شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

روسیه به عنوان وسیع‌ترین کشور جهان در منطقه اوراسیا قرار دارد. بیشتر مردم این کشور در بخش اروپایی آن زندگی می‌کنند. در حال حاضر با توجه به زیرساخت‌های پیشرفته و تکنولوژی‌های مدرن در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های پزشکی روسیه افراد زیادی از سراسر جهان به تحصیل پزشکی در این کشور تمایل دارند. شرایط تحصیل پزشکی در روسیه در کنار سیستم عالی آموزش و کیفیت بالای آن، دانشگاه‌های این کشور را در رده معتبرترین دانشگاه‌های جهان قرار داده است. دانشجویانی که از دانشگاه‌های پزشکی روسیه فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند در هر کجای جهان که بخواهند مشغول به کار پزشکی شوند.

شرایط تحصیل رشته پزشکی در روسیه
شرایط تحصیل رشته پزشکی در روسیه

چیزی که در شرایط تحصیل پزشکی در روسیه بیشتر به چشم می‌آید، سهولت در پذیرش، نداشتن آزمون ورودی و استانداردهای بالای زندگی در کنار هزینه کم است. همچنین فرآیند درخواست پذیرش بسیار ساده بوده و روند درخواست ویزا نیز به راحتی طی می‌شود.
دانشگاه‌های پزشکی روسیه مدارکی ارائه می‌دهند که توسط سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های معتبر دیگر تأیید شده است. تحصیل در این دانشگاه‌ها به دو زبان انگلیسی و روسی امکان‌پذیر است و محیط تحصیلی این کشور را می‌توان در رده امن‌ترین فضاهای آموزشی قرار داد.
یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل پزشکی در روسیه شرط معدل است. متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در این کشور را دارند باید معدلی بالای ۱۷ داشته و در دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی نمره بالای ۵۰ درصد را کسب کرده باشند. دیپلم ۱۲ ساله متقاضی باید در یکی از دو رشته ریاضی یا تجربی باشد. دانشجویان بین‌المللی پیش از آغاز تحصیل به مدت شش ماه الی یک سال در دوره‌های کالج زبان شرکت می‌کنند و بعد از سپری کردن این دوره می‌توانند تحصیل تخصصی پزشکی را آغاز نمایند. البته اگر متقاضی مدرک زبان داشته باشد، می‌تواند در این دوره شرکت نکند. فقط باید مدرک زبان را به دانشگاهی که در آن پذیرش شده ارائه دهد.

دوره های تحصیل پزشکی در روسیه
دوره‌ های تحصیل رشته پزشکی در روسیه

دانشگاه‌های پزشکی روسیه در رشته‌های پزشکی عمومی، پزشکی ورزشی و دندانپزشکی مدرک MD ارائه می‌دهند که معادل لیسانس پزشکی و لیسانس جراحی است. این مدرک برای مدت ۷ سال تحصیل با احتساب دوره کالج به فارغ‌التحصیلان داده می‌شود.
دانشجو لازم است برای تحصیل پزشکی عمومی به زبان انگلیسی ۶ سال و پزشکی عمومی به زبان روسی ۷ سال در روسیه بماند. همچنین مدت زمان تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی ۵ سال و به زبان روسی ۶ سال است. پزشکی ورزشی نیز به زبان انگلیسی ۶ سال و به زبان روسی ۷ سال است.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

شهریه‌های بسیار کم دانشگاه‌ها توانسته شرایط تحصیل پزشکی در روسیه را برای دانشجویان بین‌المللی بسیار راحت کند. وجود بورسیه‌های تحصیلی فراوان نیز کمک بزرگی برای تعداد قابل توجهی از دانشجویان خارجی است. در عین حال دولت روسیه شهریه دانشجویان بین‌المللی را حدود ۸۰ درصد کاهش داده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد که دانشگاه‌های پزشکی روسیه جز‌ء ارزان‌ترین دانشگاه‌های اروپایی باشند.
شهریه دانشگاه‌های مختلف روسیه با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی با توجه به نوع دانشگاه، دانشجو برای دوره‌های عمومی پزشکی بین ۳۵۰۰ تا ۹۰۰۰ دلار در سال شهریه پرداخت می‌کند.

بورسیه‌‌ های تحصیلی روسیه

دولت روسیه با در نظر گرفتن بورسیه‌های تحصیلی، شرایط تحصیل پزشکی در روسیه را برای دانشجویان بین‌المللی بسیار راحت کرده است. مبالغ بورسیه‌ها متفاوت است و بستگی به این دارد که دانشجو از کدام بورسیه استفاده نماید. ولی بالغ بر ۹۰ درصد آن‌ها مبلغی نزدیک به ۱۵۰۰ روبل له دانشجو اهدا می‌کنند. بورسیه‌ها در هزینه تحصیل و هزینه‌های مختلف زندگی کمک حال دانشجویان هستند و توسط مراکز دولتی و غیر دولتی به افراد اهدا می‌شوند.

دانشگاه‌ های پزشکی روسیه

روسیه ۵۰ دانشگاه پزشکی دارد که بیشتر آن‌ها جزء دانشگاه‌های مطرح جهان هستند. در این دانشگاه‌ها رشته‌های پرستاری، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی عمومی تدریس می‌شود. نام برخی از این دانشگاه‌ها که بیشتر شناخته شده‌اند بدین شرح است:
● دانشگاه دولتی روستو (Rostov State Medical University)
● دانشگاه دوستی ملل مسکو
● دانشگاه فدرال کازان (منطقه ولگا)
● دانشگاه سن پترزبورگ
● آکادمی تخصصی پزشکی سن پترزبورگ (Peterburg State Medical Academy)
● دانشگاه دولتی سن پترزبورگ/ پاولوف (Sp Pavlov Medical State University)
● دانشگاه دولتی سیبرین (Siberian State Medical University)
● دانشگاه دولتی نووسیبیرسک (Novosibirsk State Medical University)
● دانشگاه ملی پژوهش های پزشکی (The Russian National Research Medical University)
● دانشگاه دولتی ولگاگراد (Volgograd State Medical University)
● دانشگاه دولتی کراسنویارسک (Krasnoyarsk State Medical University)
● آکادمی پزشکی مسکو- سچینوا (Moscow I.M.Sechenov Medical Institute)
تعدادی از دانشگاه‌های معتبر روسیه که به تأیید وزارت بهداشت ایران رسیده‌اند نیز عبارتند از:
● دانشگاه ایالتی لومونوسوف مسکو (Lomonosov Moscow state university)
● دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ (Saint Petersburg state university)
● دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک (Novosibirsk state university)
● دانشگاه دوستی ملل مسکو رودن (RUDN university)
● دانشگاه فدرال شرق دور (Far Eastern federal university)

 

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه

هنگامی که شما مدارک خود را برای دانشگاه ارسال کنید، در صورت قبولی، دانشگاه نامه دعوتی برای شما می‌فرستد که از طریق سازمان مهاجرت روسیه به دست شما می‌رسد. سپس باید به کنسولگری روسیه در ایران رفته و درخواست ویزای دانشجویی خود را ثبت کنید. برای ویزای دانشجویی مدارک زیر را باید ارائه دهید:
● پاسپورت
● نامه پشتیبانی ویزا از دانشگاه و کپی نامه پذیرش دانشگاه
● دو عدد عکس پاسپورتی با پس‌زمینه سفید
● فرم پر شده و امضاء شده درخواست ویزا
● گواهی عدم ابتلا به ایدز (HIV)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن