دانشگاه های پزشکی چین

چین از دهه 1980 در پی ارتقا کیفیت آموزش در این کشور، و مخصوصاً دانشگاه های پزشکی خود بوده است. هر چند اداره بزرگترین سیستم آموزشی دنیا با چالش‌هایی همراه است، اما دولت چین نشان داده که به خوبی از پس این موضوع بر آمده ، و شاید حتی بیش از حد تصور موفق عمل کرده است در حدی که دو مورد از موسسات آموزشی این کشور در جایگاه های 23 و 24 رده بندی بهترین دانشگاه های جهان قرار دارند.

با سیستم آموزشی فوق العاده و امکانات بی نظیر آن، همه ساله متقاضیان  بیشتری متوجه دانشگاه های چین می شوند. اگر شما نیز مشتاقید در پر جمعیت ترین کشور دنیا به تحصیل پزشکی بپردازید، باید راجع به بهترین دانشگاه های پزشکی چین ، دانشگاه های چین و دانشگاه های برتر چین بدانید پس ما با تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

برای تحصیل در رشته پزشکی در چین به چه مواردی نیاز دارید؟

دانشگاه های پزشکی چین در پایان دوره عمومی، به فارغ التحصیلان مدرک MBBS (Bachelor in Medicine, Bachelor in Surgery) اعطا می کنند. این دوره مختص فارغ التحصیلان دبیرستانی که حداقل 18 سال دارند است. داوطلبان تحصیل پزشکی در چین باید از سلامت ذهنی و جسمی برخوردار باشد. همین طور باید در دوره دبیرستان نمرات خوبی کسب کرده باشد، و همچنین تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشته باشد.

اتمام دوره پزشکی عمومی در یکی از دانشکده های پزشکی کشور چین چه مدت طول می کشد؟

اخذ مدرک MBBS در چین حداقل 6 سال طول می کشد. واحد های سال اول مربوط به علوم پایه است، سالهای دوم و سوم مختص یادگیری اصول پایه پزشکی، و سالهای چهارم و پنجم نیز مربوط به پزشکی بالینی می باشد. سال آخر نیز دوره کارآموزی (انترنی) محسوب می شود که هم در خود چین و هم در کشوری دیگر می توان آن را سپری کرد.

بهترین دانشگاه های چین

در لیست زیر مرور سریعی خواهیم داشت بر 10 دانشگاه برتر پزشکی در چین

 

دانشگاه چینهوا

1.      دانشکده پزشکی دانشگاه چینهوا  (Tsinghua University – School of Medicine)

به عنوان برترین دانشگاه پزشکی چین طبق رده بندی های جهانی، چینهوا یکی از بهترین دانشکده های پزشکی این کشور را در خود جای داده است.

پذیرش در دانشکده پزشکی این دانشگاه به شدت رقابتی است، چرا که هر ساله تنها 90 دانشجو می پذیرد. بر خلاف دیگر دوره های مرسوم پزشکی، دوره تحصیلی این دانشکده 8 ساله است. این سیستم از مدل 3+2+3 استفاده می کند، که در آن 3 سال نخست مختص توسعه و گسترش دانش پایه است. در 2 سال بعدی از سیستم آموزش مضاعف بهره گرفته می شود، و سه سال آخر نیز به پزشکی بالینی با دقت بالا اختصاص دارد.

 

دانشگاه پکینگ

2.      دانشگاه پکینگ – مرکز علوم سلامت (Peking University – Health Science Center (HSC) )

دانشکده پزشکی این دانشگاه زیر نظر HSC دانشگاه پکینگ اداره می شود. این دانشکده در کنار دیگر موسسات حوزه سلامت، و بیمارستان‌های متعدد این دانشگاه اداره می شود.

این دانشکده که در سال 1902 تاسیس شده، اولین دانشکده پزشکی چینی بود که از سیستم آموزش پزشکی انگلیسی پیروی کرد. همچنین این دانشگاه اولین دانشگاه چینی بود که شروع به آموزش طب نوین غربی به دانشجویانش کرد.

در پایان دوره 6 ساله پزشکی، دانشجویان HSC می توانند در هر یک از 8 بیمارستان وابسته به این دانشکده دوره انترنی را پشت سر بگذارند. همچنین آنها به انجام فعالیت های پژوهشی در 19 موسسه تحقیقاتی و 38 مرکز تحقیق و توسعه وابسته به این دانشکده تشویق می شوند.

 

دانشگاه فودان

3.      دانشگاه فودان – دانشکده پزشکی شانگهای ((Fudan University – Shanghai Medical College (SMC)

دانشکده پزشکی شانگهای در ابتدا در سال 1927 و توسط دکتر فوکینگ یان تاسیس شد. این دانشکده امروزه نیز به عنوان یکی از برترین دانشکده های پزشکی چین شناخته می شود، مخصوصاً از زمان ادغام آن با دانشگاه فودان در سال 2000.

در حال حاضر، این دانشکده دو نوع مدرک پزشکی بالینی اعطا می کند که می توان آن را طی 6 یا 8 سال به پایان رساند. دوره 6 ساله برای دانشجویان بین المللی مناسب است، چرا که برنامه درسی آن به زبان انگلیسی تدریس می شود.

در سمت مقابل، دوره 8 ساله مختص کسانی است که می توانند مهارتهای بالینی و تحقیقاتی خود را به صورت همزمان ارتقا دهند. دانشجویان همچنین شانس این را دارند که با اساتید و دانشجویان دانشگاه های مطرحی چون هاروارد و کلمبیا همکاری کنند.

محوطه این دانشکده در حال حاضر 1900 متر مربع وسعت دارد و در فنلین واقع است.همچنین این دانشگاه 10 بیمارستان مرتبط دارد که دانشجویان می توانند دوره انترنی را در آنها بگذرانند.

 

دانشگاه جیاتونگ

4.      دانشگاه شانگهای جیاتونگ (SJTU) – دانشکده پزشکی (Shanghai Jiao Tong University (SJTU) – School of Medicine)

این دانشکده حاصل ادغام دانشگاه شانگهای جیاتونگ و دانشگاه دوم پزشکی شانگهای در سال 2005 است؛ مورد دوم مدتها پیش در سال 1952 تاسیس شده بود.

دانشکده پزشکی SJTU یکی از تنها دو دانشکده پزشکی در تمام چین است، که در زمینه پزشکی بالینی از وزارت آموزش این کشور نشان A+ دریافت کرده است. از سال 2009 تا 2018، این دانشکده در بین تمامی دوره ها و برنامه های پزشکی بالینی کشور چین، از سوی وزارتخانه مقام نخست را کسب کرده است.

علاوه بر آموزش پزشکی در سطح جهانی، این دانشکده می خواهد دانشجویانش به پژوهشگران بالینی خوبی نیز بدل شوند. کیفیت بالای آموزشی و موفقیت‌های این دانشکده در گزارشات ایالات متحده امریکا نیز بازتاب یافته است؛ به طوری که در انتشار مقالات رتبه 17، و در تحقیقات و پژوهش‌های منطقه ای رتبه 37 را از آن خود کرده است.

همچنین این دانشکده تا به امروز با 12 بیمارستان همکاری دارد.

 

دانشگاه ججیانگ

5.      دانشگاه ججیانگ – دانشکده پزشکی (Zhejiang University – School of Medicine)

دانشکده پزشکی این دانشگاه کار خود را از سال 1912 و با نام دانشکده پزشکی ججییانگ آغاز کرد. این دانشگاه در ادامه کار خود چندین بار تغییر نام داده، تا اینکه در نهایت در سال 1999 به صورت رسمی نام آن به دانشکده پزشکی دانشگاه ججییانگ تغییر کرد.

با این اوصاف، این دانشکده به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین دانشکده های تمام چین شناخته می شود. همچنین این دانشکده دارای 7 بیمارستان وابسته و موسسات تحقیقاتی دیگریست.

این دانشکده به خاطر دستاوردهای عالی آکادمیک، و شهرت جهانی چشمگیرش شناخته شده است. باید بدانید که این دانشکده طبق لیست گزارشات ایالات متحده امریکا، از نظر کنفرانس‌ها و نشریه ها در جایگاه 10 و 14 قرار دارد.

دانشگاه نانجینگ

6.      دانشگاه پزشکی نانجینگ (NMU) – دانشکده پزشکی (Nanjing Medical University (NMU) – School of Medicine)

مورد دوم لیست ما در مورد بهترین دانشکده های پزشکی چین، دانشگاه پزشکی نانجینگ است. این دانشکده در سال 1934 و با عنوان دانشکده سیاست و مدیریت سلامت استان جیانگسو تاسیس شد. پس از انتقال به مکان فعلی در سال 1957 نیز نام آن به دانشکده پزشکی نانجینگ تغییر کرد.

دانشکده پزشکی NMU یکی از اولین دانشکده هایی بود که در سال 2005 دوره آموزش پزشکی به همراه اعطای مدرک MBBS به زبان انگلیسی ارائه داد. این دانشکده سالانه تنها 100 دانشجو می پذیرد، بنابراین رقابت برای ورود به آن از فشردگی بالایی برخوردار است.

دانشکده NMU دو محوطه دانشگاهی دارد، که اکثر آموزش‌های بالینی و تحقیقاتی آن در محوطه 8 هکتاری اصلی ووتای انجام می شود.

NMU چهار دانشکده پزشکی بالینی دارد که اولین آنها به همراه اولین بیمارستان مرتبط در زمینه کاردیولوژی تخصص دارد. دانشکده دوم محل 14 بخش مختلف تحقیقاتی و آموزشی است. دانشکده سوم در زمینه جراحی قلبی- عروقی تخصص دارد؛ و تمرکز دانشکده چهارم نیز بر اطفال است.

 

دانشگاه سون یات سن

7.      دانشگاه سون یات- سن (SYSU) – دانشکده پزشکی ژونگشان (Sun Yat-Sen University (SYSU) – Zhongshan School of Medicine)

دانشکده پزشکی ژونگشان، که در گذشته با نام دانشکده پزشکی مطالعات پیش بالینی شناخته می شد، در محوطه دانشگاه SYSU گوانگژو قرار دارد. این دانشکده اولین بار در سال 1866، با نام دانشکده پزشکی بوژی تاسیس شد، که آن را به قدیمی ترین دانشکده طب غربی در چین تبدیل می کند. نکته جالب اینجاست که دکتر سون یات-سن نیز در همین دانشکده به تحصیل پزشکی پرداخت.

در ادامه تاریخ این دانشگاه تغییر نامها و ادغام‌هایی را شاهدیم، تا اینکه در سال 1985، نام دانشکده پزشکی ژونگشان SYSU برای آن پیشنهاد شد. مانند اغلب دانشکده ها، این دانشکده نیز در کنار دوره معمول MBBS 6 ساله، دوره پزشکی بالینی 8 ساله نیز ارائه می دهد. این دانشگاه دارای 10 بیمارستان می باشد.

این دانشکده که بیش از 1 قرن افتخار در کارنامه خود دارد، امروزه به عنوان یکی از بهترین های تمام کشور شناخته می شود. این موضوع همچنین در گزارشات و رده بندی‌های امریکا نیز به چشم می خورد، که در آنها از نظر انتشارات پزشکی بالینی در جایگاه 34، و از نظر شهرت تحقیقات منطقه‌ای در جایگاه 37 قرار دارد.

 

دانشگاه شیانگیا

8.      دانشگاه مرکزی جنوب (CSU) – دانشکده پزشکی شیانگیا (Central South University (CSU) – Xiangya School of Medicine)

دانشکده پزشکی شیانگیا CSU در ابتدای فعالیت خود با نام دانشکده پزشکی شیانگیا شناخته می شد. این دانشکده در سال 1914 تاسیس گردید و از معدود دانشکده هایی در کشور چین محسوب می شد که طب غربی نیز در آن تدریس می شد. این دانشکده بعدها با CSU که اخیراً و در سال 2000 تاسیس شد ادغام گشت.

این دانشکده که در هونان واقع است، یک از دو دانشگاه برتر چین است که موفق به دریافت نشان –A شده اند.

دانشجویان CSU اکثر زمان خود را د دو محوطه دانشگاهی می گذرانند. دانشجویان در حال تحصیل پزشکی در محوطه قدیمی دانشگاه حاضرند، جایی که سومین بیمارستان ژیانگیا نیز در آن قرار دارد. فارغ التحصیلان نیز در محوطه جدید دانشگاه حضور دارند. این محوطه جدید همچنین مکان قرار گیری بیمارستان ژیانگیا و کتابخانه دولتی ژنتیک پزشکی است.

 

دانشگاه سیچوان

9.      دانشگاه سیچوان – دانشکده پزشکی غرب چین (WCCM)

این دانشگاه که در گذشته با نام دانشکده اتحادیه چین غربی شناخته می شده، در سال 1914 و توسط پزشکان و روحانیون غربی تاسیس گردیده. پس از چند بار تغییر نام، این موسسه با دانشگاه سی‌شوان ادغام شده و با هم WCCM را تشکیل دادند.

دانشکده WCCM یک دوره 6 ساله MBBS ارائه می دهد که به زبان انگلیسی تدریس می شود. دانشجویان آموزش های دوره بالینی را در بیمارستان چین غربی پشت سر می گذارند، که بزرگترین بیمارستان کشور محسوب می شود. این بیمارستان 4300 تخت خوابی، یکی از 3 مرکز مهم پزشکی – درمانی در کشور چین محسوب می شود.

به عنوان یکی از بهترین دانشکده های پزشکی در تمام چین، WCCM با تنها مرکز پزشکی مبتنی بر شواهد آسیا ارتباط دارد. این وجه تمایز در تمام 14 انستیتوی مرتبط دیگری که در سطح جهان با این دانشکده کار می کنند نیز وجود دارد.

 

دانشگاه SMU

10.    دانشگاه پزشکی جنوبی (SMU) – دانشکده پزشکی بالینی (Southern Medical University (SMU) – School of Clinical Medicine)

ما لیست بهترین دانشکده های پزشکی کشور چین خود را با دانشکده پزشکی جنوبی به پایان می بریم. این دانشکده که در نواحی کوهستانی باییون گوانگژو قرار دارد، در سال 1951 و به عنوان نخستین دانشگاه پزشکی نظامی چین تاسیس شد. طی توافق کنسول ایالتی و کمیسیون مرکزی ارتش، دانشکده در نهایت با نام SMU شناخته شد.

این دانشگاه به خاطر دانشکده پزشکی بالینی اش شهرت یافته، که یک دوره تحصیل 8 ساله برای پزشکان علاقه مند ارائه می دهد. به دانشجویان از طریق متدهای گوناگونی آموزش داده می شود، که از این دست می توان تدریس در کلاس، آموزش بر اساس حل مسئله، یادگیری گروهی و یادگیری مستقل را نام برد. برای آموزش دوره بالینی و انترنی، دانشجویان این دانشگاه می توانند برای حضور در هر یک از 7 بیمارستان وابسته به این دانشکده درخواست دهند.

 

حرف مشاور

تحصیل و زندگی با هزینه کم در دانشگاههای معتبر چیزی است که در کمتر کشوری امکان آن وجود دارد. در مواردی که هزینه زندگی و شهریه دانشگاهها در یک کشور پایین است تقریبا خبری از کیفیت نیست و اگر هم کیفیت زندگی و تحصیل برایمان مهم باشد باید برای دستیابی به آن هزینه بالایی پرداخت کنیم. دانشگاه های چین در این میان شرایط متفاوتی دارند؛ آنها کیفیت و اعتبار را در کنار مقرون به صرف بودن نشانده اند. در صورت داشتن هرگونه سوال، ابهام و … درباره بهترین دانشگاه های پزشکی چین ، دانشگاه های چین و دانشگاه های برتر چین با مشاورین مدیکال پرتال تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن