تحصیل پزشکی در چین

نظام تحصیلی چین چگونه است؟ تحصیل در چین و به‌ طور خاص؛ تحصیل پزشکی در چین چه شرایطی دارد؟ شرایط تحصیل دندانپزشکی در چین چگونه است؟ آیا بورسیه تحصیلی چین برای تحصیل علوم پزشکی هم در دسترس هستند؟ هزینه تحصیل و هزینه زندگی در چین چقدر است و اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی چین چه شرایط و روندی دارد؟ اگر می‌خواهید برای تحصیل پزشکی در چین اقدام کنید با خواندن این مطلب می توانید جواب این سوالات را پیدا کنید.

معرفی چین

پرجمعیت ترین کشور جهان و صاحب اقتصادی که با رشدی سریع در سال های اخیر به دومین اقتصاد بزرگ دنیا براساس تولید ناخالص داخلی تبدیل شده است؛ در توصیف چین می‌ توان جملاتی از این دست گفت و نوشت و وقتی صحبت از تحصیل در چین و مشخصا تحصیل پزشکی در چین باشد، باید این را هم اضافه کرد که چین یک مقصد جذاب جدید برای دانشجویان بین المللی و ازجمله ایرانیان است.

معرفی کشور چین

چین با نام رسمی جمهوری خلق چین، در شرق قاره آسیا قرار دارد و با 6/9 کیلومتر مربع مساحت، پس از روسیه، کانادا و آمریکا چهارمین کشور پهناور دنیا به شمار می آید.

هرچند به احتمال خیلی زود، در آینده ای نزدیک هند، عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان را از چین می گیرد اما فعلا و در حال حاضرچین با ۱٬۴۰۰٬۶۶۰٬۰۰۰ نفر جمعیت، صاحب این عنوان است. البته از نظر تراکم جمعیت، چین هشتاد و سومین کشور دنیا محسوب می شود.

حدود 70 درصد مردم چین به زبان ماندارین صحبت می کنند که گویش های مختلفی دارد و گویش رسمی آن (گویش پکنی) زبان رسمی چین است.

ویدئو تحصیل پزشکی در چین

نظام تحصیلی و مقاطع تحصیلی در چین

دولت چین در سال 1986 قانون آموزش اجباری را تصویب کرد که براساس آن کودکان چینی باید 9 سال در مدارس این کشور آموزش ببینند، این دوره 9 ساله رایگان است و دانش آموزان برای گذراندن ان شهریه ای نمی پردازند.

نظام تحصیلی و مقاطع تحصیلی در چیندوره ابتدایی: دوره 6 ساله ابتدایی در مدارس چین از 6 سالگی یا (در برخی مدارس) از 7 سالگی شروع می شود. دانش آموزان مقطع ابتدایی، 5 روز در هفته، از ماه های سپتامبر تا جولای هر سال به مدرسه می روند.

دوره متوسطه: این دوره در مدارس چین، 3 سال طول می کشد و اجباری است.

دوره دبیرستان: این دوره هم 3 ساله است. تحصیل در این دوره اختیاری، رایگان نیست و دانش آموزان باید شهریه بپردازند.

دوره کاردانی:  یک دوره 2 تا 3 ساله است که پس از دبیرستان می توان آن را گذراند.

دوره کارشناسی: پس از دبیرستان همچنین می توان وارد دوره های کارشناسی شد که 4 تا 6 سال به طول می انجامند (دوره‌ های پزشکی 5 تا 6 ساله هستند).

کارشناسی ارشد: این مقطع 2 تا 3 ساله است و بسیاری از دوره های آن، به زبان انگلیسی هم ارائه می شوند.

دکترا: یک مقطع 3 ساله پس از دوره کارشناسی ارشد است.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت در چین (رشته های پزشکی)

دانشگاه های چین در سالیان اخیر پیشرفت زیادی کرده اند و توانسته اند به جمع دانشگاه های برتر دنیا هم راه پیدا کنند، تا جاییکه حالا نام 6 دانشگاه چین در بین 100 دانشگاه برتر دنیا در رنکینگ QS دیده می شود. در مجموع هم 51 دانشگاه چینی در این رنکینگ جای دارند.

در زمینه تحصیل رشته های پزشکی هم دانشگاه های چین را می توان در میان برترین ها پیدا کرد؛ به طور مشخص در ارزیابی های رشته ای Qs ، دو دانشگاه چین جزو 10 دانشگاه برتر آسیا برای تحصیل علوم پزشکی شناخته شده اند.

همین موضوع و البته تغییر سیاست وزارت بهداشت ایران در ارزیابی کیفیت و اعتبار دانشگاه های خارج از کشور در سال های اخیر، باعث شده تعداد زیادی از دانشگاه های چین برای تحصیل رشته های پزشکی مورد تأیید این وزارتخانه اعلام شوند.

در پی این تغییر مهم، دانشگاه های چین به گزینه ای جدید برای ایرانیان متقاضی تحصیل پزشکی در خارج تبدیل شده است.

دانشگاه های چینی مورد تأیید وزارت بهداشت ایران (رشته های پزشکی).

طبق اعلام وزارت بهداشت ایران، دانشجویانی که در سال تحصیلی 2021-2020 تحصیل خود را در رشته های پزشکی دانشگاه های زیر آغاز کرده اند، می توانند پس از فارغ التحصیلی، مدرک خود را با طی کردن روند مربوط، به تأیید این وزارتخانه برسانند.

Beijing Normal University.

Beijing university of Chinese medicine در رشته داروسازی و طب سنتی در مقطع تحصیلات تکمیلی برای دارندگان مدرک پزشکی.

Capital Medical University.

Central South University.

China agricultural university.

China Med University.

China Pharmaceutical University.

Chinese University Hong Kong.

East china university of science and technology.

Fudan University.

Huazhong University of Science and Technology.

Jilin University.

Jinan University.

Nanjing Agriculture University.

Nanjing Medical University.

Nanjing University.

Nankai University.

Ocean University of China.

Peking University.

Shandong University.

Shanghai jiao Tong University.

Shanghai University.

Sichuan University.

Soochow University.

Southeast University.

Sun Yat-Sen University.

Tianjin University.

Tongji University.

Tsinghua University.

University Hong Kong.

University of Chinese Academy of Science.

University of Science and Technology of China.

Wuhan University.

Xiamen University.

Xian jiaotong University.

Zhejiang University.

Zhengzhou University.

پزشکی در چین

برای آنهایی که می خواهند با هزینه ای نسبتا کم، در یک دانشگاه معتبر، پزشکی بخوانند، چین گزینه خیلی خوبی است، به ویژه اگر بدانیم که گرفتن پذیرش دوره های پزشکی از دانشگاه های چین نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارد و بدون داشتن مدرک زبان هم ممکن است. به اینها تحصیل به زبان انگلیسی را هم که اضافه کنیم، شرایط تحصیل پزشکی در چین بسیار مطلوب به نظر می رسد.

دوره MBBS یا پزشکی در دانشگاه های چین یک دوره 6 ساله است که 4 سال اول آن به آموزش های تئوریک می گذرد و 2 سال پایانی آن دوره کارآموزی دانشجویان است که به کار در بیمارستان های وابسته دانشگاه ها می گذرد.

سال تحصیلی دانشجویان پزشکی در چین از ماه سپتامبر (اواخر شهریور) شروع می شود و تا ماه ژوئن و جولای (خرداد و تیر) سال بعد ادامه دارد. شما اگر قصد تحصیل پزشکی در چین را داشته باشید، بهتر است برای گرفتن پذیرش، بین ماه های بهمن تا اردیبهشت اقدام کنید.

همانطور که اشاره شد؛ تحصیل پزشکی در چین به زبان انگلیسی هم امکانپذیر است و این موضوع، کار را برای دانشجویان بین المللی که با زبان چینی آشنایی ندارند، راحت می کند.

البته طبیعیست که دانشجویان، به ویژه در دوران کارآموزی باید زبان چینی را هم بلد باشند تا برای ارتباط با مردم عادی مشکلی نداشته باشند. دانشگاه های چین زبان چینی را طی سال های آموزش پزشکی، به دانشجویان بین المللی آموزش می دهند تا آنها برای دوران کارآموزی به تسلط لازم بر این زبان رسیده باشند.

وزارت آموزش و پرورش چین بر عملکرد دانشگاه هایی که دوره های انگلیسی زبان پزشکی را در این کشور ارائه می دهند و پذیرای دانشجویان بین المللی در این دوره ها هستند نظارت سختگیرانه ای دارد و این موضوع باعث شده تعداد این دانشگاه ها از 52 دانشگاه در سال 2014 به 45 دانشگاه در سال 2018 برسد.

شورای پزشکی چین، مدارک دانش آموختگان پزشکی را در این کشور ارزیابی می کند.

تحصیل پزشکی در چینکالج ها و دانشگاه های زیر به عنوان برترین مراکز آموزش رشته های پزشکی به دانشجویان بین المللی در چین معرفی شده اند.:

Peking Union Medical College.

Capital Medical University.

Southern Medical University.

Beijing University of Chinese Medicine.

Tianjin Medical University.

Harbin Medical University.

China Pharmaceutical University.

Shanghai University of Traditional Chinese Medicine.

Nanjing Medical University.

China Medical University.

دوره پیش پزشکی در چین

برخی از دانشگاه های پزشکی چین پیش از شروع دوره های اصلی خود و گاه همزمان با ماه های آغازین دوره اصلی، یک دوره پیش پزشکی را هم برگزار می کنند. دانشجویان پزشکی دانشگاه های چین طی این دوره 5 ماهه دروس اصلی و پیش نیاز، یعنی زیست، شیمی، زبان انگلیسی و زبان چینی را آموزش می بینند.

تحصیل دندانپزشکی در چین

دندانپزشکی، رشته ایست که به سبب بازار کار پررونقش طرفداران زیادی دارد که همه آنها نمی توانند امکان تحصیل این رشته در داخل کشور را به دست آورند. برخی از آنهایی که در دانشگاه های داخل کشور به عنوان دانشجوی دندانپزشکی پذیرفته نمی شوند، برای تحقق هدف خود، تحصیل در کشورهای دیگر را انتخاب می کنند.

تحصیل دندانپزشکی در چین طی سال های اخیر با استقبال زیادی از سوی ایرانیان روبرو شده است؛ این استقبال دلایل زیادی دارد. از اعتبار مدارک دانشگاه های چین تا شرایط پذیرش  و هزینه ها و البته امکان تحصیل دندانپزشکی در چین به زبان انگلیسی مجموعا شرایطی را به وجود آورده اند که خیلی ها چین را مقصدی دلخواه برای تحصیل دندانپزشکی ببینند.

به جز اینها باید به امکانات بالای دانشگاه های چین نسبت به خیلی از کشورها اشاره کرد که با تعداد دانشجویان محصل در این دانشگاه ها تناسب دارد و آنها اصلا از این بابت احساس کمبود نمی کنند.

تحصیل دندانپزشکی در چیندوره دندانپزشکی در دانشگاه های چین طی 6 سال ارائه می شود و مثل دوره پزشکی در چین 2 سال آخر آن به کارآموزی در کلینیک ها می گذرد. زبان تدریس در این دوره، انگلیسی است ولی دانشجویان برای گذراندن 2 سال آخر که با بیماران ارتباط دارند، باید زبان چینی را هم به اندازه کافی یاد گرفته باشند. خوشبختانه آموزش زبان چینی، در قالب برنامه درسی دانشجویان صورت می گیرد و آنها طی 4 سال اول، آشنایی کافی را با این زبان پیدا می کنند.

یکی از امتیازات مهم تحصیل پزشکی در چین هزینه پایین تر آن نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر است. شهریه دانشگاه های پزشکی چین سالانه 5 تا 6 هزار دلار است و با توجه به اینکه دوره های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های چین 6 ساله هستند، دانشجویان برای کل دوره مبلغی بین 30 تا 36 هزار دلار می پردازند.

هزینه تحصیل پزشکی در چینشهریه دانشجویان، در آغاز هرسال و به یوان دریافت می شود.

هزینه دوره های پیش پزشکی هم معمولا نصف شهریه سالانه ( 2500 تا 3هزار یورو) است.

کشورهای زیادی نیستند که می توان با این میزان شهریه، در آنها پزشکی خواند و چین این امتیاز را دارد که دانشگاه هایش مجهز و معتبر هستند و دانشجویان را بدون مدرک زبان و آزمون ورودی پذیرش می کنند. از این نظر شاید چین حتی یک مورد استثنائی باشد.

نمودار هزینه های تحصیل در چین (هزینه ها به یوآن هستند)

  • شهریه دانشگاه های پزشکی
  • خرید کتاب
  • خورد و خوراک و رفت و آمد
  • خوابگاه
  • درخواست ثبت نام
  • اجازه اقامت
  • معاینات پزشکی
  • بیمه درمانی

هزینه زندگی در چین

تحصیل رشته پزشکی در چین ارزان‎‌تر از امریکا یا انگلستان است. هزینه زندگی در چین هم مقرون به صرفه است و دانشجویان برای گذران زندگی در این کشور هزینه کمتری نسبت به خیلی از کشورهای دیگر می پردازند.

گذشته از سبک زندگی دانشجویان، شهر محل زندگی هم در کاهش یا افزایش هزینه زندگی در چین تأثیر دارد؛ زندگی در شهرهای بزرگ تر چین مثل پکن و شانگهای،  حدود 4500 یوان در ماه هزینه دارد اما در شهرهای کوچک تر این رقم به 3000 یوان در ماه هم کاهش می یابد.

هزینه زندگی در چینهزینه اسکان بخش عمده ای از هزینه زندگی در چین را تشکیل می دهد. اجاره‌ بهای آپارتمان 1 خوابه در چین می تواند بین 2000 تا 3500 یوآن در ماه باشد. دانشجویان می توانند با اقامت در خوابگاه های دانشگاه ها این هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. این خوابگاه ها مجهز به امکاناتی مثل تختخواب، میز نوشتن، کمد و تهویه سرد و گرم هستند و هر ماه اسکان در آنها بین 900 تا 1200 یوان هزینه دارد.

بورسیه تحصیلی چین

بورسیه هایی که هزینه های دانشجویان را در چین به صورت کامل یا 70درصدی پوشش می دهند، شامل رشته های پزشکی نمی شوند و برای تحصیل در سایر رشته ها در دسترس هستند.

اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی چین

از دانشگاه های کدام کشورها می توان بدون مدرک زبان و شرکت در آزمون ورودی پذیرش پزشکی گرفت؟ اگر قصد تحصیل در دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت را داشته باشید، پاسخ این سؤال شامل چند کشور کم شمار می شود و چین یکی از انهاست.

شما برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های چین در رشته های پزشکی، باید مدرک پیش دانشگاهی تجربی یا ریاضی داشته باشید. سن و نمرات دروس اصلی دبیرستان، دو فاکتور تعیین کننده دیگر در گرفتن پذیرش پزشکی از دانشگاه های چین هستند.

اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی چینرقابت شدیدی که بر سر صندلی های پزشکی در دانشگاه های چین وجودد دارد و آن دسته از متقاضیان تحصیل پزشکی در چین که زیر 30 سال دارند و نمرات دروس اصلی شان در دبیرستان (زیست شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک و زبان انگلیسی) متوسط به بالا بوده است، نسبت به دیگر متقاضیان در اولویت هستند و شانس بیشتری برای گرفتن پذیرش دارند.

ویزای دانشجویی چین

متقاضیان تحصیل پزشکی در چین و همچنین متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در این کشور پس از اخد پذیرش خود، باید به سفارت چین مراجعه و درخواست خود را برای دریافت ویزای دانشجویی چین (X-VISA) ارائه کنند. ویزای دانشجویی چین دو نوع دارد: ویزای X1 که به صاحبان خود اجازه بیش از 180 روز اقامت در چین را می دهد و ویزای X2 با امکان اقامت حداکثر 180 روزه در چین.

مدارک لازم برای دریافت ویزای دانشجویی چین.

گذرنامه معتبر.

فرم درخواست ویزای دانشجویی.

عکس پرسنلی.

اصل و کپی فرم پذیرش دانشگاه.

تکمیل فرم های JW201 و JW202 برای ویزای X1.

 

هزینه زندگی در چین نسبت به بسیاری از کشورهایی که مقاصد ادامه تحصیل هستند ارزان تر است. خصوصا اگر متقاضی موفق به دریافت بورسیه تحصیلی چین شود، اگرچه همانطور که ذکر شد بورسیه تحصیلی چین شامل رشته های علوم پزشکی نمی شود.

دیدگاه (30)

  • سعید رضایی پاسخ

    هزبنه تحصیل پزشکی در‌دانشگاه‌های دولتی چین چند دلاره؟

    30 مهر 1400 در 02:30
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام اقای رضایی. وقت بخیر
      هزینه تحصیل سالانه از 3000 دلار به بالا هست.

      6 آبان 1400 در 14:17
  • سمانه پاسخ

    سلام وقتتون بخیر از دانشگاه های دولتی چین آیا میشه با معدل پذیرش گرفت؟ اینکه هزینه زندگی در چین به طور متوسط ماهانه چقدر میشه؟

    27 مهر 1400 در 20:58
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم سمانه. وقت بخیر
      برای پذیرش پزشکی باید معدلتون بالای 15 باشه و هزینه زندگی به طور متوسط ماهانه از 300 دلار هست.

      28 مهر 1400 در 20:35
  • محمد امیر مظلومی پاسخ

    من شهریور ماه مشمول میشم آیا برای اقدام زمان دارم تا پایان خرداد؟؟برای ثبت نام

    27 مهر 1400 در 20:56
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای مظلومی. وقت بخیر
      بله میتونیم براتون اقدام کنیم. پیشنهاد میکنم یک دانشگاه در ایران ثبت نام کنید تا بتونید از معافیت تحصیلی استفاده کنید.

      28 مهر 1400 در 20:36
  • amirhosain پاسخ

    برای برقراری ارتباط با مردم، چینی ماندارین رو یاد بگیریم خوب هست یا بستگی به شهری که دانشگاه هست داره؟

    26 مهر 1400 در 17:07
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای امیرحسین. وقت بخیر
      یادگرفتن زبان چینی به شما بسیار کمک میتونه.

      29 مهر 1400 در 18:08
  • kamyar پاسخ

    با دیپلم انسانی نمیشه اقدام کرد؟

    26 مهر 1400 در 17:05
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای کامیار. وقت بخیر
      خیر، باید دیپلم تجربی یا ریاضی داشته باشید.

      6 آبان 1400 در 15:01
  • باستانی پاسخ

    سلام وقتتون بخیر گرفتن بورسیه از کشور چین سخت هست؟ چه شرایطی داره؟

    26 مهر 1400 در 01:25
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای باستانی. وقت بخیر
      شما با داشتن شرایط سنی و معدل مناسب ( سن زیر 25 و معدل بالای 14) میتونید از بورسیه های تحصیلی استفاده کنید.

      16 آبان 1400 در 15:33
  • امیر حسین اسماعیلی پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من برای بهمن امسال میتونم برم پری مدیکال؟ معدلم 14.70 هست و 21 سالمه. مدرک زبان انگلیسی باید بگیرم؟

    15 شهریور 1400 در 14:17
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای اسماعیلی. وقت بخیر
      بله این امکان رو دارید. خیر بدون مدرک زبان میتونید اقدام کنید.

      15 شهریور 1400 در 16:10
  • مرساد پاسخ

    ببخشید دانشگاه دالیان خوبه ؟

    13 اردیبهشت 1400 در 14:24
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر آقای مرساد
      بله امسال دانشگاه دالیان برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی مورد تایید ایران شده که کارهای پذیرش رو ۰ تا ۱۰۰ میتونید به ما که متخصص این کار هستیم بسپرید.

      13 اردیبهشت 1400 در 15:06
  • علی رضایی پاسخ

    سلام. من یه سسوال داشتم آیا میشه با معدل 14 پزشکی خوند؟

    14 فروردین 1400 در 09:47
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای رضایی. سال نو مبارک
      شرط معدل برای رشته های علوم پزشکی در چین 15 به بالاست. پیشنهاد میکنم با ما تماس بگیرید تا کارشناسانمون راهنماییتون کنند.
      021-88619377
      021-88619310

      14 فروردین 1400 در 09:52
  • صبا پاسخ

    سلام. من دیپلم انسانی دارم با معدل 17. میتونم اقدام کنم؟

    10 فروردین 1400 در 15:29
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم صبا. سال نو مبارک
      یکی از شرایط پذیرش داشتن دیپلم و پیش دانگاهی تجربی یا ریاضی هست. شما میتونید برای کشور و دانشگاهی اقدام کنید که این شرط رو نداشته باشن یا دیپلم تجربی یا ریاضی بگیرید.

      10 فروردین 1400 در 15:32
    • محمودی نصیبی پاسخ

      طول دوره تحصیل پزشکی در چین چقدره؟

      30 مهر 1400 در 02:29
      • شادی مردانی پاسخ

        سلام آقای نصیبی. وقت بخیر
        6 سال.

        6 آبان 1400 در 14:17
  • ملیکا شبیری پاسخ

    سلام سال نو رو تبریک میگم بهتون
    میخواستم بپرسم برای بورس شدن باید چه شرایطی داشت ؟

    7 فروردین 1400 در 10:29
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم شبیری
      سال نو رو من هم تبریک عرض میکنم خدمتتون
      رشته های علوم پزشکی به ندرت در چین بورسیه دارن
      ولی برای همان تعداد معدود هم که بورسیه ارائه میدن دانشجو باید معدل بالای ۱۸.۵ داشته باشه و داشتن مدرک زبان هم یک امتیاز مثبته برای اخذ بورسیه

      7 فروردین 1400 در 10:36
  • شیدا ناصری پاسخ

    سلام. دوره های پیش پزشکی اجباریه؟

    19 اسفند 1399 در 13:23
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم ناصری. وقت بخیر
      خیر اجباری نیست. شما برای تقویت علوم پایتون قبل از کورس اصلی میتونید ثبت نام کنید.
      پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید تا کارشناسانمون راهنماییتون کنند.
      021-88619310
      021-88619377

      19 اسفند 1399 در 16:16
    • بابک پاسخ

      سلام یعنی هزینه تحصیل در چین برای رشته های پزشکی بر عهده خودمونه؟

      26 مهر 1400 در 01:23
      • شادی مردانی پاسخ

        سلام وقت بخیر
        بله اما اگر شرایط مناسب داشته باشید از بورسیه هم میتونید استفاده کنید.

        16 آبان 1400 در 15:33
  • سهیل رازیانی پاسخ

    سلام روزتون بخیر
    ممنون از مطالب مفیدتون
    من خرداد ۱۴۰۰ دیپلم میگیرم میخواستم ببینم میتونم همون سال ۱۴۰۰ برم چین یا برای سال بعدش باید اقدام کنم ؟

    18 اسفند 1399 در 10:21
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام آقای رازیانی وقت بخیر
      بله شما میتونید بلافاصله بعد از اخذ گواهی موقت دیپلم برای پذیرش از دانشگاه های چین اقدام کنید و از مهر ماه شروع به تحصیل کنید

      18 اسفند 1399 در 10:24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن