تحصیل داروسازی در مجارستان

داروسازی یک پیشه پردرآمد در سراسر دنیا است که هرساله می‌توان آن را در میان لیست مشاغل اکثر کشورهای مهاجرپذیر دید. از این رو افراد بسیاری تمایل دارند که تحصیلات خود را در این رشته در یک کشور اروپایی سپری کنند. تحصیل داروسازی در مجارستان به نسبت کشورهای اروپایی، ایالات متحده و کانادا مقرون به صرفه است. رشته داروسازی در دانشگاه‌های مجارستان به زبان انگلیسی تدریس می‌شود که از این نظر جایگاهی ویژه در بین دانشجویان بین المللی دارد. اگر از طرفداران تحصیل در مجارستان هستید، مقاله مدیکال پرتال در رابطه با تحصیل داروسازی در مجارستان را به دقت مطالعه کنید. در پایان مشاورین ما با افتخار آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند.

تحصیل داروسازی در مجارستان با آزمون ورودی همراه است و به همین دلیل یک دوره پیش پزشکی برای متقاضیا در نظر گرفته شده است که برای آزمون آماده شوند. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران و همچنین سازمان بهداشت جهانی است و مدرک داروسازی آن در اروپا و کشورهای آمریکا و کانادا اعتبار دارد.

شرایط تحصیل رشته داروسازی در مجارستان

شرایط تحصیل داروسازی در مجارستان

تحصیل داروسازی در دانشگاه‌های مجارستان یک دوره پنج ساله شامل ده ترم است که به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. تحصیل داروسازی در مجارستان به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول شامل مقدمه بر دروس علوم پایه است که مبنایی برای مطالعات دارویی محسوب می‌شود. اما در بخش دوم دانشجویان در برنامه‌های عمومی و تخصصی داروسازی شرکت می‌کنند. این برنامه‌ها به تدریج از دروس تئوری به سمت دروس عملی و آزمایشگاهی می‌رود تا دانشجویان بتوانند دانش خود را در سطح عملی نیز آزمایش کنند.

آموزش‌هایی که دانشجویان داروسازی در دوره ۵ ساله می‌گذرانند شامل آموزش‌های بالینی و نحوه استفاده از داروها، فرمولاسیون دارو، اهداف درمانی، موارد منع مصرف داروها، عوارض جانبی دارو و … است. آموزش‌ها و دوره‌هایی که در دانشگاه‌های مجارستان برگزار می‌شود، هر سال طبق جدیدترین دانش روز دنیا در حال تحول و پیشرفت است .دانشجویان پس از موفقیت در آزمون‌های دوره داروسازی، مدرک داروسازی خود را از دانشگاه اخذ می‌کنند که این مدرک در کشورهای استرالیا، آمریکا، کانادا و اروپا معتبر است. فارغ‌التحصیلان داروسازی، در پایان تحصیل مدرک دکترای حرفه‌ای خود را دریافت می‌کنند، اما دانشگاه‌های برخی کشورها، مدرک لیسانس یا فوق لیسانس به فارغ‌التحصیلان ارائه می‌دهند.

دوره پیش‌ پزشکی برای تحصیل داروسازی در مجارستان

شرط لازم برای تحصیل داروسازی در مجارستان دارا بودن دیپلم تجربی و مدرک پیش دانشگاهی است. متقاضیان تحصیل در رشته داروسازی باید پیش از ورود به دانشگاه، در یک دوره پیش پزشکی شرکت کنند. طول دوره پیش پزشکی در مجارستان یک ساله است و به دروس پایه می‌پردازد. از مزایای شرکت در این دوره این است که متقاضی این امکان را دارد بدون ارائه مدرک زبان، برای پذیرش از این کشور اقدام کند. دوره پیش پزشکی دوبار در سال در قالب ترم شهریور و ترم بهمن برگزار می‌شود. متقاضیان پس از آنکه این دوره را با موفقیت به پایان رساندند، می‌توانند در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند.

آزمون ورودی رشته داروسازی در مجارستان

آزمون ورودی رشته داروسازی در مجارستان

دانشگاه‌های کشور در نظر دارند تا از بین متقاضیان، افراد برجسته و علمی را انتخاب کنند. بنابراین برای پایش متقاضیان آزمون‌های ورودی برگزار می‌شود تا دانش، مهارت و انگیزه متقاضیان را ارزیابی کنند. آزمون ورودی برای تحصیل داروسازی در مجارستان کمی پیچیده است و شامل دو بخش کتبی و شفاهی می‌شود.

آزمون کتبی با توجه به چارچوب دانشگاه‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌‌شود و شامل 20 سوال زیست شناسی، 20 سوال شیمی، 40 سوال زبان انگلیسی عمومی و 20 سوال انگلیسی پزشکی است. این سوالات به صورت چندگزینه‌ای طرح شده و مدت زمان پاسخگویی آن یک ساعت و 40 دقیقه است. بخش شفاهی آزمون، یک مصاحبه 20 تا 30 دقیقه‌ای با استاد دانشگاه مورد نظر از طریق اسکایپ است که سوالات آن درباره پزشکی و انگیزه تحصیلی متقاضی است.

دروس ارائه شده در رشته داروسازی

تخصص داروسازان در حیطه استفاده از داروها است. علاوه بر این، داروسازان در مدیریت بیماری آگاهی و دانش دارند و نیز می‌توانند نتایج صادر شده از آزمایشگاه پزشکی به همراه سایر متخصصان تفسیر کنند. داروسازی به نوعی استفاده از ترکیب علوم بهداشتی با علوم شیمیایی است. در دوره تحصیل داروسازی در مجارستان دروس ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی دارویی، زبان مجارستانی، بیوفیزیک، نظریه شیمی آلی، آناتومی دارویی، فیزیولوژی انسان، بیوشیمی پایه، نظریه دارو پروری، نظریه فناوری داروسازی، نوروبیولوژی دارویی، آسیب شناسی پیچیده، نظریه شیمی دارویی و ایمونولوژی ارائه می‌شود.

دانشگاه های معتبر برای تحصیل داروسازی در مجارستان

دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل داروسازی در مجارستان

مجارستان تاریخی طولانی در آموزش عالی و تحقیقات دانشگاهی دارد. تدریس به زبان‌های خارجی نیز یک سنت قدیمی در دانشگاه‌های مجارستان است. تحصیل داروسازی در مجارستان به دلیل آموزش عالی باکیفیت و هزینه نسبتا کم تحصیل مورد استقبال واقع شده است. مدرک دانشگاه‌های مجارستان در کشورهای اروپایی، آمریکا ،کانادا و استرالیا معتبر است.

در میان دانشگاه‌های این کشور، دانشگاه علوم پزشکی پچ با رتبه جهانی 651، دانشگاه علوم پزشکی دبرسن با رتبه جهانی 601، دانشگاه سگد با رتبه جهانی 501 و دانشگاه سملوایز با رتبه جهانی 316 مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارند. بنابراین متقاضیانی که قصد دارند پس از تحصیل به کشور بازگردند، باید توجه داشته باشند که دانشگاه مورد نظر آنان حتما مورد تایید وزارت بهداشت کشور باشد.

دانشگاه علوم پزشکی پچ

تحصیل داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی پچ – Pecs Medical University

دانشگاه پچ، اولین دانشگاه مجارستان و از بزرگترین موسسات آموزش عالی آن است. این دانشگاه شامل 10 دانشکده و 32 کلینیک است و زبان تحصیل آن مجارستانی، آلمانی و انگلیسی است. با توجه به سیستم بولونیا در مجارستان، دانشجویان از موقعیت‌های مطالعاتی بسیار خوبی برخوردار خواهند شد.
طول دوره داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی پچ 5 ساله است. در این دوره ابتدا، علم مربوط به دارو تدریس خواهد شد و سپس مطالعات دارویی به طور کلی و نیز جزئی مورد بررسی قرار می‌گیرد. دانشجویان این دانشگاه می‌بایست در ترم نهم از تحصیل خود یک پایان نامه ارائه دهند و در ترم آخر نیز یک دوره چهار ماهه در داروخانه‌های بیمارستان مشغول به کار شوند. در پایان تحصیل 5 ساله، یک امتحان جامع از دانشجویان گرفته می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی دبرسن

تحصیل داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی دبرسن – Debercen University

این دانشگاه، قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی کشور مجارستان است از سال 1986 دوره‌های مختلف را به زبان انگلیسی ارائه کرد. تحصیلات پزشکی و زیرشاخه‌های آن در دانشگاه دبرسن مجارستان از بنیان و پایه ای بسیار قوی برخوردار است. دانشکده پزشکی آن با 18 بخش پزشکی و 1800 تخت از بیمارستان‌های بزرگ این کشور است که نه تنها مجهزترین بلکه مهم‌ترین مرکز درمانی در منطقه محسوب می‌شود. پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی، کارشناسی ارشد بیولوژی مولکولی و همچنین کارشناسی ارشد در زمینه سلامت عمومی از دوره‌های تحصیلی دانشگاه دبرسن مجارستان است. دانشگاه علوم پزشکی دبرسن تمام زمینه‌های تحصیلی از جمله پزشکی عمومی، داروسازی و … را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

دانشگاه سگد

تحصیل داروسازی در دانشگاه سگد – Szeged University

دانشگاه سگد یک مرکز تحقیقاتی بزرگ در مجارستان محسوب می‌شود که از برترین موسسات آموزش عالی در بین موسسات اروپای مرکزی است. نسبت تعداد اساتید به دانشجویان دانشگاه سگد تقریبا ۱ به ۱۰ است و به همین دلیل دانشجویان فرصت استفاده بهینه از فضای علمی دانشگاه را دارند.
دانشکده داروسازی، یکی از دانشکده‌های پرطرفدار دانشگاه سگد مجارستان است که در سال ۱۹۵۷ میلادی تاسیس شد. تحصیل در دوره دکتری داروسازی در این دانشکده پنج ساله است و امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان وجود دارد. دانشکده داروسازی و پزشکی از سال ۲۰۰۰، تحت عنوان مرکز داروسازی و پزشکی آلبرت گیورگی فعالیت کردند؛ این مرکز محلی برای آموزش عالی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، تحقیق و پژوهش، انجام مراقبت‌های پزشکی و کلینیکی و غیره به شمار می‌رود. دانشکده داروسازی سگد، دومین دانشکده قدیمی داروسازی در مجارستان است که ۶۰ سال تحقیق و پژوهش و روش‌های تدریس پژوهش محور را در سطح حرفه‌ای انجام داده است.

دانشگاه سملوایز

تحصیل داروسازی در دانشگاه سملوایز – Semmelweis University

دانشگاه علوم پزشکی سملوايز، از معتبرترين دانشگاه‌هاي مرکز اروپا است که حدود 400 سال قدمت دارد. این دانشگاه بنام پروفسور سملوایز، کاشف وایتکس، نامگذاری شده است. زبان تحصیل دانشگاه علوم پزشکي سملوايز مجاری، انگلیسی و آلمانی است. این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران است و در جهان، از جایگاه ویژه علمی برخوردار است.

فارغ التحصیلان داروسازی از دانشگاه سملوایز فرصت‌های شغلی زیادی پیش رو دارند و اغلب کمتر از یک ماه پس از فارغ‌التحصیلی در صنعت داروسازی، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشت، داروخانه‌ها، سازمان های نظارتی و یا دانشگاه استخدام می‌شوند. تحقیق، توسعه و نوآوری سه رکن اصلی دانشکده داروسازی بوده و هست به طوری که سالانه بیش از 120 مقاله تحقیقات بنیادی منتشر از این دانشکده منتشر می‌شود.

پیشرفت علوم دارویی و نوآوری در طب سنتی در این دانشگاه با همکاری شرکای صنعتی انجام می‌شود و انواع فرمولاسیون‌های جدید دارویی و پیوند استخوان در این دانشکده ثبت شده است. دانشکده داروسازی سملوایز در زمینه‌های پژوهشی همکاری‌ خوبی با چندین مرکز تحقیقاتی بین المللی در اروپا و خارج از اروپا دارد و در میان دانشگاه‌ها با دانشگاه کالیفرنیا، کاتولیک لوون، و امپریال کالج لندن در ارتباط است.

هزینه های تحصیل داروسازی در مجارستان

هزینه های تحصیل داروسازی در مجارستان

دانشگاه‌های مجارستان از نظر علمی در سطح خوبی قرار دارند و بسیاری از دانشکده‌ها با مراکز تحقیقاتی و علمی بزرگ و معتبر دنیا همکاری دارند. با این وجود، شهریه رشته داروسازی در دانشگاه‌های کشور مجارستان به نسبت سایر کشورهای اروپایی بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های مختلف با توجه به سطح علمی و امکانات متمایز است و بدیهی است که شهریه‌های دانشگاه‌های معتبری چون پچ و سملوایز بیش از دانشگاه‌های دیگر است. به طور کلی هزینه سالانه تحصیل داروسازی در دانشگاه‌هایی که مورد تایید وزارت بهداشت کشور قرار دارند به صورت زیر است:

• دانشگاه سگد : 6270 یورو
• دانشگاه علوم پزشکی دبرسن : 6500 یورو
• دانشگاه علوم پزشکی پچ : 9580 یورو
• دانشگاه سملوایز: 13،000 دلار

بورس تحصیلی برای رشته داروسازی در دانشگاه‌های مجارستان

دانشگاه‌های مختلف برای متقاضیان تحصیل داروسازی در مجارستان بورسیه‌های تحصیلی درنظر گرفته‌اند که از سطح کارشناسی تا دکترا است. این بورسیه تحصیلی Stipendium Hungaricum نام دارد که هزینه‌ای بابت درخواست آن دریافت نمی‌شود. به پذیرفته‌شدگان بورسیه تحصیلی در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ماهانه 150 یورو پرداخت می‌شود و 450 یورو نیز برای محققان دوره دکتری در نظر گرفته شده است. متقاضیان بین المللی که مقطع تحصیلی قبلی خود را با نمرات خوب پشت سر گذاشته‌اند، می‌توانند برای دریافت این بورس تحصیلی اقدام کنند.

مزایای تحصیل رشته داروسازی در مجارستان

مزایای تحصیل رشته داروسازی در مجارستان

همانطور که در متن به آن پرداختیم، تحصیل داروسازی در مجارستان، چه از نظر سیستم آموزشی و سطح آموزشی دانشگاه‌ها و چه از نظر امکانات و خدمات رفاهی از مزایای خوبی برخوردار است. برخی از این مزیت‌ها را که برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور اهمیت بیشتری دارند را در ادامه عنوان می‌کنیم:
• معتبر بودن مدرک داروسازی دانشگاه‌های مجارستان در کل دنیا
• امکان اشتغال در سراسر اروپا پس از تحصیل داروسازی در مجارستان
• امکان ادامه تحصیل و اشتغال در کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا
• برخورداری از سطح بالای آموزش و بین المللی بودن دانشگاه‌های این کشور
• امکان انتقال به کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا حین تحصیل داروسازی در مجارستان
• تحصیل رشته داروسازی به زبان انگلیسی
• امکان انتقال به ایران حین تحصیل داروسازی در مجارستان
• عضویت دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان در سازمان بهداشت جهانی
• امکان اشتغال پس از تحصیل و دریافت اقامت در مجارستان
• امکان دریافت بورسیه تحصیل در کشورهای اطراف مجارستان

پس از تحصیل داروسازی در مجارستان

فارغ‌التحصیلان داروسازی از دانشگاه‌های مجارستان این امکان را دارند که برای ادامه تحصیل و اشتغال در این کشور بمانند یا به کشورهای دیگر اروپایی بروند؛ زیرا مدرک تحصیلی آن‌ها در بیشتر کشورها معتبر است. در صورت ادامه تحصیل یا اشتغال در مجارستان، پس از چند سال امکان دریافت اقامت مجارستان وجود دارد. فارغ‌التحصیلان داروسازی می‌توانند در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشت، دانشگاه‌ها، داروخانه‌ها، شرکت‌های آرایشی و بهداشتی و مراکز تحقیقاتی و پژوهش مشغول به کار شوند.

سخن پایانی

آموزش با کیفیت و هزینه‌های مناسب تحصیل و زندگی باعث شده است که تحصیل داروسازی در مجارستان مورد توجه متقاضیان تحصیل در اروپا قرار بگیرد. برای ورود به رشته داروسازی دانشگاه‌های مجارستان لازم است متقاضیان ابتدا در یک دوره پیش پزشکی و سپس در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند. مدرک تحصیلی برخی از این دانشگاه‌ها مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز هست که متقاضیان ایرانی باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دیدگاه (17)

  • احمد پاسخ

    سلام ببخشید یعنی من که دیپلم ریاضی دارم نمیتونم داروسازی مجارستان بخونم؟

    2 بهمن 1400 در 05:36
  • صاحبی پاسخ

    باسلام
    مدرک داروسازی مجارستان در ایران معتبره؟

    2 آبان 1400 در 05:09
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای صاحبی. وقت بخیر
      بله.

      4 آبان 1400 در 15:19
  • فهمیه لطفی پاسخ

    سلام
    آیا امکان یافتن شغل مناسب پس از اخذ مدرک داروسازی از کشور مجارستان وجود دارد؟

    2 آبان 1400 در 05:08
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم لطفی. وقت بخیر
      بله

      4 آبان 1400 در 15:20
  • یاسمن لهراسبی پاسخ

    شهربه دانشگاه دارو سازی مجارستان چقدره؟

    30 مهر 1400 در 02:59
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم لهراسبی. وقت بخیر
      از 14 هزار دلار به بالا سالانه.

      4 آبان 1400 در 16:10
  • امید بهارزاده پاسخ

    بهترین دانشگاه داروسازی مجارستان کدومه؟

    30 مهر 1400 در 02:59
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای بهارزاده. وقت بخیر
      دانشگاه سملوایز

      18 آبان 1400 در 14:28
  • مانلی پاسخ

    برای کار کردن حین تحصیل به مجور نیاز داره؟

    26 مهر 1400 در 18:12
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام. وقت بخیر
      بله حتما.

      29 مهر 1400 در 18:22
  • elmira پاسخ

    سلام. وقت شما بخیر باشه
    ببخشید کدوم دانشگاه هاشون مورد تایید وزارت بهداشت هست؟

    26 مهر 1400 در 18:10
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم المیرا. وقت بخیر
      Semmelweis University Budapest
      University Debrecen
      University of Pecs
      University Szeged

      28 مهر 1400 در 21:02
  • یوسفی پاسخ

    وقت بخیر، تحصیل در کدام یک از دانشگاه های مجارستان کم هزنیه تره؟

    26 مهر 1400 در 16:48
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای یوسفی. وقت بخیر
      باید شرایطتون بررسی بشه به طور میانگین شهریه شما برای داروسازی از سالانه 14 هزار دلار هست.

      29 مهر 1400 در 18:04
  • مژگان ماوندادی پاسخ

    با سلام
    حتما باید دوره پیش پزشکی گذرانده بشه؟ نمره های اون دوره برای ورود به دانشگاه مهمه؟

    26 مهر 1400 در 16:46
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم ماوندادی. وقت بخیر
      بله اهمیت زیادی داره.

      29 مهر 1400 در 18:06

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن