تحصیل دندانپزشکی در هند

امروزه دانشگاه‌های هندوستان به شهرت بسیاری دست یافته‌اند و گاهی نام برخی از دانشگاه‌های این کشور در میان برترین‌ها شنیده می‌شود. دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی در هند نیز از این قاعده مستثنا نیستند. اغلب افرادی که تمایل به تحصیل در هند را دارند، یکی از رشته های علوم پزشکی را در نظر دارند، چون هند در این رشته‌ پشتوانه علمی بسیار بالایی دارد.
علی‌رغم شهرت دانشگاه‌های این کشور، پذیرش در این دانشگاه‌ها گاه مشکل است. چرا که هند با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر، دومین کشور پرجمعیت جهان شناخته می‌شود.
با این حال تحصیل دندانپزشکی در هند غیرممکن نیست. با کسب کمی اطلاعات در مورد این کشور در خصوص رشته دندانپزشکی، دانشگاه‌های آن و چگونگی ورود به این دانشگاه‌ها، راه رسیدن به دانشگاه‌های دندانپزشکی این کشور بزرگ را برای خود هموار سازید.
با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در خصوص دانشگاه‌های دندانپزشکی در هندوستان و نحوه پذیرش آن‌ها را در اختیار شما قرار دهیم. در نهایت شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی هند کدام‌ها هستند. با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سوال‌های خود را دریابید.

ویدئو تحصیل دندانپزشکی در هند

رشته دندانپزشکی در هند

دانش به روز، پذیرش آسان و هزینه‌های مناسب در دانشگاه‌های پزشکی هند منجر به توجه دانشجویان سراسر دنیا به این کشور شده است.

این توجه‌ها و درخواست‌های فراوان برای تحصیل در این دانشگاه‌ها باعث شده است تا دولت این کشور 15درصد از ظرفیت دانشگاه‌های پزشکی خود را برای دانشجویان دیگر کشورها اختصاص دهد.
بنابراین اگر قادر به پذیرش در رشته‌های پزشکی این کشور نشدید، نگران نباشید. شما همچنان فرصت کسب پذیرش در دانشگاه‌های دندانپزشکی هند را دارید.
از مزایای مهم تحصیل دندانپزشکی در هند، وجود مشاغل بسیار برای داوطلبان این رشته است. موسسات تحقیقاتی و تولیدکنندگان تجهیزات دندانپزشکی از این دسته‌اند.
همچنین با تحصیل در مقاطع بالاتر این رشته، شما قادر به کار در بیمارستان‌های دولتی نیز خواهید بود. حال باید دید برای قبولی در این رشته در کشور هندوستان چه مراحلی را باید پشت سر گذاشت.

 

پذیرش رشته دندانپزشکی در هند

پذیرش رشته دندانپزشکی در هند

برای کسب پذیرش دانشگاه و تحصیل دندانپزشکی در هند، ابتدا باید در آزمون پزشکی MCI شرکت کنید. اما پیش از آن برخی ویژگی‌های دیگر را نیز باید داشته باشید. از جمله:
• رده سنی 18 تا 21 سال؛
• دیپلم دبیرستان در رشته تجربی (گذراندن دروس مربوط به علوم همچون فیزیک، شیمی یا زیست شناسی الزامی است)؛
• تسلط به زبان انگلیسی؛
• قبولی در آزمون دانشگاه هند (AIU) در دهلی نو؛
• کسب ویزای دانشجویی معتبر طب کل دوران تحصیل.
در صورت بهره‌مندی از شرایط مورد نیاز و موفقیت در آزمون، پیش از انتخاب دانشگاه مورد علاقه خود، باید در آزمون NEET شرکت کنید.

حال نوبت به انتخاب دانشگاه خود برای تحصیل می‌رسد. ما در اینجا لیستی از برترین دانشگاه‌های دندانپزشکی هند را برای شما مهیا کرده‌ایم. بیایید با هم نگاهی بر این دانشگاه‌ها بیندازیم.
اما پیش از آن دقت داشته باشید که تمامی دروس دندانپزشکی با توجه به شمار بالای دانشجویان خارجی، به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. بنابراین تسلط بالا به زبان انگلیسی در سطح آکادمیک به موفقیت شما در این رشته کمک به‌سزایی می‌کند.

برترین دانشگاه های دندانپزشکی در هند

برترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در هند

در هند قطعا با توجه به جمعیت بالا و متقاضیان بسیار تحصیل از دیگر نقاط جهان، دانشگاه‌های بسیاری به تدریس رشته دندانپزشکی اختصاص داده شده‌اند. در اینجا فهرستی از 6 دانشگاه برتر دندانپزشکی این کشور برای شما فراهم شده است.

Maulana Azad Institute of Dental Sciences

Maulana Azad Institute of Dental Sciences

مشهورترین و اولین دانشگاه دندانپزشکی در کشور هند، دانشکده دندانپزشکی آزاد مولانا تاسیس سال 1956 است. این دانشگاه در شهر دهلی قرار دارد و در سال 2019 رتبه اول دانشگاه‌های دندانپزشکی را در مجله Outlook از آن خود کرد.
تحصیل در دانشگاه دندانپزشکی مولانا به صورت تمام وقت و حضوری است و پذیرش آن از طریق آزمون NEET برای مقطع لیسانس و NEET MDS در مقطع فوق لیسانس صورت می‌پذیرد.
برای تحصیل در این دانشگاه سالانه در حدود 16 هزار روپیه در مقطع لیسانس و 15 هزار روپیه برای فوق لیسانس باید هزینه پرداخت کنید.

Government Dental College and Hospital

Government Dental College And Hospital

دانشگاه و بیمارستان دندانپزشکی Government با کسب رتبه دوم از مجله Outlook به لیست ما راه یافت.این دانشگاه در شهر بمبئی قرار گرفته است و به همین دلیل هزینه تحصیل در آن اندکی بالاست.
دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه Government باید سالانه مبلغی در حدود 82 هزار روپیه برای لیسانس و 84 هزار روپیه برای فوق لیسانس بپردازند.
نکته قابل توجه در خصوص این دانشگاه مدت زمان تحصیل است. در اکثر دانشگاه‌های دندانپزشکی در هند تحصیل در مقطع لیسانس برای دندانپزشکی 5 سال به طول می‌انجامد. اما در این دانشگاه شما طی 4 سال قادر به دریافت مدرک خود خواهید بود.

Nair Hospital Dental College

Nair Hospital Dental College

رتبه سوم فهرست در اختیار دانشگاهی دیگر در بمبئی با نام دانشگاه دندانپزشکی بیمارستان Nair و تاسیس سال 1951 است.
این دانشگاه در فهرست دانشگاه‌های برتر دندانپزشکی Outlook مقام سوم در سال 2019 را نیز کسب کرده است.
هزینه تحصیل در دانشگاه Nair در مقطع لیسانس نزدیک به 71 هزار روپیه به ازای یک سال و 70 هزار روپیه در مقطع فوق لیسانس است.

Manipal College of Dental Sciences

Manipal College of Dental Sciences

اگر به دنبال دانشگاهی منحصر به فرد برای تحصیل دندانپزشکی در هند، با رتبه عالی و در شهری مشهور با دسترسی راحت به ایران می‌گردید، دانشگاه مانیپال انتخاب خوبی خواهد بود. چرا که از فرودگاه این شهر به راحتی به ایران پرواز مستقیم خواهید داشت.
دانشگاه دندانپزشکی مانیپال تاسیس سال 1956 یکی از دانشگاه‌های خصوصی و برتر دندانپزشکی در هند است. همچنین مدت زمان تحصیل در مقطع لیسانس دندانپزشکی در این دانشگاه 4 سال است.
اما متاسفانه خصوصی بودن این دانشگاه باعث شده است که هزینه تحصیل در دانشگاه مانیپال چندین برابر دیگر دانشگاه‌ها باشد. شما برای تحصیل در چهارمین دانشگاه معرفی شده توسط Outlook در سال 2019 باید مبلغی معادل 700 هزار روپیه تنها برای یک سال تحصیل در مقطع لیسانس بپردازید.
هزینه تحصیل در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد با جهشی ناگهانی به بیش از دو برابر می‌رسد و شما باید سالانه مبلغ 1 میلیون و 850 هزار روپیه بپردازید!
هزینه سنگین این دانشگاه باعث شده است که تنها تعداد اندکی از متقاضیان ایرانی امکان ورود به این دانشگاه را داشته باشند.

King George Medical University

King George’s Medical University

در میان دانشگاهان برتر دندانپزشکی در هند نام دانشگاه شاه جورج واقع در شهر لکهنو، یکی از قدیمی‌ترین‌ها به چشم می‌خورد. همچنین محوطه و نمای بسیار زیبای این دانشگاه شهرت آن را بیشتر نیز می‌کند.
این دانشگاه با قدمتی بالغ بر 100 سال از شناخته‌ترین دانشگاه‌های این کشور است. دانشگاه شاه جورج در سال 2019 موفق به کسب رتبه ششمین دانشگاه دندانپزشکی دنیا در لیست مجله مشهور Outlook قرار گرفت.
برای درخواست تحصیل در این دانشگاه ابتدا باید به سایت آن مراجعه کرده و پس از تکمیل و ارسال فرم درخواست خود، مبلغ 2000 روپیه برای ثبت درخواست خود واریز کنید.

هزینه تحصیل در مقطع لیسانس دانشگاه شاه جورج به طور معمول سالانه در حدود 55 هزار روپیه خواهد بود. همچنین برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد، مبلغ پرداختی سالیانه 108 هزار روپیه است.

SDM College of Dental Sciences

SDM College of Dental Sciences

دانشگاه SDM واقع در شهر دارواد از دیگر دانشگاه‌های مشهور کشور هند در رشته دندانپزشکی است.
این دانشگاه خصوصی با کسب رتبه هشتم از فهرست Outlook سال 2019 به لیست ما راه یافته است.
دانشگاه SDM تاسیس سال 1986 است. تحصیل در مقطع لیسانس دندانپزشکی در این دانشگاه چهار سال به طول می‌انجامد و هزینه هر سال آن حدود 470 هزار روپیه خواهد شد.
متاسفانه در مقطع فوق لیسانس هزینه تحصیل در این دانشگاه در حدود سه برابر می‌شود و شما باید سالیانه مبلغی حدود 1 میلیون و 225 هزار روپیه بپردازید!

اجازه کار دانشجویی در هند

همانطور که پیش‌تر گفتیم امکان اشتغال دانشجویان در برخی مراکز وجود دارد. با توجه به هزینه نسبتا بالای تحصیل در رشته دندانپزشکی در هند و اختلاف ارزش ارز، شاید برخی از دانشجویان تمایل به مشارکت در این کارها را داشته باشند.
از سوی دیگر، با کار در این مراکز شما در عین تحصیل، تجربه کافی و تخصص عملی لازم را نیز به دست می‌آورید. بنابراین بهترین فرصت برای یادگیری بهتر و بیشتر برای دانشجویان خواهد بود.
در ادامه با برخی از مراکزی که این فرصت‌های شغلی را برای شما فراهم می‌کنند، آشنا می‌شویم.

• Cipla
سیپلا یکی از پیشروهای شرکت‌های داروسازی جهانی در هند است. این شرکت تاسیس سال 1935 در شهر بمبئی است.

این شرکت بر تولید دامنه گسترده‌ای از داروها تمرکز دارد؛ داروهایی مربوط به بیماری‌های تنفسی، قلبی-عروقی، آرتروز، کنترل وزن، افسردگی، تجهیزات دندانپزشکی و مراقبت از دندان و برخی دیگر داروها.
با توجه به دارا بودن بخش تولید تجهیزات و داروهای مرتبط با دندان، این شرکت اقدام به جذب دانشجویان رشته دندانپزشکی در هند می‌کند.

• Dr. Reddy’s Laboratories
آزمایشگاه‌های دکتر ردی یکی دیگر از شرکت‌های چندملیتی داروسازی در هند است. این شرکت در سال 1984 در شهر حیدرآباد تاسیس شد.

این شرکت بزرگ در چند کشور جهان شعبه دارد. محصولات دکتر ردی در زمینه داروها، مواد اولیه دارویی، کیت‌های تشخیص و تجهیزات درمانی است.
دانشجویان در صورت تمایل قادر به کار در این شرکت بزرگ خواهند بود.

• مرکز تحقیقاتی Lupin

اگر علاقه به کارهای آزمایشگاهی و تحقیقتاتی دارید، مرکز تحقیقاتی Lupin با موقعیت عالی و فضایی زیبا فرصتی ایده‌آلی برای دانشجویان دندانپزشکی در شهر پونه هندوستان است.
• Aurobindo Pharma
Aurobindo Pharma، شرکتی دارویی، تاسیس سال 1986 در شهر حیدرآباد هندوستان است.

این شرکت علاوه بر آن‌که موقعیت کار در یک شرکت داروسازی را برای شما فراهم می‌کند، بلکه شما امکان ارتباط با شرکای آن و کار در دیگر شرکت‌ها را به دست خواهید آورد.
از مهم‌ترین محصولات این شرکت که بسیار به کار دندانپزشکان می‌آید، آنتی بیوتیک‌ها هستند. بنابراین شاید فرصت خوبی برای کسب اطلاعات بسیار در زمینه این داروها برای کار در آینده باشد.

• Zydus Cadila

یکی دیگر از شرکت‌های پیشرو و جهانی در هند که اقدام به جذب دانشجویان دندانپزشکی می‌کند، Zydus Cadila نام دارد.
این شرکت بزرگ که تاسیس سال 1950 است، زیرمجموعه‌های بسیاری در سراسر جهان از جمله آمریکا و آلمان دارد.
مجموعه این شرکت‌ها بر حیطه‌های مختلفی در زمینه بهداشت و سلامت فعالیت دارند؛ بیمارستان‌های تخصصی، شرکت تولید دارو، مراکز تحقیقاتی و بسیاری مسائل دیگر در حیطه کاری این شرکت بزرگ قرار دارند.
بنابراین فرصت کار در این مرکز بزرگ و جهانی را از دست ندهید.
به یاد داشته باشید که شما علاوه بر تمامی این شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی، شما قادر به کار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را نیز دارید.
اقدام برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هند فرصت خوبی برای کسب دانش، تجربه و مهارت در دندانپزشکی و جذب در بزرگ‌ترین مراکز دارویی و تحقیقاتی هند و جهان خواهد بود.

تحصیل رشته دندانپزشکی در هندهر آنچه درباره تحصیل رشته دندانپزشکی در هند باید بدانید

پیش از آشنایی با دانشگاه‌های هند باید بدانید که با وجود جمعیت بالای این کشور، رشد دانش باعث شده است دانشگاه‌های هندوستان رتبه‌های جهانی کسب کنند. این مسئله توجه دانشجویان بسیاری از سراسر جهان را به خود جلب کرده است.
به دنبال درخواست‌های بالای دانشجویان خارجی، مرکز دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی این کشور 15 درصد از ظرفیت دانشگاه‌های خود را به دانشجویان خارجی اختصاص داد.
پس از قبولی در آزمون‌های لازم و با داشتن ویژگی‌های لازمه، شما قادر به انتخاب دانشگاه خود هستید.
در این مقاله 6 تا از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دندانپزشکی در هند را به شما معرفی کردیم. این دانشگاه‌ها در هر دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس دانشجو می‌پذیرند و هزینه تحصیل در هر یک با توجه به خصوصی یا دولتی بودن آن‌ها، شهرت هر یک و شهر محل تحصیل نیز متفاوت است.
با این وجود نگران هزینه تحصیل خود نباشید. چرا که ما معتبرترین و بزرگ‌ترین مراکز علمی، تحقیقاتی و تولیدی دارویی این کشور را به شما معرفی کردیم. تمامی مراکز معرفی شده دانشجویان این رشته را دعوت به همکاری می‌کنند.
علاوه بر این، فرصت کار در بیمارستان‌های دولتی برای دانشجویان مقطع فوق لیسانس رشته دندانپزشکی در هند نیز از مزایای دیگر تحصیل در این کشور خواهد بود.

اگر سوالی در زمینه‌ی تحصیل دندانپزشکی در هند داریئ با مشاورین ما در مدیکال پرتال همراه باشید.

دیدگاه (23)

  • بهرام پاسخ

    سلام
    با شرایط سنی‌ ۲۸ سال امکان تحصیل در دندانپزشکی در هند است؟

    27 آذر 1400 در 16:41
  • معین احمد وند پاسخ

    با درود .من متولد ۱۳۶۰ و کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دارم اما به پزشکی و دندانپزشکی علاقه مند هستم برای تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه کازان چه شرایطی لازم است هزینها و مدرک زبان روسی لازم است .

    2 آبان 1400 در 05:59
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای احمدوند. وقت بخیر
      بشما با داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی یا ریاضی میتونید اقدام کنید.
      شهریه دانشگاه از سالانه 3 هزار دلار هست، برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید.

      4 آبان 1400 در 14:51
  • نرگس امیدیان پاسخ

    سلام خسته نباشید من 22 سالمه و دانشجو پرستاری دانشگاه آزاد ترم 7 هستم معدل دیپلم و پیش دانشگاهی بالای 19 و نیم دارم میخواستم بدونم تو کدوم کشور میتونم پزشکی یا دندانپزشکی بخونم که نیاز به مدرک زبان و امتحان ورودی نداشته باشه؟آیا هند گزینه مناسبی از لحاظ هزینه و اعتبار هست؟

    2 آبان 1400 در 05:53
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم امیدیان. وقت بخیر
      کشور هند برای پزشکی و ندان پزشکی آزمون ورودی NEET داره، شما برای کشورهای مثل چین و… میتونید اقدام کنید.
      پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.
      021-88619310
      021-88619377

      4 آبان 1400 در 14:53
  • سمانه فهیمی پاسخ

    سلام وخسته نباشید
    42ساله هستم دیپلم تجربی معدل 15.5 قصد تحصیل دندانپزشکی هنددریکی ازدانشگاههای موردتاییدوزارت بهداشت رادارم بامعدلی که دارم پس ازاتمام تحصیل آیامدرک منو وزارت بهداشت تاییدمیکنه چون شنیدم وزارت بهداشت برای پزشکی شرط معدل گذاشته

    2 آبان 1400 در 04:48
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم فهیمی، وقت بخیر
      شما با توجه به شرایطتون نمیتونید اقدام کنید و برای مثل کشوری مثل روسیه که بدون شرط سن و مورد تایید وزارت بهداشت ایران هست شانس گرفتن پذیرش رو دارید.

      4 آبان 1400 در 15:30
  • سمیرا شیری پاسخ

    سلام. تحصیل در رشته دندانپزشکی در هند با دیپلم ریاضی امکان پذیر هست؟

    2 آبان 1400 در 04:37
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم شیری. وقت بخیر
      بله، اما آزمون ورودی NEET باید بدین که شانس خیلی کمی برای قبولی دارین.

      4 آبان 1400 در 15:31
  • حمید حدادیان پاسخ

    آیا میشه رایگان در هند تحصیل کرد؟

    30 مهر 1400 در 02:53
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای حدادیان. وقت بخیر
      خیر

      4 آبان 1400 در 16:21
  • علیرضا خاوری پاسخ

    ایا دانشگاه‌دندانپزشکی هند معتبر است؟

    30 مهر 1400 در 02:53
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای خاوری. وقت بخیر
      بله اما برای پزشکی و دندان پزشکی باید آزمون ورودی NEET رو بدین.

      4 آبان 1400 در 16:22
  • حمید پاسخ

    سلام. برای هند ویزای کاری هم میشه گرفت؟

    26 مهر 1400 در 17:56
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای حمید. وقت بخیر
      بله

      29 مهر 1400 در 18:26
  • مونا پاسخ

    از هند میشه برای کشور های دیگه اپلای هست؟ قابل قبول هست دانشگاه هاشون؟

    26 مهر 1400 در 17:54
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم مونا. وقت بخیر
      بله دانشگاه های معتبر هستن.

      28 مهر 1400 در 21:10
  • ونداد پاسخ

    من توی این داشنگاه Manipal College of Dental Sciences تحصیل کردم بسیار راضی ام

    26 مهر 1400 در 03:27
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام. وقت بخیر
      موفق باشید.

      29 مهر 1400 در 18:07
  • ویدا پاسخ

    سلام منابع آزمون دانشگاه هند (AIU) چه چیزایی هست؟

    26 مهر 1400 در 03:23
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم ویدا. وقت بخیر
      در سایت دانشگاه باید چک کنید.

      18 آبان 1400 در 15:04
  • کوکبچیان پاسخ

    چقدر احتمال داره آزمون neet رو قبول بشیم ؟

    19 اردیبهشت 1400 در 14:33
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر آقا/خانم کوکبچیان
      در این چند سال زیر ۱۰٪ دانشجوی خارجی پذیرش کردن با آزمون NEET

      20 اردیبهشت 1400 در 13:42

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن