تحصیل پزشکی در رومانی

پزشکی را در رومانی بخوانید

برای آن دسته از افرادی که به دنبال تحصیل در رشته‌ی پزشکی هستند، کشور رومانی می‌تواند یک مقصد بسیار ایده‌آل و مناسب باشد. با انتخاب تحصیل پزشکی در رومانی شما می‌توانید از مزایای تحصیل در یک کشور اروپایی بهره‌مند شوید. دلایل زیادی برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیلی وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به سطح علمی بالای دانشگاه‌های مربوطه، هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل و تنوع زبانی برای تحصیل پزشکی در رومانی اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد شرایط پذیرش در این رشته و دانشگاه‌های مربوطه بیشتر توضیح دهیم.

شرایط پذیرش در رشته‌ی پزشکی در کشور رومانی

برای تحصیل رشته‌های پزشکی ‌،دندانپزشکی و داروسازی در کشور رومانی مانند بسیاری از کشورهای اروپایی نیاز به قبولی در آزمون ورودی دارید اما این همه‌ی ماجرا نیست. اگر شما تحصیلات پایه‌ی خود را در این کشور انجام نداده باشید باید در یک دوره‌ی پیش پزشکی شرکت کنید. بعد از آن باید در آزمون ورودی دانشگاه‌ها نیز شرکت کرده و نمره‌ی قبولی کسب کنید. بعد از قبولی یک دوره‌ی تحصیل شش ساله را در پیش رو دارید. برای اخذ پذیرش در این کشور نیاز نیست کنکور بدهید.

بعد از پایان سال دوم باید هر سال، چهار هفته در مراکز درمانی و بیمارستان‌های مختلف کارآموزی ببینید به طوری که در پایان دوره‌ی تحصیل، ساعات کار آموزیتان به 800 ساعت برسد. این میزان کارآموزی باعث می‌شود دانشجو بتواند مهارت‌های عملی خود را به خوبی پرروش دهد. از این رو افرادی که تحصیل پزشکی در رومانی را انتخاب می‌کنند می‌توانند مطمئن شوند که پس از پایان تحصیلات، یک پزشک خبره و متبحر خواهند شد. در نتیجه شرایط بهتری برای جذب شدن در بازار کار خواهند داشت. شما باید براساس تجاربی که در این دوران بدست می‌آورید در پایان سال ششم یک پایان نامه نیز ارائه دهید.
اما این پایان کار شما نیست! بعد از تایید پایان نامه باید در یک آزمون جامع خروجی نیز شرکت کنید تا این اطمینان حاصل شود که شما تبحر کافی برای فعالیت به صورت فردی را دارید. در صورت کسب رتبه‌ی قبولی به شما مدرک پزشکی داده می‌شود. پس از آن می‌توانید به فکر دریافت تخصص باشید.

با وجود آنکه شرایط تحصیل پزشکی در رومانی به نظر سختگیرانه می‌رسد، اما مزیت‌هایی هم وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌تواند به تنوع زبانی اشاره کرد و شما این امکان را دارید که به پنج زبان رومانیایی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و مجارستانی در این کشور تحصیل کنید.

تحصیل پزشکی در رومانی
تحصیل پزشکی در رومانی

دانشگاه‌های تحصیل پزشکی در رومانی

مزیت مهم بعدی تحصیل پزشکی در رومانی، سطح علمی بالای دانشگاه‌های پزشکی این کشور است. بعضی از مهمترین و معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی رومانی که شما می‌توانید برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کنید به شرح زیراند:

دانشگاه بیبز بولیای

دانشگاه بیبز بولیای را می‌توان بزرگترین دانشگاه و موسسه‌ی عالی در کشور رومانی دانست که با دارا بودن بیش از 41 هزار دانشجو در سال می‌توان آن را در گروه بزرگترین دانشگاه‌های کل اروپا نیز قرار داد. تاسیس این دانشگاه به سال 1919 برمی‌گردد و ساختمان اصلی آن در شهر کلوژ واقع شده است. دانشگاه بیبز بولیای در کشور رومانی در رتبه‌ی اول و در بین دانشگاه‌های کل جهان در رتبه‌ی 996 قرار دارد. در حدود 21 دانشکده در این دانشگاه وجود دارد که تنها یکی از آنها دانشکده‌ی پزشکی است که امکان تحصیل پزشکی در رومانی را به پنج زبان رومانیایی، مجارستانی، آلمانی، انگلیسی و فرانسوی میسر می‌سازد. این دانشگاه در بین دانشجویان خارجی بسیار محبوب است و در حدود 30 درصد از دانشجویان آن را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.

دانشگاه بخارست

دانشگاه بخارست یکی از معروفترین دانشگاه‌های رومانی و یک دانشگاه دولتی است که در سال 1864 با یک حکم سلطنتی در شهر بخارست تاسیس و خیلی سریع به دومین دانشگاه مدرن رومانی تبدیل شد. این دانشگاه هم عضو گروه دانشگاه‌های نخبه پرور رومانی است و برنامه‌های تحصیلی در آن به دو زبان رومانیایی و انگلیسی برگزار می‌شوند. از این رو افرادی که به زبان رومانیایی تسلط کافی ندارند هم می‌توانند در این دانشگاه از تحصیل پزشکی در رومانی بهره‌مند شوند. علاوه بر دانشکده‌ی پزشکی دانشکده‌های دیگری نیز در دانشگاه بخارست وجود دارند و در نتیجه می‌توان آن را یک دانشگاه جامع دانست.

دانشگاه غرب تیمیوآرا

دانشگاه غرب تیمیوآرا در سال 1962 در شهری به همین نام تاسیس شده است که شامل یازده دانشکده‌ی مجزا می‌باشد. این دانشگاه نیز در گروه دانشگاه‌های نخبه پرور رومانی قرار دارد. دانشگاه تیمیوآرا در بین دانشگاه‌های اروپای شرقی در رتبه‌ی 71 و در بین دانشگاه‌های رومانی در رتبه‌ی پنجم قرار دارد. برنامه‌های این دانشگاه به سه زبان رومانیایی، آلمانی و فرانسوی برگزار می‌شوند. بنابراین اگر تنها به زبان انگلیسی تخصص دارید شاید این دانشگاه برای تحصیل پزشکی در رومانی گزینه‌ی مناسبی برای شما نباشد.

دانشگاه الکساندر اویان کوزا

این دانشگاه نیز یکی از دانشگاه‌های قدیمی پزشکی در کشور رومانی است که در سال 1860 تاسیس شده است. نکته‌ی قابل توجه در مورد این دانشگاه طیف گسترده‌ی دانشکده‌های موجود است به طوری که از تخصصی ترین رشته‌ها تا ساده‌ترین آنها را در بر می‌گیرد. این دانشگاه که در شهر لاسی قرار دارد یکی از پنج دانشگاهِ عضو گروه دانشگاه‌های نخبه پرور رومانی است. با ورود به این دانشگاه امکان تحصیل پزشکی در رومانی به سه زبان رومانیای، انگلیسی و فرانسوی میسر می‌شود.

دانشگاه ترانسیلوانیا

دانشگاه ترانسیلوانیا یک دانشگاه دولتی و به صرفه برای تحصیل پزشکی در رومانی است که در سال 1971 در شهر برازوف تاسیس شده است. علاوه بر دانشکده‌ی پزشکی، 17 دانشکده‌ی دیگر نیز در این دانشگاه وجود دارد که آن را به یک دانشگاه جامع تبدیل می‌کند. بیش از 19 هزار دانشجو به صورت سالانه در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. یکی از مزایای دانشگاه ترانسیلوانیا، ارائه‌ی بورسیه‌ی تحصیلی است.

بورسیه‌ی تحصیلی این دانشگاه به دانشجویان خارجی تعلق می‌گیرد و علاوه بر رشته‌ی پزشکی شامل کلیه‌ی دانشکده‌های این دانشگاه نیز می‌باشد. با برخورداری از این بورسیه، تحصیل رایگان، خوابگاه رایگان و کمک هزینه‌ی زندگی به شما تعلق می‌گیرد. برای برخورداری از این بورسیه مانند سایر بورسیه‌های تحصیلی شما باید شایستگی علمی خود را اثبات کنید.

مدارک لازم برای پذیرش در رشته‌ی پزشکی

برای آنکه بتوانید اقدام به تحصیل پزشکی در رومانی نمایید باید مدارک مورد نیاز را فراهم کنید این مدارک بسته به نوع دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد. برای همین باید آنها را متناسب با نوع دانشگاه‌ انتخابی‌تان فراهم کنید. با این حال مدارک مشترک در بین دانشگاه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشند:
– مدرک دیپلم دوازده ساله و ارائه‌ی ریز نمرات ( شما باید در دروس اصلی مانند زیست شناسی و شیمی حداقل نمره‌ی 15 را کسب کرده باشید.)
– مدارک زبان (بسته به دانشگاه انتخابی می‌تواند متفاوت باشد. در بعضی از دانشگاه‌ها ارائه‌ی مدرک زبان اجباری نیست.)
– ارائه‌ی گذرنامه‌ی معتبر
– گواهی سلامت پزشکی
– رزومه یا انگیزه نامه‌ی مناسب و معتبر از نظر دانشگاه مربوطه
– ارائه‌ی مدارک مربوط به تمکن مالی و پرداخت شهریه‌ی دانشگاه
– ارائه ی بیمه نامه‌ی مسافرتی

هزینه‌های تحصیل پزشکی در رومانی

هزینه‌های تحصیل و زندگی نقش مهمی در انتخاب کشور مقصد برای ادامه‌ی تحصیل دارد. یکی از نکات مثبت در مورد انتخاب کشور رومانی برای ادامه‌ی تحصیل این است که مشخص شده هزینه‌های تحصیل در این کشور، به مراتب کمتر از هزینه‌ی تحصیل در ایران است! شما برای تحصیل پزشکی در رومانی بسته به دانشگاه باید سالانه چیزی در حدود 5 تا 10 هزار یورو پرداخت کنید. با این حال باید هزینه‌ای را نیز برای شرکت در دوره‌های پیش پزشکی در نظر بگیرید که بین 2.5 تا 4 هزار یورو است.

هزینه‌های مربوط به زندگی در این کشور چیزی در حدود 30 درصد کمتر از ایران است و حتی اگر نخواهید از خوابگاه‌های دانشگاهی استفاده کنید، می‌توانید با هزینه‌های بسیار پایین اقدام به اجاره‌ی منزل کنید. هزینه‌های مربوط به تغذیه نیز بسته به فرد می‌تواند متغیر باشد با این حال قیمت مواد غذایی در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزانتر است.

بورسیه‌ی تحصیل پزشکی در رومانی

یکی از بهترین مزایای دانشگاه‌های رومانی استفاده از بورسیه‌های تحصیلی مختلف است. شرایط دریافت این بورسیه‌ها بسته به مقطع تحصیلی می‌تواند متفاوت باشد. خبر خوب این است که ارائه‌ی بورسیه‌ی تحصیلی به افرادی که قصد تحصیل پزشکی در رومانی را دارند بسیار محتمل‌تر است. دریافت این بورسیه کاملاً براساس شایستگی تحصیلی انجام می‌شود. برای دریافت بورسیه شما باید رزومه‌ی تحصیلی خود را به دانشگاه مدنظر بفرستید تا توسط اساتید مربوطه بررسی شود. علاوه بر نمرات بسیار خوب، شما باید دارای مدرک زبان آیلتس حداقل در سطح 7 هم باشید و مقالات ISI زیادی نوشته باشید. ارائه‌ی بورسیه‌ی تحصیلی در مقطع پزشکی به صورت درصدی است و بسته به سطح دانشجو می توانید عدد متفاوتی باشد.

برای اطلاع از شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت این بورسیه‌ها می‌توانید از برنامه‌ی + اراسموس استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق این برنامه، بورسیه‌ی مدنظر خود را انتخاب کنید. بیشتر بورسیه‌های این کشور برای دانشجویان اروپایی است اما برای دانشجویان غیراروپایی نیز بورسیه‌های مناسبی وجود دارد. تعداد بورسیه‌های ارائه شده به دانشجویان در سال، بسته به نظر دولت این کشور متفاوت و محدود است.

انواع بورسیه‌ی تحصیل پزشکی در رومانی

بورسیه‌های دانشگاه‌های رومانی را می‌توان در چند گروه مختلف دسته بندی کرد:
1. بورسیه‌های تحصیلی که در توافق نامه‌های دو یا چند جانبه‌ی بین دولتی پیش بینی شده‌اند.
2. بورسیه‌هایی که توسط وزارت امور خارجه به دانشجویان بااستعداد اهدا می‌شود. این بورسیه به طور ویژه برای آن دسته از دانشجویانی که کشور رومانی با کشور مبدا آنها توافق نامه‌های همکاری رسمی امضا نکرده کاربرد دارد.
3. بورسیه‌های تحصیلی که توسط وزارت اقتصاد به دانشجویان مستعد اهدا می‌شود. هدف از ارائه‌ی این بورسیه‌ها، ارتقای اقدامات تجاری و اقتصادی است.
4. بورسیه‌های تحصیلی که توسط وزارت آموزش و پرورش رومانی به دانشجویان نخبه اهدا می‌شود. این بورسیه برای افرادی است که سابقه‌ی تحصیلی درخشانی در این کشور داشته باشند.
5. بورسیه‌های مخصوص دانشگاه که تعداد آنها توسط مدیریت تعیین می‌شود و بسته به نوع دانشگاه شرایط دریافت آنها متفاوت است؛ مانند بورسیه‌ی دانشگاه ترانسیلوانیا که در بالا به آن اشاره شد.

برای دریافت این بورسیه‌‌ها شما حداقل باید یک ترم در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کرده باشید و سپس بسته به نوع بورسیه‌ی انتخابی، مدارک موردنظر آنها را فراهم کنید. توجه داشته باشید که بیشتر این بورسیه‌ها شامل مصاحبه نیز می‌باشند.

تحصیل پزشکی در رومانی
تحصیل پزشکی در رومانی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت بورسیه‌ی تحصیلی

فایل درخواست بورسیه‌ی شما باید شامل مدارک زیر باشد:
1. نامه‌ی رسمی که توسط نماینده‌ی دیپلماتیک ایران در بخارست یا نماینده‌ی دیپلماتیک رومانی در ایران صادر شده باشد.
2. فرم تکمیل شده‌ی درخواست MFA برای بورس تحصیلی پزشکی در رومانی
3. فرم درخواست صدور نامه‌ی پذیرش تحصیلی
4. ارائه‌ی مدارک تحصیلی که به صورت رسمی تایید شده و توسط دارالترجمه‌های محضری به یکی از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی یا رومانیایی ترجمه شده باشد.
5. کپی برابر اصل شناسنامه و ترجمه‌ی قانونی آن به یکی از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی یا رومانیایی
6. کپی سه صفحه‌ی اول گذرنامه
7. گواهی پزشکی سلامت دانشجو که نشان دهد به بیماری‌های مسری و خطرناک که مانع از تحصیل او می‌شوند مبتلا نیست.
8. دو قطعه عکس
البته لازم به ذکر است که این مدارک می‌تواند بسته به بورسیه‌ی انتخابی متفاوت باشد.

ویزای تحصیلی برای رومانی

اگر قصد تحصیل پزشکی در رومانی را دارید باید در دو مرحله اقدام به دریافت ویزای تحصیلی این کشور کنید. در گام اول باید یک نامه‌ی پذیرش از وزارت آموزش و پرورش دریافت کنید. اگر در ایران زندگی می‌کنید باید در گام بعدی اقدام به دریافت ویزای رومانی کنید. دریافت این ویزا برای دانشجویانی که از کشورهای اروپایی و کشورهای کانادا، کروات، ژاپن، مولدوا، کره جنوبی، سوئیس، ایالت متحده آمریکا و صربستان به رومانی می‌آیند، ضرورتی ندارد.

زمان مورد نیاز برای صدور ویزا می‌تواند متغیر باشد و عوامل مختلفی در آن نقش دارند. توجه داشته باشید که شما تنها می‌توانید یک بار برای ویزای تحصیل رومانی درخواست بدهید. بعد از قبول درخواست، وزارت آموزش و پرورش رومانی نامه‌ی پذیرش دانشجو را صادر می‌کند. ویزای تحصیلی رومانی به صورت انفرادی است و افرادی که برایشان ویزا صادر می‌شود نمی‌توانند به صورت خانوادگی مهاجرت کنند.

سخن پایانی

تحصیل پزشکی در رومانی به دلیل کیفیت بالای تدریس در دانشگاه‌ها می‌تواند آینده‌ی بسیار روشنی برای شما رقم بزند. با داشتن مدرک پزشکی این کشور شما می‌توانید در سراسر کشورهای اروپایی مشغول به کار شوید و درآمد بسیار خوبی داشته باشید. از آنجایی که روند تحصیلی در این کشور نسبتاً سختگیرانه است می‌توانید مطمئن شوید که در پایان دوره‌ی تحصیلی به یک پزشک متبحر تبدیل خواهید شد. در پایان می توان گفت رومانی یکی از بهترین مقاصد داوطلبین تحصیل پزشکی با هزینه مقرون به صرفه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن