تحصیل پزشکی در ایتالیا

در این مطلب به بررسی نظام تحصیلی ایتالیا، شرایط تحصیل در ایتالیا ، تحصیل پزشکی در ایتالیا ، تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا ، بورسیه تحصیلی ایتالیا ، شرایط زندگی در ایتالیا ، هزینه تحصیل و هزینه زندگی در ایتالیا و در نهایت شرایط اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی ایتالیا می پردازیم. مشاورین مدیکال پرتال آماده‌اند تا شما را برای رسیدن به اهدافتان همراهی کنند.

معرفی ایتالیا

کشور ایتالیا که به دلیل شکل ظاهری نقشه خود به عنوان کشور چکمه شناخته می شود در اروپای جنوبی واقع شده و شهر تاریخی رم پایتخت این کشور است. ایتالیا به عنوان هشتمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی و یکی از اعضای گروه G8 (هشت کشور صنعتی دنیا) یکی از قطب های اقتصادی جهان به شمار می رود.

ایتالیا با 60 میلیون نفر جمعیت در حال حاضر (سال 2020) پنجمین کشور پر جمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پر جمعیت جهان محسوب می شود. همچنین 94 درصد مردم ایتالیا مسیحی هستند.

آب و هوای کشور ایتالیا معتدل فصلی به شمار می رود در حالیکه آب و هوای مناطق ساحلی آن با شرایط آب و هوایی مناطق کوهستانی بسیار متفاوت است. همین مسائل باعث شده تا شرایط زندگی در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی که از کشورهایی با آب و هوای متفاوت هستند مناسب باشد.

نکته جالب درباره ایتالیا وجود دو کشور مستقل بسیار کوچک واتیکان و سان مارینو درون این کشور است و همچنین یک تکه از خاک این کشور که در خاک کشور سوئیس قرار گرفته و کامپیونه دیتالیا نامیده می شود.

ویدئو تحصیل پزشکی در ایتالیا

نظام تحصیلی و مقاطع تحصیلی در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا را می توان یکی از محبوب ترین گزینه ها برای دانشجویان بین المللی محسوب کرد که هر ساله تعداد بسیاری از دانشجویان از سرتاسر دنیا برای تحصیل در مقاطع مختلف به این کشور سفر می کنند.

این محبوبیت را می توان به دلایل متعددی مرتبط دانست همچون وجود دانشگاه های دولتی و خصوصی معتبر در رنکینگ جهانی، سیاست های کلان ایتالیا برای ارائه بورسیه های مختلف تحصیلی و همچنین فرصت زندگی در یکی از تاریخی ترین و دیدنی ترین کشورهای جهان و در نهایت لذت بردن از غذاهای مشهور ایتالیایی مانند پیتزا، پاستا و …

در حالیکه زبان تدریس در بسیاری از دانشگاه های دولتی ایتالیایی می باشد ولی با توجه به حجم درخواست های بین المللی از سوی دانشجویان خارجی، تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته ها و در مقاطع مختلف نیز امکان پذیر است.

نظام تحصیلی و مقاطع تحصیلی در ایتالیا

مقاطع تحصیلی ایتالیا عبارتند از:

  • دوره مهد کودک: یک دوره 3 ساله برای کودکان 3 تا 6 سال
  • دوره ابتدایی: یک دوره 5 ساله برای شروع دوران تحصیلی از 5 سالگی
  • دوره متوسطه: یک دوره 3 ساله برای دانش آموزان در بازه سنی 11 تا 14 سال
  • دوره دبیرستان: یک دوره 5 ساله از 14 تا 19 سالگی که دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه آماده می کند
  • مقطع کارشناسی: یک دوره 3 تا 4 ساله که عموماً به زبان ایتالیایی تدریس می شود هر چند در سالهای اخیر تعداد رشته های به زبان انگلیسی در حال افزایش بوده است.
  • مقطع کارشناسی ارشد: یک دوره 2 ساله که هم به زبان ایتالیایی و هم انگلیسی تدریس می شود هر چند برای ورود به این مقطع متقاضیان باید مدرک زبان مرتبط با زبان تدریس مورد نظر خود ارائه کنند.
  • مقطع دکترا: یک دوره 3 تا 5 ساله که به هر دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می شود و بیشتر رشته های انگلیسی زبان در این مقطع ارائه می شوند. همچنین برای قبولی در مقطع دکترا ارائه مدرک زبان الزامی است.

دانشجویان ایرانی برای تحصیل در ایتالیا باید در ابتدا در دوره های زبان ایتالیایی که در مدرسه ایتالیایی در تهران برگزار می شود شرکت کنند و پس از سپری کردن 2 ترم در آزمون Esterni که در بهمن ماه برگزار می شود شرکت کنند و نمره قبولی 160 از 200 را دریافت کنند.

پس از اخذ نمره قبولی در آزمون Esterni می توانید از طریق سفارت ایتالیا در تهران برای مشاوره درباره مقاطع و رشته های تحصیلی در ایتالیا و همچنین اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا اقدام نمایید.تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا یک دوره 6 ساله است که شامل 360 واحد نظری و عملی می شود و به صورت دوره 2 سال عمومی و دوره 4 ساله بالینی ارائه می شود. هر سال تحصیلی شامل 2 ترم می شود و طول هر ترم 12 هفته است.

تحصیل به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی امکان پذیر است ولی با توجه به این موضوع که تعداد دانشگاه‌هایی که رشته پزشکی عمومی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند محدود است، در نتیجه برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی شرایط پذیرش رقابتی تر بوده و اخذ نمره بالاتر در آزمون ورودی تعیین کننده خواهد بود.

همچنین باید در نظر داشته باشید برای تحصیل پزشکی در ایتالیا ارائه مدرک زبان الزامی است و باید مدرک زبان B1 برای زبان ایتالیایی یا مدرک آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 6 برای زبان انگلیسی داشته باشید.

دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل پزشکی در ایتالیا باید ابتدا در آزمون IMAT شرکت کنند و حد نصاب برای اخذ پذیرش از دانشگاههای ایتالیا را کسب کنند.

آزمون IMAT هر ساله در تاریخ از پیش تعیین شده (شهریور هر سال) در حدود 20 کشور دنیا برگزار می شود و نتایج آن پس از چند هفته در وبسایت اصلی IMAT منشتر می شود. متقاضیان ایرانی می توانند برای شرکت در آزمون IMAT به کشور امارات یا ترکیه سفر کنند.

فارغ التحصیلان دوره پزشکی در ایتالیا به عنوان پزشک عمومی می توانند وارد بازار کار شوند و یا در صورت تمایل با معادل سازی مدرک به ادامه تحصیل در مقطع تخصص در کشور مورد نظر خود بپردازند.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا گزینه های متنوعی وجود دارد که عبارتند از دوره کارشناسی دندانپزشکی (4 ساله) که رایج ترین انتخاب برای دانشجویان است، دوره دستیاری دندانپزشکی (2 ساله) و همچنین دوره های 3 تا 4 ساله برای آماده سازی برای فعالیت به عنوان متخصص بهداشت دهان و دندان.

در صورتی که تمایل داشته باشید مدرک تخصص در گرایش های مختلف دندانپزشکی مانند ارتودنسی یا جراحی فک و صورت اخذ نمایید می توانید پس از اتمام دوره کارشناسی دندانپزشکی در آزمون ورودی دوره های تخصص شرکت کنید.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا هم به زبان ایتالیایی و هم انگلیسی امکان پذیر است که برای تحصیل پزشکی در ایتالیا ارائه مدرک زبان الزامی است و باید مدرک زبان B1 برای زبان ایتالیایی یا مدرک آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 6 برای زبان انگلیسی داشته باشید.

مانند دیگر رشته های پزشکی در ایتالیا برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا باید ابتدا در آزمون IMAT شرکت کنید و حد نصاب لازم را کسب کنید.

شایان ذکر است برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا محدودیت سنی وجود ندارد و همچنین شرط معدل نیز تاثیری در فرایند اخذ پذیرش ندارد و متقاضیان برای ورود به این دوره باید مدرک زبان معتبر داشته باشند و حد نصاب لازم در آزمون IMAT را کسب کرده باشند.

هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا بسته به سبک زندگی شما و اینکه در چه شهری زندگی می کنید متفاوت است. هر شهر با توجه به هدف از مهاجرت، می‌تواند جایگاه متفاوتی داشته باشد. گرانترین شهرها برای تحصیل و زندگی در ایتالیا رم، میلان و بولونیا می باشند و از ارزانترین شهرها می توان به پیزا، پادوا و تورین اشاره نمود.

ولی به صورت کلی می توان میانگین ماهانه 600 تا 800 یورو را به عنوان هزینه زندگی یک دانشجو در ایتالیا در نظر داشت (برای یک زوج می تواند تا 1000 یورو افزایش پیدا کند) که این هزینه شامل اسکان، خورد و خوراک، رفت و آمد، تفریح و غیره می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا بسته به اینکه دانشگاه دولتی یا خصوصی باشد و همچنین زبان تدریس که ایتالیایی باشد یا انگلیسی متفاوت خواهد بود ولی می توان به صورت کلی 1000 یورو تا 4000 یورو در سال را برای شهریه تحصیلی در نظر گرفت.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا نیز مانند رشته پزشکی بسته به اینکه دانشگاه دولتی یا خصوصی باشد و همچنین زبان تدریس که ایتالیایی باشد یا انگلیسی متفاوت خواهد بود ولی می توان به صورت کلی 1000 یورو تا 4000 یورو در سال را برای شهریه تحصیلی در نظر گرفت.

بورسیه تحصیلی ایتالیا

بورسیه تحصیلی ایتالیا

یکی از دلایل محبوبیت زیاد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا برای متقاضیان ایرانی امکان استفاده از کمک هزینه های زندگی است (2500 یا 5000 یورو در سال) که دولت ایتالیا به دانشجویان خارجی ارائه می کند.

امکان دریافت این کمک هزینه برای اکثر دانشجویان ایرانی فارغ از شرایط تحصیلی آنها مانند معدل، فراهم می باشد.

همچنین شرایط اخذ بورسیه تحصیلی برای دانش آموزان ممتاز در قالب تخفیف در شهریه تا سقف 90 درصد و یا حتی بورسیه کامل برای تحصیل رایگان فراهم می باشد.

متقاضیان خارجی تحصیل در ایتالیا می توانند پس از اخذ پذیرش به دفتر DSU در دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کنند و از میزان و شرایط بورسیه و کمک هزینه ها بر اساس شرایط فردی خود اطلاعات کسب نمایند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاههای ایتالیا

مهم ترین مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی ایتالیا عبارتند از:

  • اسکن از صفحه ابتدایی پاسپورت متقاضی
  • مدرک تسلط به زبان ایتالیایی یا انگلیسی (IELTS)
  • ترجمه گواهی مدرک پیش دانشگاهی
  • ترجمه گواهی مدرک دیپلم
  • ترجمه ریز نمرات دوره 3 ساله دبیرستان
  • ترجمه ریز نمرات دوره پیش دانشگاه
  • ترجمه ریز نمرات دوره 4 ساله دبیرستان برای دانش آموزان نظام جدید
  • ترجمه مدرک تحصیلی پایان دوره تحصیلی 4 ساله نظام جدید
  • گواهی قبولی در آزمون IMAT

همه مدارک باید به زبان ایتالیایی یا انگلیسی ترجمه شده باشد.

مراحل اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا

دانشجویانی که قصد تقاضای ویزای دانشجویی دارند باید در ابتدا به سایت https://prenotaonline.esteri.it/ مراجعه نموده  و در قسمت “VISTO PER STUDIO – IMMATRICOLAZIONE UNIVERSITARIA”   ثبت نام  و جهت رزرو وقت دانشجویی اقدام کنند.

ارائه  درخواست

دانشجویان باید مدارکی جهت تشکیل پرونده تحصیلی و مدارک دیگری را جهت تشکیل پرونده ویزا ارائه نمایند.

مدارک مورد نیاز پرونده تحصیلی:

  • اصل تاییدیه تحصیلی مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی
  • اصل و ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات کامل چهار ساله به زبان ایتالیایی با مهر تایید وزارت امورخارجه و دادگستری
  • اصل و ترجمه مدرک لیسانس به همراه ریز نمرات کامل چهار ساله به زبان ایتالیایی با مهر تایید وزارت امورخارجه و دادگستری
  • اصل و ترجمه شناسنامه به زبان ایتالیایی با مهر تایید وزارت امورخارجه و دادگستری
  • ارایه دو نسخه کپی نیز از تمام صفحات فوق (ترجمه ایتالیایی و فارسی) الزامی است
  • سه قطعه عکس 40× 35 رنگی پشت نویسی شده
  • یک نسخه کپی از صفحه اول گذرنامه(کاملا” خوانا)
  • اصل و 2 نسخه کپی از مدرک زبان:

برای رشته های به زبان انگلیسی داشتن یکی از مدارک زبان انگلیسی سطح  B2 زیر الزامی می باشد که حداقل نمره مورد قبول در هریک از آزمون های زیر ، ذکر شده است :

IELTS – 6  |  TOEFLE – 78   |  FCE -169

  • برای رشته های به زبان ایتالیایی داشتن یکی از مدارک زبان ایتالیایی سطح B1 مورد تایید وزارت علوم ایتالیا الزامی است.

CELI- B1, CILS- B1, ROMA TRE- B1, DANTE ALIGHIERI- B1

فرم A تکمیل و امضا شده:

برای رشته های به زبان ایتالیایی

برای رشته های به زبان انگلیسی

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده ویزا:

  • فرم رایگان درخواست روادید تکمیل و امضا شده (با الصاق عکس + یک قطعه عکس اضافی)
  • دو قطعه عکس 35×40 رنگی پشت نویسی شده
  • اصل گذرنامه و یک نسخه کپی از صفحه اول
  • کپی رزرو بلیط یا اصل بلیط به مقصد ایتالیا به نام متقاضی (متقاضیان ترم دوم باید بلیط را برای بعد از 15 فوریه رزرو نمایند).
  • رزرو هتل (حداقل 10 روز اول اقامت) به نام دانشجو و در شهری که دانشجو قصد تحصیل دارد
  • ارائه گردش 3 ماهه اخیر حساب بانکی به زبان انگلیسی به نام شخص دانشجو یا یکی از والدین دانشجو (در صورت ارائه گردش حساب والدین، ارائه ترجمه شناسامه آنان به زبان ایتالیایی یا انگلیسی الزامی می باشد.)
  • دو نسخه از نامه پذیرش دانشگاه
  • مبلغ 50 یورو وجه نقد جهت درخواست ویزای دانشجویی

سخن آخر

امیدواریم که تا به اینجا اطلاعات موردنیاز خودتان را با خواندن این مطلب به دست آورده باشید. اگر نیاز به توضیحات جامع تر درباره هزینه زندگی در ایتالیا ، تحصیل پزشکی در ایتالیا ، شرایط زندگی در ایتالیا ، بورسیه تحصیلی ایتالیا یا هر سوال دیگری درباره تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا داشتید با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

دیدگاه (26)

  • امیر عبدللهی پاسخ

    سلام‌آیا بدون‌داشتن‌مدرک زبان‌میتونم‌بورسیه بگیرم؟

    30 مهر 1400 در 02:32
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای عبداللهی. وقت بخیر
      خیر، برای سفارت شما حتما باید مدرک زبان داشته باشید.

      6 آبان 1400 در 13:58
  • رفیعی پاسخ

    برای تحصیل پزشکی در ایتالیا چقدر باید سرمایه داشته باشیم؟

    30 مهر 1400 در 02:31
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای رفیعی. وقت بخیر
      شما برای تحصیل در ایتالیا میتونید از بورسیه ی استانی استفاده کنید که تا 80 درصد هزینه های شما رو پوشش میده.

      9 آبان 1400 در 14:20
  • امیرعلی پاسخ

    سلام خسته نباشید برای پسرانی که میخوان برن اگه سربازی نرفته باشند اون شرایطش چطوریه؟

    27 مهر 1400 در 21:03
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای امیر علی. وقت بخیر
      باید حتما معافیت تحصیلی داشته باشن که بتونن پاسپورت بگیرن و از کشور خارج بشن.

      28 مهر 1400 در 20:31
  • نفسه اصلانی پاسخ

    سلام معدل من ۱۹.۴۵ هست. میخواستم بدونم با این معدل آیا ممکنه که بدون کنکور از یک دانشگاه دولتی در ایتالیا رشته پزشکی گرفت؟

    27 مهر 1400 در 21:02
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم اصلانی. وقت بخیر
      خیر برای تحصیل علوم پزشکی در ایتالیا باید حتما آزمون ورودی آیمت یا الفا تست رو بدین.

      28 مهر 1400 در 20:32
  • فائزه شرافتی پاسخ

    سلام معدل دیپلم من ۱۹.۴۵ هست میخواستم بدونم با این معدل آیا ممکنه که بدون کنکور از یک دانشگاه دولتی چین در رشته پزشکی گرفت؟

    27 مهر 1400 در 21:00
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم شرافتی. وقت بخیر
      بله و اگر سنتون پایین تر 25 باشه امکان دریافت بورسیه هم دارن.

      28 مهر 1400 در 20:33
  • کاوه پاسخ

    ایتالیا ویزای همراه هم میده؟

    26 مهر 1400 در 17:10
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای کاوه. وقت بخیر
      اگر از بورسیه استفاده کنید برای سال های اول خیر.

      29 مهر 1400 در 17:58
  • شکیلا یوسفی پاسخ

    من میخوام سال دیگه آیمت بدم. شما کلاس دارین ؟

    15 شهریور 1400 در 14:18
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم یوسفی. وقت بخیر
      بله. موسسه دوره های آیمت رو برگذار میکنه. پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا کامل راهنماییتون کنند.
      021-88619310
      021-88619377

      15 شهریور 1400 در 16:11
  • هانیه کریمی پاسخ

    من دارم زبان ایتالیایی میخونم. راهی نیست که آزمون آلفا تست ندیم برای پزشکی؟

    12 اردیبهشت 1400 در 14:17
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم کریمی. وقت بخیر
      خیر، شما برای رشته های علوم پزشکی حتما باید در آزمون ورودی شرکت کنید.

      12 اردیبهشت 1400 در 14:18
  • حامد سلطانی پاسخ

    سلام. با دیپلم انسانی هم میشه اقدام کرد؟

    16 اسفند 1399 در 16:04
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای سلطانی. وقت بخیر
      خیر، شما باید دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی یا ریاضی داشته باشید.

      16 اسفند 1399 در 16:06
  • زهره جوادپور پاسخ

    سلام من رشته هنر میخوام بخونم الان سال آخر رشته گرافیکم
    شرایطش رو بهم میگید لطفا

    11 اسفند 1399 در 10:11
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم جوادپور
      رشته های هنر به زبان ایتالیایی در آکادمی های هنر این کشور ارائه میشن
      پس برای تحصیل این رشته باید اقدام به گرفتن مدرک زبان ایتالیایی کنید.

      11 اسفند 1399 در 10:21
  • مرتضی پاسخ

    با سن ۲۴ سال میشه برای پزشکی اقدام کنم؟

    5 اسفند 1399 در 12:44
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای مرتضی. وقت بخیر
      شرط سن برای رشته های علوم پزشکی در ایتالیا 25 سال هست و شما میتونید اقدام کنید.

      5 اسفند 1399 در 12:46
  • هانی پاسخ

    یعنی اگر اقدام کنیم شامل بورسیه میشیم برای علوم پزشکی؟

    5 اسفند 1399 در 12:36
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      در صورت داشتن شرایط اولیه، بورسیه استانی بهتون تعلق میگیره.

      5 اسفند 1399 در 12:41
  • سارا احمدی پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من پسر 5 ساله دارم میخواستم ببینم شما راجع به دوره های دبستان اطلاع دارید در ایتالیا که چجوری میشه اقدام کرد ؟

    2 اسفند 1399 در 09:49
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم احمدی
      در ایتالیا هم مدارس ایتالیایی و هم ایرانی هست
      اما برای ثبت نام در این مدارس باید یکی از والدین در این کشور ویزای کار یا تحصیل یا اقامت این کشور رو داشته باشن

      11 اسفند 1399 در 10:25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن