تحصیل پزشکی در هند

نظام تحصیلی هند چگونه است؟ تحصیل در هند و به‌ طور خاص؛ تحصیل پزشکی چه شرایطی دارد؟ شرایط تحصیل دندانپزشکی در هند چگونه است؟ آیا بورسیه های تحصیلی هند برای تحصیل علوم پزشکی هم در دسترس هستند؟ هزینه تحصیل پزشکی در هند و هزینه زندگی در هند چقدر است و اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی هند چه شرایط و روندی دارد؟ در ادامه برای رسیدن به بهترین پاسخ برای این سوالات با مدیکال پرتال همراه باشید.

معرفی هند

معرفی کشور هندهند یکی از بزرگ‌ترین و پر جمعیت‌ترین کشورهای قاره آسیا است. دانشگاه‌های این کشور هر سال شاهد حضور هزاران دانشجوی بین‌المللی هستند که برای آموختن رشته‌های مختلف به این کشور سفر می‌کنند. تحصیل پزشکی در هند نیز از قدیم یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی مقیم این کشور بوده است. دوره عمومی رشته پزشکی در هند تحت عنوان MBBS شناخته می‌شود و مدت زمان آن حدود 5 سال و نیم طول می‌کشد. مدرک دانشگاه‌های معتبر هند توسط سازمان بهداشت جهان، و همین طور وزارت بهداشت کشورهای مختلف مورد تائید است.

هند یکی از بزرگ‌ترین و پر جمعیت‌ترین کشورهای قاره آسیا است. دانشگاه‌های این کشور هر سال شاهد حضور هزاران دانشجوی بین‌المللی هستند که برای آموختن رشته‌های مختلف به این کشور سفر می‌کنند. تحصیل پزشکی در هند نیز از قدیم یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی مقیم این کشور بوده است. داوطلبینی که وارد رشته های علوم پزشکی شوند آزمون MBBS را می‌گذارنند. دوره عمومی رشته پزشکی در هند تحت عنوان MBBS شناخته می‌شود و مدت زمان آن حدود 5 سال و نیم طول می‌کشد. مدرک دانشگاه‌های معتبر هند توسط سازمان بهداشت جهان، و همین طور وزارت بهداشت کشورهای مختلف مورد تائید است.

ویدئو تحصیل پزشکی در هند

نظام تحصیلی و مقاطع تحصیلی در هند

نظام تحصیلی و مقاطع تحصیلی در هندتحصیل کودکان در هند از سن 6 تا 14 سالگی اجباری و رایگان است. به این ترتیب دانش‌آموزان هندی به صورت رایگان تا پایان مقطع راهنمایی یا کلاس 8 را آموزش می‌بینند. مقطع دبیرستان که مقطع تحصیلی بعدی است، شامل دو دوره دو ساله است. پس از گذراندن این دوره دانش‌آموزان مدرک دیپلم گرفته و می‌توانند وارد دانشگاه‌ها و آموزش عالی شوند.

آموزش رشته پزشکی در کشور هند نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر رقابتی است و معمولا متقاضیانی بیشتر از ظرفیت این دانشگاه‌ها درخواست تحصیل در این رشته را می‌دهند. دانش‌آموزانی که دیپلم تجربی با معدل بالای 14 داشته باشند، و دوره پیش‌دانشگاهی را گذرانده باشند می‌توانند برای تحصیل در این رشته در دانشگاه‌های هند ثبت نام کنند. آنها همچنین برای ورود به رشته‌های پزشکی لازم است در آزمون NEET شرکت کرده و نمره قبولی آن را دریافت کنند.

سال تحصیلی برای دانشجویان تحصیل پزشکی در هند از ماه سپتامبر شروع می‌شود. مدت و دوره تحصیل برای دریافت مدرک MBBS 5 سال و نیم طول کشیده و طی آن دانشجویان 12 دوره امتحانی خواهند داشت. 4 سال و نیم این مدت صرف آموزش مباحث نظری و یادگیری مهارت‌های پایه می‌شود. یک سال آخر تحصیل پزشکی نیز به آموزش مباحث عملی و دوره تجربی در بیمارستان‌ها اختصاص دارد.

دانشجویان با گذراندن موفقیت‌آمیز این دوره و امتحانات مرتبط با آن، مجوز پزشکی عمومی دریافت می‌کنند. مدرک پزشکی دانشگاه‌های هند مورد تائید سازمان بهداشت جهانی، یونسکو، و همین طور بهداشت و درمان بسیاری از کشورهای جهان است. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های هند در بسیاری از کشورها دنیا می‌توانند شغل مناسب پیدا کرده و در این رشته مشغول فعالیت شوند.

تحصیل پزشکی در هند

تحصیل پزشکی در هنددانش‌آموزانی که در کشور محل تحصیل خود دیپلم دوازده ساله خود را در رشته تجربی گذرانده باشند، و دوره پیش‌دانشگاهی را نیز گذرانده باشند می‌توانند برای ورود به تحصیل پزشکی در هند اقدام کنند. آنها برای این کار لازم است که در امتحان سراسر پذیرش دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در هند، یا آزمون نیت (NEET) شرکت کرده و قبول شوند. سوالات این آزمون از دروس زیست، فیزیک، و شیمی دوره دبیرستان انتخاب می‌شود.

قبولی در این امتحان جایگاه و دانشگاه تحصیل متقاضیان این رشته را تعیین می‌کند.

دانشجویان با داشتن مدرک دیپلم و قبولی در این آزمون، می‌توانند وارد دانشگاه‌های علوم پزشکی شوند. آنها برای این کار لازم است که شهریه کامل دوره تحصیلی دانشگاه مورد نظر را در ابتدا پرداخت کنند. علاوه بر این موارد، داشتن حداقل 17 و حداکثر 25 سال سن برای شروع تحصیل در رشته‌های پزشکی در هند ضروری است.

تحصیل دندانپزشکی در هند

دوره‌ تحصیل دندانپزشکی در هند 5 سال طول می‌کشد که 4 سال از آن به آموزش نظری و یادگیری علوم مرتبط با دندانپزشکی اختصاص دارد. دانشجویان دندانپزشکی در پایان این 4 سال، وارد دوره 1 ساله انترنی و کارآموزی خود می‌شوند. 

برای ورود به رشته دندانپزشکی نیز مانند تحصیل پزشکی در هند قبولی در آزمون نیت ضروری است. این آزمون برای ورود به تمام شاخه‌ها و رشته‌های علوم پزشکی مورد نیاز است. برای قبولی در این آزمون مرور درس‌های مرتبط با پزشکی مثل زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک به دانشجویان کمک قابل توجهی می‌کند. لازم به ذکر است که این آزمون به سختی آزمون‌های مشابه در کشور یا آزمون‌های تخصصی دیگر نیست. همچنین برای پذیرش در رشته دندانپزشکی هند (BDS) قبولی با حداقل 50% امتیاز در دروس زیست، فیزیک و شیمی دوره دبیرستان ضروری است. 

هزینه تحصیل دندانپزشکی در هند ارزان‌تر از تحصیل پزشکی در این کشور است. این موضوع در کنار کوتاه‌تر بودن دوره تحصیل این رشته، مزایای آن بر تحصیل پزشکی در این کشور را تشکیل می‌دهد. 

تحصیل داروسازی در هند

رشته داروسازی در هند محبوبیت بسیار زیادی دارد. این رشته دوره‌های مختلفی دارد که دانشجویان می‌توانند با توجه به سوابق تحصیل خود در آنها شرکت کنند. در شروع این تحصیل دوره‌های ورودی این رشته و گرفتن مدارک پایه آن باید توسط دانشجو گذرانده شود. این دوره‌ها 1 ساله هستند.

پس از گذراندن این دوره، متقاضیان وارد دوره آموزشی برای دریافت دیپلم داروسازی می‌شوند. این دوره نیز 1 ساله است. پس از این دوره دانشجویان وارد دوره کارشناسی داروسازی می‌شوند که یک دوره 3 ساله است. در پایان این دوره دانشجویان مدرک داروسازی دریافت کرده و در عمل می‌توانند داروخانه خود را راه‌اندازی کنند.

تحصیل داروسازی در هند بر خلاف تحصیل پزشکی در این کشور نیازی به قبولی در آزمون رشته‌های علوم پزشکی ندارد. دانشجویان برای تحصیل داروسازی در مقابل لازم است که دوره‌های مخصوص این رشته را طی کنند. آنها با گذراندن دوره اولیه مدارک پایه که بین 3 ماه تا 1 سال طول می‌کشند درکی کلی از این رشته به دست می‌آورند. سپس با ورود به دوره دیپلم داروسازی، سطح بالاتری از دانش مرتبط با این رشته را آموزش می‌بینند. دوره‌های تحصیلی بعدی سطح دانش آنها را افزایش می‌دهد و با گرفتن مدرک کارشناسی پس از مجموعا 5 یا 6 سال تحصیل، آنها می‌توانند مجوز اشتغال به این حرفه را دریافت کنند.

تحصیل داروسازی در هند

هزینه تحصیل پزشکی در هند

هزینه تحصیل در رشته‌های دندانپزشکی و داروسازی در هند و شرایط آنها با تحصیل پزشکی در هند متفاوت است. قیمت‌های دانشگاه‌های دندانپزشکی تا حد زیادی با هم متفاوت است و با توجه به امکانات و متقاضیان یک دانشگاه، ممکن است قیمت آن با دانشگاه دیگر اختلاف زیادی داشته باشد. رده قیمت دانشگاه‌های خصوصی دندانپزشکی در هند بین 000/200 روپیه تا 000/500/1 روپیه در سال است.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های داروسازی نیز به همین صورت با یکدیگر تفاوت دارد. اما به صورت کلی، هزینه تحصیل داروسازی در هند از دندانپزشکی و پزشکی ارزان‌تر محسوب می‌شود. این هزینه در رده قیمت 000/60 روپیه تا 000/400 روپیه قرار می‌گیرد. نکته مهم در مورد هزینه تحصیل پزشکی در هند این است که دانشجویان باید هزینه تمام دوران تحصیل خود را در ابتدا پرداخت کنند. با این حال این هزینه بسیار مقرون به صرفه است.

هزینه زندگی در هند

کشور هند یکی از ارزان‌ترین کشورهای دنیا برای تحصیل است. این موضوع باعث شده تحصیل پزشکی در هند بسیار مقرون به صرفه باشد. هزینه‌های معمول خورد و خوراک در هند حدود هفته‌ای 24 تا 70 دلار می‌شوند. طبق این تخمین‌ها با حدود ماهیانه 180 تا 250 دلار می‌توان بهترین خورد و خوراک را در این کشور داشت. هزینه خدماتی مثل برق، آب و گاز و شارژ ساخمتمان‌ها بین 4 تا 10 دلار در هفته تمام می‌شود. این مبلغ درست مثل هزینه رفت و آمد از طریق حمل ونقل عمومی در هند است. در نهایت باشگاه یا جلسات ورزشی هفته‌ای حدود 7 تا 15 دلار هزینه دارد.

اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی هند

ویزای دانشجویی هنداول از همه اینکه برای درخواست پذیرش تحصیل پزشکی در هند باید در ماه سپتامبر (اوایل شهریور تا اوایل مهر) اقدام کنید. برای این کار لازم است که در دروس زیست‌شناسی، فیزیک، و شیمی دبیرستان نمره بالاتر از 12 گرفته باشید. همچنین لازم است ترجمه رسمی مدرک دیپلم تجربی خود را ارسال کنید. مدرک قبولی در آزمون نیت نیز برای پذیرش ضروری است. حداقل هزینه سالیانه دانشگاه‌های پزشکی 000/400 روپیه هند و حداکثر آن می‌تواند تا 000/500/1 روپیه یا حتی بیشتر باشد.

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، متقاضیان تحصیل پزشکی در هند باید بین 17 تا 25 سال سن داشته باشند. این شرایط برای متقاضیان تحصیل در رشته‌ها و زیرشاخه‌های دیگر علوم پزشکی مثل دندانپزشکی و داروسازی نیز به همین شکل است.

اهمیت آزمون نیت (NEET)برای درخواست پذیرش خیلی زیاد است. این آزمون که مانند کنکور پزشکی هند عمل می‌کند، جایگاه و رشته درخواستی دانشجویان را بررسی می‌کند. برای شروع به تحصیل پزشکی در هند قبل از هر چیز بهتر است در این آزمون شرکت کنید. برای شرکت در این آزمون، و همچنین برای پذیرش در دانشگاه‌های هند نیازی به دریافت مدرک زبان بین‌المللی مثل تافل و آیلتز ندارید.

به هر حال یکی از مزیت‌های تحصیل در کشورهایی مانند هند این است که دغدغه‌های زبان انگلیسی زیادی برای این کار نخواهید داشت. آن سطح زبانی که برای مثال، لازم است برای تحصیل در انگلستان یا امریکا داشته باشید خیلی بالاتر از سطحی از زبان انگلیسی است که برای تحصیل در هند به آن نیاز دارید. برای همین ممکن است در عین حال که زبان شما پایین‌تر از سطح استاندارد دانشگاه‌های جهانی باشد امکان پذیرش شما در دانشگاه‌های بین‌المللی هند وجود دارد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در هند

  • ترجمه دیپلم تجربی، همراه با ریز نمرات کلاس 10 و 12 متقاضی.
  • نتیجه آزمون نیت و امتیاز دریافتی متقاضی
  • عدم وجود سوء پیشینه، مدارک کامل پزشکی و سلامت فردی، مدارک تحصیلی دوره‌های مختلف تحصیلی
  • پاسپورت و عکس‌های پاسپورتی به تعداد کافی
  • اظهارنامه بانکی والدین یا پشتیبان متقاضی که مشخص کند می‌تواند از پس هزینه‌های تحصیل و زندگی در هند بر بیاید.

مراحل پذیرش تحصیل پزشکی در هند

  • گردآوری اطلاعات و پیگیری اخبار زمان برگزاری امتحان‌های ورودی رشته پزشکی در هند بر عهده متقاضی است.
  • اواخر ماه ژانویه (11 بهمن تا 11 اسفند) بنیاد علوم پزشکی هند فرم‌های پذیرش اولیه را منتشر می‌کند.
  • امتحانات و آزمون‌ها در هفته آخر ماه می برگزار می‌شوند.
  • برای تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی هند متقاضیان لازم است که آزمون‌های مخصوصی مثل جیپمر (JIPMER)، نیت (NEET)،و ایمس (AIIMS) را با توجه به رشته مورد درخواست خود با موفقیت بگذرانند. اما همه این امتحان‌ها ضروری نیستند و فقط باید در آنهایی که دانشگاه مورد تقاضای شما نیاز دارد شرکت کنید. فقط آزمون نیت اجباری است.
  • پذیرش بر اساس امتیاز دانش‌آموز و نحوه عملکرد او در این آزمون و دوران تحصیل ارزیابی می‌شود.
  • بعد از اینکه در این آزمون قبول شوید، می‌توانید در دانشگاه‌های دولتی تحصیل پزشکی در هند معتبر وارد شوید. در غیر این صورت، دانشگاه‌های خصوصی پذیرای شما خواهند بود.
  • بعد از اینکه دانشجو مورد پذیرش قرار گرفت، برنامه زمانی ثبت نام مشخص می‌شود.
  • در زمان ثبت نام دانشجو آزاد است که در دانشگاه مورد علاقه خودش و با توجه به تمایلات خودش ثبت نام کند.
  • در نهایت متقاضی باید شهریه کامل دوره تحصیل خود را پرداخته و رسید آن به حساب دانشگاه را تحویل بدهد.

جمع‌بندی

تحصیل در هند

دانشگاه‌های علوم پزشکی هند یک ظرفیت ذخیره مناسب برای دانشجویان بین‌المللی دارند. برای استفاده از این ظرفیت متقاضیان لازم است در آزمون علوم پزشکی کشور هند، نیت (NEET) شرکت کرده و امتیاز کافی را به دست بیاورند. برای این کار آنها فقط به مدرک دیپلم تجربی با نمرات بالای 10، به همراه نمره‌های بالاتر از 12 در درس‌های زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی نیاز دارند. با قبولی در آزمون نیت دانشجویان می‌توانند در دانشگاه مورد علاقه خود ثبت نام کنند.

از جمله مزایای تحصیل در هند علاوه بر هزینه‌های بسیار ارزان تحصیل و زندگی در این کشور، می‌توان به اعتبار مدارک تحصیلی این کشور اشاره کرد. با داشتن مدرک کارشناسی علوم پزشکی هند دانشجویان می‌توانند از بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کشورهای پیشرفته پذیرش دریافت کنند. این موضوع باعث می‌شود تحصیل پزشکی در هند به خصوص به عنوان یک موقعیت برای دستیابی به جایگاه بهتر در کشورهای پیشرفته بسیار مناسب و منطقی باشد، مناسب بودن هزینه تحصیل پزشکی در هند و هزینه زندگی در هند نیز مزیت مضاعفی ست که متقاضیان را ترغیب به اخذ ویزای دانشجویی هند و تحصیل در این کشور می کنند. علاوه بر این موارد، دانشگاه‌های پزشکی هند بازار کار بسیار مناسبی هم دارند و با داشتن مدرک MBBS از آنها دانشجویان به سادگی می‌توانند در هند و کشورهای دیگر منطقه وارد بازار کار شوند. به این ترتیب هند یکی از بهترین مقاصد به خصوص برای آن دسته از متقاضیان تحصیل پزشکی است که قصد دارند با کمترین هزینه، به بیشترین منافع تحصیل بین‌المللی پزشکی دست یابند.

دیدگاه (17)

  • ‌مصطفی بابایی پاسخ

    هزینه تحصیل در هند چجوریه؟

    30 مهر 1400 در 02:36
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای بابایی. وقت بخیر
      برای رشته ی پزشکی و دندان پزشکی هزینه تحصیل یکجا باید پرداخت بشه و از 60 هزار دلار هست.

      6 آبان 1400 در 13:56
  • خانی دشتستانی پاسخ

    کدوم‌دانشگاه هند برای تحصیل بهتره؟

    30 مهر 1400 در 02:35
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای دشتستانی. وقت بخیر
      برای رشته ی پزشکی شما باید آزمون ورودی NEET رو بدین که بسیار دشواره اما بهترین دانشگاه All India Institute Med Sciences New Delhi هست.

      18 آبان 1400 در 14:34
  • فریبا رضایی پاسخ

    باسلام و احترام آیا برای ورود به رشته دندان پزشکی نیاز به آزمون ورودی می باشد؟

    27 مهر 1400 در 21:12
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم رضایی. وقت بخیر
      بله شم باید آزمون ورودی NEET رو بدین.

      28 مهر 1400 در 20:29
  • کیمیا افضلی پاسخ

    سلام من رشتم تجربیه و میخوام برای دوازدهم و قبل از کنکور وارد هندوستان شم و پزشکی رو ادامه بدم آیا امکان پذیره

    27 مهر 1400 در 21:10
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم افضلی. وقت بخیر
      خیر برای اقدام کردن حتما باید مدرک دیپلمتون رو داشته باشید.

      28 مهر 1400 در 20:29
  • آوش پاسخ

    بعد از تموم شدن درس، چه مدت وقت داریم کار پیدا کنیم؟

    26 مهر 1400 در 17:16
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای آوش. وقت بخیر
      1 سال

      6 آبان 1400 در 15:01
  • لیانا پاسخ

    ببخشید نمیتونم برای اقامت تحصیلی از طریق فرزندم اقدام کنم. الان ۵ ساله هست

    26 مهر 1400 در 17:15
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم لیانا. وقت بخیر
      خیر

      29 مهر 1400 در 17:56
  • برزو پاسخ

    ممنون از اطلاعاتتون

    26 مهر 1400 در 02:19
  • یوسفی پاسخ

    مدرک دانشگاهای هند برای اروپا معتبره؟

    26 مهر 1400 در 02:19
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای یوسفی. وقت بخیر
      بله

      16 آبان 1400 در 15:31
  • شقایق افضلی پاسخ

    شهریه پزشکی چقدره به دلار؟ دکترای داروسازی داره؟

    17 شهریور 1400 در 15:01
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم افضلی. وقت بخیر
      شهریه پزشکی به صورت یکجا دریافت میشه و از 50 هزار دلار هست.
      بله دکترای داروسازی هم ارائه میشه.

      18 شهریور 1400 در 18:29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن