تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

بسیاری از افراد تمایل دارند در یک کشور پیشرفته بویژه اروپایی ادامه تحصیل دهند تا هم از استانداردهای زندگی و تحصیلی آن برخوردار شوند و هم فرصتی را برای اقامت در این قاره رقم بزنند. دانشجویانی که مدرک خود را در کشور ایتالیا دریافت کرده‌اند، می‌توانند به راحتی در سایر کشورهای اروپایی مشغول به کار شوند. ایتالیا یکی از کشورهای ایده‌آل برای مهاجرت تحصیلی است که شرایط خوبی را برای متقاضیان بین‌المللی فراهم کرده است. در این میان، تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا یکی از پرطرفدارترین گزینه‌های تحصیل در بین متقاضیان است.

دوره های تحصیل رشته دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد که ممکن است در دانشگاه‌های مختلف این کشور، اندکی متفاوت باشد. بنابراین برای اطلاع از جزئیات تحصیل در این کشور، می‌بایست شرایط دانشگاه‌ها را بررسی کرد و سپس برای اخذ پذیرش اقدام کرد. با این حال، ما در این مطلب شرایط و کلیات تحصیل در رشته دندانپزشکی را برای متقاضیان بیان خواهیم کرد تا بتوانند تصمیم درستی برای ادامه تحصیل خود اتخاذ کنند.

ویدئو تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

دوره‌های تحصیل رشته دندانپزشکی در ایتالیا

ایتالیا کشوری است که برخی از دانشکده‌های آن در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد و می‌توان برخی از بهترین دانشکده‌های معتبر دندانپزشکی را در این مراکز یافت. دانشکده‌های دندانپزشکی ایتالیا هر دو دوره آموزشی و کلینیکال دندانپزشکی را به دانشجویان ارائه می‌دهند. دوره‌های مختلفی از جمله دوره دستیاری دندانپزشک و بهداشت دهان و دندان در کنار دوره‌های تخصص در گرایش‌های مختلف وجود دارد که متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا می‌توانند بهترین دوره را با توجه به شرایط انتخاب کنند.

دوره‌های دستیاری دندانپزشک معمولا دوره‌هایی 18 تا 24 ماهه است که درکالج‌های دندانپزشکی این کشور ارائه می‌شود. متقاضیان این دوره پس از اتمام تحصیل می‌توانند در ایتالیا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا جذب بازار کار شوند. دوره بهداشت دهان و دندان نیز یک دوره مربوط به دندانپزشکی است که 3 تا 4 سال طول می‌کشد و فارغ‌التحصیلان این دوره با مدرک آن می‌توانند به عنوان متخصص بهداشت دهان و دندان در مراکز پزشکی و دندانپزشکی مشغول به کار شوند.

 

دوره تخصص دندانپزشکی در ایتالیا

دوره تخصص دندانپزشکی در ایتالیا

در دانشکده‌های دندانپزشکی ایتالیا دورهای تخصصی دندانپزشکی نیز برگزار می‌شود. برای دریافت مدرک تخصص در گرایش‌های مختلف از جمله جراحی فک و صورت و یا تخصص ارتودنسی، ابتدا یک دوره 4 ساله علوم پایه برگزار می‌شود. پس از این دوره، متقاضیان در صورت قبولی در آزمون‌ ورودی دوره‌های دندانپزشکی، در یک دوره 4 ساله کارشناسی دندانپزشکی شرکت می‌کنند. پس از آن، لازم است که یک دوره 1 تا 2 ساله انترنی نیز گذرانده شود.
در دوره انترنی، دانشجویان زیر نظر اساتید این رشته در کلینیک‌های دندانپزشکی مشغول می‌شوند، با بیماران تعامل کرده و دروس تئوری را به صورت عملی تمرین خواهند کرد. پس از اتمام این دوره و اخذ مدرک کارشناسی دندانپزشکی، متقاضیان می‌توانند در آزمون‌های ورودی دوره‌های تخصص دندانپزشکی شرکت کنند.

 

دانشگاه های برتر دندانپزشکی در ایتالیا

دانشگاه‌ های برتر دندانپزشکی در ایتالیا

یکی از مساله‌های مهم در مهاجرت تحصیلی، انتخاب دانشگاه است که باید به شرایط آن از جمله اعتبار دانشگاه، زبان تحصیل آن، امکانات و تسهیلات آموزشی، آزمون ورودی، نمره زبان و تایید آن توسط وزارت بهداشت توجه ویژه داشت. در این میان، بویژه در رشته‌های سختی مانند دندانپزشکی، الویت افراد تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و شناخته شده در سطح جهان است که در آینده بتوانند از دانش بالای آموخته شده و ارزش بالای مدرک تحصیلی خود در دیگر نقاط جهان نیز استفاده کنند. بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی ایتالیا عبارتند از:
• Sapienza University of Rome
• University of Padua (Padova)
• University of Turin
• Vita-Salute San Raffaele University
• University of Milan
• University of Florence
• University of Pisa

 

دروس تخصصی رشته دندانپزشکی

دوره‌های تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به هر دو صورت آموزشی و کلینیکال است. دانشجویان در بخش کلینیکال دوره که در ترم‌های بالا ارائه می‌شود، دروس عملی را می‌گذرانند اما در بخش آموزشی، دروسی به صورت تئوری به آن ها آموزش داده خواهد شد. آمار تخصصی، بیولوژی سلولی، میکروبیولوژی دهان و دندان، آناتومی سر و گردن، رادیوگرافی دندانی، اکولوژی و کلینیک دندانپزشکی از جمله دروس تخصصی این رشته است.

 

زبان تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

زبان تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

افراد زیادی متفاضی تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا هستند. این رشته به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی در دانشگاه‌های مختلف ارائه می‌شود. اگر متقاضی خواستار تحصیل به زبان ایتالیایی باشد، می‌بایست مدارکی را برای اثبات تسلط خود بر این زبان ارائه دهد. شرکت در دوره‌های پیش پزشکی این فرصت را به افراد می‌دهد که با زبان ایتالیایی آشنا شوند و پس از آن در آزمون ورودی شرکت کرده و در صورت موفقیت ،تحصیل به زبان ایتالیایی را آغاز کنند. معمولا پذیرش در رشته دندانپزشکی به زبان ایتالیایی آسان‌تر است و صندلی‌های بیشتری به آن اختصاص داده شده است. همچنین، امکان اشتغال برای دندانپزشکان ایتالیایی زبان بسیار بیشتر خواهد بود.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

رشته دندانپزشکی در برخی از دانشگاه‌های ایتالیا به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود و متقاضی برای پذیرش می‌بایست مدرک زبان انگلیسی ارائه دهد. مدرک زبان انگلیسی که متقاضی ارائه می‌دهد، حداقل باید در سطح نمره 6 آیلتس باشد. اگر نمره متقاضی کمتر باشد، می‌تواند قبل از ورود به دانشگاه، در دوره‌های زبان انگلیسی در این کشور شرکت کند. پذیرش از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایتالیا که دوره‌ها را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، بسیار مشکل است و تنها متقاضیانی با رزومه‌های قوی می‌توانند از این دانشگاه‌ها پذیرش تحصیلی دریافت کنند. آزمون‌های زبان انگلیسی مورد تایید در دانشگاه های ایتالیا عبارتند از:
• TOEFEL حداقل نمره 78
• IELTS حداقل نمره 6
• Tolimo حداقل نمره 600
• FCE حداقل نمره 169

 

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان

جالب است که بدون مدرک زبان نیز می‌توان از دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش گرفت. اگر متقاضی قبلا یک دوره به زبان ایتالیایی در این کشور تحصیل کرده باشد، نیازی به ارائه مدرک زبان ایتالیایی نیست. در مورد زبان انگلیسی نیز اگر متقاضی قبلا در یک کشور انگلیسی زبان تحصیل کرده باشد یا زبان مادری او انگلیسی باشد نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی ندارد. البته نکته‌ای که وجود دارد این است که حتی اگر دانشگاه متقاضی را بدون مدرک زبان پذیرش کند، سفارت ایتالیا بدون مدرک زبان ویزا صادر نخواهد کرد. بنابراین این گزینه محدود به متقاضیان کشورهایی می‌شود که برای ورود به ایتالیا نیاز به ویزا نداشته باشند.

آزمون IMAT در ایتالیا

آزمون IMAT در ایتالیا

IMAT مخفف International Medical Admission Test است که همه علاقمندان به تحصیل علوم پزشکی در ایتالیا می‌بایست در این آزمون شرکت کنند. شرکت در آزمون IMAT برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا برای همه داوطلبان الزامی نیست و تنها متقاضیان ورود به برخی دانشگاه‌های این کشور ملزم به شرکت در آزمون هستند. البته ارائه نمره آزمون IMAT می‌تواند در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دیگر نیز تاثیر مثبت داشته باشد. IMAT یک آزمون حضوری 60 سوالی است که برای هر سوال 5 گزینه وجود دارد و زمان پاسخگویی به آن 100 دقیقه درنظر گرفته شده است. نمره قبولی این آزمون برای پذیرش در دانشگاه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد که می‌توان آن را به طور دقیق از سایت دانشگاه مقصد جویا شد. این آزمون شامل چهار بخش سوال است:
• بخش اول : 12 سوال اطلاعات عمومی و 10 سوال استدلال منطقی
• بخش دوم : 18 سوال زیست شناسی
• بخش سوم : 12 سوال شیمی
• بخش چهارم : 8 سوال فیزیک و ریاضی

 

هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی در ایتالیا

هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا رایگان نیست اما به نسبت برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه ارزان قیمت است. افرادی که از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا پذیرش دریافت می‌کنند، علاوه بر پرداخت شهریه بسیار پایین از شانس دریافت بورسیه‌های تحصیلی نیز برخوردارند. شهریه سالیانه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا تا 5000 یورو است در صورتی که دانشگاه‌های خصوصی پرهزینه هستند و ممکن است شهریه سالیانه آن‌ها به 35000 یورو برسد.

بورسیه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا، فرصت استفاده از بورسیه‌های تحصیل است که اغلب برای دانشجویان با سطح بالای علمی درنظر گرفته شده است. تقریبا تمام دانشجویان بین‌المللی می‌توانند کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند، اما نوع تسهیلات با توجه به شایستگی آن‌ها ممکن است بورس‌های تحصیلی، وام دانشجویی، کمک هزینه مسکن، بلیط وعده غذایی و … باشد. مهم‌ترین‌ بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا عبارتند از:
1. بورسیه تحصیلی استانی که شامل هزینه تحصیل، هزینه خوابگاه و پرداخت مبلغی وجه نقد است؛
2. بورسیه تحصیلی طلایی که بخشی از هزینه‌های تحصیلی دانشجویان بین‌المللی را پوشش می‌دهد؛
3. بورسیه تحصیلی نقره‌ای که یک کمک هزینه نقدی بر اساس شرایط مالی دانشجو است.

بورسیه دیگری به نام bocconi در ایتالیا وجود دارد که هزینه‌های تحصیل سال اول دانشجویان را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، دانشگاه‌ها نیز بورسیه‌هایی برای دانشجویان برتر ترم‌های گذشته در نظر گرفته‌اند که شامل همه هزینه‌های شهریه و زندگی دانشجویی یا بخشی از آن است.

 

اجازه کار دانشجویی در ایتالیا

اجازه کار دانشجویی در ایتالیا

اجازه کار در حین تحصیل و پس از آن، یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا است. دانشجویان می‌توانند به مدت زمان مشخصی در هفته مشغول به کار دانشجویی شوند که این مدت زمان برای دانشجویان کارشناسی و ارشد 20 ساعت و برای دانشجویان دکتری 30 ساعت است. علاوه بر این، امکان اشتغال پس از دریافت مدرک تحصیلی نیز وجود دارد.

دانشجویان دندانپزشکی می‌توانند پس از اتمام تحصیل خود، در دوره‌های کارورزی شرکت کرده و حقوق نیز دریافت کنند. در پایان دوره، در صورت رضایت کارفرما یک قرارداد کاری منعقد می‌شود و بنا بر آن فرد می‌تواند درخواست اقامت کاری دهد. همچنین فارغ‌التحصیلان تا یک سال پس از دریافت مدرک، فرصت کاریابی دارند و می‌توانند در ایتالیا اقامت داشته باشند. لازم به ذکر است که پیدا کردن کار برای افرادی که به زبان ایتالیایی تحصیل کرده‌اند یا آن را در دوره تحصیل فراگرفته‌اند، آسان‌تر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود، افرادی که قصد دارند پس از اتمام تحصیل برای اقامت در کشور ایتالیا اقدام کنند، حتما در طول تحصیل خود زبان ایتالیایی را بیاموزند.

اخذ تابعیت و دریافت اقامت دائم ایتالیا

هدف افراد زیادی از تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا دریافت اقامت دائم و تابعیت این کشور است. فارغ‌التحصیلانی که قصد اقامت در این کشور را دارند، تا یک سال می‌توانند در این کشور به جستجوی کار بپردازند. در صورت موفقیت، اقامت آن‌ها تا اتمام قرارداد تمدید خواهد شد. پس از گذشت 5 سال، افراد می‌توانند برای اقامت دائم خود اقدام کنند و در نهایت تابعیت یک کشور اروپایی را بدست آوردند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا

ممکن است مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مختلف ایتالیا اندکی متفاوت باشد که باید پیش از ارسال درخواست پذیرش آن را به دقت بررسی کرد. اما به طور کلی برای اخذ پذیرش، ارائه اصل و ترجمه مدرک شناسایی معتبر مانند پاسپورت، اصل و ترجمه آخرین مدرک تحصیلی و مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند آیلتس یا مدرک معتبر زبان ایتالیایی الزامی است. همچنین متقاضی می‌بایست هزینه‌ای را برای بررسی مدارک ارسالی به دانشگاه مورد نظر پرداخت کند.

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه، متقاضی می‌بایست نامه پذیرش و یک سری مدارک را به سفارت این کشور ارائه کند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ایتالیا ویزای همراه را حذف کرده و امکان دریافت ویزای همراه برای خانواده متقاضی وجود ندارد. نامه پذیرش دانشگاه یا کالج در ایتالیا، کپی برابر اصل پاسپورت، 2 قطعه عکس پاسپورتی، گواهی تمکن مالی، گواهی عدم سوءپیشینه کیفری، رزومه و انگیزه نامه از مدارک مورد نیاز برای صدور ویزا است. همچنین متقاضی باید مدرکی مبنی بر فراهم کردن محل اقامت خود در ایتالیا نیز ارائه دهد.

سخن پایانی

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به دلیل سطح علمی بالا، اعتبار مدرک دانشگاهی، امکانات و فرصت‌های شغلی مورد توجه افراد زیادی است اما اخذ پذیرش تا حدی مشکل است. بویزه افرادی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند، از شانس کمتری برخوردار هستند. علاوه بر این متقاضیان می‌بایست در آزمون ورودی شرکت کرده و نمره قبولی مورد نظر دانشگاه را کسب کند. با این حال افراد در صورت تحصیل موفق، این فرصت را دارند که برای ادامه زندگی خود در این کشور برنامه ریزی کنند که اولین قدم آن پیدا کردن شغل در ایتالیا است. انعقاد قرارداد کاری فرصت زندگی در یک کشور پیشرفته ایتالیایی را به فارغ‌التحصیلان دانشگاه این کشور می‌دهد. همچنین مشاورین ما در مدیکال پورتال، گزینه های مهاجرتی عالی را به شما معرفی می‌کنند.

دیدگاه (12)

  • نگار پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من دندانپزشک عمومی رو امسال در ایران تموم کردم و ۲۵ سالمه،امکان خواندن تخصص دندانپزشکی در دانشگاهای ایتالیا وجود داره؟

    21 دی 1400 در 23:25
  • شادی نیازی پاسخ

    سلام
    من سال اول دندانپزشکیم در روسیه رو به اتمامه
    میخواستم بدونم بعد از سال اول میتونم اقدام کنم برای دانشگاه های ایتالیا؟و اینکه امکان بورس شدنم با این شرایط هست؟

    2 آبان 1400 در 04:13
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم نیازی، وقت بخیر
      باید شرایطتون بررسی بشه و بستگی به شرایط دانشگاه مقصد هم داره.
      پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.
      021-88619310
      021-88619377

      4 آبان 1400 در 15:37
  • سجاد مشهدی پاسخ

    سلام من دانشجوی ارشد ژنتیکم و علاقمندم که بتونم در رشته دندانپزشکی تحصیل کنم در کشور ایتالیا اما چون فعلا پایان خدمت ندارم و از معافیت تحصیلی استفاده میکنم میخاستم ببینم شرایطی هست ک من بتونم به خواستم برسم؟؟

    2 آبان 1400 در 04:12
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای مشهدی. وقت بخیر
      شما اگر سن زیر 25 سال با دیپلم تجربی یا ریاضی دارید میتونید آزمون ورودی بدید و اقدام کنید.

      4 آبان 1400 در 15:36
  • ابولفضل هدایی پاسخ

    مشاوره ی حضوری به‌چه صورته؟

    30 مهر 1400 در 02:51
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای هدایی وقت بخیر
      با موسسه تماس بگیرید تا همکارانمون راهنماییتون کنند.
      021-88619310
      021-88619377

      5 آبان 1400 در 14:00
  • فاطمه عیوضی پاسخ

    هزینه ی دندانپزشکی سالیانه‌در ایتالیا چقدره؟

    30 مهر 1400 در 02:51
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم عیوضی وقت بخیر
      شما در ایتالیا میتونید از بورسیه تحصیلی استفاده کنید و به صورت رایگان تحصیل کنید.

      5 آبان 1400 در 15:07
  • علی پاسخ

    عالی

    26 مهر 1400 در 03:16
  • براتی پاسخ

    سلام وقت بخیر، در هنگام تحصیل میشه کار هم کرد توی ایتالیا؟

    26 مهر 1400 در 03:16
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم براتی. وقت بخیر
      بله

      16 آبان 1400 در 15:23

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن