تحصیل داروسازی در رومانی

چشم انداز تحصیل داروسازی در رومانی

داروسازی از رشته‌های پرطرفدار علوم پزشکی است که با مدرک آن می‌توان در حوزه‌های مختلف علمی، صنعتی، پزشکی و … مشغول به کار شد. از این رو این رشته متقاضیان زیادی دارد و تحصیل در اروپا یکی از گزینه‌های پیش روی آنان است. تحصیل داروسازی در رومانی فرصت مناسبی برای طرفداران این رشته است که با هزینه نسبتا کم در اروپا تحصیل کنند.

برای تحصیل در رشته‌ داروسازی،نیاز به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌های رومانی نخواهید داشت. متقاضیان تحصیل داروسازی در رومانی با در اختیار داشتن مدرک دیپلم دبیرستان، دستاوردهای تجربی در بخش‌های بهداشت و درمان از جمله بیمارستان، سازمان‌های داوطلبانه و …، توصیه نامه، ریزنمرات تحصیلی و دیگر مدارک برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند. در پایان 5 سال از تحصیل در رشته داروسازی، مدرک گواهی دکترای حرفه‌ای به فارغ‌التحصیلان اعطا می‌شود که پس از آن، افراد می‌تواند با آن مدرک مشغول به کار شوند یا تحصیلات خود را در مقاطع بالاتر ادامه دهند.

دوره پیش پزشکی

دوره پیش پزشکی، یک دوره مقدماتی برای ورود دانشجویان شاخه‌های علوم پزشکی به دانشگاه‌های رومانی است که برای یک سال، شامل دو ترم، طراحی شده است. در این یک سال دانشجویان زبان رومانیایی را می‌آموزند و تا حدی با این کشور آشنا می‌شوند. از طرفی دروس پایه برای رشته‌های علوم پزشکی به آن‌ها تدریس می‌شود که این دروس برای رشته داروسازی شامل گیاه شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضیات است.

همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رومانی این دوره‎‌های مقدماتی را برگزار می‌کنند و شرکت در این دوره‌ها برای دانشجویان بورسیه رومانی که می‌خواند در علوم پزشکی ادامه تحصیل دهند و دانشجویانی که میخواهند تحصیلات خود را به زبان رومانیایی بگذرانند، ضروری است. دوره پیش پزشکی در رومانی برای دانشجویان بین‌المللی به نسبت دیگر کشورهای اروپایی، مقرون به صرفه و حدود ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ یورو در سال است که این مبلغ برای دانشجویان کشورهای اروپایی تا حدود ۸۰۰ یورو کاهش می‌یابد.

مقاطع تحصیل داروسازی در رومانی

تحصیل داروسازی در رومانی در مقاطع مختلف امکان پذیر می‌باشد. متقاضیان می‌توانند دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه‌های این کشور بگذرانند. آموزش در رشته داروسازی هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی و آزمایشگاهی انجام می‌شود و در مقاطع بالاتر، آموزش‌ها تخصصی تر شده و بیشتر جنبه تحقیقاتی پیدا می‌کنند.

مقطع کارشناسی داروسازی در رومانی

متقاضیان تحصیل داروسازی در رومانی با داشتن مدرک تحصیلی دیپلم می‌توانند برای پذیرش در این مقطع اقدام کنند. طول دوره مقطع کارشناسی 5 سال است که در ترم‌های اول دروس پایه داروسازی و در ترم‌های بالاتر دروس تخصصی و آزمایشگاهی تدریس می‍‌‌شود.

در پایان دوره، به فارغ‌التحصیلان یک گواهی دکترای حرفه‌ای در داروسازی اعطا می‌شود که بر اساس آن مجوز انجام کار به عنوان داروساز صادر خواهد شد. این مدرک در کشورهای مختلفی معتبر است و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی می‌توانند در حوزه‌های مختلف مربوط به رشته خود وارد بازار کار شوند یا در مقطع کارشناسی ارشد داروسازی ادامه تحصیل دهند.

مقطع کارشناسی ارشد داروسازی در رومانی

در مقطع کارشناسی ارشد، برنامه‌های تحصیل داروسازی در رومانی محدود تر و البته تخصصی‌تر می‌شود. مدت زمان تحصیل در این مقطع 1 تا 2 سال و شامل برنامه‌های تحصیل پزشکی و تجزیه و تحلیل، تکنولوژی و فناوری داروسازی صنعتی و پزشکی و سم شناسی محیط زیست است. ساختار تحصیلات تکمیلی در رومانی بر اساس زبان رومانیایی است و به همین جهت لازم است متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، پیش از تحصیل یا در حین آن به این زبان مسلط شوند.

مقطع دکترای داروسازی در رومانی

تحصیل در دوره تخصص یا دکترای داروسازی نیز در کشور رومانی امکان‌پذیر است. دانشجویان این دوره بر اساس یک آزمون رقابتی انتخاب می‌شوند و طول آن 3 تا 4 سال است که به تخصص مورد نظر افراد بستگی دارد. تحصیل داروسازی در رومانی در دوره تخصص شامل برنامه‌های تجزیه و تحلیل پزشکی، بیوشیمی دارویی و آزمایشگاهی بالینی، گیاه شناسی دارویی، شیمی تحلیلی، شیمی ارگانیک، شیمی دارویی، فارماکولوژی و تاریخ داروسازی، قانون دارویی و بازاریابی، تکنولوژی و فناوری دارویی و سم شناسی است.

تحصیل داروسازی در رومانی
تحصیل داروسازی در رومانی

زبان تحصیل داروسازی در رومانی

دانشگاه‌های مختلفی در رومانی، برنامه داروسازی را در مقاطع مختلف برگزار می‌کنند که زبان تحصیل آن متفاوت است. دانشجویان در دوره پیش پزشکی، زبان رومانیایی را می‌آموزند اما به طور کلی دانشگاه‌های این کشور دوره‌های خود را به سه زبان رومانیایی، انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌دهند. ابته در دوره تحصیلات تکمیلی، اغلب برنامه‌ها به زبان رومانیایی است و لذا تسلط بر آن برای دانشجویان لازم است. با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است متقاضیان تحصیل داروسازی در رومانی پیش از درخواست پذیرش، زبان ارائه برنامه‌های مختلف را در دانشگاه‌های مورد نظر خود در رومانی بررسی کنند و سپس برای پذیرش اقدام کنند.

هزینه‌های تحصیل و زندگی در رومانی

رومانی کشوری در اروپا است اما سطح اقتصادی آن به نسبت دیگر کشورهای قاره سبز و حتی همسایگان آن پایین‌تر است. به همین دلیل تحصیل علوم پزشکی در دانشگاه‌های این کشور در مقایسه با سایرکشورهای این قاره کمتر خواهد بود و از نظر اقتصادی شرایط مناسب‌تری برای دانشجو وجود دارد. تحصیل برای متقاضیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رومانی رایگان است اما متقاضیان دیگر کشورها می‌بایست برای تحصیل خود شهریه پرداخت کنند. این شهریه تحصیلی به فاکتورهای مختلفی از جمله نوع دانشگاه (دانشگاه دولتی یا موسسات خصوصی)، محل تحصیل، مقطع تحصیلی و نوع مدرک متفاوت است که هر سال نیز نرخ متفاوتی دارد.

بیشتر دانشگاه‌های معتبر در بخارست، پایتخت این کشور قرار دارد و هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها و همینطور هزینه زندگی در این شهر و دیگر شهرهای شاخص رومانی بالاتر است. دانشجویانی که لازم است برای تحصیل داروسازی در دانشگاه‌های رومانی ویزا دریافت کنند، باید شهریه تحصیلی سال اول را قبل از اقدام برای اخذ ویزا پرداخت کنند.

هزینه زندگی دانشجویی در رومانی

رومانی نیز مانند دیگر کشورها، متقاضیانی را پذیرش می‌کند که براساس مدارک ارائه شده متقاضی، از تمکن مالی برای تامین هزینه تحصیل و زندگی برخوردار باشند. سطح هزینه‌های زندگی در رومانی بالا نیست و این کشور در اروپا، از کشورهای ارزان محسوب می‌شود؛ البته هزینه زندگی دانشجویی تا حد زیادی به سبک و شیوه زندگی دانشجویان بستگی دارد اما یک دانشجو به طور متوسط می‌تواند با هزینه 300 تا 500 یورو در ماه، زندگی خوبی در این کشور داشته باشد.

تحصیل داروسازی در رومانی
تحصیل داروسازی در رومانی

بخش اصلی هزینه‌های زندگی دانشجویی مربوط به اسکان دانشجویان می‌شود. آن‌ها می‌توانند در خوابگاه‌ دانشجوی یا مسکن دانشجویی اقامت کنند یا برای خود یک آپارتمان خصوصی کرایه کنند. مسکن دانشجویی در رومانی قیمت مناسبی دارد و البته با توجه به پایین بودن قیمت‌ها در رومانی، اقامت در آپارتمان خصوصی نیز برای بسیاری از دانشجویان میسر است. با این حال، آپارتمان خصوصی به نسبت خوابگاه‌های دولتی و خصوصی نرخ بالاتری دارد و به جهت صرفه جویی در هزینه‌ها، توصیه می‌شود دانشجویان از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنند زیرا علاوه بر اینکه خوابگاه دانشجویی ارزان‌ترین گزینه اسکان دانشجویان است، از شرایط و امکانات مناسبی از جمله یخچال، اجاق گاز، تخت، تلویزیون و حتی در برخی، ماشین لباسشویی و مایکروویو برخوردار هستند.

بورسیه تحصیل داروسازی در رومانی

دولت رومانی برای کمک به هزینه‌های تحصیل دانشجویان، بورسیه‌های مختلفی در نظر گرفته است و البته برخی دانشگاه‌ها نیز به طور مستقل بورسیه‌هایی با شرایط خاص برای دانشجویان خود اختصاص داده‌اند. یکی از یورسیه‌ها، بورسیه رومانیایی است که توسط دولت این کشور و بنا بر توافقنامه‌های همکاری دو جانبه به منظور حمایت از دانشجویان کشورهای جهان سوم اعطا می‌شود و بورسیه‌ای دیگر که توسط وزارت بنگاه‌های کوچک و متوسط با هدف ترویج همکاری‌های اقتصادی و تجاری تامین می‌شود. علاوه بر دریافت بورسیه تحصیلی، دانشجویان دانشگاه‌های رومانی با ارائه کارت دانشجویی خود می‌توانند از برخی امکانات از جمله درمان رایگان و خرید با تخفیف دانشجویی از کتابفروشی‌ها و رستوران‌ها استفاده کنند.

شرایط کار دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه‌های رومانی

دانشجویان برای تامین هزینه‌های زندگی خود این فرصت را دارند که در صورت پیدا کردن شغل، به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند. دانشجویان طبق قوانین کار کشور رومانی می‌توانند 4 ساعت در روز به طور آزاد کار کنند اما برای مدت زمان کاری بیشتر، می‌بایست مجوز کار حین تحصیل دریافت کنند. این مجوز با توجه به مقطع تحصیلی، میزان ساعت کار دانشجویی را برای افراد مشخص می‌کنند. معمولا دانشجویان فرصت خوبی برای کار کردن در مراکزی را دارند که نیازمند مهارت‌های مختلف زبانی از جمله زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسه، ایتالیایی، و غیره هستند.

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل داروسازی در رومانی

اصلی‌ترین مدرک مورد نیاز برای درخواست پذیرش در دانشگاه‌های رومانی، دیپلم دوره متوسطه است که از دبیرستان معتبر در کشور مبداء صادر شده است. این مدرک در رومانی، توسط سازمان‌های آموزش و پرورش، وزارت تحقیقات، جوانان و ورزش نیز بررسی و تایید می‌شود. مابقی مدارک با توجه به معیار‌های دانشگاه‌های مختلف در پذیرش خود، ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی مدارک مورد نیاز جهت تحصیل داروسازی در رومانی عبارت است از:
• گواهی اتمام تحصیلات دوره دبیرستان (دیپلم)
• ریز نمرات دوره تحصیلی دبیرستان
• کپی صفحات گذر نامه
• کپی گواهی تولد
• گواهی تایید سلامت پزشکی
• عکس پرسنلی فرد متقاضی

تحصیل داروسازی در رومانی
تحصیل داروسازی در رومانی

اخذ ویزا برای تحصیل در رومانی

برای اخذ ویزای تحصیلی کشور رومانی، ایتدا لازم است متقاضیان از یک دانشگاه یا موسسه علمی در رومانی پذیرش بگیرند و سپس بر اساس برای ویزای تحصیلی اقدام کنند. به این منظور لازم است متقاضی مدارکی را به سفارت یا کنسولگری رومانی ارائه کند:
• نامه پذیرش دانشگاه یا یکی از موسسات علمی در رومانی
• نامه پذیرش وزارت آموزش و پرورش
• گواهی پرداخت شهریه سال اول تحصیل
• گواهی تمکن مالی 2000 یورویی
• گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
• بیمه درمانی معتبر برای کل مدت تحصیل در رومانی
• رضایتنامه والدین یا سرپرست برای متقاضیان زیر سن قانونی
• گواهی رزرو بلیط
• گواهی اقامت موقت در کشور رومانی
پس از دریافت ویزای تحصیلی کشور رومانی، مدارکی را نیز برای عبور از کنترل پاسپورت در فرودگاه رومانی مورد نیاز است که باید در دسترس باشد:
• پاسپورت معتبر
• کپی نامه رسمی پذیرش
• حداقل 2500 دلار آمریکا یا معادل آن 1800 یورو پول نقد

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل داروسازی در رومانی

پس از گذراندن دوره پیش پزشکی، متقاضیان تحصیل داروسازی در رومانی می‌توانند با توجه به نمره کسب شده، از دانشگاه‌های مختلف این کشور پذیرش بگیرند. مشابه تمامی کشورها، تحصیل در دانشگاه‌هایی که از نظر علمی سطح بالاتری دارند و رنکنیگ جهانی و ملی آن‌ها بهتر است، در الویت متقاضیان قرار دارد. متقاضیان ایرانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند باید توجه داشته باشند که همه دانشگاه‌های این کشور، مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیستند و لذا نمی‌توان با مدارک دانشگاه‌های خارج از لیست وزارت بهداشت، مجوز کار در ایران را دریافت کرد.

اگر متقاضیان قصد داشته باشند پس از اتمام تحصیل خود، به وطن خود بازگردند لازم است پیش از اقدام، از اعتبار این دانشگاه‌ها اطمینان حاصل کنند. دانشگاه‌های زیر را می‌توان دانشگاه‌های برتر برای تحصیل داروسازی در رومانی دانست:
• University Babes-Bolyai
• University of Bucharest
• West University of Timisoara
• University of Medicine and Pharmacy “Carol Davila”
• Alexandru Ioan Cuza University of Iasi

شرایط فارغ‌التحصیلان داروسازی از دانشگاه‌های رومانی

دانشجویان مشغول به تحصیل در کشور رومانی، پس از اتمام تحصیل می‌بایست این کشور را ترک کنند. البته کشور رومانی این فرصت را به فارغ‌التحصیلان داده است که در صورت پیدا کردن شغل مرتبط با رشته خود، مشغول به کار شوند و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهند. البته افراد می‌توانند با مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های رومانی در کشورهای اتحادیه اروپا نیز مشغول به کار شوند. افرادی که قصد دارند در کشور رومانی اقامت داشته باشند، می توانند پس از پایان دوره تحصیلی، در این کشور مشغول به کار شوند و با پرداخت مالیات شرایط مناسبی را برای دریافت اقامت دائم خود فراهم کنند.

تحصیل داروسازی در رومانی
تحصیل داروسازی در رومانی

سخن پایانی

شاید بتوان گفت که هزینه تحصیل و زندگی نسبتا پایین در کشور رومانی یکی از شاخص‌های اصلی برای تحصیل در این کشور است. تحصیل داروسازی در رومانی در مقاطع مختلف امکان‌پذیر است و مدارک تحصیلی صادر شده از دانشگاه‌های این کشور، با توجه به عضویت در اتحادیه اروپا، در بسیاری از کشورها معتبر است. اعتبار دانشگاه و زبان تحصیل از مهمترین نکاتی است که متقاضیان می‌بایست پیش از درخواست پذیرش به آن توجه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن