تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان

دندانپزشکی، رشته‌ای پرطرفدار در بین رشته‌هاست و دانشجویان بسیاری علاقمند به تحصیل در این رشته هستند. دندانپزشکی در کشور ارمنستان به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پردرآمد‌ترین رشته‌ها است که طرفداران بسیار زیادی دارد و دانشگاه‌های این کشور هر ساله دانشجویان زیادی را در رشته دندانپزشکی به خود جذب می‌کنند. در این مقاله می خواهیم به شرایط ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی، برترین دانشگاه‌ها و هزینه‌ی تحصیل در ارمنستان بپردازیم.

ارمنستان در واقع یکی از کشورهای چسبیده به اروپا است که در نزدیکی کشورهای گرجستان، ترکیه، ایران و آذربایجان قرار دارد. از این جهت هرساله دانشجویان زیادی از کشورهای اطراف برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند. تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان معمولا به زبان‌های: ارمنی، انگلیسی و روسی ارائه می‌شود و دانشجویان می‌توانند با هرکدام از این زبان‌ها که دوست دارند، تحصیلات خود را ادامه دهند.

تحصیل دندانپزشکی در کشور ارمنستان بسیار مقرون به صرفه است و دانشجویان می‌توانند در آنجا آموزش‌های لازم را به بهترین شیوه ممکن، یاد بگیرند. حرفه دندانپزشکی در ارمنستان دارای اهمیت و مزایای بسیار زیادی است و به دقت زیادی احتیاج دارد. به‌طوری‌که حتی اکثر افراد دندانپزشک در آ‌نجا بعد از فارغ‌التحصیل شدن هم، دوره‌های آموزشی را دنبال می‌کنند و همواره آموزش می‌بینند.

دانشجویانی که در رشته دندانپزشکی کشور ارمنستان مشغول به تحصیل هستند؛ می‌توانند از مزایای بسیار زیاد و مهمی مانند: بورسیه تحصیلی برخوردار شوند و دیگر نیازی به کار کردن در کنار درس خواندن نداشته باشند. دانشجویان در این کشور می‌توانند از عالی‌ترین امکانات استفاده کنند و سطح آگاهی و دانش خود را به راحتی ارتقاء دهند. در کل می‌توان گفت که سیستم آموزشی ارائه شده توسط اغلب دانشگاه‌‌های کشور ارمنستان مدرن و به روز است و همین امر موجب می‌شود که افراد دانشجو از برنامه‌های آموزشی سطح بالا، به راحتی برخوردار شوند.

تمام اساتید این کشور اغلب از سطح علمی عالی و ممتازی برخوردار هستند و به بهترین نحو ممکن، آموزش‌های عملی و تئوری را به دانشجویان ارائه می‌دهند در نتیجه همین روش باعث می‌شود تا دانشجویان بتوانند آموزش‌های لازم را به راحتی و بدون مشکل یاد بگیرند و آماده شوند.

دندانپزشکی در ارمنستان روز به روز بیشتر پیشرفت می‌کند و دندانپزشکان در آنجا بهترین خدمات را به افراد مراجعه کننده، ارائه می‌دهند. به طور کلی می‌توان گفت که ورود به اغلب دانشگاه‌های کشور ارمنستان چندان کار سختی نیست و دانشجویان با رعایت برخی اصول و شرایط تعیین شده که در ادامه بیشتر به آنها می‌پردازیم، می‌توانند به راحتی در این کشور تحصیلات‌ خود را ادامه دهند.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در ارمنستان

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در ارمنستان

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کشور ارمنستان با دیگر رشته‌های تحصیلی در این کشور فرقی ندارد و باید در دروس زیست، شیمی و فیزیک، نمرات بسیار خوبی داشته باشید. همچنین برای تحصیل در این رشته باید معدل شما در مدرک دیپلم نسبتا خوب باشد و معمولا شرایط سنی برای پذیرش، وجود ندارد. سال تحصیلی در کشور ارمنستان مانند دیگر کشورها شامل 2 ترم است و در پایان هر ترم تحصیلی دانشجویان باید در یک آزمون شرکت کنند. افرادی که مدرک زبان ندارند نیز می‌توانند برای آموزش زبان در دوره‌های زبان دانشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزشی این کشور، شرکت نمایند.

بهتر است بدانید که شرکت در دوره پیش پزشکی در کشور ارمنستان به صورت 1 ساله به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و دانشجویان بعد از تحصیل خود می‌توانند به راحتی تحصیلات عالی خود را در رشته دندانپزشکی ادامه دهند. دوره تحصیل دندانپزشکی در کشور ارمنستان تقریبا 5 سال طول می‌کشد و دانشجویان طی این مدت به یادگیری اصول و مهارت‌های لازم می‌پردازند و در سال آخر هم یک دوره کارآموزی یا کارورزی را پشت سر می‌گذارند. البته اگر دانشجویان این دوره را با موفقیت بگذرانند؛ می‌توانند به راحتی در رشته دندانپزشکی، مشغول به کار شوند.

تمام دانشجویان بین‌‌المللی در کشور ارمنستان می‌توانند بدون گذراندن دوره کالج یا پیش‌‌دانشگاهی، در آنجا تحصیلات خود را ادامه دهند. همچنین بیشتر دانشگاه‌های بین‌‌المللی ارمنستان، ارائه مدارک زبان مثل: تافل و آیلتس را الزامی نمی‌دانند و نیازی به آنها نخواهید داشت.

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان

  • پاسپورت دارای اعتبار؛
  • شناسنامه متقاضی؛
  • 8 قطعه عکس پرسنلی دانشجو؛
  • ترجمه مدارک تحصیلی به زبان انگلیسی؛
  • ارائه مدرک پیش‌دانشگاهی و دیپلم؛
  • ریزنمرات تحصیلی تمام دروس؛
  • مدرک کارشناسی؛
  • فرم رزومه (CV)؛
  • گواهی تأیید سلامت جسمانی و روحی؛
  • گواهی عدم ابتلا به هپاتیت و ایدز؛
  • تأییدیه مدارک توسط وزارت دادگستری و سفارت.

دانشگاه های معتبر دندانپزشکی در ارمنستان

دانشگاه‌ های معتبر دندانپزشکی در ارمنستان

  • دانشگاه سنتی ارمنستان؛
  • دانشگاه علوم پزشکی ایروان؛
  • دانشگاه UTAM؛
  • دانشگاه ‌هایبوساک؛
  • دانشگاه پزشکی ارمنستان.

تحصیل در مقاطع مختلف دندانپزشکی ارمنستان

  • مقطع کارشناسی

معمولا تحصیل در مقطع کارشناسی کشور ارمنستان به زبان ارمنی امکان‌پذیر است و برای متقاضیانی که به این زبان تسلط ندارند، یک دوره زبان 6 ماهه برگزار خواهد شد. تحصیل در مقطع کارشناسی تقریبا به 4 سال زمان نیاز دارد؛ اما به شخص متقاضی این اجازه را می‌دهند که تا 6 سال تحصیلات خود را به اتمام برساند. البته دقت داشته باشید که تنها افرادی مجاز به تحصیل در مقطع کارشناسی ارمنستان هستند که دارای مدرک دیپلم 12 ساله باشند. مدرک دیپلم افراد متقاضی نیز باید توسط اداره آموزش و پرورش این کشور تایید شود. همچنین مدرک کاردانی یا فوق‌دیپلم در کشور ارمنستان مورد تایید نیست و متقاضیانی که می‌خواهند برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌‌های این کشور بروند، باید در ابتدا وارد دوره‌‌های کالج شوند. ولی کسانی که در رشته‌هایی مانند مکانیک، الکترونیک و مخابرات تحصیل داشته‌اند، می‌توانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی تا 3 سال اقدام کنند.

نا گفته نماند؛ دانشجویانی که در کشور مدرن ارمنستان مشغول به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی هستند، اجازه دارند در هفته حدود 28 الی 36 ساعت را به کار کردن مشغول شوند و از این طریق، برای خود کسب درآمد کنند.

  • مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویانی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی دندانپزشکی ارمنستان تحصیلات خود را ادامه دهند، باید بدانند که شرایط پذیرش در هر دانشگاه با دیگری کاملا متفاوت است؛ اما به طور کلی، تحصیل در این مقطع حدود 2 سال زمان لازم دارد. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی هستند، باید از مدرک زبان انگلیسی ایلتس 6.5 برخوردار باشند.

یکی دیگر از موارد بسیار مهم و عمومی که در نظام آموزش عالی کشور ارمنستان برای تحصیل در این مقطع وجود دارد، برخوردار بودن فرد دانشجو از مدرک کارشناسی 4 ساله است. معمولا اکثر دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند بدون هیچ مشکلی در کنار دوره تحصیلی خود کار پاره وقت داشته باشند و در هفته حدود 16 تا 18 ساعت را به کار کردن بپردازند.

  • مقطع دکترا

افراد متقاضی و دانشجویانی که می‌خواهند تحصیل در مقطع دکترای دندانپزشکی کشور ارمنستان را پشت سر بگذارند، باید حداقل از 3 سال تحصیل در این کشور، برخوردار باشند. این متقاضیان باید دارای مدرک ایلتس 7 باشند و مقالات بین‌المللی (ISI) را به دانشگاه‌ مورد نظر خود ارائه دهند تا پذیرش آنها بدون هیچ مشکل و یا محدودیتی، تایید شود.

در برخی از موارد نیز دانشجویان اگر از شرایط و رزومه لازم برخوردار باشند، به آنها بورسیه تحصیلی ویژه‌ای تعلق می‌گیرد. معمولا این بورسیه به 2 دسته تقسیم می‌شود: در دسته اول این بورسیه‌ها فقط مقداری از هزینه‌های زندگی دانشجو را پوشش می‌دهند، اما در دسته دوم بورسیه شامل تمام هزینه‌های زندگی دانشجو می‌شود و در این صورت افراد دیگر نیازی به کار کردن در کنار تحصیل نخواهند داشت و با تمرکز بیشتری، تحصیلات خود را ادامه می‌دهند. همچنین اگر به شما بورسیه تحصیلی تعلق نگرفت، می‌توانید به راحتی در کنار تحصیل، به یک کار پاره وقت نیز مشغول شوید و از این طریق برای خود کسب درآمد کنید.

خدمات ارائه شده توسط دانشگاه‌ های دندانپزشکی ارمنستان

تمام دانشگاه‌های دندانپزشکی ارمنستان از خدمات عالی و استانداردی برخوردار هستند و همین امر موجب شده است تا دانشجویان به بهترین نحو ممکن این حرفه را بیاموزند. پرسنل در دانشگاه‌های دندانپزشکی ارمنستان توجه بسیار زیادی به کار مستقل دانشجویان دارند و سعی می‌کنند آنها را در این زمینه بسیار حرفه‌ای کنند.

در آموزش دندانپزشکی به دانشجویان نیز بیشتر از تمرین‌های عملی استفاده می‌کنند و همین امر موجب شده است تا دانشجویان تسلط بیشتری بر کار خود داشته باشند و در نتیجه با دانش کافی فارغ‌التحصیل شوند. همچنین اغلب این دانشگاه‌‌ها دوره کارآموزی دانشجویان را در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های کشورهای اروپایی برگزار می‌کنند تا آنها از امکانات عالی‌تری برخوردار شوند و آموزش‌های بهتری ببینند.

خوابگاه‌ های دانشجویی در ارمنستان

تقریبا تمام دانشگاه‌های دندانپزشکی کشور ارمنستان از امکانات عالی و مجهزی برخوردار هستند و دانشجویان می‌توانند در خوابگاه‌های دانشگاه یک اقامت راحت را تجربه کنند. در این خوابگاه‌ها تخت خواب، کمد لباس، یخچال، صندلی راحتی، قفسه کتاب، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سرویس‌های بهداشتی، حمام، تلویزیون و… برای راحتی بیشتر دانشجویان در نظر گرفته شده است و دانشجویان می‌توانند از آنها استفاده کنند. البته ناگفته نماند که دانشجویان برای اقامت در این خوابگاه‌ها باید هر ماه حدود 150 تا 115 به عنوان اجاره، به دانشگاه بپردازند.

هزینه های تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان

هزینه‌ های تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان

بهتر است بدانید‌ که هزینه تحصیل دندانپزشکی در کشور مدرن و توسعه یافته ارمنستان، بسیار مناسب و پایین است. به همین علت دانشجویان این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند و با بهترین امکانات در آنجا دوره‌های آموزش دندانپزشکی‌ را پشت سر می‌گذارند. تقریبا هزینه‌های تحصیل دندانپزشکی در کشور ارمنستان سالانه 3000 الی 5000 دلار است و معمولا این قیمت با توجه به سطح و کیفیت دانشگاه، آموزش‌های ارائه شده و خدمات مختلف، تعیین می‌شود.

هزینه‌ های زندگی دانشجویی در ارمنستان

با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده می‌توان گفت که هزینه‌های زندگی در کشور ارمنستان 18 درصد از ایران کمتر است و به همین علت آن‌ را به عنوان یک کشور کم هزینه می‌شناسند. هزینه‌های زندگی دانشجویی در ارمنستان به میزان خرج و مخارج فرد بستگی دارد و تقریبا آن را بین 300 تا 600 دلار، تخمین زده‌اند. البته اگر افراد در هزینه‌های خود مانند: خرج رفت و آمد، خرید پوشاک، خرید خوراکی و… صرفه‌جویی کنند، قطعا به هزینه پایین‌تری نیاز خواهند داشت.

به همین علت توصیه می‌شود برای رفت و آمد خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و در صورت امکان از خوابگاه‌های دانشجویی برای اقامت خود استفاده نمایید؛ زیرا این خوابگاه‌ها معمولا هزینه اجاره پایین‌تری نسبت به خانه‌های اجاره‌ای دارند.

اجازه کار دانشجویی رشته دندانپزشکی ارمنستان

دانشجویان در رشته دندانپزشکی ارمنستان نیز مانند دیگر دانشجویان اجازه دارند در کنار تحصیل خود 20 ساعت در هفته را مشغول به کار شوند و از این طریق کسب درآمد کنند. برای کار در این کشور بهتر است که دانشجویان در دانشگاه‌‌هایی که به زبان ارمنی هستند؛ تحصیل کنند تا بعد از فارغ‌التحصیل شدن، برای کار در بیمارستان‌ها یا کلینیک‌های این کشور به مشکل بر نخورند و به راحتی مشغول به کار شوند. همچنین اگر به زبان انگلیسی در این کشور تحصیل می‌کنند؛ توصیه می‌شود در طول دوره تحصیلی زبان ارمنی خود را هم تقویت کنند تا بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

همچنین قابل ذکر است که در برخی از دانشگاه‌‌های ارمنستان دانشجویان می‌توانند در طول دوره تحصیلات دندانپزشکی‌ خود در کلینیک‌ها یا بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه مشغول به کار شوند و به ازای کار کردن در آنجا، حقوق مشخصی را دریافت نمایند.

بورسیه تحصیلی دندانپزشکی در ارمنستان

بورسیه تحصیلی در ارمنستان به دانشجویان کمک می‌کند که دیگر دغدغه مالی نداشته باشند و بتوانند با خیال راحت به تحصیلات‌ خود ادامه دهند. دانشگاه‌‌های دندانپزشکی ارمنستان معمولا به افرادی که رزومه‌ بالایی دارند، بورسیه تحصیلی اعطا می‌کنند و در این صورت دانشجویان می‌توانند به صورت رایگان، در آنجا ادامه تحصیل دهند.

در این شرایط دانشجویان می‌توانند از کمک هزینه تحصیلی برخوردار شوند و فرصت‌های مطالعاتی عالی به دست آورند. معمولا بورسیه تحصیلی ارمنستان برای تحصیل در مقاطع بالا مانند دکتری PHD و یا مقطع کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است و مزایای زیادی برای دانشجویان دارد.

بورسیه تحصیلی دندانپزشکی ارمنستان به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

  • دانشجویانی که دارای برتری علمی باشند؛
  • دانشجویانی که از مدرک زبان برخوردار هستند؛
  • دانشجویانی که دارای انتشارات علمی باشند؛
  • دانشجویانی که در فعالیت‌های جمهوری‌خواه، جلسات علمی و مسابقات شرکت کنند؛
  • دانشجویانی که از شرایط مالی عالی برخوردار نیستند.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان

  • در ارمنستان محدودیت سنی برای متقاضیان تحصیل دندانپزشکی وجود ندارد؛
  • تمام افراد متقاضی با معدل عالی، بدون نیاز به مدرک زبان، در دانشگاه‌های ارمنستان پذیرش می‌شوند؛
  • هزینه زندگی و تحصیل در رشته دندانپزشکی ارمنستان، بسیار مناسب است؛
  • دانشجویان در کنار تحصیل، اجازه دارند که کار کنند؛
  • کشور ارمنستان فاصله چندانی با ایران ندارد؛
  • طول مدت آموزش‌های دندانپزشکی بسیار مناسب و عالی است؛
  • امکان اسکان دانشجویان رشته دندانپزشکی در خوابگاه‌های مختلف وجود دارد؛
  • تمام آموزش‌های لازم دندانپزشکی، توسط بهترین اساتید و پرسنل، به دانشجویان ارائه می‌شود؛
  • بیشتر دانشگاه‌‌های دندانپزشکی ارمنستان از امکانات استانداردی برخوردار هستند؛
  • دانشکده‌‌های دندانپزشکی ارمنستان، کلینیک‌ها و بیمارستان‌های معتبری را زیر نظر گرفته‌اند.

 

سخن پایانی

در این مقاله به تحصیل دندانپزشکی در ارمنستان پرداختیم. ناگفته نماند که افراد دانشجو فقط در صورتی می‌توانند پذیرش تحصیلی خود را از برترین دانشگاه‌های دندانپزشکی کشور ارمنستان به دست آوردند که از شرایط لازم برخوردار باشند و بتوانند تمام مدارک ضروری و مهم را برای پذیرش فراهم کنند. همچنین قابل ذکر است که تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و دندانپزشکی کشور ارمنستان در وزارت علوم و بهداشت ایران دارای اعتبار نیستند و تایید نشده‌اند. از این رو مدارک آنها برای ایران مورد قبول نیست و نمی‌توانند مشغول به کار شوند؛ اما شما می‌توانید با این وزارت‌خانه‌ها مکاتبه کنید و درخواست کتبی بررسی سابقه تحصیلی‌ خود را ارائه نمایند. در این صورت ممکن است مدرک‌ شما تأیید شود و بتوانید در زمینه رشته‌ تحصیلی‌‌ خود، مشغول به کار شوید. ولی بیشتر دانشگاه‌ها تحت نظارت وزارت آموزش و علوم هستند.

دیدگاه (16)

  • امیر پاسخ

    سلام … من 18 سالمه و امسال دوازدهم هستم … از نظر درسی هم نمره های بالایی دارم … میخواستم بدونم چجور میشه رشته دندون پزشکی رو تو دانشگاه ارمنستان بخونم

    1 آبان 1400 در 23:17
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای امیر. وقت بخیر
      شما ابتدا یک دوره ی زیرو کورس دارید که پیش پزشکی هست و بعد از آزمون ورودی بدون نیاز به مدرک زبان وارد دانشگاه میشین.

      4 آبان 1400 در 15:44
  • محمد نوری زاد پاسخ

    با سلام من ۱۹ سالمه و تازه کنکور دادم می خواهم بدونم شرایط برای تحصیل رایگان چیه؟
    معدل دیپلمم ۱۸ و رشته تجربی

    1 آبان 1400 در 23:16
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای نوری زاد. وقت بخیر
      در حال حاضر در ارمنستان بورسیه ای ارائه نمیشه اما شما شانس اقدام و گرفتن بورسیه در سایر کشور ها رو دارید.
      پینهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسانمون راهنماییتون کنند.
      021-88619310
      021-88619377

      4 آبان 1400 در 15:45
  • وحید صولتی پاسخ

    آیا دانشگاه های دندانپزشکی ارمنستان مورد تایید وزارت بهداشته؟

    30 مهر 1400 در 02:45
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای صولتی وقت بخیر
      در حال حاضر ارمنستان دانشگاه مورد تایید ایران نداره.

      5 آبان 1400 در 15:11
  • سپیده ضرابی پاسخ

    زبان‌تحصیل دندون‌زشکی در‌ارمنستان‌چیه؟

    30 مهر 1400 در 02:44
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم ضرابی وقت بخیر
      شما به زبان انگلیسی میتونید تحصیل کنید.

      5 آبان 1400 در 15:11
  • نعیم پاسخ

    عذر می خوام من ۲۸ سالم هست، بازم می تونم برای لیسانس اقدام کنم؟

    26 مهر 1400 در 17:35
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای نعیم. وقت بخیر
      بله.

      28 مهر 1400 در 21:13
  • آزیتا پاسخ

    توی دوره پیش پزشکی چه مباحثی گفته میشه؟

    26 مهر 1400 در 17:34
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم آزیتا. وقت بخیر
      زبان و دروس پایه.

      29 مهر 1400 در 17:52
  • آبیاری پاسخ

    وقت بخیر من با نمره ۱۸ دیپلم میتونم برای تحصیل توی رشته دندانپزشکی در ارمنستان اقدام کنم؟

    26 مهر 1400 در 02:49
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم آبیاری. وقت بخیر
      بله شما بدون نیاز به مدرک زبان و شرط معدل میتونید اقدام کنید.

      16 آبان 1400 در 15:27
  • ماهرو پاسخ

    سلام وقت بخیر فرم رزومه (CV) باید شامل چه مواردی باشه که شانس قبولی بیشتر بشه؟

    26 مهر 1400 در 02:47
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم ماهرو. وقت بخیر
      اطلاعات تحصیلی و سوابق و…. . بستگی به کشور و شرایط شما داره.

      16 آبان 1400 در 15:28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن