تحصیل داروسازی در روسیه

در روسیه از داروسازی به عنوان دومین شغل سطح بالا، بعد از پزشکی یاد می‌شود. یک متخصص با تحصیلات عالی که تاثیر هر دارویی را می‌داند و می‌تواند آنها را درست کند. با توجه به این پس‌زمینه فرهنگی، تحصیل داروسازی در روسیه هر سال محبوبیت بیشتری بین دانشجویان بین‌المللی پیدا می‌کند. علاوه بر ارج و قرب بالای این رشته در روسیه، انگیزه‌های دیگری مثل سادگی دریافت پذیرش، هزینه‌های کم، و امکان تحصیل به زبان انگلیسی بدون نیاز به مدرک تخصصی زبان اشاره کرد.

روسیه یکی از کشورهای مهم بین‌المللی است که از نظر فرهنگی، جغرافیایی، و تاریخی جاذبه‌های بی‌شماری برای گردشگران دارد. دانشجویان بین‌المللی با تحصیل داروسازی در روسیه می‌توانند علاوه بر دانشگاه، در فضاهای اجتماعی روسیه شرکت داشته باشند و از مزایای برخورداری از جایگاه نخبه در این جمع‌ها برخوردار باشند. برای رسیدن به این جایگاه، آنها باید در درس‌های فیزیک، شیمی، و زیست‌شناسی دوره دبیرستان قبول شده باشند. مدارک تحصیلی پزشکی روسیه مورد تائید سازمان‌های بهداشت در کشورهای مختلف هستند.

تحصیل رشته داروسازی در روسیه

ویدئو تحصیل داروسازی در روسیه

0 تا 100 تحصیل رشته داروسازی در روسیه

فرایند دریافت پذیرش و ویزای دانشجویی در روسیه نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر با دریافت پذیرش از دانشگاه شروع می‌شود. برای این کار لازم است دانشجو یا نماینده او درخواست تحصیل و شرکت در برنامه‌های آموزشی موسسه یا دانشگاه مورد نظر خود را برای این دانشگاه ارسال کند. برای این کار دانشجو باید مدارک زیر را برای دانشگاه ارسال کند:
– فرم تقاضای پذیرش
– کپی برابر اصل پاسپورت (با حداقل دو سال اعتبار)
– کپی برابر اصل دیپلم دبیرستان
بعضی از دانشگاه‌های روسیه، مثل دانشگاه دولتی فرست مسکو، تقاضای دانشجویان را ظرف یک روز کاری بررسی می‌کنند و ایمیل تائید را یک روز بعد ارسال می‌کنند.
این شروع ماجرای تحصیل داروسازی در روسیه است. بعد از این فرایند ارسال مدارک برای دریافت پذیرش شروع می‌شود. با گرفتن پذیرش، یک دعوت‌نامه از طرف دانشگاه برای شما ارسال می‌شود. مرحله بعدی دریافت ویزای دانشجویی روسیه است که با داشتن دعوت‌نامه، فرایند به نسبت ساده‌ای است.
در نهایت با سفر به روسیه، زندگی دانشجویی متقاضی در این کشور شروع می‌شود. بیشتر دانشگاه‌هایی که دوره داروسازی را به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌کنند دارای خوابگاه و امکانات اقامتی هستند. هزینه این خوابگاه‌ها به نسبت اجاره کردن اتاق یا آپارتمان در شهرهایی مثل مسکو بسیار مقرون به صرفه است. در نهایت بهتر است توجه داشته باشید که اگر چه هزینه تحصیل در روسیه به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی ارزان‌تر است، با این حال هزینه زندگی در شهرهای بزرگ این کشور، به خصوص مسکو، بسیار گران‌تر از بسیاری از شهرهای دیگر جهان است.
در ادامه مراحل مختلف دریافت پذیرش تحصیلی و مهاجرت تحصیلی در رشته داروسازی به روسیه توضیح داده می‌شود.

مرحله اول: نحوه درخواست برای پذیرش

دانشجویان بین‌المللی هم می‌توانند مستقیما با دانشگاه مورد نظر خود وارد مکاتبه شوند و هم از نمایندگی‌های معتبر دانشگاه‌ها یا مراکز فرهنگی روسیه در کشور خود تقاضا بدهند. برای این کار کافی است به وبسایت دانشگاه مورد نظر خود را رفته و شرایط و هزینه‌های آن را بررسی کنید. با پیدا کردن گزینه مورد نظر، می‌توانید فرم پذیرش را پر کرده، همراه با کپی برابر اصل پاسپورت و دیپلم خود برای دانشگاه ارسال کنید.
فرایند بررسی درخواست‌ها در دانشگاه‌های مختلف با هم فرق دارد. به همین دلیل زمان پاسخ‌گویی آنها می‌تواند متفاوت باشد. همان طور که پیشتر اشاره شد، بعضی از دانشگاه‌های روسیه 24 ساعت بعد از درخواست به شما جواب می‌دهند. با این حال بهتر است آمادگی بین 2 تا 4 هفته انتظار برای گرفتن جواب از دانشگاه را داشته باشید.

مرحله دوم: دریافت دعوت‌نامه

فرایند دریافت دعوت‌نامه را می‌توانیم اولین مرحله جدی تحصیل داروسازی در روسیه در نظر بگیریم. در این مرحله دانشجویان لازم است رسید شهریه سال اول تحصیل خود در روسیه را همراه با برخی از مدارک تحصیل و هویتی خود برای دانشگاه مورد علاقه خود ارسال کنند.
بعضی از مدارکی که برای دریافت دعوت‌نامه از طرف دانشگاه، لازم است برای آن ارسال کنید شامل موارد زیر می‌شود:
– فرم کامل درخواست پذیرش
– کپی پاسپورت با حداقل دو سال اعتبار
– کپی برابر اصل دیپلم دبیرستان
– کپی رسید پرداخت شهریه سال اول

دانشجویان بین‌المللی لازم است تمام این مدارک را در دارالترجمه به روسی ترجمه کنند و همراه مدارک اصلی، ترجمه آنها را نیز ارسال کنند. کامل بودن مدارک، و خوانا بودن کپی‌ها از جمله نکاتی است که می‌تواند مانع رد شدن درخواست شما و به عقب افتادن دریافت دعوت‌نامه شود.
فرایند صدور دعوت‌نامه معمولا بین 40 تا 45 روز طول می‌کشد. در پایان این مدت ایمیل دعوت‌نامه اصلی برای متقاضی ارسال می‌شود.

مرحله سوم: ویزا

بعد از دریافت دعوت‌نامه، متقاضی لازم است همراه با مدارک به نزدیک‌ترین کنسول‌گری یا سفارت روسیه در کشور خود مراجعه کند. بعضی از مدارکی که در این مرحله باید به سفارت ارائه دهید شامل موارد زیر می‌شود:
– فرم درخواست ویزای دانشجویی
– دعوت‌نامه اصلی/الکترونیکی
– اصل پاسپورت
– ترجمه رسمی دیپلم دبیرستان
– گواهی پزشکی که ثابت کند ایدز/اچ‌آی‌وی ندارید
– دو قطعه عکس پاسپورتی
مرحله پردازش درخواست متقاضیان از طرف سفارت در کشورها و کنسول‌گری‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. اما در شرایط عادی اغلب این فرایند 10 روز تا 2 هفته طول می‌کشد.

مرحله چهارم: پرواز به روسیه

بهتر است توجه داشته باشید که یکی از قوانین سفت و سخت برای تحصیل داروسازی در روسیه و ورود به این کشور، پرداخت هزینه سال اول تحصیل به حساب دانشگاه است که رسید آن در موارد زیادی درخواست می‌شود. به همین دلیل بهتر است در همان مرحله دریافت دعوت‌نامه که این رسید را دریافت می‌کنید، چندین کپی از آن تهیه کنید و یکی از آنها را هم در موقع سفر همراه خود داشته باشید. همچنین باید قبل از سفر مشخصات پرواز و بلیط خود را برای دانشگاه نیز ارسال کنید.
بعضی از دانشگاه‌های روسیه نماینده‌ای برای استقبال و راهنمایی دانشجو به فرودگاه می‌فرستند. به هر حال بهتر است متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل بین‌المللی در روسیه را دارند آمادگی پیدا کردن مسیرها در شهرهای این کشور را داشته باشند.

مرحله پنجم: ثبت نام و شروع کلاس‌ها

در این مرحله لازم است نسخه اصلی کلیه مدارکی که تا به حال به دانشگاه و سفارت ارائه کرده‌اید، از جمله رسید پرداخت شهریه سال اول را همراه داشته باشید. معمولا 3 روز بعد از رسیدن به روسیه فرایند ثبت نام متقاضیان در دانشگاه انجام می‌شود.
علاوه بر این لازم است بعد از ورود به روسیه، کلیه مدارک خود را همراه با فرم‌های لازم که از طرف دانشگاه ارائه می‌شوند برای وزارت امور بین‌الملل روسیه ارسال کنند. معمولا یک یا دو روز پس از درخواست، فرایند ثبت نام متقاضی به عنوان دانشجوی خارجی در وزارت امور بین‌الملل انجام می‌شود. بعد از این متقاضی تحصیل داروسازی در روسیه می‌تواند در کلاس‌های درس دانشگاه مورد علاقه خود شرکت کند.

ویژگی های تحصیل داروسازی در روسیه

ویژگی‌ های تحصیل داروسازی در روسیه

تحصیل داروسازی در مقطع لیسانس 5 سال تا 5 سال و نیم طول می‌کشد. شهریه تحصیلی مانند بسیاری از کشورهای دیگر به صورت سالیانه محاسبه می‌شود و دانشجویان باید در ابتدای هر سال این شهریه را پرداخت کنند. به صورت یک قاعده کلی، دوره‌های دانشگاهی روسیه که به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند قیمت بیشتری از دوره‌های روسی دارند که تا حد زیادی قابل درک است.

هزینه های تحصیل داروسازی در روسیه

هزینه های تحصیل داروسازی در روسیه

شهریه‌ دانشگاه‌ها با هم اختلاف زیادی دارد و هم چنین شهریه برای دوره های روسی و انگلیسی داروسازی متفاوت است، برای مثال دانشگاه علوم پزشکی ایالت ولوگراد شهریه سالیانه‌ای معادل 4530 تا 4730 دلار امریکا دارد. این شهریه در دانشگاه دولتی فرست مسکو چیزی حدود 6800 دلار امریکا در سال است. متوسط شهریه‌ سالیانه در مقطع لیسانس داروسازی در روسیه بین 1500 تا 11.000 دلار امریکا است. این هزینه در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد بین 1800 تا 6000 دلار است و در دوره‌های تخصصی بین 1500 تا 8.000 دلار امریکا متغیر است.
هزینه‌ خوابگاه‌های دانشجویی با هم تفاوت بسیاری دارد. این هزینه در بین چند دانشگاه معتبری که دوره‌های به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند بین 600 دلار تا 2400 دلار در سال متغیر است. به عنوان یک توصیه کلی، این نرخ‌ها را لازم است با هزینه اتاق‌های دانشجویی در روسیه که چیزی بین 100 تا 500 دلار در ماه می‌شود مقایسه کنید.

هزینه های زندگی در روسیه

هزینه‌ های زندگی در روسیه

همان طور که پیشتر اشاره شد، شهرهای بزرگ روسیه از جمله مسکو شهرهای به نسبت گرانی برای زندگی محسوب می‌شوند. با این حال هزینه‌های زندگی تا حد زیادی به سبک زندگی وابسته هستند و برای افراد متفاوت هستند. در مجموع اما فهرست زیر میانگین هزینه‌های زندگی برای تحصیل داروسازی در روسیه را مشخص می‌کند:
– محل اقامت دانشجویی: بین 100 تا 500 دلار امریکا در ماه
– پکیج اینترنت: 6 تا 10 دلار در ماه
– یک وعده غذا در رستوران ارزان: 9.50 دلار
– کمبو مک‌دونالد: 4.70 دلار
– کاپوچینو: 2.5 دلار
– آب 0.33 لیتری: 0.60 دلار
– یک کیلو فیله مرغ: 3.74 دلار
– بلیط اتوبوس یک طرفه: 0.67 دلار
– هزینه تاکسی: شروع 2.01 دلار، هر کیلومتر 0.20 دلار
در مجموع بسیاری از منابع هزینه زندگی دانشجویی در روسیه را بدون در نظر گرفتن هزینه محل اقامت چیزی بین 300 تا 600 دلار با توجه به سبک زندگی دانشجو تخمین می‌زنند. با این وصف حساب کردن روی هزینه‌های زندگی ماهیانه بین 500 تا 1500 دلار تا حد زیادی واقع‌گرایانه خواهد بود.

یونایتد استیتز اگزم (EGE)

تمام متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های روسیه، چه دانشجویان محلی و چه دانشجویان بین‌المللی لازم است با داشتن مدرک دیپلم دبیرستان، در آزمون‌های یونایتد استیتز اگزم (EGE) شرکت کنند. این آزمون‌ برای ارزیابی صلاحیت علمی دانشجویان انجام می‌شود و شامل سوالاتی از درس‌های دوره دبیرستان می‌شود. این آزمون در دو مرحله انجام می‌شود که در آنها متقاضی باید به پرسش‌ها و مسائلی که مطرح می‌شود پاسخ دهد.
هر دانشگاهی امتیاز متفاوتی از این آزمون را عنوان معیار صلاحیت علمی دانشجویان در نظر می‌گیرد. برای مثال دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی پیروگوف (Pirogov) باید امتیازی بالاتر از 73 در آزمون بگیرند. اما دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سیبری کافی است نمره‌ای بالاتر از 60 در این آزمون دریافت کنند.

مزایای تحصیل داروسازی در روسیه

رشته داروسازی یکی از رشته‌های علوم پزشکی است که درست بعد از پزشکی قرار می‌گیرد و جایگاه اجتماعی قابل توجهی برای فرد ایجاد می‌کند. نکته جالب در مورد ادامه تحصیل در این رشته در کشور روسیه، به فرهنگ این کشور بر می‌گردد که برای داروسازان جایگاه و احترام ویژه‌ای قائل است. علاوه بر این، انتخاب روسیه به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی در رشته داروسازی می‌تواند با توجه به مزایای زیر انجام شود:
– پایین بودن شهریه دانشگاه‌ها
– شرایط ساده دریافت پذیرش
– مورد تائید بودن مدارک دانشگاه‌های این کشور از طرف سازمان‌های جهانی و ملی مختلف
– بالا بودن کیفیت آموزش
علاوه بر این مزایا، اگر در دبیرستان ریاضی یا علوم انسانی خوانده باشید و بخواهید در رشته داروسازی در روسیه ادامه تحصیل بدهید، کافی است دروس شیمی، زیست‌شناسی، و فیزیک را با موفقیت گذارنده باشید.

سخن پایانی

در این مطلب مراحل مختلف تحصیل داروسازی در روسیه را بررسی کردیم. ادامه تحصیل در کشورهای بین‌المللی یکی از انتخاب‌هایی است که اغلب منجر به پیشرفت شخصیتی فرد می‌شود. به همین دلیل معمولا ادامه تحصیل در کشورهای بین‌المللی به عنوان راه مناسب و قابل قبولی برای ساختن آینده افراد در نظر گرفته می‌شود. کشور روسیه به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان و یکی از قدرت‌های بزرگ در زمینه‌های مختلف در سطح جهان شناخته می‌شود. دانشگاه‌های پزشکی روسیه از سطح علمی بالا و قابل قبولی برخوردار هستند و مدارک آنها از سوی سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی و ملی در کشورهای گوناگون مورد تائید است.
با توجه به هزینه کم و در برخی موارد خوابگاه دانشجویی رایگان و همچنین کیفیت بالای آموزش در روسیه، طی چند سال گذشته به تعداد دانشجویان بین‌المللی که این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند افزوده شده است. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور با برگزاری رشته‌های گوناگون به زبان انگلیسی دانشجویان بین‌المللی را به ادامه تحصیل در این کشور دعوت می‌کنند. نکته قابل توجه این که اگر چه برای گذراندن این دوره‌ها تسلط به زبان انگلیسی ضروری است، اما در صورت عدم تسلط متقاضی، راه‌کارهایی برای آموزش زبان قبل از شروع دوره‌های دانشگاه وجود دارد. برای همین اگر تنها مشکلی که دارید نداشتن آیلتز یا مدرک تخصصی زبان است، موقع درخواست پذیرش دادن به دانشگاه‌های روسیه نگران نباشید.

دیدگاه (13)

  • شراره پاسخ

    لطفا بفرمایید شهریه دوره داروسازی روسیه به زبان انگلیسی و روسی چقدر است؟

    2 آبان 1400 در 05:27
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم شراره. وقت بخیر
      در حال حاضر به زبان روسی مورد تایید وزارت بهداشت ایران هست با شهریه سالانه از 4 هزار دلار.

      4 آبان 1400 در 14:59
  • زواری پاسخ

    آیا با دیپلم ریاضی فیزیک می توان در رشته داروسازی روسیه تحصیل کرد؟

    2 آبان 1400 در 05:26
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام. وقت بخیر
      بله

      4 آبان 1400 در 14:59
  • نابکی پاسخ

    باسلام خسته نباشید ، هزینه‌ های زندگی در روسیه طبق سال ۲۰۲۱ هست؟ یعنی به روزه؟

    26 مهر 1400 در 22:47
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله.

      28 مهر 1400 در 20:42
  • هوشیار پاسخ

    سلام ممنون از نکاتی که گفتید

    26 مهر 1400 در 22:46
  • شاهین پاسخ

    برای گرفتن فول فاند نمره آزمون زبان انگلیسی باید حداقل چند باشه؟

    26 مهر 1400 در 18:33
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای شاهین. وقت بخیر
      در حال حاضر برای داروسازی در روسیه بورسیه ای وجود نداره.

      28 مهر 1400 در 20:57
  • بهرام پاسخ

    درود. دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت بهداشت هستند کدومان؟

    26 مهر 1400 در 18:32
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای بهرام. وقت بخیر
      در حال حاضر 9 دانشگاه تایید وجود داره و میتونید لیست وزارت بهداشت رو چک کنید.

      28 مهر 1400 در 20:57
  • سلاله پاسخ

    سلام
    روسیه دانشگاه تایید به زبان انگلیسی داره برای دارو ؟

    1 خرداد 1400 در 17:05
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم سلاله
      بله دانشگاه پیروگوا رشته داروسازی کورس انگلیسی ارائه داده امسال

      1 خرداد 1400 در 17:06

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن