دانشگاه های پزشکی ارمنستان

بسیاری از دانشجویان در تمامی رشته ها و به ویژه در رشته های پزشکی همواره به دنبال تحصیل در دیگر کشورها هستند. در این میان کشورهای همسایه به دلیل سهولت رفت و آمد، بیشتر مورد توجه دانشجویان قرار می گیرند.
امروز سعی داریم نگاهی بر یکی از کشورهای همسایه ایران، یعنی ارمنستان بیندازیم. پس با ما همراه باشید و برترین دانشگاه های پزشکی ارمنستان را بشناسید.

پیش از آن لازم است بدانید که ارمنستان از جنوب خود با ایران مرز مشترک دارد. این مسئله رفت و آمد را برای دانشجویان آسان‌تر می‌کند. چرا که امکان سفر زمینی نیز وجود خواهد داشت.
همچنین برای سفر به ارمنستان نیازی به ویزا نیست. بنابراین دانشجویان برای تحصیل در این کشور با هزینه کمتری روبرو خواهند شد.
از سوی دیگر به طور کلی هزینه تحصیل در رشته‎ های پزشکی در ارمنستان در مقایسه با دیگر کشورها بسیار پایین است.
مسئله مهم دیگر، برخلاف بسیاری دیگر کشورها، تحصیل در کشور ارمنستان محدودیت سنی ندارد. بنابراین در هر زمان که بخواهید با کمترین هزینه قادر به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌های پزشکی این کشور خواهید بود و هم‌چنین مدرک پزشکی از دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان در سطح جهانی شناخته شده است و  توسط سازمان بهداشت جهانی تایید می‌شود.

برترین دانشگاه های پزشکی ارمنستان

پذیرش دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان از طریق آزمون ورودی صورت می‌پذیرد. مدت زمان لازم برای اخذ پذیرش در این دانشگاه‌ها در حدود 45 تا 60 روز است. همچنین مدت زمان تحصیل در این رشته به طور معمول 5 سال بوده که پس از آن یک سال دوره کارآموزی پزشکی یا انترنی در مراکز پزشکی باید گذرانده شود.
اما پیش از آن‌که به معرفی دانشگاه‌ها بپردازیم این نکته را مد نظر داشته باشید؛ برای تحصیل در ارمنستان تسلط بر زبان انگلیسی اجباری است و تمامی دوره‌ها به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. اما در کنار آن شما باید شروع به یادگیری زبان ارمنی کنید، چرا که دوره انترنی شما در ارمنستان به زبان رسمی کشور است.

• Yerevan State Medical University

دانشگاه های پزشکی ارمنستان
دانشگاه های پزشکی ارمنستان

دانشگاه دولتی پزشکی ایروان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور ارمنستان است که در سال 1920 افتتاح شد و توسط سازمان بهداشت جهانی و یونسکو به تایید رسیده است.
این دانشگاه غیرانتفاعی همانطور که از نامش پیداست در شهر ایروان بنا نهاده شده و همه ساله پذیرای دانشجویان بسیاری از سراسر جهان است. در میان دانشگاه های پزشکی ارمنستان، دانشگاه ایروان از رتبه بالاتری برخوردار بوده و برترین آن‌ها به شمار می‌رود.
این دانشگاه دوره های پزشکی را از مقطع لیسانس تا دکترا ارائه می‌دهد و همچنین برخی دوره‌های پزشکی پیش از لیسانس برای کسب گواهینامه‌های متعدد همچون دیپلم و کاردانی نیز برگزار می‌کند.
آمار پذیرش دانشگاه پزشکی ایروان 70 تا 80 درصد است. بنابراین ورود به آن کار دشواری نخواهد بود و سالانه دانشجویان بسیاری از کشورهای سراسر جهان همچون هند، آلمان، یونان، ایتالیا، فرانسه، سوئد و غیره برای تحصیل به این دانشگاه می‌آیند.
پس از ورود به دانشگاه از امکاناتی همچون کتابخانه، خوابگاه، امکانات ورزشی و وام‌‌های دانشجویی برخوردار خواهید شد.
برای تحصیل در اینجا در مقطع لیسانس از سال اول تا سال ششم 5000 دلار سالانه باید هزینه کنید. هزینه خوابگاه سالانه هزار دلار و هزینه خورد و خوراک در حدود 1800 دلار خواهد بود. بنابراین به طور کلی هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه ایروان ارمنستان در حدود 45 هزار دلار خواهد بود.

• Mkhitar Gosh Armenian-Russian International University

دانشگاه های پزشکی ارمنستان
دانشگاه های پزشکی ارمنستان

یکی دیگر از دانشگاه های پزشکی ارمنستان در شهر ایروان، دانشگاه بین المللی ارمنی-روسی مخیتار گوش تاسیس سال 1995 است. این دانشگاه خصوصی امکان تحصیل در رشته‌های کوناگونی از جمله پزشکی را فراهم کرده است.
رشته پزشکی از مقطع لیسانس تا دکترا در دانشگاه مخیتار گوش تدریس می‌شود. دانشجویان پس از پذیرش در این دانشگاه از خدمات و تسهیلات متنوعی همچون کتابخانه و خوابگاه بهره‌مند می‌شوند.
همچنین دانشجویان خارجی در کنار تحصیل در رشته پزشکی قادر به شرکت در فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی دانشگاه هستند.
برای تحصیل در دانشگاه مخیتار گوش در رشته پزشکی سال اول باید هزینه‌ای در حدود 3500 دلار بپردازید. پس از آن شهریه سالانه به مبلغ 2900 دلار در سال کاهش می‌یابد. همچنین با احتساب 2000 دلار هزینه سالانه خوابگاه و 1800 دلار هزینه خوراک به ازای هر سال، تا پایان تحصیلات خود مبلغی نزدیک به 41 هزار دلار باید بپردازید.

• St. Tereza Medical University

دانشگاه های پزشکی ارمنستان
دانشگاه های پزشکی ارمنستان

دانشگاه خصوصی سنت ترزا دیگر دانشگاه پزشکی در شهر ایروان کشور ارمنستان است که در سال 1992 تاسیس شد.
این دانشگاه یکی از مشهورترین دانشگاه های پزشکی ارمنستان است که با محیطی چندملیتی و رویکردهایی عملی به شهرت جهانی دست یافته است.
این دانشگاه پس از افتتاح، اقدام به جذب کارمندان عالی رتبه و تحصیل کرده در رشته پزشکی کرد. بنابراین با کادری حرفه‌ای و متخصص دوره‌های علمی گوناگونی را در اختیار دانشجویان سراسر جهان قرار می‌دهد.
همچنین به طور مرتب برنامه درسی و دوره‌های این دانشگاه متناسب با تکنولوژی و دانش جهانی تغییر می‌کند و به روز رسانی می‌شود.
دانشجویان این دانشگاه به منظور یادگیری بهتر و با هدف مشارکت در پیشگیری از بیماری‌های خاص در رویدادهای مهم پزشکی شرکت می‌کنند. همچنین معالجه و مراقبت از سالمندان، یتیمان، معلولان و زنان سرپرست خانوار از فعالیت‌های مثبت دانشجویان دانشگاه سنت ترزا است.
هزینه تحصیل در مقطع لیسانس این دانشگاه برای سال اول در حدود 6000 دلار می‌شود. پس از آن تا سال ششم به ازای هر سال 4000 دلار به عنوان شهریه باید پرداخت کنید.
با احتساب 1000 دلار هزینه سالانه خوابگاه و حدود 1800 دلار هزینه تغذیه، شما در نهایت باید مبلغی در حدود 43 هزار دلار طی شش سال بپردازید.

• The University of Traditional Medicine

دانشگاه های پزشکی ارمنستان
دانشگاه های پزشکی ارمنستان

دانشگاه طب سنتی از دیگر دانشگاه های پزشکی ارمنستان به شمار می‌رود که در سال 1991 در کناره‌های شهر ایروان تاسیس شد و مجوز لازمه از سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرد و یکی از دانشگاه‌های پیشرو در زمینه طب سنتی در سطح جهانی به شمار می‌رود.
دانشجویان در این دانشگاه با روش‌های درمانی سنتی و مدرن آشنا خواهند شد و طب سنتی را زیر نظر متخصصین خبره و مشهور این رشته می‌آموزند.
همکاری مشترک با دیگر دانشگاه‌های داخلی و همچنین دانشگاه‌های خارجی از مزایای دانشگاه طب سنتی ایروان به شمار می‌رود.
همچون دانشگاه های پزشکی دیگر، مدت زمان تحصیل در این دانشگاه 5 سال به علاوه یک سال دوره کارآموزی است.
علاوه بر دوره‌های آموزشی، خدمات متنوعی در خصوص طب پزشکی سنتی همچون سوزن درمانی و گیاه درمانی انجام می‌شود.
علاوه بر این دانشجویان از خدماتی همچون خوابگاه و فعالیت‌های فوق برنامه نظیر رویدادهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی نیز بهره می‌برند.
هزینه تحصیل در سال اول مقطع لیسانس در حدود 6000 دلار خواهد بود. پس از آن در سال‌های بعدی هزینه‌ای در حدود 4500 دلار سالانه باید بپردازید. هزینه تغذیه همچون دیگر دانشگاه‌ها 1800 دلار سالانه و هزینه خوابگاه 1000 دلار در سال است.
در نهایت شما با پرداخت مبلغی در حدود 45 هزار دلار طی 6 سال مدرک خود را دریافت خواهید کرد.

• Yerevan Haybusak University

دانشگاه های پزشکی ارمنستان
دانشگاه های پزشکی ارمنستان

حال نوبت به معرفی آخرین دانشگاه مشهور و برتر پزشکی در کشور ارمنستان رسیده است. دانشگاه پزشکی هایبوساک یکی دیگر از دانشگاه های پزشکی ارمنستان در شهر ایروان است که در سال 1990 بنیان گذاری شد.
این دانشگاه از برترین دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان و اروپای شرقی به شمار می‌رود و سالانه پذیرای دانشجویان بسیاری از سراسر جهان است. سازمان‌های جهانی متعددی همچون سازمان بهداشت جهانی و یونسکو این دانشگاه را تایید کرده‌اند.
این دانشگاه برنامه‌های تحصیلی خود را با دانشگاه‌های پزشکی متعددی در امریکا و اروپا، همچون کمبریج، لوئیزیانا و پرینستون، به اشتراک می‌گذارد و به روزترین اطلاعات علمی در این رشته را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.
تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه هایبوسک برای سال اول 6400 دلار و باقی سال‌ها 3800 دلار سالانه خواهد بود. هزینه خوابگاه 1000 دلار و هزینه تغذیه 1800 دلار سالیانه است. علاوه بر این برای دانشجویان این دانشگاه مبلغی سالانه برای بیمه تعلق می‌گیرد. این هزینه در سال اول 1000 دلار و پس از آن سالانه 200 دلار خواهد بود.
در نهایت با پایان سال ششم شما مبلغی در حدود 53 هزار دلار برای کسب مدرک خود پرداخت کرده‌اید.

آینده شغلی برای پزشکان فارغ التحصیل از کشور ارمنستان

یکی از مهم‌ترین مواردی که پیش از انتخاب رشته و دانشگاه محل تحصیل خود باید به آن بپردازید، موقعیت شغلی شما در آینده است.
متاسفانه وزارت بهداشت ایران مدارک صادره از دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان را قابل قبول نمی‌داند. بنابراین اگر قصد بازگشت به ایران برای کار را دارید، باید کشور دیگری را برای تحصیل انتخاب کنید.
همچنین، احتمال هرچند بسیار اندک وجود دارد که تا پایان تحصیلات شما، دانشگاه‌های ارمنستان به فهرست دانشگاه‌های مورد قبول ایران افزوده شوند.
اما خبر خوب این است که از آنجایی که اسن دانشگاه‌ها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند، شما قادر به کار در کشورهای اروپایی و امریکایی خواهید بود. همچنین امکان یافتن کار در خود ارمنستان نیز وجود دارد.
به علاوه در صورتی که پس از پایان دوره کاراموزی خود در بیمارستان های کشور ارمنستان استخدام شوید، قادر به دریافت اقامت این کشور خواهید بود.

آیا تحصیل در دانشگاه های پزشکی ارمنستان انتخاب خوبی است؟

تحصیل در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در کشور ارمنستان بنا بر پذیرش بالای دانشگاه‌های پزشکی این کشور بسیار مورد استقبال دانشجویان از سراسر جهان قرار گرفته است.
این اشتیاق در میان ایرانیان به دلیل مرز مشترک و عدم نیاز به ویزا بیشتر است. از سوی دیگر هزینه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به نسبت دیگر کشورها پایین‌تر است. بنابراین شما با هزینه‌کرد مبلغی در حدود 45 هزار دلار طی شش سال به طور میانگین، قادر به کسب مدرک لیسانس پزشکی خود خواهید بود.
تمامی این دوره‌ها به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. اما پس از 5 سال، شما باید یک سال به عنوان انترن به زبان رسمی کشور یعنی ارمنی مشغول به کار شوید.
خوابگاه دانشجویی برای تمامی دانشجویان رشته پزشکی ارمنستان فراهم است. همچنین تمام دانشگاه‌های برتر در پایتخت این کشور یعنی شهر ایروان تاسیس شده‌اند. بنابراین بیشترین و بهترین امکانات در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.
دولت ایران مدارک دریافتی از دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان را تایید نمی‌کند، اما به دلیل تایید دانشگاه های پزشکی ارمنستان توسط سازمان بهداشت جهانی و یونسکو، شما قادر به اشتغال در ارمنستان یا دیگر کشورها و اخذ اقامت خواهید بود.

برای آگاهی از شرایط کلی تحصیل علوم پزشکی در ارمنستان با مدیکال پرتال در تماس باشید.

دیدگاه (4)

  • سارا علیزاده پاسخ

    چجوری‌میتونم‌ بورسیه بگیرم؟

    30 مهر 1400 در 03:15
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم علیزاده. وقت بخیر
      در حال حااضر در ارمنستان بورسیه ای ارائه نمیشه اما در صورت داشتن شرایط اولیه در سایر کشور ها میتونید اقدام کنید.

      4 آبان 1400 در 15:51
  • بنفشه قائنی پاسخ

    تحصیل در ارمنستان از نظر هزینه چجوریه؟

    30 مهر 1400 در 03:14
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم قائنی. وقت بخیر
      از سالانه 5 هزار دلار به بالا.

      4 آبان 1400 در 15:51

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن