تحصیل پزشکی در آلمان

نظام تحصیلی آلمان چگونه است؟ تحصیل در آلمان و به‌ طور خاص؛ تحصیل پزشکی در آلمان چه شرایطی دارد؟ شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان چگونه است؟ آیا بورسیه تحصیلی آلمان برای تحصیل علوم پزشکی هم در دسترس هستند؟ هزینه تحصیل و هزینه زندگی در آلمان چقدر است و اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی آلمان چه شرایط و روندی دارد؟ اینها سؤالاتی هستند که با خواندن این مطلب می توانید جوابشان را پیدا کنید. در این مقاله که توسط مشاوران مدیکال پرتال تهیه شده است، اطلاعاتی درباره تحصیل پزشکی در آلمان آورده شده است.

جمهوری فدرال آلمان نام رسمی کشوری است که در ایران آن را به نام آلمان می شناسند و از قدرت های اقتصادی و صنعتی دنیا به حساب می آید؛ کشوری که هم یک مقصد جذاب برای مهاجرت به حساب می آید و هم برای تحصیلات دانشگاهی، شرایط خیلی خوبی دارد.

آلمان برای خیلی ها تداعی کننده نظمی ماشینی است که این کشور را در کنار برخی عوامل دیگر، از ویرانه بعد از جنگ جهانی دوم به کشوری کاملا پیشرفته و توسعه یافته تبدیل کرده است. این کشور حالا صاحب چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا است و با 5.2 درصد، یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری را در دنیا دارد.

آلمان 357,022 کیلومتر مربع مساحت دارد و شصت و دومین کشور پهناور جهان محسوب می شود. آلمان با 83,166,711 نفر جمعیت، هجدهمین کشور پرجمعیت دنیا به حساب می آید.

 

زبان آلمانی، پرگویش ترین زبان اتحادیه اروپا و دومین زبان اسناد علمی دنیا، زبان رسمی کشور آلمان است و یادگیری آن می تواند فرصت های تحصیلی، تحقیقاتی و کاری گرانبهایی را پیش روی افراد قرار دهد.

ویدئو تحصیل پزشکی در آلمان

نظام تحصیلی و مقاطع تحصیلی در آلمان

آلمان، 16 ایالت دارد که به صورت مستقل، برای نظام آموزشی خود تصمیم گیری می کنند و قوانین همه آنها لزوما با یکدیگر یکسان نیست. آموزش در آلمان از دوره اختیاری پیش دبستانی شروع می شود و می تواند تا مقاطع دکترا و پست دکترا در دانشگاه ها ادامه پیدا کند.

پیش دبستانی (Kindergarten یا Vourschule): یک دوره اختیاری که کودکان آلمانی می توانند در فاصله 2 تا 5 سالگی آن را بگذرانند.

دبستان (Grundschule): یک دوره 4 تا 6 ساله، از 6 تا 10 سالگی (در برلین و براندربورگ، تا 12 سالگی)

دبیرستان و کارآموزی: پس از دوره دبستان، دانش آموزان می توانند با توجه به سطح نمرات و علائق خود، از بین چند نوع مدرسه، یکی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. تحصیل در برخی از این مدارس، مثل Hauptschule و  Realschule تا کلاس نهم یا دهم ادامه دارد.

کارشناسی: یک دوره 3 تا 4 ساله که مثل بیشتر کشورها، دوره های آن عموما به زبان رسمی کشور (در اینجا؛ آلمانی) ارائه می شود.

کارشناسی ارشد: دوره ای1 تا 2 ساله که دانشجویان بسیاری از رشته ها، به زبان انگلیسی هم می توانند آن را بگذرانند.

دکترا: یک دوره 3 تا 4 ساله به زبان آلمانی و انگلیسی. دوره های دکترا در آلمان مثل بسیاری از کشورها عموما به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

توضیح: تحصیل در هر 3 مقطع دانشگاهی یادشده، به جز مدارک تحصیلی مرتبط؛ بسته به زبان دوره، نیازمند ارائه مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی هم است.

سال تحصیلی دانشگاه های آلمان به دو ترم یا نیمسال تحصیلی تقسیم می شود:

ترم تابستانه که اول آوریل شروع شده و آخر سپتامبر به پایان می رسد (12 فروردین تا 10 شهریور)

ترم زمستانه که اول اکتبر شروع شده و آخر مارس به پایان می رسد (10 مهر تا 31 فروردین)

پادکست تحصیل پزشکی در آلمان

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت در آلمان (رشته های پزشکی)

45 دانشگاه از 1000 دانشگاه حاضر در رنکینگ جهانی QS آلمانی هستند. از این تعداد، 11 دانشگاه در میان 200 دانشگاه برتر دنیا جای دارند که نام 3تای آنها در بین 100 دانشگاه برتر دنیا دیده می شود. بنابراین، باید انتظار داشت که تعداد زیادی از دانشگاه های آلمانی ارائه دهنده دوره های پزشکی، مورد تأیید وزارت بهداشت ایران باشند و در کشورهایی غیر از ایران هم مدارک آنها اعتبار لازم را داشته باشند.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت در آلمان

دانشگاه های آلمانی مورد تأیید وزارت بهداشت ایران (رشته های پزشکی)

در حال حاضر و برای سال تحصیلی 2021-2020 وزارت بهداشت ایران، 48 دانشگاه زیر را برای تحصیل  پزشکی در آلمان مورد تأیید می داند:

  1. Albert Ludwigs University Freiburg
  2. Bielefeld University
  3. Charite University Medicine Berlin
  4. Chemnitz University of Technology
  5. Christian Albrechts University Zu Kiel
  6. Eberhard Karls University Tubingen
  7. Free University Berlin
  8. Friedrich Alexander University Erlangen Nurnberg
  9. Goethe University Frankfurt
  10. Gottfried Wilhelm Leibniz University Hannover
  11. Hannover Medical School
  12. Humboldt University Zu Berlin
  13. Jacobs University
  14. Johannes Gutenberg University Mainz
  15. Julius Maximilians University Wurzburg
  16. Justus Liebig University Giessen
  17. Ludwig Maximilians University Munchen
  18. Martin Luther University Halle Wittenberg
  19. Otto von Guericke University of Magdeburg
  20. Philipps University Marburg
  21. Rheinische Friedrich Wilhelms University Bonn
  22. Ruhr University Bochum
  23. Ruprecht Karls University Heidelberg
  24. RWTH Aachen University
  25. Technical University of Munich
  26. Technische University Dresden
  27. Technology University Dortmund
  28. TU Dresden
  29. University Bonn
  30. University des Saarlandes
  31. University Dusseldorf
  32. University Frankfurt am Main
  33. University of Cologne
  34. University of Duisburg Essen
  35. University of Gottingen
  36. University of Greifswald
  37. University of Hamburg
  38. University of Konstanz
  39. University of Jena
  40. University of Leipzig
  41. University of Lubeck
  42. University of Munich
  43. University of Regensburg
  44. University of Tubingen
  45. University of Wurzburg
  46. University Ulm
  47. Westfalische Wilhelms University Munster
  48. Witten Herdecke University

تحصیل پزشکی در آلمان

دوره عمومی آموزش پزشکی یا دوره پزشکی عمومی در آلمان یک دوره 6 ساله است. طی این 6 سال که شامل 12 ترم می شود، دانشجویان پزشکی دانشگاه های آلمان 3 مرحله پیش‌ بالینی، بالینی و عملی (اینترنشیپ یا کارآموزی) را می گذرانند.

مرحله پیش بالینی: 2 سال (4 ترم) اول دوره پزشکی عمومی در آلمان را شامل می شود و به آموزش پیش زمینه های تئوریک و علوم پایه می گذرد. در این مرحله، دروس زیر ارائه می شوند:

  • فیزیک
  • پروژه های زیست شناختی
  • روانشناسی پزشکی
  • فیزیولوژی جانوری
  • شیمی
  • آناتومی پزشکی
  • فیزیولوژی گیاهی
  • زیست شناسی
  • آناتومی عصبی
  • جامعه شناسی پزشکی
  • بیوشیمی

مرحله بالینی: این مرحله سال های سوم تا پنجم دوره پزشکی عمومی آلمان را در برمی گیرد و بخش اصلی تحصیل پزشکی در آلمان است که طی آن دروس اصلی و جنبه های کاربردی علم پزشکی تدریس می شود.

مرحله عملی (اینترنشیپ یا کارآموزی): دانشجویان سال آخر دوره عمومی آموزش پزشکی در دانشگاه های آلمان را به کار در بیمارستان ها و شرایط واقعی می گذرانند تا آنچه اموخته اند و مهارت ها و توانایی هایشان مورد ارزیابی قرار گیرد.

تحصیل پزشکی در آلماندر پایان 12 ترم، دانشجویان باید 2 امتحان شفاهی و کتبی را پشت سر بگذارند و اگر بخواهند در آلمان، به عنوان پزشک کار کنند، باید یک دوره تکمیلی را هم بگذرانند که 1 یا 2 ترم به طول می انجامد.

اگر دانشگاه محل تحصیل، دانشگاهی دولتی باشد و در ایالت بادن-وورتمبرگ هم قرار نداشته باشد، هزینه تحصیل پزشکی در آلمان بسیار پایین خواهد بود. دانشجویان دوره های پزشکی و همچنین دندانپزشکی در دانشگاه های دولتی آلمان شهریه ای نمی پردازند و تنها حدود 250 یورو برای ثبت نام و کارهای اداری می پردازند.

نکته: دانشجویانی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا نیستند و در دانشگاه های دولتی ایالت بادن-وورتمبرگ آلمان پزشکی یا دندانپزشکی می خوانند، باید تا 3 هزار یورو شهریه بپردازند.

تحصیل دندانپزشکی در آلمان

آنچه دانشجویان بین المللی را به تحصیل دندانپزشکی در آلمان ترغیب می کند هزینه های پایین آن است؛ تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است و با توجه به اعتبار دانشگاه های آلمان و کیفیت اموزش در این دانشگاه ها بدون شک جذابیت زیادی برای دانشجویان بین المللی دارد؛ هرچند باید گفت تحصیل دندانپزشکی در آلمان همانقدر که جذاب است، با توجه به شرایط اخذ پذیرش آن، نامیسر و دور از دسترس هم است.

تحصیل دندانپزشکی در آلماندوره دندانپزشکی در آلمان طی 5 سال و 10 ترم به صورت پیوسته ارائه می شود و دانشجویان در پایان آن، مدرک کارشناسی ارشد دریافت می کنند. پس از آن هم، در صورت تمایل می توانند با انتخاب استاد راهنما و موضوع پیشنهادی، دوره دکترای دندانپزشکی را در آلمان بگذرانند.

دوره دندانپزشکی در آلمان از دو بخش تئوری و عملی تشکیل می شود. 5 ترم اول، پیش از ورود دانشجویان به کلینیک ها، به آموزش های تئوریک (شامل مفاهیم علوم پایه مانند زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک) می گذرد و در 5 ترم دوم، دانشجویان با کارآموزی در مراکز درمانی، آموزش های تخصصی می بینند.

در پایان دوره عملی و کارآموزی، دانشجویان دندانپزشکی در آلمان طی 6 ماه، امتحانات پایانی دوره را پشت سر می گذارند.

هزینه زندگی در آلمان

هزینه زندگی در آلمان به سبک زندگی دانشجو و برخی فاکتورها، به ویژه نوع اسکان دانشجو بستگی دارد اما در مجموع می توان با 600 تا 900 یورو در هر ماه زندگی دانشجویی را در آلمان گذراند.

هزینه زندگی در آلمانبخش اصلی هزینه زندگی در آلمان را مثل هر نقطه دیگری از دنیا، هزینه اسکان تشکیل می دهد. 200 تا 600 یورو مبلغی است که دانشجویان باید برای اجاره خانه یا پانسیون در آلمان بپردازند. هزینه اسکان در شهرهای بزرگ (مثل مونیخ و برلین) بیشتر است و برای کاهش آن و صرفه جویی در هزینه ها، گرفتن یک اتاق در پانسیون های دانشجویی پیشنهاد می شود.

خورد و خوراک، تا 200 یورو؛ حمل و نقل 50 تا 100 یورو؛ پوشاک 50 تا 100 یورو؛ تلویزیون، تلفن و اینترنت 30 تا 50 یورو و تفریح و هزینه های جانبی هم 100 یورو در هر ماه هزینه دارند.

بورسیه تحصیلی آلمان

تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است و این موضوع شامل رشته های پزشکی و دندانپزشکی هم می شود. تفاوتی هم از این نظر بین دانشجویان آلمانی، شهروندان اتحادیه اروپا و شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه وجود ندارد. بنابراین؛ شما اگر موفق شوید از دانشگاه های دولتی آلمان برای دوره های پزشکی و دندانپزشکی پذیرش بگیرید، شهریه ای پرداخت نخواهید کرد و نیازی به دریافت بورسیه برای تأمین هزینه تحصیل پزشکی در آلمان نخواهید داشت.

دریافت بورسیه های فول فاند هم که علاوه بر معافیت از شهریه، شامل پرداخت حقوق به دانشجویان می شوند، می تواند هزینه های زندگی در آلمان را پوشش دهد؛ اما این بورسیه ها معمولا برای دوره های پژوهشی در دسترس هستند.

اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی آلمان

کیفیت بالا و هزینه پایین تحصیل پزشکی در آلمان و همین طور دندانپزشکی خیلی ها را باید به انتخاب آلمان به عنوان محل تحصیل خود ترغیب کند اما شرایط گرفتن پذیرش از دانشگاه های آلمان برای دوره های پزشکی و دندانپزشکی سخت گیرانه است و عده کمی می توانند امکان تحصیل رشته های پزشکی را در آلمان به دست آورند.

بورسیه تحصیلی آلمانیکی از دو مسیر اصلی تحصیل پزشکی در آلمان از راه کنکور سراسری ایران می گذرد؛ ایرانیان اگر بخواهند به صورت مستقیم وارد دوره های پزشکی و دندانپزشکی در آلمان شوند، باید در کنکور سراسری ایران در این رشته ها پذیرفته شده باشند، مگر اینکه مدرک کارشناسی یکی از رشته های پیراپزشکی را داشته باشند.

دانشجویان پزشکی در ایران یا افراد صاحب مدرک کارشناسی رشته های پیراپزشکی با داشتن مدرک زبان DSH2 یا C1 و معدل خوب در ترم ها و مقاطع قبلی تحصیلی، می توانند به صورت مستقیم و بدون نیاز به گذراندن کالج رشته های پزشکی و پیراپزشکی (M-Kurs) وارد دوره های پزشکی در آلمان شوند.

مسیر دیگر برای تحصیل پزشکی در آلمان می تواند افرادی را که موفق به قبولی پزشکی در کنکور سراسری ایران نشده اند یا مدرک کارشناسی پیراپزشکی ندارند، به خواسته شان برساند؛ اما این مسیر هم چندان هموار و کوتاه نیست. این دسته از افراد باید مدرک B1 زبان آلمانی داشته باشند و بعد وارد دوره M-Kurs شوند.

در دوره M-Kurs دروس زیست شناسی، شیمی و زبان ارائه می شود و نمره آزمون پایانی آن در کنار معدل دیپلم و پیش دانشگاهی، افراد واجد شرایط را برای تحصیل پزشکی در آلمان مشخص می کند. حدود معدل برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور، خصوصا برای رشته های پزشکی، معدل بالای 18 نیاز است.

ویزای دانشجویی آلمان

برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان ، بورسیه تحصیلی آلمان و تحصیل پزشکی در آلمان باید به صورت آنلاین و در سفارت این کشور وقت ویزا رزرو کنید.

شما برای گرفتن ویزای دانشجویی آلمان به پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور نیاز دارید. اگر هم می خواهید در دوره کالج پیش پزشکی شرکت کنید، باید پذیرش این دوره را داشته باشید.

این نکته را باید بدانید که سفارت آلمان برای دوره های یادگیری زبان آلمانی در این کشور ویزا صادر نمی کند. همچنین با ویزای توریستی هم نمی توانید در آلمان تحصیل کنید و ویزای توریستی را هم نمی توانید به ویزای دانشجویی آلمان تبدیل کنید.

شما باید شخصا و با حضور در سفارت آلمان مدارک زیر را که برای صدور ویزای دانشجویی آلمان لازم هستند، به سفارت تحویل دهید:

  • 2 نسخه از فرم درخواست ویزا، تکمیل و امضا شده بصورت کامل و خوانا
  • 3 قطعه عکس جدید با پشت زمینه سفید در ابعاد 4*3
  • فرم فارسی پرسشنامه امنیتی سفارت
  • پاسپورت امضا شده (با حداقل 6 ماه اعتبار) به همراه 2 نسخه کپی
  • شناسنامه به همراه 2 نسخه کپی
  • اصل نامه پذیرش و یا تأییدیه دریافت درخواست پذیرش از یک دانشگاه در آلمان به همراه 2 نسخه فتوکپی
  • مدارکی در مورد سابقه شغلی متقاضی در ایران به همراه 2 نسخه کپی
  • ترجمه آلمانی یا انگلیسی مدرک سابقه شغلی (ترجمه رسمی الزامی نیست) به همراه 2 نسخه کپی
  • اصل مدرک زبان آلمانی به همراه 2 نسخه کپی
  • اصل مدرک زبان انگلیسی به همراه 2 نسخه کپی
  • اصل ترجمه شده مدارک تحصیلی با تأیید سفارت آلمان به همراه 2 نسخه کپی
  • بیوگرافی کامل (CV) عکس دار با آدرس پستی به همراه تلفن و آدرس ایمیل متقاضی
  • انگیزه نامه (Motivation Letter) امضاء شده متقاضی جهت ادامه تحصیل در آلمان
  • مبلغ 75 یورو

در صورت همراهی همسر:

  • پاسپورت و شناسنامه همسر به همراه 2 نسخه کپی
  • ترجمه شناسنامه همسر به همراه 2 نسخه کپی
  • اصل عقدنامه فارسی به همراه 2 نسخه کپی
  • ترجمه رسمی عقدنامه به زبان انگلیسی یا آلمانی به همراه 2 نسخه کپی
  • ترجمه مدارک تحصیلی همسر به همراه 2 نسخه کپی

تمکن مالی: گواهی تمکن مالی یکی دیگر از مدارک لازم برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان است. برای دریافت این گواهی، متقاضی باید حداقل مبلغ 10236 یورو به نام خود در یک حساب مسدود شده (Sperrkonto) در آلمان بلوکه کند. به این ترتیب متقاضی به سفارت نشان می دهد توانایی تأمین هزینه زندگی در آلمان به مدت یک سال را دارد.

نکته: متقاضی می تواند به جای گواهی تمکن مالی، گواهی ضمانت و پشتیبانی یکی از وابستگان ساکن آلمان خود را ارائه کند.

آدرس و شماره تماس سفارت آلمان

نشانی: تهران، خیابان فردوسی، جنب کوچه برلن، پلاک 324

تلفن: 39990000

دیدگاه (33)

  • زینب خداشناس پاسخ

    آیا با درآمد ماهیانه۵۰۰یورو میتونم توی المان تحصیل کنم؟

    30 مهر 1400 در 02:26
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم خداشناس. وقت بخیر
      هزینه زندگی در آلمان ماهانه به طور میانگین 700 یورو هست.

      9 آبان 1400 در 15:53
  • Roymon پاسخ

    سلام برای کسانی که دیپلم آلمان رو دارند برای تحصیل پزشکی چه امتحانی گرفته میشه؟

    27 مهر 1400 در 20:51
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام. وقت بخیر
      باید آزمون ورودی دانشگاه رو بدین.

      29 مهر 1400 در 18:13
  • سمانه پاسخ

    مدارک زبان و نمراتی رو که مورد تاییدشون هست رو می فرمایید؟

    26 مهر 1400 در 17:00
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم سمانه. وقت بخیر
      مدرک زبان b2 آلمانی و معدل بالای 17 و سن زیر 21.

      6 آبان 1400 در 15:03
  • leila پاسخ

    بعد از اتمام تحصیل چقدر زمان داریم تا کار پیدا کنیم و ویزای کاری بگیریم؟

    26 مهر 1400 در 16:59
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم لیلا. وقت بخیر
      6 ماه اجازه ی جست و جوی کار دارین.

      16 آبان 1400 در 15:20
  • مریم پاسخ

    سلام. وقت بخیر. بچه من ۵ سالش هست. می تونیم برای تحصیلش برای خودم و پدرشم ویزا بگیریم؟

    26 مهر 1400 در 16:57
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم مریم. وقت بخیر
      خیر

      16 آبان 1400 در 15:20
  • آهنگی پاسخ

    سلام من بین کشور ارمنستان و آلمان موندم کدوم رو انتخاب کنم میتونید راهنماییم کنید

    26 مهر 1400 در 01:10
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر آقای آهنگی
      بستگی به شرایط شما داره. پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسانمون راهنماییتون کنند.
      021-88619310
      021-88619377

      16 آبان 1400 در 15:41
  • مهشاد پاسخ

    سلام ببخشید هزینه هایی که نوشتید به روز هستند؟

    26 مهر 1400 در 01:04
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله

      16 آبان 1400 در 15:41
  • مهتاب پاسخ

    سلام بعد از تموم شدن دوره تحصیل اقامت میدن؟

    26 مهر 1400 در 00:36
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم مهتاب. وقت بخیر
      شما تا 6 ماه اجازه ی پیدا کردن کار دارید.

      16 آبان 1400 در 15:42
  • فرشاد پاسخ

    ممنون از راهنماییاتون عالی بود

    26 مهر 1400 در 00:35
  • مهدیار توکلی پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    میشه به طور میانگین بگین هزینه زندگی چقدر میشه برای 1 سال؟

    13 شهریور 1400 در 15:07
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای توکلی روزبخیر
      به طور میانگین سالانه 10 هزار یورو هزینه زندگی هست در آلمان.

      13 شهریور 1400 در 15:31
  • هدا پاسخ

    سلام. میخواستم بدونم دوره ی کالج در آلمان به صورت اجباریه؟ من میخوام برای دندان برم آلمان

    24 فروردین 1400 در 16:08
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم هدا. وقت بخیر
      بله. دیپلم المان 13 ساله هست و شما برای رشته های علوم پزشکی باید دوره ی 1 ساله کالج رو بگذرونید.

      24 فروردین 1400 در 16:10
  • شکوفه نظری پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من الان دانشجوی رشته پزشکی در دانشگاه آزاد تهران هستم
    شنیدم میتونم از این استفاده کنم و بقیشو آلمان بخونم
    شرایطش چیه ؟

    12 اسفند 1399 در 12:01
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم نظری
      اگر در دانشگاه دولتی مشغول به تحصیل بودید بله میتونستید اقدام کنید
      اما این موضوع در مورد شما صدق نمیکنه متاسفانه

      12 اسفند 1399 در 12:08
  • شادی کریمی پاسخ

    چجوری میشه اقامت آلمان رو گرفت ؟

    11 اسفند 1399 در 10:13
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم کریمی
      باید حداقل ۵ سال در کشور آلمان با ویزای کار یا تحصیل اقامت داشته باشید بعد از آن میتونید برای اقامت دائم این کشور اقدام کنید.

      11 اسفند 1399 در 10:19
      • ‌لیلا رشیدی پاسخ

        آیا برای پذیرش کالج پزشکی آلمان نیتپنم با مدرک دیپلم ریاضی اقدام کرد؟

        30 مهر 1400 در 02:25
        • شادی مردانی پاسخ

          سلام خانم رشیدی. وقت بخیر
          بله.

          6 آبان 1400 در 14:18
  • مجتبی پاسخ

    من 28 سالمه و مشغول به تحصیل هستم
    میخواستم ببینم میتونم منم پزشکی بخونم با توجه به سنم؟

    10 اسفند 1399 در 10:46
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام آقای مجتبی وقت بخیر
      کشور آلمان محدودیت سنی داره و شما با 28 سال سن نمیتونید برای این مقطع اقدام کنید

      10 اسفند 1399 در 12:23
      • مریم پاسخ

        سلام معدل دیپلم من ۱۸.۰۵ شده آیا میتونم برای آزمون فاندیشنال اقدام کنم و در دانشگاه آلمان پزشکی بخونم

        27 مهر 1400 در 20:49
        • شادی مردانی پاسخ

          سلام خانم مریم. وقت بخیر
          معیار شرکت در آزمون نمرات شما در کالج هست.

          29 مهر 1400 در 18:14
  • سمانه حسینی پاسخ

    سلام خسته نباشید ممنون از اطلاعات خوبتون
    من هنوز دیپلم نگرفتم و سال یازدهم هستم
    خیلی دوست دارم آلمان درس بخونم باید چیکار کنم ؟

    6 اسفند 1399 در 11:09
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم حسینی
      برای تحصیل در آلمان در مقطع لیسانس یا رشته های علوم پزشکی باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید
      پیشنهاد میکنم تا زمانی که دیپلم میگیرید شورع کنید به خواندن زبان آلمانی

      6 اسفند 1399 در 11:26

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن