تحصیل داروسازی در ترکیه

ترکیه که کشوری اوراسیایی است، از شرق با کشورهایی چون: ایران، گرجستان، ارمنستان، نخجوان در ارتباط بوده و از سمت شمال­غربی با کشورهای اروپایی چون: یونان و بلغارستان و از سمت جنوب­شرقی با عراق و سوریه ارتباط دارد. این کشور دارای جمعیتی نزدیک به 84 میلیون است. طی چند سال اخیر افراد زیادی برای زندگی در ترکیه، به این کشور مهاجرت کرده­اند؛ زیرا مهاجرت به این کشور مراحل چندان پیچیده­ای برای افراد نداشته و ایرانیان هم بدون ویزا می­توانند به راحتی به این کشور رفت­‌و‌آمد کنند. این کشور به خاطر موقعیت مکانی خاصی که دارد، پذیرای فرهنگ­های مختلفی از سراسر دنیاست. و به دلیل دارا بودن این موقعیت اجتماعی، ویژگی‌های طبیعی و از همه مهم­تر سیستم آموزشی بین­المللی، امروزه بسیار مورد توجه دانشجویان نیز قرار گرفته است. امروزه بسیاری از دانشجویان بین‌­المللی برای تحصیل داروسازی در ترکیه به این کشور مهاجرت می‌­کنند. این دانشگاه‌های داروسازی ترکیه به خصوص در بین دانشجویان ایرانی بسیار محبوب و پرطرفدار است.یکی از رشته­‌هایی که دانشجویان برای ادامه تحصیل در ترکیه به آن روی می­‌آورند، رشته داروسازی است. در ادامه این مقاله می­خواهیم به تحصیل این رشته در ترکیه بپردازیم و با شرایط زندگی دانشجویی در کشور ترکیه بیشتر آشنا شویم پس با ما همراه باشید.

ویدئو تحصیل داروسازی در ترکیه

داروسازی و شرایط تحصیل در آن

داروسازی علمی است که در آن فرد به تحصیل درباره انواع داروها و مراحل تولید و توزیع و همچنین نقش داروها بر بدن می­‌پردازد و برای تولید داروهایی که باعث جلوگیری از انواع بیماری­ها می­شوند، تلاش می­کند. این رشته سخت و البته شیرین، به دلیل آینده شغلی عالی طرفداران بسیاری دارد. افرادی که هدفشان شرکت در این رشته برای ادامه تحصیل است، خوب می­‌دانند که از همان دوران دبیرستان باید در درس‌­هایی چون شیمی، زیست، فیزیک، ریاضی و البته زبان انگلیسی خود را تقویت نمایند تا رتبه خوبی را برای قبولی در این رشته کسب کنند. در ایران شرط قبولی برای ورود به دانشگاه‌ها، به دست آوردن رتبه عالی در کنکور است. دانشگاه‌های دیگر کشورها برای پذیرفتن دانشجو نیز از این قاعده مستثنی نیستند و افراد برای ورود به این دانشگاه‌ها باید از آزمون‌­های ورودی آنها سربلند بیرون آیند.

 

تحصیل رشته داروسازی در ترکیه

تحصیل رشته داروسازی در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید حتما نام آزمون های اولیه‌ دانشگاه‌های این کشور را شنیده‌اید. در ترکیه برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی، قبولی در آزمون­های ورودی به نام YOS  وSAT  الزامی است. این دو آزمون برای تعیین سطح داوطلبان برای ورود به هر رشته دانشگاهی در کشور ترکیه برگزار می‌شوند. آزمون YOS به زبان ترکی و آزمون SAT به زبان انگلیسی برگزار می­‌شود که افراد می‌­توانند بسته به انتخاب خود در هرکدام از این آزمون­‌ها شرکت نمایند. موارد امتحانی آزمون SAT ریاضیات و انگلیسی بوده و موارد امتحانی آزمون YOS شامل هوش، ریاض و هندسه است. دانشجویان برای قبولی با نمره ایده‌­آل در این آزمون می‌­توانند در دوره­های آماده­سازی که به طور میانگین طی یک بازه 6 ماهه جهت شرکت در این آزمون در کشور ترکیه برگزار می­شود، شرکت نمایند. برای شرکت در این آزمون­ها برای رشته داروسازی، داشتن مدرک پیش‌­دانشگاهی و داشتن دیپلم ریاضی و یا تجربی الزامی است.

تحصیل داروسازی در ترکیه 5 ساله است که دانشجویان چهار سال اول تحصیلات خود را در دانشگاه گذرانده و یک سال دیگر را در داروخانه‌­ها و مجموعه­‌های داروسازی سپری می­‌کنند.  این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دو ساله و در مقطع لیسانس چهار ساله است. همچنین افرادی که می‌خواهند در رشته داروسازی مدرک دکترا دریافت کنند، باید 2 سال بعد از مدرک کارشناسی ارشد، به تحصیل خود ادامه دهند.

دانشگاه‌های کشور ترکیه جهت پذیرش تحصیل در رشته داروسازی محدودیت سنی ندارند و متقاضیان با هر سنی می­توانند برای تحصیل در این دانشگاه ها پذیرش بگیرند؛ البته افرادی که با سن کمتری برای تحصیل در این دانشگاه اقدام می­کنند، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش دارند.

برای تحصیل داروسازی در ترکیه به زبان انگلیسی نیازی به ارائه مدرک زبان نیست و تنها تسلط به زبان انگلیسی کفایت می‌کند.

هر سال تحصیلی شامل دو ترم بوده و برای شروع ترم دانشگاهی در رشته داروسازی افراد می‌توانند از اکتبر تا ژانویه و در ترم بعد از فوریه تا ژوئن اقدام نمایند.

مدت زمان تحصیل داروسازی در ترکیه 5 سال و 10 ترم تحصیلی است. اگر فرد در آزمون ورودی رشته داروسازی قبول شود، ابتدا باید یکسال در کالج مخصوص دانشگاه تحصیل کرده و از سال بعد وارد دانشگاه شود.

مزایای تحصیل رشته داروسازی در ترکیه

از مزایای تحصیل در ترکیه می ­توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • تحصیل در دانشگاه­ های معتبر و مورد تایید با سیستم آموزشی مدرن؛
  • امکان کار در حین تحصیل؛
  • استفاده از سفارت این کشور برای ورود هرچه سریع‌تر به کشورهای اروپایی؛
  • امکان اخذ ویزای همراه برای تحصیل؛

و…

از مزایای تحصیل رشته داروسازی در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی حتی بدون نیاز به مدرک زبان؛
  • آموزش طبق استانداردهای جهانی؛
  • مدارک معتبر دانشگاه های این کشور در سراسر جهان؛
  • نزدیک بودن به ایران؛
  • نداشتن محدودیت سنی برای پذیرش دانشجو؛
  • اجازه کار در حین تحصیل؛
  • هزینه تحصیل مقرون به صرفه در رشته داروسازی.

 

 

دانشگاه های ترکیه و دیگر موسسات آموزش عالی به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند :

دانشگاه دولتی: به دلیل اینکه دولت از این دانشگاه­‌ها حمایت می­کند، شهریه این دانشگاه‌­ها پایین­تر است. دروس در این دانشگاه‌ها به زبان­های انگلیسی، فرانسوی، ترکی و آلمانی تدریس می‌­شوند.

دانشگاه خصوصی: این دانشگاه‌ها به دلیل اینکه توسط دولت پایه‌­گذاری نشده‌­اند، شهریه بیشتری را از دانشجویان دریافت می­‌کنند. در این دانشگاه ها دروس اغلب به زبان انگلیسی تدریس می‌­شوند.

از دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل داروسازی در ترکیه می­‌توان به دانشگاه بیرونی ترکیه و دانشگاه آیدین ترکیه اشاره کرد.

اکثر دانشگاه‌های ترکیه رشته داروسازی را به صورت دکترا ارائه می­‌دهند؛ اما برخی از آنها مانند دانشگاه آتاتورک این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌­کنند.

بهترین دانشگاه های تحصیل داروسازی در ترکیه

بهترین دانشگاه های تحصیل داروسازی در ترکیه عبارتند از :

  • دانشگاه قاضی : این دانشگاه از نمونه دانشگاه‌های دولتی در شهر آنکارا واقع در ترکیه است و دارای 21 دانشکده، 7 موسسه آموزشی، 11 مدرسه حرفه­ای، 4 مدرسه و 52 مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است. این دانشگاه دارای یکی از برترین مدارس پزشکی در ترکیه است و هر ساله افراد زیادی برای ورود به این دانشگاه تلاش می‌­‌کنند.
  • دانشگاه یدیتپه : این دانشگاه بهترین دانشگاه خصوصی استانبول به حساب می­‌‌آید که دارای 13 دانشکده در رشته­‌های مختلف از جمله رشته داروسازی است. در سال‌‌های 2017 و 2018 این دانشگاه رتبه اول در بین دانشگاه‌‌های خصوصی را به دست آورده است. بد نیست بدانید این دانشگاه تمام انرژی مورد نیاز خود را از طریق پنل­‌‌های خورشیدی که در پشت­‌بام این دانشکده‌‌ها نصب شده، تامین می‌­‌کند.
  • دانشگاه حاجت تپه : دانشگاه حاجت تپه که واقع در شهر آنکاراست نیز دارای سطح علمی بالا و کیفیت آموزشی ویژه است. فعالیت این دانشگاه از سال 1967 آغاز شده و این دانشگاه برای دانشجویان، امکانات رفاهی و خدمات تسهیلاتی خوبی را فراهم کرده است. در این دانشگاه دانشجویان علاوه بر تحصیل می‌­‌توانند در برنامه‌­های مختلف علمی و هنری که این دانشگاه برگزار می‌­‌کند، شرکت نمایند. همچنین مدارک ارائه شده توسط دانشگاه حاجت تپه دارای اعتبار بین‌­‌المللی است و فارغ‌­‌التحصیلان به راحتی می‌­‌توانند در هر کجای جهان در بیمارستان‌­‌ها، داروخانه‌­‌ها، مراکز داروسازی و… مشغول به کار شوند.
  • دانشگاه آنکارا : این دانشگاه دولتی پس از سال 1946 شروع به فعالیت کرده است. در این دانشگاه دانشجویان می‌توانند ضمن تحصیل از زندگی خوب و مفرح دانشجویی نیز بهره‌مند گردند و از برنامه‌های ورزشی، هنری، علمی و فرهنگی که توسط دانشگاه ارائه می‌شود، نهایت استفاده را ببرند. دانشگاه آنکارا در اکثر برنامه‌های فرهنگی و هنری، برگزاری همایش ها و… فعالیت دارد و این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌های کشور ترکیه به حساب می آید.
  • دانشگاه آلتین باش : این دانشگاه که خصوصی بوده و واقع در شهر استانبول است، سال تاسیس آن به سال 2008 بر می­گردد. زبان تحصیل در این دانشگاه انگلیسی بوده و رنکینگ این دانشگاه در ترکیه 90 و در دنیا 5021 است. این دانشگاه دارای دانشکده‌­های مختلفی در زمینه علوم پزشکی بوده که دانشکده داروسازی آن بسیار مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است.

مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش رشته داروسازی در ترکیه عبارتست از :

  • کارنامه قبولی؛
  • ریز نمرات دبیرستان به همراه ترجمه انگلیسی؛
  • رزومه به همراه ترجمه انگلیسی یا ترکی استانبولی؛
  • نامه قبولی در آزمون ورودی؛
  • توصیه نامه؛
  • انگیزه نامه .

هزینه تحصیل رشته داروسازی در ترکیه

هزینه تحصیل رشته داروسازی در ترکیه

هزینه تحصیل در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی بسیار پایین‌­تر است. هزینه تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه به طور میانگین از سالیانه 5000 هزار دلار شروع می‌­شود که هزینه تحصیل به زبان انگلیسی بیشتر از هزینه تحصیل به زبان ترکی است. هزینه تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی این کشور برای ۵ سال تحصیلی در حدود 600 تا 1500 دلار آمریکا بوده و تحصیل به زبان ترکی در حدود 250 الی 750 دلار آمریکا است. همچنین هزینه زندگی در این کشور بسیار کمتر از دیگر کشورها است. میانگین هزینه ماهیانه زندگی در ترکیه حدود 150‌ تا 400 دلار آمریکا است. البته این مبلغ به شهری که فرد در آن زندگی می­کند، بستگی دارد.

هزینه دانشگاه‌های خصوصی در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی، بیشتر است. بطور مثال: هزینه تحصیل در دوره داروسازی در دانشگاه‌های خصوصی بیش از 20000 دلار است.

 

شرایط کار پس از اتمام تحصیل داروسازی در ترکیه

افرادی که تحصیلات خود را در این رشته به پایان می‌­رسانند، می‌­توانند با یافتن کار در این کشور ماندگار شوند. رشته داروسازی رشته­‌ایست که اکثر کشورها معمولا در آن نیرو جذب می­‌نمایند. دانشجویانی که بتوانند پس از پایان تحصیل خود در ترکیه کار پیدا کرده و درآمد کسب کنند، می‌توانند ویزای خود را از ویزای تحصیل به ویزای کاری تغییر دهند. در غیر این صورت افراد پس از پایان تحصیلاتشان باید به کشور خود باز گردند؛ مگر اینکه در این کشور سرمایه‌­گذاری کرده و از طریق سرمایه‌­گذاری، برای اقامت در ترکیه اقدام کنند. افرادی که قصد دارند پس از اتمام تحصیل در این کشور کار کنند، باید در زمان تحصیل دوره‌­های زبان ترکیه­‌ای را بگذرانند؛ زیرا برای ارتباط با مردم این کشور و کار در این کشور لازم است که به زبان مردم ترکیه آشنایی داشته باشند.

سخن پایانی

امروزه دانشگاه‌های بسیاری در ترکیه پذیرای دانشجویان بین‌‌المللی هستند. این کشور از لحاظ فرهنگ و اعتقادات مذهبی شباهت زیادی به کشور ایران دارد و دانشجویان ایرانی به راحتی می‌توانند در این کشور زندگی کنند و ادامه تحصیل دهند. ترکیه طی چند سال اخیر با امکاناتی که دولت این کشور برای توریست و دانشجویان فراهم کرده، متقاضی و توریست­های زیادی به خود دیده است. این کشور در حال حاضر یک مقصد خوب برای گردشگری، تحصیل و سرمایه‌گذاری است که این کشور با دلایلی که ذکر شد، ششمین مقصد محبوب تعطیلات تعداد زیادی از مردم دنیا است.

تحصیل داروسازی در ترکیه بسیار پرطرفدار بوده که بازار کار خوب آن نیز موجب جذب دانشجویان زیادی شده است. در سال 2019 تعداد دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت کرده­اند، به 65000 دانشجو می­رسد که این تعداد در سال 2021 بسیار بیشتر شده است. دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان بین‌­المللی رشته داروسازی، خوابگاه‌­هایی با هزینه کم و مقرون به صرفه فراهم کرده‌­اند. همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی، بهره‌­مندی از دانشگاه‌­های معتبر با کیفیت آموزشی بالا و هزینه­‌های پایین از دیگر دلایلیست که دانشجویان برای ادامه تحصیل به ترکیه مهاجرت می­‌کنند. دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی شوند، می­‌توانند به راحتی به تحصیل در رشته مورد علاقه خود در این کشور ادامه دهند؛ زیرا این بورسیه هزینه اسکان و اقامت، شهریه، بیمه درمانی و هزینه‌­های مسافرت را پوشش می‌­دهد. البته ناگفته نماند که دانشجویان ایرانی به منظور تحصیل در این کشور باید ویزای تحصیلی ترکیه را اخذ کنند و اگر با عنوان توریست به این کشور وارد شوند، نیازی به ویزا ندارند. از آنجایی که دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی قرارداد همکاری و تبادل دانشجو دارند، امکان انتقال دانشجو از دانشگاه‌های ترکیه به کشورهای اروپایی نیز وجود دارد. دانشجویان بین‌المللی که کشور ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، می‌­توانند ضمن آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این کشور، در صورت فراهم بودن شرایط از شهرهایی چون استانبول، آنکارا، وان، ازمیر و دیگر شهرهای این کشور که هر ساله توریست­های زیادی را به خود می‌­بینند، دیدن نمایند.

دیدگاه (18)

  • فرشته پاسخ

    سلام رشته داروسازی بدون آزمون میخایم حدودا چنده شهریه سالانه. ک دانشکاه مورد تایید ایران باشه؟

    30 آبان 1400 در 08:47
  • نگار باقریان پاسخ

    سلام من ترم 2 داروسازی را در دانشگاه ای ام یو قبرس تمام کردم ایا امکان گرفتن انتقالی به یکی از دانشگاه های ترکیه وجود دارد و اگر هست شرایطش چیست

    2 آبان 1400 در 05:19
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم باقریان. وقت بخیر
      بله، بستگی به دانشگاه مورد نظرتون داره.

      4 آبان 1400 در 15:59
  • اللهیاری پاسخ

    سلام ـپزیرش داروسازی میخواستم بدون ازمون دانشکاههای دولتی ترکیه امکانپزیر هست ؟

    2 آبان 1400 در 05:18
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام. آقای اللهیاری
      خیر باید آزمون ورودی بدین.

      4 آبان 1400 در 15:18
  • مریم گرکانی پاسخ

    بهترین دانشگاه‌داروسازی ترکیه‌کدومه؟

    30 مهر 1400 در 03:05
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم گرکانی. وقت بخیر
      برای آنکارا میتونید اقدام کنید.

      4 آبان 1400 در 15:55
  • زهرا کولیوند پاسخ

    برای تحصیل حتما باید به زبان‌ترکی مسلط بود؟

    30 مهر 1400 در 03:04
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم کولیوند، وقت بخیر
      خیر به زبان انگلیسی هم میتونید تحصیل کنید.

      4 آبان 1400 در 16:03
  • ممشلی پاسخ

    ممنون از مطالب کاملتون

    26 مهر 1400 در 17:00
  • جنگی پاسخ

    سلام منظورتون از امکان کار در حین تحصیل، گذراندن طرح متناسب با رشته است؟

    26 مهر 1400 در 17:00
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      شما اجازه ی کار دانشجویی دارین.

      16 آبان 1400 در 15:19
  • زهرا پاسخ

    سلام.کدوم دانشگاه های ترکیه داروسازی رو بصورت دکترا ارائه میدن؟

    5 شهریور 1400 در 19:32
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم زهرا. روزبخیر
      رشته داروسازی در کشور ترکیه در مقطع لیسانس ارائه میشه.

      9 شهریور 1400 در 22:32
  • عطیه پاسخ

    سلام روز بخیر
    برای داروسازی از دانشگاه تایید پذیرش میگیرید ؟

    2 خرداد 1400 در 21:59
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم عطیه
      بله اتفاقا در حال حاضر یک آفر داریم برای داروسازی که بدون آزمون براتون پذیرش میگیریم و میتونیم بورسیه ۲۵٪ تا ۵۰٪ هم براتون بگیریم که آفر فوق العاده ای هست.
      پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر و بررسی شرایطتون با ما تماس بگیرید
      021-88619310
      021-88619377

      2 خرداد 1400 در 22:05
  • عباس پاسخ

    برای رشته فیزیوتراپی هم باید آزمون ورودی بدیم؟

    26 اردیبهشت 1400 در 16:35
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای عباس. وقت بخیر
      برای تحصیل این رشته در ترکیه شما حتما باید آزمون ورودی رو بدین. اما یک آفر ویژه برای تحصیل رشته فیزیوتراپی بدون آزمون ورودی رو در حال حاضر موسسه ارائه میده.
      برای اطلاعات بیشتر با موسسه تماس بگیرید.
      021-88619377
      021-88619310

      26 اردیبهشت 1400 در 16:37

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن