالاتر نیز شرایط خاص خود را دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کارشناسی رشته داروسازی در هند

متقاضیان تحصیل داروسازی در هند در مقطع کارشناسی یا B. Pharm می‌بایست دارای مدرک دیپلم دبیرستان در رشته‌های تجربی یا ریاضی باشند. بالا بودن نمرات دروس زیست، فیزیک، شیمی و ریاضیات برای اخذ پذیرش دوره کارشناسی داروسازی بسیار مهم است. علاوه بر این، برخی از دانشگاه‌های این کشور برای پذیرش متقاضیان آزمون ورودی برگزار می‌کنند.

دوره کارشناسی داروسازی هند شامل دوره عمومی و دوره تخصصی و در مجموع 4 ساله است؛ دوره عمومی داروسازی یک سال طول می‌کشد و متقاضی در این دوره دروس بیولوژی، فیزیولوژی، آناتومی، شیمی، شیمی آلی، شیمی تجزیه و کامپیوتر را می‌گذراند. اما دوره تخصصی داروسازی ۳ سال است که در آن دروس تخصصی از جمله مقدمات داروسازی، شیمی دارویی، سم شناسی، داروسازی صنعتی تدریس می‌شود.

متقاضیان ایرانی تحصیل داروسازی در هند باید توجه داشته باشند که با کسب مدرک کارشناسی داروسازی از هند نمی‌توانند در ایران به عنوان دکتر داروساز مشغول به کار شوند؛ بلکه این افراد پس از قبولی در آزمون ارزشیابی مدارک داروسازی می‌توانند کار خود را به عنوان تکنسین یا مسول فنی داروخانه آغاز کنند.

کارشناسی ارشد رشته داروسازی در هند

متقاضیان تحصیل داروسازی در هند در مقطع کارشناسی ارشد داروسازی یا M. Pharm باید مدرک کارشناسی داروسازی داشته باشد. این متقاضیان برای پذیرش از دانشگاه‌های هند در دوره کارشناسی ارشد داروسازی باید در آزمون GPTA شرکت و نمره لازم را کسب کنند. متقاضیانی که نمره لازم را در این آزمون کسب می‌کنند، نه تنها در دوره کارشناسی ارشد داروسازی پذیرش می‌شوند بلکه این فرصت را دارند که از بورسیه‌های تحصیلی نیز برخوردار شوند. دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های هند ۲ سال طول می‌کشد و فارغ‌التحصیلان ایرانی با ارائه مدرک کارشناسی ارشد داروسازی از هند در صورت تطابق طول دوره و ارائه پایان نامه تحقیقی، می توانند در ایران مشغول به کار شوند.

دکترای ناپیوسته رشته داروسازی در هند

برای دریافت مدرک دکترای داروسازی در هند، دو راه ناپیوسته و پیوسته وجود دارد. متقاضیان تحصیل داروسازی در هند در مقطع دکترای ناپیوسته یا D. Pharm باید مدرک کارشناسی ارشد داروسازی خود را در دست داشته باشند. طول دوره دکترای ناپیوسته داروسازی ۳ سال است که به دو بخش تقسیم می‌شود. دو سال از این دوره به ارائه دروس در کلاس تخصص دارد و سال آخر برای کارآموزی در بیمارستان درنظر گرفته شده است. فارغ‌التحصیلان ایرانی تحصیل داروسازی در هند می‌توانند پس از ارزشیابی مدرک، به عنوان دکتر داروساز مشغول به کار شوند.

دکترای پیوسته رشته داروسازی در هند

راه دوم برای دریافت مدرک دکترا از هند، شرکت در دوره دکترای پیوسته است. متقاضیان تحصیل داروسازی در هند برای پذیرش در دوره دکترای پیوسته یا Pharm .D شرایط سخت‌تری را در پیش دارند؛ زیرا هزینه‌های تحصیل در این دوره نسبت به دوره‌های دیگر بالاتر و پذیرش دانشجویان به صورت محدود است. مدت تحصیل در دوره دکترای پیوسته ۶ سال است و متقاضیان می‌بایست برای پذیرش، مدرک کارشناسی داروسازی خود را ارائه دهند. دانشجویان دوره دکترای پیوسته داروسازی نیز باید یک دوره یک ساله کارآموزی در بیمارستان را بگذرانند تا بتوانند مدرک دکترای خود را دریافت کنند. فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند پس از موفقیت در آزمون ارزشیابی ایران، به عنوان دکتر داروساز مشغول به کار شوند.

آزمون ورودی رشته داروسازی در هند

آزمون ورودی رشته داروسازی در هند

ثبت نام سال اول تحصیل داروسازی در هند برای مقطع کارشناسی از طریق آزمون ورودی مشترک (JEE) انجام می‌شود. این آزمون توسط موسسه تکنولوژی هند IITs برگزار می‌شود و نمره قبولی آن برای بسیاری از دانشگاه‌ها حائز اهمیت است. برخی از مراکز علمی بر نمره آزمون ورودی تاکید زیادی دارند و آن را تنها ملاک برای تحصیل داروسازی در هند می‌دانند. اما معیار پذیرش برخی دیگر از مراکز که شامل تعدادی از دانشگاه‌های خصوصی نیز می‌شوند، نمرات مقطع دبیرستان است. در این میان، اکثر موسسات دولتی یک حد وسط را برای پذیرش در نظر گرفته‌اند هم نمرات دبیرستان و هم نمره آزمون ورودی را بررسی می‌کنند.

بیشترین تقاضا برای تحصیل داروسازی در هند به مقطع کارشناسی ارشد اختصاص دارد. همانطور که اشاره شد، برای پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در رشته داروسازی، متقاضیان باید در آزمون ورودی GPATشرکت کنند. البته عملکرد تحصیلی و در واقع نمرات مقطع کارشناسی این رشته نیز در حین ثبت نام بررسی می‌شود. نمره قبولی آزمون برای پذیرش از برخی دانشگاه‌ها الزامی و برای برخی دیگر اختیاری است؛ به همین دلیل متقاضی باید شرایط پذیرش دانشگاه‌ها را به خوبی مطالعه کند. پذیرفته‌شدگان در آزمون GPAT واجد شرایط بورسیه تحصیلی نیز خواهند شد و می‌توانند در طول تحصیل از این فرصت استفاده کنند. آزمون GPAT شامل 100 سوال چند گزینه‌ای است که 100 نمره دارد. مدت زمان آزمون حدودا 3 ساعت است و در آن استعداد و دانش متقاضی تحصیل داروسازی در هند ارزیابی می‌شود.

دانشگاه های مورد تایید برای تحصیل داروسازی در هند

دانشگاه‌های مورد تایید برای تحصیل داروسازی در هند

دانشگاه‌های هند از سطح علمی نسبتا خوبی برخوردار است و مدارک صادر شده از این دانشگاه‌ها در برخی از کشورها معتبر هستند. متقاضیان تحصیل داروسازی در هند می‌توانند برای پذیرش در مقاطع مختلف تحصیلات عالی اقدام کنند. توصیه اکید این است که متقاضیان بهترین دانشگاه‌ها را انتخاب کنند و این کار مکر با مطالعه در باره سطح علمی دانشگاه، شرایط پذیرش و بررسی اعتبار مدرک آن انجام نخواهد شد.

متقاضیان ایرانی که قصد تحصیل در در رشته داروسازی را دارند و می‎خواهند پس از تحصیل به کشور بازگردند، حتما باید از از مورد تایید بودن دانشگاه مورد نظر خود در ایران اطمینان حاصل کنند. خوشبختانه برخی از دانشگاه‌های هند که رشته داروسازی را ارئه می‌دهند ،مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارد و مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان پس از بازگشت، برای ارزشیابی پذیرفته می‌شوند. پس از این ارزشیابی، افراد می‌توانند در زمینه داروسازی در ایران مشغول به کار شوند. دانشگاه‌های هندی مورد تائید وزارت بهداشت ایران عبارت است از:
• Banaras Hindu University
• Jamia Hamdard University
• Aligarah Muslim University
• Manipal Academy of Higher Education
• Panjab University
• Jadavpur University
• Indian Institute Technology Madras
• All Indian Institute Med New Delhi

هزینه های تحصیل و زندگی در هند

هزینه های تحصیل و زندگی در هند

هزینه‌های تحصیل داروسازی در هند به نسبت دیگر کشورها کمتر و از این لحاظ مورد توجه است. این هزینه با توجه به مقطع و دانشگاه محل تحصیل متفاوت است. هزینه‌های تحصیل مقطع کارشناسی داروسازی در هند در حدود ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو در سال تخمین زده شده است. در مقطع کارشناسی ارشد داروسازی نیز هزینه تحصیل به صورت سالانه حدود ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ یورو و در مقطع دکترا در حدود ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ یورو برآورد شده است. هزینه‌های زندگی در هند نیز با توجه به شهر محل اقامت و سبک زندگی دانشجو متفاوت است. البته دانشجویان این امکان را دارند که در حین تحصیل با دریافت مجوز کار دانشجویی به مدت ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند و تا حدودی هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تامین کنند.

تحصیل رایگان داروسازی در هند

به طور کلی می‌توان گفت که تحصیل رایگان در این کشور وجود ندارد اما دانشجویان این فرصت را دارند که از بورسیه‌های تحصیلی هند استفاده کنند. دانشگاه‌های هند به دو صورت بورسیه‌های تحصیلی خود را به دانشجویان اعطا می‌کنند. این فرصت شامل بورسیه تحصیلی کامل و کمک هزینه تحصیلی است که دانشجویان برای برخورداری از آن باید پس از تمام شدن ترم اول تحصیلی اقدام کنند. دانشجویان دانشگاه‌های هند با برخورداری از بورسیه تحصیلی، کمک هزینه دانشجویی، وام تحصیلی و کار دانشجویی می‌توانند هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تامین کنند.

مزایا و محدودیت‌های تحصیل داروسازی در هند

تحصیل داروسازی در هند یک گزینه بهینه برای دانشجویان با بودجه پایین است. با توجه به رشد صنعت داروسازی در این کشور، شرایط کار پس از تحصیل نیز برای فارغ‌التحصیلان داروسازی فراهم است و افراد می‌توانند با تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری، در زمینه تحصیلی خود مشغول به کار شوند. با جمع‌بندی مطالب گفته شده می‌توان مزایای زیر را برای تحصیل در هند عنوان کرد:
• هزینه تحصیلی پایین
• کیفیت و امکانات آموزشی مطلوب
• امکان کار حین تحصیل
• امکان کار پس از تحصیل
• بهره‌مندی از بورسیه‌های تحصیلی و کمک هزینه‌های دانشجویی
• عدم نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی
• مورد تائید بودن برخی از دانشگاه‎های هند از نظر وزارت بهداشت ایران
• رواج زبان انگلیسی در میان مردم
• نزدیکی جغرافیایی به ایران
• پایین بودن هزینه زندگی و محل اقامت
در کنار مزایای گفته شده، محدودیت‌ها یا معایبی نیز برای تحصیل در این کشور وجود دارد که اطلاع از آن می‌تواند متقاضی را برای اخذ تصمیم درست راهنمایی کند. این محدودیت‌ها عبارتند از:
• کیفیت و امکانات آموزشی پایین‌تر در مقایسه با کشورهای اروپایی
• پایین بودن اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه‌های این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی
• رقابت شدید برای پذیرش دانشجویان با توجه به آزمون‌های ورودی
• رقابت شدید برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی
• پایین بودن امکانات زندگی

سخن پایانی

تحصیل داروسازی در هند می‌تواند گزینه خوبی برای متقاضیان تحصیل در این رشته باشد. با توجه به آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها به نظر می‌رسد که دانشگاه‌های این کشور از سطح علمی خوبی نیز برخوردار هستند. متقاضیان با توجه به مطالب گفته شده و مزایا و معایب تحصیل در این کشور می‌توانند برای تحصیل در هند تصمیم‌گیری کنند. نکته مهم برای متقاضیان این است که پیش از اقدام برای پذیرش، از معتبر بودن دانشگاه مورد نظر از سوی وزارت بهداشت اطمینان کامل حاصل کنند.

دیدگاه (25)

  • محمد پاسخ

    سلام می خواستم ببینم هزینه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های خصوصی مورد تایید چقدر است و همچنین آیا می شود مقطع کارشناسی ارشد را از هند گرفت و برای گرفتن مدرک دکتری در دانشگاه های ایران تطبیق واحد داد و در ایران تحصیل کرد

    1 آذر 1400 در 01:35
  • زیبنب فتحی پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    دانشگاه های معتبر داروسازی هند کدامند؟

    2 آبان 1400 در 05:32
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم فتحی. وقت بخیر
      Aligarh Muslim University
      All India Institute Med Sciences New Delhi
      Banaras Hindu University
      Christian Medical College & Hospital (CMCH) Vellore
      Jamia Hamdard, New Delhi فقط داروسازی و طب سنتی
      Manipal Academy of Higher Education
      Panjab University
      University of Delhi

      4 آبان 1400 در 14:58
  • سودا پاسخ

    باسلام
    نام آزمون ورودی کارشناسی ارشد داروسازی چیه؟

    2 آبان 1400 در 05:30
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام .وقت بخیر
      شما در هند بدون آزمون ورودی میتونید داروسازی بخونید.

      18 آبان 1400 در 14:20
  • ساناز ذرینی پاسخ

    آیا مدرک هند اعتبار دارد؟

    30 مهر 1400 در 03:09
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم ذرینی. وقت بخیر
      بله، مورد تایید اتحادیه اروپا و وزارت بهداشت ایران و سایر کشور هاست.

      4 آبان 1400 در 15:53
  • حمیدرضا پویان پاسخ

    شرایط تحصیل در دانشگاه داروسازی هند چیه؟

    30 مهر 1400 در 03:08
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای پویان. وقت بخیر
      بستگی داره برای لیسانس اقدام کنید یا دکترا، شرایط سنی برای دکترا تا 25 سال و لیسانس بدون شرط سن هست.

      4 آبان 1400 در 15:53
  • دانیال پاسخ

    سلام اگه بخوام برای دکترای دارو در هند اقدام کنم نیاز به آزمون JEE نیز درسته؟

    26 مهر 1400 در 22:50
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله

      29 مهر 1400 در 18:18
  • سوگل پاسخ

    نه مدرک زبان هندی، نه انگلیسی نمیخواد؟ پس معیار سنجششون چی هست؟

    26 مهر 1400 در 18:36
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم سوگل. وقت بخیر
      شما در سفارت یک مصاحبه میدین.

      29 مهر 1400 در 18:20
  • farzan پاسخ

    سلام. از هند راحت تر میشه برای کشور های دیگه اپلای کرد یا ایران؟ برای مقطع ارشد.

    26 مهر 1400 در 18:35
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بستگی به رشته مورد نظر شما و شرایطتون داره.

      28 مهر 1400 در 20:56
  • شهرزاد پاسخ

    سلام من امسال دیپلم تجربی گرفتم با معدل ۱۹.۶۳ میخوام برای داروسازی سال بعد هند اقدام کنم. چند تا سوال دارم. دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ناپیوسته اراعه میدن یعنی ما باید ۴ سالو که خوندیم دوباره آزمون بدیم که ۲ سالو ادامه بدیم؟
    و اگه این ۶ سالو تموم کردیم معادل دکتری در ایران میشه؟ میشه لطف کنید هزینه ی کامل داروسازی تمام ۶ سالش رو هم بگید؟ ممنون

    30 مرداد 1400 در 23:55
    • omidar پاسخ

      سلام خانم شهرزاد
      تو هند داروسازی هم بصورت دوره ی لیسانس ارائه میشه و هم دکترا پیوسته که 6 ساله است.
      دوره ی 6 ساله معادل دکترا ایران دقیقا
      برای اطلاعات بیشتر با شماره های دفتر تماس بگیرید، کارشناس ها راهنمائیتون میکنند

      1 شهریور 1400 در 19:53
  • مریم پاسخ

    سلام.
    وقت بخیر.
    برای دکتری پیوسته داروسازی میشه اقدام کرد؟ آزمون ورودی داره؟ و طول تحصیلش چقدره؟

    19 مرداد 1400 در 05:16
    • omidar پاسخ

      سلام خانم مریم
      بله میشه اقدام کرد.
      آزمون ورودی هم نداره

      1 شهریور 1400 در 19:53
  • نسترن حاجیان پاسخ

    من برادرم هند داره درس میخونه توی بنگلور
    میشه برای منم از یه دانشگاه مورد تایید پذیرش داروسازی بگیرید ؟
    باید چیکار کنم ؟

    2 خرداد 1400 در 22:01
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم حاجیان
      بله میتونیم براتون پذیرش داروسازی بگیریم اما نکته ای که هست اینه که شهر بنگلور دانشگاه تایید ایران نداره متاسفانه و باید در شهر دیگه ای براتون پذیرش بگیریم اگر تایید بودن مهمه براتون

      2 خرداد 1400 در 22:04
  • پورمیری پاسخ

    یعنی مدرک زبان نمیخواد واقعا؟

    30 اردیبهشت 1400 در 14:11
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله، این یکی از نکات مثبت تحصیل در کشور هند هستش.

      30 اردیبهشت 1400 در 14:16
  • علی ادیبی پاسخ

    سلام و خسته نباشید.
    در حال حاضر آزمون ورودی هست واسه داروسازی؟

    30 اردیبهشت 1400 در 14:10
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای ادیبی. وقت بخیر
      خیر، آزمون ورودی نداره.

      30 اردیبهشت 1400 در 14:15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن