تحصیل داروسازی در چین

کشور پهناور چین، دارای پتانسیل بالا برای جذب دانشجوهای خارجی از سرتاسر جهان است. مرکز آموزشی این کشور، شهرهای مختلفی همچون پکن، شانگهای و سنگاپور میباشد. سنگاپور یکی از کشورهای تحت سلطه جمهوری خلق چین است که در زمینه تحصیل داروسازی در چین زبان‌زد جهانی است. دانشگاه ملی این جزیره، رتبه سوم جهانی را پس از دانشگاه‌های هاروارد امریکا و کمبریج انگلستان در زمینه تحصیل داروسازی دارد. چین کشوری پهناور با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون نفر است. همچنین بعلت توریستی بودن این کشور، اکثر مردم در کنار زبان خود، به انگلیسی نیز تسلط کافی دارند. رشته داروسازی نیز که بعنوان یک رشته بسیار مهم در علم طبابت تلقی می‌شود، توانسته جای خود را بین دانشجویان پیدا کند.

تحصیل داروسازی در چین، رشد چشمگیری در سال‌های اخیر داشته است. از دلایل اصلی آن اختصاص بودجه کافی و تلفیق این رشته با طب سنتی شرقی را می‌توان نام برد. دانشجویان زیادی از اقصی نقاط جهان بویژه ایران، برای تحصیل در این رشته به این کشور سفر می‌کنند.

ویدئو تحصیل داروسازی در چین

نظام آموزشی در چین و دوره اجباری آن

با سرمایه‌گذاری خوبی که در چند سال اخیر در نظام آموزشی این کشور شده، همچنین توجه بسیار زیاده سران چین برای تربیت افراد متخصص در داخل کشور، نظام آموزشی این کشور را به بزرگترین نظام آموزشی جهان تبدیل کرده است. 4 درصد از کل گردش‌مالی چین را، نظام آموزشی این کشور به خود اختصاص داده.

کودکان چینی از سن 6 سالگی وارد مدرسه می‌شوند، دوره ابتدایی در این کشور اجباری است و زبان تدریس بغیر از بعضی نقاط، چینی ماندرین است. زبان چینی، ریاضیات، موسیقی، ایدئولوژی، ورزش و هنرهای زیبا از دروس اصلی این دوره میباشند. دانش‌آموزان پس از گذراندن دوره ابتدایی در طی شش سال به سه سال دوره متوسطه وارد میشوند.

دوره اجباری نه ساله چین، با پشت‌سر گذاشتن سه سال در دوره متوسطه پایان می‌گیرد. دروسی مانند سیاست، فیزیک، شیمی و زبان خارجه به برنامه مدارس اضافه می‌گردد. دوره نه ساله به کودکان چینی این امکان را می‌دهد تا بتوانند به صورت رایگان از سواد اولیه بهره گیرند. گرچه مدارس خصوصی نیز در این کشور وجود دارند که تحصیل در آن مخارجی به‌ همراه دارد.

تحصیل رشته داروسازی در چین

تحصیل رشته داروسازی در چین

با فراگیر شدن علم داروسازی در جهان، کشور خلق چین نیز برای تامین نیروی انسانی خود و جذب دانش‌جویان خارجی دست بکار شده است. تعداد دانشکده‌هایی که در آن رشته داروسازی تدریس می‌شود با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده، تعداد دانشکده‌هایی که رشته داروسازی در آنها تدریس میشده از سال 2006 تا 2012 تقریبا دوبرابر گشته. در حال حاضر این عدد در 31 استان این کشور به بیش از 50 رسیده است.

برنامه تحصیلی رشته داروسازی در چین از استانداردهای بین‌المللی تبعیت می‌کند و در ترم‌های اولیه، دروسی مانند علوم پایه، تشخیص بالینی هسته ‌ای و شیمی تدریس می‌شوند. برای هر دوره چهار ساله یک دوره شش ماهه کارآموزی در نظر گرفته شده است که برای رشته داروسازی این دوره به یک سال تغییر یافته. دانشجویان خارجی می‌توانند قبل از شروع هر ترم، برای ثبت‌نام اقدام کنند. لازم به توضیح است که ثبت‌نام در ترم بهاره کمتر از ترم پاییزه می‌باشد.

 

برنامه تحصیلی رشته داروسازی در چین

طول مدت تحصیل در رشته داروسازی کشور چین در مقطع کارشناسی چهار سال است که در طول این 4 سال دروسی اعم از: شیمی آلی، شیمی دارویی، بیوشیمی، شیمی فیزیک، ایمونولوژی، میکروبیولوژی، فارماکولوژی، تجزیه و تحلیل دارویی و اقلام دارویی تدریس می‌شود. در سال اول به دانشجویان داروسازی دروس پایه آموخته می‌شود. این دروس شامل زبان چینی، مبانی کامپیوتر، ریاضیات پیشرفته، آمار و احتمال و جبر، مبانی قانون است. دروس سال دوم تحصیل عبارتند از: دروس شیمی غیرآلی، شیمی فیزیک، زیست شناسی مولکولی، شیمی تحلیلی و بیوشیمی.

دانشجویان پس از اتمام دوره‌ی کارشناسی می‌توانند به مدت 2 تا 5 سال برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد، و مدت 3 تا 4 سال برای اخذ مدرک دکترا در دانشگاه‌های این کشور به تحصیل بپردازند.

 

برنامه آموزشی دانشگاه‌ها

دانشگاه‌ها معمولا در پاییز کار خود را آغاز می‌کنند و برای داوطلبان خارجی یک مرتبه در سال حق نام‌نویسی را قائل می‌شوند. سال تحصیلی از دو ترم تشکیل شده، ترم پاییزه از سپتامبر تا ژانویه و ترم بهاره از فوریه شروع و تا جولای ادامه پیدا می‌کند. همچنین دو تعطیلی طولانی نیز در فصل تابستان (اواسط جولای تا آگوست) و تعطیلات زمستانی (اواسط ژانویه تا اواسط فوریه) در نظر گرفته شده است.

برای اخذ مدرک کارشناسی دوره‌های پزشکی اعم از داروسازی، دانشجو باید 5 سال را در دانشگاه خود بگذراند. برای کارشناسی ارشد 2 تا 3 سال و برای مقطع دکتری 3 تا 4 سال زمان نیاز است. دانشجویان خارجی می‌توانند در صورت لزوم در همان ترم اول درس زبان چینی را بگذرانند.

 

 

زبان تحصیل در دانشگاه‌های چین

با توجه به توریستی بودن کشور چین، اکثر مردم می‌توانند به انگلیسی با دیگران ارتباط برقرار کنند. از راننده‌تاکسی‌ها گرفته تا فروشنده‌ها و اساتید دانشگاهی همگی با زبان انگلیسی آشناییت خوبی دارند.

در اکثر دانشگاه‌های مرتبط به رشته داروسازی در چین، تدریس بصورت انگلیسی می‌باشد. از دانشگاه‌های به نام این کشور می‌توان به دانشکده ونجو در استان ژنجیانگ اشاره کرد. برای ثبت‌نام در دانشگاه‌هایی که در آن رشته داروسازی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، دانشجو موظف است دارای نمره آیلتس 5.5 به بالا باشد. در صورت به حدنصاب نرسیدن نمره دانشجو، بایستی در دوره‌های زبان انگلیسی که در داخل خود دانشگاه برگذار می‌شود شرکت کند.

زبان انگلیسی، زبان مرجع برای تدریس در دانشگاه‌های بین‌المللی به ویژه رشته داروسازی است، اما برای تعامل بهتر با جامعه چینی و داشتن اقامت دلچسب، به دانشجویا توصیه می‌شود در کنار دروس اصلیه خود، در دوره‌های آموزش زبان چینی هم شرکت کنند. دانشجویان برای جذب شدن در بازار پررونق چین، می‌بایست چینی ماندرین را به خوبی تکلم کنند.

 هزینه‌ های زندگی برای دانشجوی رشته داروسازی در چین

هزینه‌های جاری برای دانشجویانِ شهرهای پیشرفته نظیر پکن و شانگهای بسیار بیشتر از سایر نقاط چین است. اما با کمی مدیریت در دخل و خرج، دانشجو به راحتی می‌تواند از پس مخارج زندگی در چین بربیاید. با توجه به سبک زندگی هر فرد، مخارج جاری نیز برای هر دانشجو متفاوت خواهد بود. در اینجا سعی کردیم هزینه‌های زندگی برای دانشجوی رشته داروسازی در چین را به طور اجمالی بیاوریم.

دانشجویانی که دارای بورسیه تحصیلی هستند از دادن شهریه به دانشگاه‌ معاف‌اند و تنها بایستی از پس مخارج اقامت خود نظیر اجاره مسکن، حمل و نقل و غیره بربیایند. اما به طور کلی هزینه سالانه تحصیل داروسازی در چین در مقطع کارشناسی در حدود 3200 دلار  است که این مقدار برای مقطع کارشناسی نزدیک به 4100 دلار و برای مقطع دکتری بالغ بر 5200 دلار می‌شود. لازم به ذکر است که دوره کارشناسی داروسازی در چین 5 ساله، کارشناسی ارشد 2 تا 3 سال و مقطع دکتری سه تا چهار سال می‌باشند.

چین; کشوری ارزان برای دانشجویان

از دیگر مخارج دانشجویان باید به بیمه سلامت پزشکی اشاره کرد، هر فرد بایستی مبلغ 60 دلار را دو بار در سال (هر شش ماه) براین بیمه سلامت بپردازد. همچنین هزینه‌هایی از جمله خرید کتاب و لوازم تحصیل سالیانه به 90 تا 100 دلار خواهد رسید. دانشجویان با بهره‌گیری از خوابگاه‌ دانشگاه بعنوان محل اقامت خود می‌توانند در هزینه‌های جاری، تا حدودی صرفه‌جویی کنند. هزینه اقامت در خوابگاه دانشجویی بین 150 دلار تا 400 دلار است، این در حالی است که اجاره ماهانه یک خانه مستقل در شهرهای کوچک‌ چیزی حدود 250 تا 500 دلار می‌باشد.

اجاره مسکن در دو شهر بزرگ چین یعنی پکن و شانگهای که از نظر اقتصادی بسیار قوی‌تر از شهرهای دیگر این کشور است، با مشکلات جدی‌تری اعم از نبود مسکن مناسب دانشجویی در نزدیکی دانشگاه و گرانی اجاره‌بها، مواجه است. اجاره ماهانه مسکن در این دو شهر بین 800 تا 900 دلار  بودجه لازم دارد. هزینه‌های حمل‌ونقل و تغذیه نیز در این دو شهر به نستب بالا می‌باشد و در کل، برای یک زندگی معمولی در شهر پکن، دانشجو باید بوجه‌ای 12000 دلاری برای یک سال داشته باشد. این بوجه برای شهری مانند شانگهای به 9000 دلار تغییر می‌کند.

 

اجازه کار به دانشجویان داروسازی

دانشجویان در این کشور از امتیاز کار نیمه وقت برخوردار می‌شوند. به دانشجویان این رشته در چین، 20 ساعت اجازه کار داده می‌شود که می‌تواند بخشی از مخارج آنها را پوشش دهد. گرچه برای رفع نیازهای اولیه می‌توانید با زبان انگلیسی تکلم کنید اما، برای جذب شدن در بازار چین بایستی زبان ماندارین را به‌خوبی بشناسید. پیدا کردن کار برای دانشجویانی که زبان چینی را نمی‌دانند کمی دشوار است و باید در ابتدا از طرف خانواده نیز مورد حمایت قرار گیرند.

همچنین از سال چهارم که دانشجویان رشته داروسازی برای کارآموزی وارد بازار کار می‌شوند دارای حقوق کافی هستند و اگر بتوانند جایگاهی در جامعه چین بدست آورند، می‌توانند از بازار پر رونق کشور چین بهره ببرند. همچنین دولت چین افراد دو تابعیتی را برنمی‌تابد، لزا برای گرفتن مدرک شهروندی چینی بایستی تابعیت قبلی‌تان را حذف کنید.

 

مدارک موردنیاز برای پذیرش در رشته داروسازی چین

مدارک موردنیاز برای پذیرش در رشته داروسازی چین 2021

به علت حساس بودن رشته داروسازی، تمهیداد خوبی از طرف دولت چین برای پذیرش دانشجویان صورت گرفته است. مدارک و شرایطی که در دانشگاه‌های چین برای پذیرش در این رشته درنظر گرفته اند به شرح زیر است:

  • اخذ نمره حداقل 5.5 در امتحان آیلتس
  • ترجمه ریز نمرات مقطع دیپلم به‌ همراه مُهر تاییدیه از وزارت دادگستری و آموزش و پرورش
  • نوشتن نامه و شرح دلیل و انگیزه دانشجو برای انتخاب چین و رشته داروسازی به زبان انگلیسی
  • پاسپورت معتبر به همراه یک قطعه عکس در ابعاد سه در چهار

دانشگاه های چینی مورد تایید وزارت بهداشت ایران

رنگینگ دانشگاه‌ های چینی مورد تایید وزارت بهداشت ایران

دانشگاه‌های چین همواره به دلیل سطح آموزش بالا، برخورداری از امکانات روز و آزمایشگاه‌های مجهز در صدر بهترین دانشگاه‌های جهان حضور دارند. 10 دانشگاه برتر این کشور که توسط موسسه QS رتبه‌بندی شده‌اند به ترتیب عبارتند از:

  1. دانشگاه پکن در رتبه‌ی 32 جهان
  2. دانشگاه فودان در رتبه‌ی 33 جهان
  3. دانشگاه سیچوان در رتبه‌ی 51100 جهان
  4. دانشگاه نانجینگ در رتبه‌ی 51100 جهان
  5. دانشگاه داروسازی چین در رتبه‌ی 51100 جهان
  6. دانشگاه چینهوا در رتبه‌ی 51100 جهان
  7. دانشگاه سان یات سن در رتبه‌ی 51100 جهان
  8. دانشگاه ژجیانگ در رتبه‌ی 51100 جهان
  9. دانشگاه جیائو تونگ شانگهای در رتبه‌ی 51100 جهان
  10. دانشگاه هاست در رتبه‌ی 51200 جهان

هزینه تحصیل رشته داروسازی در چین

هزینه تحصیل رشته داروسازی در چین

با این که هزینه‌ی زندگی در کشور پیشرفته‌ای مانند چین بسیار زیاد است، اما با در نظر گرفتن شرایط دانشجویی و مدیریت مالی، می‌شود هزینه‌‌ی زندگی در این کشور را تامین کرد. با به کارگیری الگوی مصرفی و مدیریتی صحیح می‌توان دوران دانشجویی را پشت سر گذاشت.

هزینه‌ی سالانهی تحصیل در دانشگاه‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند برای دوره‌ کارشناسی حدود 2900 دلار، دوره‌ی کارشناسی ارشد حدود 4000 دلار و دوره‌ی دکترا 8000 دلار است. این مبلغ در دانشگاهی که تدریس در آنها به زبان چینی است، در مقطع کارشناسی حدود 2700 دلار در سال، کارشناسی ارشد 3600 دلار در سال و مقطع دکترا 5200 دلار در سال است.

در این بین هزینه‌های دیگری شامل دانشجویان مقیم چین می‌شود:

  • 150 تا 400 دلار در ماه هزینه‌ی خوابگاه دانشجویان است
  • هر 6 ماه حدود 60 دلار بیمه‌ی سلامت پزشکی است که باید توسط دانشجو پرداخت شود.
  • سایر هزینه‌های تحصیل مانند هزینه کتاب و جزوه و لوازم تحریر حدود 100 دلار است.
  • تامین هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ چین مانند شانگهای، پکن و گوانگ‌ژو در ماه از 800 تا 1000 دلار است که این مبلغ در شهرهای کوچک‌تر کاهش یافته به 500 تا 700 دلار می‌رسد.

 

سخن پایانی

چین از قدیم الایام  بعنوان سرزمینی پر ازشگفتی شناخته می‌شده است. ابریشم، کاغذ و همچنین داروهای گیاهی برای امراض مختلف از محصولات صادراتی این کشور بوده. در چند دهه اخیر با توجه به تغییرات اساسی در سیاست‌گذاری های چین، دولت برای جذب دانشجو خارجی مخصوصا در رشته‌های پزشکی سعی بسیاری کرده است.

کشور چین با بهره گیری و تلفیق علم روز با طب سنتی شرقی خود، رشته‌ای جذاب را برای دانشجویان بوجود آورد. سالیانه افراد بسیار زیادی از کشورهای دور و نزدیک همچون ایران، به این کشور برای ادامه تحصیل خود در رشته داروسازی مسافرت می‌کنند و بعد از اتمام دوره، به کشور خود بازمیگردند. خوشبختانه بیشتر دانشگاه‌های چین مورت تایید وزارت علوم پزشکی ایران هستند و دانشجویان پس از تحصیل داروسازی در چین و اخذ مدرک می‌توانند در کشور خود مشغول به کار شوند.

دیدگاه (17)

  • Nina پاسخ

    آیا امکان دریافت بورسیه فول فاند به زبان انگلیسی در مقطع ارشد داروسازی وجود دارد؟؟
    و میشه با بورسیه Cscبرای این مقطع اقدام کرد البته به زبان انگلیسی ؟؟

    2 آبان 1400 در 05:22
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله امکان پذیره.

      4 آبان 1400 در 15:13
  • شکوه وند پاسخ

    سلام بورسیه ی داروسازی چین که معادل دکتری داروسازی در ایران باشه وجود داره؟ یا اینکه همه لیسانس محسوب میشن؟ اگه وجود نداره پس باید لیسانس گرفت خب بعدش چطوری باید به دکتری تبدیلش کرد؟

    2 آبان 1400 در 05:21
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      درشما بعد از گرفتن لیسانس برای مقاطع بالاتر میتونید اقدام کنید. پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا راهنماییتون کنیم.
      021-88619377
      021-88619310

      4 آبان 1400 در 15:17
  • سعید پاسخ

    ویزای همراه هم میدن؟

    26 مهر 1400 در 18:25
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای سعید. خیر اما برای اقامت همراه میتونیم اقدام کنیم.

      28 مهر 1400 در 20:59
  • محمد حسین پاسخ

    چین امکان مهاجرت با ویزای کاری رو داره؟

    26 مهر 1400 در 18:24
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای محمد حسین. وقت بخیر
      بله.

      28 مهر 1400 در 20:59
  • ازاده پاسخ

    نمره hsk چینی چقدر باشه براشون قابل قبول هست؟

    26 مهر 1400 در 18:23
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم آزاده. وقت بخیر
      برای تحصیل به زبان چینی باید HSK 4 داشته باشید.

      28 مهر 1400 در 21:00
  • باران پاسخ

    سلام، در چین امکان کار در حین تحصیل هست؟

    26 مهر 1400 در 17:06
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم باران. وقت بخیر
      خیر.

      29 مهر 1400 در 18:09
  • لاله پاسخ

    ممنون از سایت خوبتون

    26 مهر 1400 در 17:05
  • رقیه زاهدی پاسخ

    سلام روزتون بخیر ممنون از اطلاعات خوبتون
    ببخشید داروسازی چین چند ساله است ؟
    برای دخترم که امسال دیپلم میگیره دارم میپرسم

    1 خرداد 1400 در 17:03
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم زاهدی
      رشته داروسازی در چین ۴ ساله است که معادل لیسانس در ایران ارزشیابی میشه

      1 خرداد 1400 در 17:10
  • سلاله پاسخ

    سلام روز بخیر
    من شنیدم برای داروسرازی چین میشه بورسیه گرفت.درسته ؟ شرایطش چیه ؟

    30 اردیبهشت 1400 در 14:17
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام خانم سلاله وقت بخیر
      بله اگر معدل دیپلم و پیش دانشگاهیتون بالای ۱۸ باشه میتونید تخفیف در شهریه بگیرید
      پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید
      021-88619310
      021-88619377

      1 خرداد 1400 در 17:12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن