تحصیل دندانپزشکی در آلمان

آلمان به دلایل عمده‌ای همچون داشتن اقتصادی قدرتمند، پایین بودن درصد بیکاری، آب و هوای متنوع، زندگی دانشجویی باکیفیت، دانشگاه‌های رایگان برای دانشجویان سرتاسر جهان، بالا بودن سطح علمی و معتبر بودن مدارک دانشگاهی، از مقاصد بسیار مهم برای دانشجویان محسوب می‌شود. تحصیل دندانپزشکی در آلمان از رشته‌های پرطرفدار برای تحصیل است که قصد داریم جزئیات آن را در این مطلب با شما به اشتراک بگذاریم. همچین مشاورین ما در مدیکال پرتال آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند.

افرادی که برای تحصیل رشته دندانپزشکی به آلمان می‌روند، می‌توانند بعد از مدت زمان محدودی تحصیل، مدرک معتبر که مورد تایید وزارت بهداشت است بگیرند و در بازار کار فعال و پویای آلمان، به دنبال شغل مناسب خود بگردند. برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان فرصت ‌های زیادی با وجود بهترین دانشگاه‌ها برای دانشجویان فراهم آمده‌است. آلمان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شنگن است و این بر طرفداران بین‌المللی آلمان برای تحصیل می‌افزاید. با وجود همه این‌ها می‌توان گفت مهم‌ترین فاکتوری که آلمان را اینچنین محبوب می‌کند، نظام تحصیلی رایگان و ملاک مالی تحصیل است. اگر دانشجویان رشته‌های پزشکی موفق بشوند که در یکی از دانشگاه‌های آلمان پذیرش بشوند، یعنی موفق شده‌اند که آینده خود را با مدرکی خوب و شغلی پر درآمد تضمین کنند و تنها به فکر درس خواندن و داشتن شغلی پاره‌وقت برای درآوردن خرج زندگی روزمره باشند، در حالی که رشته‌ای مهم و گران‌قیمت را به رایگان در یکی از بهترین کشورهای اروپا و جهان تحصیل می‌کنند.

آلمان را بیشتر بشناسید

جمهوری فدرال آلمان که جهانیان آن را به نام آلمان می‌شناسند، کشوری واقع در اروپا و از اعضای اتحادیه اروپاست. آلمان به لحاظ جمعیتی با حدود 83.2 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین کشور اروپاست. البته مهاجرپذیری بالای کشور آلمان در شکل دادن به این واقعیت نقش بسیار مهمی دارند و این نکته خوبی برای دانشجویانی است که تازه قصد مهاجرت به آلمان را دارند. آلمان در همسایگی کشورهای مهمی همچون اتریش، سوئیس، فرانسه، هلند، دانمارک، لهستان و بلژیک دارد و از توسعه‌یافته‌ترین کشورهای اروپاست.

شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان

آلمان تقریبا در تمامی رشته‌های زنده دنیا، از صنعت و مهندسی و پزشکی گرفته تا هنر و علوم انسانی و جمعی، حرف‌های مهم و معتبری برای گفتن دارد. این سرعت رشد بالا و وجود زندگی صلح‌آمیز و آزاد در آلمان، تا درصد بالایی توانسته بدگمانی دیگر ملت‌ها را به آلمان که تا سال‌های زیادی به دلیل وجود دو واقعه تاریخی مهم، جنگ‌های جهانی اول و دوم در اذهان عمومی مردم وجود داشت از بین ببرد. زندگی اجتماعی در آلمان حتی در شهرهای بسیار کوچک آن، یک زندگی پویا و امن است و از کودکان گرفته تا مخصوصا جوانان، و البته افراد مسن، همگی می‌توانند زندگی بارفاهی را در آلمان بگذرانند. برلین بزرگ‌ترین شهر آلمان و البته پایتخت آن است. از دیگر شهرهای مهم آلمان می‌توان به مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت، کلن و اشتوتگارت اشاره کرد. آلمان به لحاظ آب و هوایی، یک کشور معتدل قاره‌ای و عموما خوش آب و هواست که از چند طرف توسط دریاها و کوه‌های زیادی احاطه شده است. آلمان یک کشور ایالتی و دارای 16 ایالت است و برلین یکی از این ایالت‌هاست. زبان رسمی کشور آلمان آلمانی است.

ویدئو تحصیل دندانپزشکی در آلمان

شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان

تحصیل در این رشته به دلیل آینده شغلی درخشان متقاضیان زیادی دارد. رایگان بودن تحصیل در آلمان بر تعداد این متقاضیان افزوده است. تحصیل دندانپزشکی به دلیل وجود متقاضیان زیاد مسیری دشوار و پر پیچ و خم دارد و بر خلاف سایر رشته‌ها، نیازمند قبولی در یک کنکور ورودی است. متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در آلمان در سال 2021 دو راه پیش پای خود دارند که بتوانند به خواسته خود برسند: روش اول کنکور ورودی و شرکت در آن است. این آزمون به زبان آلمانی برگزار می‌شود و پیرو همین، سطح زبانی مورد نیاز برای شرکت‌کنندگان، B2 است. 2 ماه پیش از شروع شدن تحصیل دندانپزشکی در آلمان، این کنکور به زبان آلمانی برگزار شده و شرکت‌کنندگان از سرتاسر دنیا می‌توانند با داشتن زبان سطح B2 شانس خود را برای قبولی در این آزمون امتحان کنند. توجه داشته باشید که در این روش هم تحصیل کماکان به رایگان است.

روش دوم برای ورود به رشته دندانپزشکی در آلمان، گذراندن دوره‌های کالج است. این دوره یک ساله شامل دروس زبان، زیست‌شناسی و شیمی است که در دو ترم دانشجویان باید این دروس را فرا بگیرند. گفتنی است که این دوره نیز فاقد شهریه بوده و مهم‌ترین شرط ورود به آن، داشتن مدرک زبان آلمانی است. دانشگاه‌های دولتی آلمان یک بار در سال و در ماه سپتامر متقاضیان رشته دندانپزشکی را پذیرش کرده و برای ترم ژانویه ورودی قبول نمی‌کنند. پس توجه داشته باشید که خودتان را تا ماه سپتامبر به ثبت نام برسانید وگرنه باید یک سال دیگر را برای داشتن فرصت تقاضای رشته صبر کنید.

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در این کشور مهم، محدودیت سنی مقرر نشده است. فقط باید توجه داشته باشید که فاصله افتادن بین دوره‌های تحصیلی برای سفارت این کشور مهم خواهد بود و ممکن است در ویزای شما مشکل ایجاد کند. به همین علت افراد بالای 26 سال با دشواری‌های بیشتری جهت تحصیل در این رشته در آلمان مواجهند. طول مدت تحصیل دندانپزشکی در آلمان بین 6 الی 5 سال متغییر است و به لحاظ درسی به دو بخش تقسیم می‌شود: در یک دوره شما به تحصیل دروس طبیعی همچون شیمی و فیزیک پرداخته و در دوره دیگر، شما دروس پزشکی همچون آناتومی و فیزیولوژی را فرا می‌گیرید.

هنگامی که شما این 5 الی 6 سال، یا به عبارت بهتر 10 الی 12 ترم را گذراندید، باید در یک آزمون مهم دولتی شرکت کنید. موفقیت در این آزمون دولتی بسیار حائز اهمیت است چرا که با قبول شدن در این آزمون شما عملا وارد فاز دوم تحصیل خود در آلمان می‌شوید که فاز عملی رشته شماست. گذراندن این دوره عملی-آزمایشگاهی به این معناست که شما می‌توانید به فاز سوم یعنی مشغول شدن در یک کلینیک یا بیمارستان بروید. این دوره آموزش عملی که در مراکز علمی و پزشکی تحت نظر دانشگاه برای شما تعریف شده است، از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که شما در آنجا ارزیابی می‌شوید و نشان می‌دهید که در طول مدت تحصیل چه چیزی یاد گرفته‌اید و آیا توانایی پیاده کردن آموزه‌های خود را در فرآیند درمان دارید یا خیر.

اگر این دوره نیز با موفقیت به پایان برسد، باید به سراغ آزمون نهایی رفت که پس از قبولی در آن، فرد می‌تواند تخصص خود را از میان جراحی دهان و دندان، ارتودنسی و … برگزیند.

 

مزایای تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان

مزایای تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان

چرا دندانپزشکی و چرا در آلمان؟

دلایل کلی اینکه چرا دانشجویان می‌خواهند به تحصیل دندانپزشکی در آلمان بپردازند را پیش‌تر پاسخ دادیم. اما اگر بخواهیم کمی ریزبینانه‌تر به این امر نگاه کنیم می‌توانیم دلایلی شفاف‌تر را برای این مسئله که چرا دانشجویان دندانپزشکی را آن هم در آلمان انتخاب می‌کنند، پیدا کنیم. این دلایل می‌توانند به شرح زیر باشند:

  1. داشتن علاقه به رشته دندانپزشکی؛
  2. تحصیل در این رشته به دلیل اهداف مالی.

اما دلایل مهم‌تری که شما نیاز دارید بدانید، چرایی انتخاب دندانپزشکی در کشور آلمان است. این انتخاب هم می‌تواند به دلیل مواردی همچون:

  1. اشتغال به کار سریع در بیمارستان‌ها پس از فارغ‌التحصیلی؛
  2. پیشرو بودن آلمان در زمینه‌های پزشکی و مراقبت‌های سلامتی؛
  3. داشتن برنامه‌های آموزش دندانپزشکی جهت پشتیبانی از محصلان بین‌المللی؛
  4. پیدا کردن امکان اشتغال در تمامی بیمارستان‌های اروپا؛
  5. استفاده از روش‌های درمانی نوین؛
  6. داشتن آزمایشگاه‌های پیشرفته و با کیفیت بالا؛
  7. کمبود دندانپزشکان و وجود آینده شغلی روشن برای محصلان این رشته در آلمان؛
  8. احترام زیاد به قشر پزشکان؛
  9. اعتبار بالای مدارک تحصیلی آلمانی و تاییدیه‌های وزارت بهداشت ایران.

 

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پذیرش دندانپزشکی از دانشگاه های آلمان

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای آلمان

مهم‌ترین مدارکی که از افراد برای اخذ ویزا درخواست می‌شود به شرح زیر است:

  1. مدرک زبان آلمانی سطح B2 یا C1؛
  2. گواهی سلامت؛
  3. فرم پذیرش؛
  4. گواهی عدم سوء پیشینه؛
  5. گواهی تمکن مالی؛
  6. عکس پاسپورتی.

 زندگی دانشجویی در آلمان

موارد بسیاری کنار هم قرار گرفته‌اند تا توانسته‌اند کشور آلمان را پس از آمریکا، انگلیس و استرالیا، به محبوب‌ترین مقصد دانشجویان سراسر جهان تبدیل کنند. همان طور که تصور می‌شود، بُعد دیگری به جز عوامل تحصیلی و دانشگاهی وجود دارد که نقش مهمی در انتخاب شدن آلمان به عنوان کشور محل تحصیل ایفا می‌کند. عوامل تحصیلی و دانشگاهی شاید بتوانند پنجاه الی شصت و پنج درصد از ملاک‌های انتخاب ما را در بر بگیرند، کیفیت‌های مهمی همچون رنکینگ بالا، سیستم آموزشی مدرن، قوی و منسجم، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی جهت انتقال سریع از فضای دانشگاهی به فضای حرفه‌ای و بازار کار، آموزش‌های تئوریک و عملی در کنار هم، و نهایتا، هزینه‌های تحصیلی بسیار پایین که آلمان در تمامی آن‌ها حرفی برای گفتن دارد. اما در سوی دیگر ترازو، ما قسمت دیگر زندگی دانشجو را می‌بینیم، مهاجری که مسلما به واسطه مهاجرت تحصیلی در این کشور حضور دارد، اما همچنین می‌دانیم که این دانشجوی مهاجر، نیمه دیگر زندگی خود را خارج از دانشگاه می‌گذراند. دانشجویان پیش از مهاجرت باید در نظر بگیرند که این زندگی مستقل از دانشگاه که البته کماکان پیوندهای پنهانی با دانشگاه دارد را با دقتی بالا در کشورهای مورد نظر خود بررسی کنند. به عبارت بهتر، دانشجویان پیش از مهاجرت باید با جنس زندگی دانشجویان در کشور مقصد، و یا همان زندگی دانشجویی در آن کشور آشنا باشند و درباره آن اطلاعات کسب کنند. حالا برای به دست دادن درک بهتری از زندگی دانشجویی در آلمان، بگذارید ابتدا خود آلمان را بهتر بشناسیم.

 

زندگی اجتماعی و فرهنگی در آلمان

آلمان به دلیل اینکه یک کشور مهاجرپذیر است، در خود و در ابعاد مختلفی از خود، دارای تنوع و تکثر بالایی است. این تنوع و تکثر بالا در طول سال‌های مدید به نوعی از انسجام و اعتدال رسیده و حالا یک جامعه بین‌اللملی در آلمان از ملل مختلف وجود دارد. وضع بسیار خوب اقتصادی این تکثر را بیشتر هم کرده است به این معنا که این کشور حتی از کشورهایی همچون کانادا و آمریکا نیز مهاجر دارد. زندگی اجتماعی گسترده و پویایی در آلمان وجود دارد. کشور به صورت کلی از امنیت بالایی برخوردار است و تمامی شهرهای و ایالت‌های آلمان به گونه‌ای هستند که زندگی جوانان دانشگاهی را در کنار بازنشستگان مسن آلمانی به نوعی که هر دو از بهترین زندگی و رفاه و امکانات مناسب برخورد باشند، ممکن کرده‌اند. تفریحات و سرگرمی‌های زیادی در سطح تمامی شهرها وجود دارد که آن‌ها را برای زندگی دانشجویی بسیار مناسب می‌کند. از طرفی تکثر و جمعیت بالای هر ایالت و شهر، دوست‌یابی و آشنایی با افراد جدید و فرهنگ‌های جدید را بسیار آسان کرده است. به صورت کلی زندگی اجتماعی و فرهنگی در آلمان به گونه‌ای هست که برای یک مهاجر غیرآلمانی تجربه‌ای جذاب را در کنار تحصیل علم رقم بزند.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پذیرش دندانپزشکی از دانشگاه‌ های آلمان

برای اخذ پذیرش و تحصیل دندانپزشکی در آلمان، فرد باید دیپلم دبیرستانی مرتبط با رشته داشته باشد. در صورت رعایت این شرط، فرد باید در یک آزمون ارزیابی شرکت کند تا مدرک دیپلم و به نوعی آموخته‌های وی مورد سنجش قرار بگیرند. البته خود کشور آلمان برای آماده ساختن شرکت‌کنندکان دوره‌های آماده‌سازی موثری دارد که متقاضیان می‌توانند برای قبول شدن در آزمون ارزیابی در آن شرکت کنند. شرط دوم برای اخذ پذیرش در این رشته، پذیرش شدن در یکی از دانشگاه‌های عمومی آلمان است. در گرفتن این پذیرش، نمره مهارت در زبان آلمانی حائز اهمیت است. تعداد کثیری از دانشگاه‌ها مدرک زبان آلمانی سطح C1 را از فرد متقاضی درخواست می‌کنند.

آزمون‌ها غالبا شامل درس ریاضی و زبان آلمانی هستند. بعد از اینکه فرد در دوره‌های آماده‌سازی شرکت کرد، باید در کنکور ورودی شرکت کند. پس از قبولی در این آزمون باید مدارک زیر برای دانشگاهی که در آن موفق به اخذ پذیرش شده ارسال گردد:

  1. رزومه فرد به زبان آلمانی؛
  2. کارنامه قبولی در آزمون ورودی؛
  3. ترجمه رسمی همه مدارکی که در رزومه آمده است، من جمله مدرک زبان آلمانی؛
  4. ترجمه رسمی تمام ریزنمرات دبیرستان به زبان آلمانی؛
  5. توصیه نامه از اساتید؛
  6. انگیزه نامه که دانشجو باید آن را بنویسد؛
  7. هزینه بررسی مدارک (Application fee)؛
  8. (مدرک زبان سطح C1 (برای دانشگاه‎های دولتی آلمان) و آیلتس بالای 6.5 (برای دانشگاه‌های خصوصی آلمان.

هزینه زندگی دانشجویی و تحصیل دندانپزشکی در آلمان

همان طور که قبل‌تر هم گفته شد، آلمان دارای یک نظام آموزشی رایگان است. این نکته تا حدود زیادی به آلمان در میان کشورهای محبوب دانشجویان برتری می‌بخشد. به طور کلی یک دانشجو در آلمان صرف نظر از رشته و شهر و به طور میانگین به ماهانه چیزی حدود 700 الی 1000 یورو نیازمند است. همان طور که انتظار می‌رود، مهم‌ترین بخش هزینه به مسکن تعلق می‌گیرد. به عنوان بخشی از رایگان بودن تحصیل، بسیاری از دانشگاه‌های آلمان، برای دانشجویان خود اقامتگاه‌های رایگان در نظر می‌گیرد. اما این اقامتگاه‌ها معمولا ظرفیتی محدود دارند و به همین دلیل بهتر است پیشفرض را این بگذاریم که دانشجویان پس از رسیدن به آلمان باید پولی برای اجاره مکان زندگی داشته باشند. این مقدار پول به صورت میانگین، چیزی حدود 290 الی 330 یورو باشد. خوراک و پوشاک یک دانشجو نیز در ماه و در حالت عادی خود چیزی میان 200 الی 220 یورو است و برای باقی موارد در یک زندگی دانشجویی، همچون حمل و نقل و ایاب و ذهاب، لوازم تحریر و کتب دانشگاهی، بیمه سلامت، اینترنت، تلفن و ورزش، در بهترین حالت 300 یورو، و اگر کمی دانشجو ولخرج باشد 400 یورو کافی است. گفتنی است که دانشجویان در آلمان اجازه 20 ساعت کار کردن در هفته را دارند. و البته نکته شایان توجه دیگری وجود دارد که در عین این که پیدا کردن کار در شهرهای بزرگ و مهم راحت‌تر است، هزینه‌ها در شهرهای کوچک پایین‌تر و به‌صرفه‌تر است.

 

سخن پایانی

اگر به فکر مهاجرت تحصیلی هستید، تحصیل دندانپزشکی در آلمان را به عنوان یک گزینه عالی در لیست خود داشته باشید. ترکیب شرایط فوق‌العاده تحصیل در آلمان، آن را مخصوصا به لحاظ مالی، موردی بی‌رقیب می‌سازد. به علاوه، شما در این کشور نه‌تنها تجربه عالی‌ای از دانشجو بودن و فضای دانشجویی خواهید داشت، بلکه به لحاظ شغلی و فرهنگی نیز فضایی نویدبخش و پویا را تجربه خواهید کرد که در رشد شخصیتی حرفه‌ای شما تاثیر گسترده و بسزایی خواهد داشت.

دیدگاه (15)

  • امیر تیموری پاسخ

    هزینه رشته‌ی دندونپزشکی در آلمان چقدره؟

    30 مهر 1400 در 02:47
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای تیموری وقت بخیر
      در آلمان به صورت رایگان نحصیل میکنید و هزینه زندگی با شماست.

      5 آبان 1400 در 15:10
  • مهناز یثربی پاسخ

    تحصیل دندونپزشکی در آلمان‌چقدر طول میکشه؟

    30 مهر 1400 در 02:46
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      5 سال.

      5 آبان 1400 در 15:10
  • امیر پاسخ

    موقع تحصیل اجازه کار هم میدن؟

    26 مهر 1400 در 17:39
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای امیر. وقت بخیر
      بله اجازه ی 20 ساعت کار در هفته رو دارید.

      28 مهر 1400 در 21:12
  • zahra پاسخ

    مرسی بابت اطلاعات خوبی که دادید.

    26 مهر 1400 در 17:38
  • حسین پاسخ

    سلام برشما. برای زبان آلمانی غیر از گوته، موسسه معتبر دیگه ای میشناسید؟

    26 مهر 1400 در 17:37
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای حسین. وقت بخیر
      بله. بستگی به شهری داره که هستین.

      28 مهر 1400 در 21:13
  • نازنین پاسخ

    سلام آلمان بورس هم میکنه؟

    26 مهر 1400 در 02:53
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم نازنین. وقت بخیر
      شهریه ی دانشگاه در کشور آلمان رایگان هست.

      16 آبان 1400 در 15:26
  • تابانی پاسخ

    سلام شما از منابع آزمون زبان آلمانی اطلاع دارید؟

    26 مهر 1400 در 02:52
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      شما باید به موسسه های زبان مراجعه کنید.

      16 آبان 1400 در 15:26
  • عطیه پاسخ

    ممنون از توضیحات خوبتون 🙂
    من سال دهم هستم و تازه شروع کردم زبان آلمانی خوندن
    چجوری میتونم ازتون مشاوره بگیرم ؟ چندتا سوال دارم

    19 اردیبهشت 1400 در 14:35
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم عطیه
      بله حتما پاسخگوی تمام سوالاتتون هستیم
      برای بررسی شرایطتون با شماره های موسسه تماس بگیرید
      021-88619310
      021-88619377

      20 اردیبهشت 1400 در 13:54

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن