دانشگاه های پزشکی ایتالیا

یکی از رشته‌های دانشگاهی پرطرفدار در کشور ایتالیا، رشته‌ی پزشکی است که هر ساله مهاجران زیادی را به این کشور جذب می‌کند. به عنوان یک پزشک نه تنها بازار کار بسیار داغی در داخل این کشور خواهید داشت، بلکه می‌توانید با استفاده از مدرک واحدهای تحصیل پزشکی در ایتالیا، در بسیاری از کشورهای دنیا نیز به طبابت مشغول شوید. با این حال قبل از اینکه بخواهید تحصیل در این رشته را انتخاب کنید، باید اطلاعات کاملی از شرایط پذیرش و دانشگاه های پزشکی ایتالیا داشته باشید. در این مقاله از سایت امیدار، قصد داریم این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم.

شرایط کلی پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا

برای ورود به دانشگاه های پزشکی ایتالیا بایستی در آزمون ورودیِ این رشته، با نام IMAT شرکت کنید که سالی یکبار برگزار می‌شود. ظرفیت‌های پذیرش در این رشته برای متقاضیان خارج از کشور متفاوت است و هر ساله به صورت رسمی توسط اتحادیه‌ی اروپا اعلام می‌شود. مزیت این آزمون این است که بعد از قبولی مصاحبه ندارد، شرط معدل نیز برای آن تعیین نشده است و شما نیازی به ارائه‌ی توصیه نامه نیز ندارید. از همه مهمتر برای شرکت در این آزمون لازم نیست به ایتالیا سفر کنید. این آزمون به غیر از ایتالیا در چندین کشور دیگر نیز برگزار می‌شود که کشورهای ترکیه، امارات، قطر، قبرس و عربستان سعودی نزدیکترین گزینه‌ برای ایرانی‌‌هایی هستند که می‌خواهند در این آزمون شرکت کنند.

واحدهای تحصیل پزشکی در ایتالیا

واحدهای تحصیل پزشکی در ایتالیا در دانشگاه‌های مختلفی ارائه می‌شوند و هر یک دارای دانشکده‌های مختلفی هستند . به عنوان مثال دانشگاه میلان جزو 100 دانشگاه برتر پزشکی در جهان است و حتی توانسته به رتبه‌ی 51 نیز برسد و دپارتمان‌های پزشکی بسیار زیادی دارد که به همراه سایر دانشگاه های پزشکی ایتالیا در این مطلب معرفی خواهد شد.

دانشگاه پزشکی میلان

دانشگاه های پزشکی ایتالیا
دانشگاه های پزشکی ایتالیا

دانشگاه میلان یک موسسه‌ی عمومی است که در سال 1924 تاسیس شده است. پردیس مرکزی این دانشگاه در خود شهر میلان واقع شده است. در این دانشگاه، هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان ایتالیایی و بین المللی یکسان، اما بر اساس نوع رشته‌ی تحصیلی متفاوت است. با این حال تعداد خوابگاه‌ها برای دانشجویان مهاجر، محدود است.

تقویم علمی دانشگاه مبتنی بر ترم است، هرچند ممکن است تاریخ شروع و پایان همه‌ی دوره‌ها یکسان نباشد. زبان ایتالیایی زبان اصلی آموزش است، اما برخی از دوره‌ها از جمله دوره‌ی پزشکی در آن به صورت انگلیسی نیز ارائه می‌شود. دانشگاه میلان از لحاظ دروس ارائه‌شده، دارای تنوع بالای واحدهای تحصیل پزشکی در ایتالیا است و برخی از دانشکده‌های این دانشگاه به شرح زیر هستند:
• دپارتمان علوم بالینی و زیست‌پزشکی
• دپارتمان علوم زیست‌پزشکی (سلامت)
• دپارتمان علوم زیست‌پزشکی، دندانپزشکی و جراحی
• دپارتمان پزشکی کاربردی و زیست‌فناوری پزشکی (بیوتکنولوژی پزشکی)
• دپارتمان دامپزشکی
دانشگاه میلان بیشترین واحدهای تحصیل پزشکی در ایتالیا را ارائه می‌کند و از نظر امکانات در ایتالیا و اروپا زبانزد است. آموزش‌های بالینی و عملی پزشکی این دانشگاه در بیمارستان لوئیجی ساکو در نزدیکی پردیس دانشگاه ارائه می‌شود. برخلاف اکثر دانشگاه‌های ایتالیا، این دانشگاه فقط بر بخش نظری دروس تمرکز ندارد و در طول سال‌های تحصیل، اطمینان حاصل می‌شود که دانشجویان به اندازه‌ی کافی تمارین عملی انجام داده باشند.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه های پزشکی ایتالیا
دانشگاه های پزشکی ایتالیا

دانشگاه بولونیا از بهترین مراکز تحصیل در ایتالیا است که قدیمی‌ترین دانشگاه اروپا نیز محسوب می‌شود و در سال 1088 تاسیس شده است و بسیاری از واحدهای تحصیل پزشکی در ایتالیا را ارائه می‌کند. این سابقه‌ی طولانی و آموزش با کیفیت، باعث شهرت این دانشگاه در سراسر جهان شده است. هفت درصد از دانشجویان این موسسه را مهاجران تشکیل می‌دهند. این دانشگاه دارای پنج پردیس در شهرهای بولونیا، چزنا، فورلی، راونا و ریمینی است و پردیس اصلی در شهر بولونیا قرار دارد. هزینه‌های تحصیل با توجه به رشته‌ی موردنظر متفاوت است و برای دانشجویان بین المللی بیشتر نیست. خوابگاه دانشجویی در این دانشگاه زیر نظر بخش خصوصی است و برای همه‌ی دانشجویان مهیا می‌باشد.

تقویم علمی دانشگاه بولونیا مبتنی بر ترم است، با این حال تاریخ شروع و تاریخ امتحان دانشکده‌های مختلف متفاوت است. زبان اصلی آموزش برنامه‌های غیر دکترا ایتالیایی است، اما برخی از برنامه‌ها در این دانشگاه به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند. دانشکده‌های مختلفی در این دانشگاه وجود دارد و دانشکده‌های پزشکی آن به شرح زیر است:
• دپارتمان علوم زیست‌پزشکی و نوروموتور (عصبی-حرکتی)
• دپارتمان پزشکی تجربی، تشخیصی و تخصصی
• دپارتمان علوم پزشکی و جراحی
• دپارتمان علوم دامپزشکی

دانشگاه ساپینزا

دانشگاه های پزشکی ایتالیا
دانشگاه های پزشکی ایتالیا

دانشگاه ساپینزای رم یکی دیگر از معتبرترین دانشگاه‌های کشور ایتالیا است که در سال 1303 توسط پاپ بونیفاس هشتم تاسیس شد. پردیس اصلی آن، معروف به Città Universitaria، در نزدیکی مرکز شهر رم واقع شده است. این دانشگاه دارای امکانات رفاهی در مناطق مختلف رم و منطقه‌ی بزرگ لاتزیو است. در یک سال اخیر بیش از 110،000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

هزینه‌ی شهریه با توجه به رشته‌ی انتخابی متفاوت است. دانشگاه ساپینزا از یک تقویم دانشگاهی مبتنی بر ترم استفاده می‌کند و دوره‌ها از سپتامبر و فوریه آغاز می‌شود و واحدهای تحصیل پزشکی در ایتالیا در این دانشگاه نیز با بسیاری از دانشگاه‌های دیگر ایتالیا مشابه است.
در این دانشگاه سیاست کاهش هزینه‌های آموزشی و فراهم کردن فرصت تحصیلی برای تمام دانشجویان با سطح مالی مختلف به جدیت دنبال می‌شود از این رو اگر به دنبال مقرون به صرفه‌ترین واحدهای تحصیل پزشکی در ایتالیا هستید، این دانشگاه می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار خوب باشد. دانشکده‌های پزشکی این دانشگاه عبارتند از:
• پزشکی و دندانپزشکی
• پزشکی و روانشناسی
• پزشکی و داروسازی

دانشگاه پادووا

دانشگاه های پزشکی ایتالیا
دانشگاه های پزشکی ایتالیا

دانشگاه پادووا یکی از دانشگاه های پزشکی ایتالیا است که در شمال شرقی این کشور و در شهری به همین نام قرار دارد. قدمت این دانشگاه به سال 1222 میلادی برمی‌گردد و بعضی از مهمترین دانشمندان جهان مانند گالیله و کوپرنیک در آن تحصیل کرده‌اند و اگر به دنبال پاس کردن واحدهای تحصیل پزشکی در ایتالیا هستید، انتخاب این دانشگاه را به شما توصیه می‌کنیم.
در یک سال اخیر، حدود 60،000 دانشجو وارد این دانشگاه شده‌اند. زبان اصلی آموزش در این موسسه ایتالیایی است، اما برخی از برنامه‌های تحصیلی – بیشتر در مقطع تحصیلات تکمیلی – به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. هزینه‌ی تحصیل برای دانشجویان ایتالیایی و بین‌المللی یکسان است و خوابگاه از طریق سازمان ESU di Padova برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دسترس است.

این دانشگاه یکی از محبوب‌ترین واحدهای تحصیل پزشکی در ایتالیا برای مهاجرین است و بیش از 30 درصد از کل دانشجویان آن را دانشجویان مهاجر تشکیل داده‌اند. سال تحصیلی دانشگاه از اکتبر آغاز می‌شود و تا ژوئیه ادامه دارد. این موسسه بسته به رشته‌ی انتخابی از تقویم‌های تحصیلی ترمی و سه ماهه استفاده می‌کند. دانشکده‌های پزشکی در این دانشگاه بسیار مدرن و مجهز بوده و شامل دانشکده‌های زیر می‌باشند:
• دپارتمان قلب (علوم مربوط به قفسه سینه و رگ‌ها) و سلامت عمومی
• دپارتمان جراحی، تومورشناسی و پزشکی گوارش
• دپارتمان زیست‌پزشکی و علوم تغذیه تطبیقی
• دپارتمان پزشکی
• دپارتمان پزشکی مولکولی
• دپارتمان علوم زیست‌پزشکی

دانشگاه تورین

دانشگاه های پزشکی ایتالیا

دانشگاه تورین یک موسسه‌ی عمومی است که در سال 1404 تأسیس شده است. این دانشگاه در تورین ایتالیا (شمال غربی کشور) واقع شده و هفت پردیس دارد که پنج دانشگاه آن در مرکز شهر واقع شده است. دو پردیس دیگر در حومه‌ی شهر قرار دارند. هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه برای دانشجویان ایتالیایی و بین المللی یکسان است. یک سازمان عمومی، خوابگاه دانشگاه را مدیریت می‌کند، که برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دسترس است.

شهر تورین نسبت به سایر شهرهای ایتالیا توریست کمتری دارد از این رو هزینه‌های زندگی در آن نسبت به شهرهای دیگر بهتر است و می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای دانشجویانی باشد که به دنبال دانشگاه‌های مقرون به صرفه هستند. تقویم تحصیلی دانشگاه تورین به استثنای چند برنامه، مبتنی بر ترم است. زبان اصلی آموزش در این دانشگاه، ایتالیایی است، اما تعداد کمی از برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند. در این موسسه دور‌ه‌های زبان ایتالیایی برای دانشجویان ارائه می‌شود. واحدهای تحصیل پزشکی در ایتالیا در این دانشگاه و هر دپارتمان با توجه به نوع دانشکده متفاوت هستند و برخی از این دپارتمان‌ها عبارتند از:
• دپارتمان علوم پزشکی
• دپارتمان بیوتکنولوژی مولکولی و علوم سلامت
• دپارتمان نوروساینس
• دپارتمان سرطان‌شناسی
• دپارتمان روان‌شناسی
• دپارتمان علوم بهداشت عمومی و پزشکی کودکان
• دپارتمان علوم جراحی

دانشگاه ویتا-سلوت سان رافائل

دانشگاه های پزشکی ایتالیا

دانشگاه Vita-Salute San Raffaele یکی از کوچکترین و جدیدترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا است که در سال 1996 تاسیس شده است. این دانشگاه به تازگی درها را به روی دانشجویان بین المللی گشوده است (در ابتدا عمدتاً از اروپا، اما بعدا دانشجویان غیر اروپایی نیز وارد این دانشگاه شدند). سیستم آموزشی این دانشگاه در گروه‌های کوچکتر فعالیت می‌کند، در نتیجه امکان تعامل بیشتر بین افراد و افزایش یادگیری بهتر را فراهم می‌کند. دانشجویان این دانشگاه به بیمارستان San Raffaele در میلان دسترسی دارند و در آنجا می‌توانند همه چیز را در مورد مراقبت از بیمار بیاموزند.

دانشگاه میلان – بیکوکا

دانشگاه های پزشکی ایتالیا
دانشگاه های پزشکی ایتالیا

اگر چه دانشگاه میلان، بیکوکا در سال 1998 تاسیس شده و یک دانشگاه جدید محسوب می‌شود اما از آن زمان تاکنون موسسان آن به سختی تلاش کرده‌اند تا پزشکان برجسته‌ای تربیت کنند. این دانشکده‌ی ممتاز از نزدیک با بسیاری از دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های کشور همکاری می‌کند و در نتیجه بهترین تجربه‌ی آموزشی را در اختیار دانشجویانش قرار می‌دهد.

دانشگاه پیزا

دانشگاه پیزا به طور رسمی در سال 1343 تاسیس شد، اما بسیاری معتقدند که این دانشگاه خیلی قبل‌تر از این تاریخ نیز در حال فعالیت بوده است. در طول تاریخِ آشفته‌ی اروپا و ایتالیا، این دانشگاه یکی از معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی و محل زندگی بسیاری از افراد مشهور در زمینه‌ی آموزش و تحقیقات باقی مانده است. مسئولین این دانشگاه تلاش می‌کنند دانشجویان بین المللی جذب کنند و در این راستا، 12 برنامه‌ی کارشناسی ارشد و MBA در دانشگاه پیزا به طور انحصاری به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. این یک مزیت بزرگ در مورد پذیرش دانشجویان خارجی است که دانشگاه‌های زیادی آن را ارائه نمی‌دهند.

سخن پایانی

واحد‌های تحصیل پزشکی در ایتالیا با توجه به شرایط هر دانشگاه و دپارتمان‌های آن‌ها متغیر هستند که برخی از دانشگاه‌ها و دپارتمان‌های آن‌ها در این مطلب معرفی شدند. دانشگاه های پزشکی ایتالیا همزمان با علم به روز دنیا پیش می‌روند و با تحصیل در آنها می‌توانید مطمئن باشید که جدیدترین واحدهای تحصیلی در رشته پزشکی را پاس خواهید کرد. همچنین میتوانید برای آگاهی از بهترین گزینه‌های مهاجرت و تحصیل در ایتالیا با مشاورین ما در تماس باشید.

مشاوره رایگان کلیک کن