شرایط تحصیل پزشکی در چین

شرایط تحصیل پزشکی در چین

شرایط تحصیل پزشکی در چین

 

جمهوری خلق چین کشوری پهناور در شرق قاره پهناور آسیا است، شهرهایی مانند شانگهای، پکن، هنگ کنگ، تیانچین و گوانگ ژو نیز از شهرهای بزرگ این کشور هستند. در سالهای اخیر کشور چین برای ارتقا سطح دانشگاه ها و کالج های خود برنامه ریزی و تلاش بسیاری کرده است و قصد دارد تا سال های آتی تعداد دانشجویان بین المللی خود را تا حد زیادی افزایش دهد. همچنین سال به سال دانشگاه های این کشور در رنکینگ جهانی رتبه بهتری می گیرند. دانشگاه های برتر چین در لیست دانشگاه های مورد تایید ایران هستند و دانشجو بعد از اتمام دوره ی تحصیلی خود به راحتی می تواند برای ارزشیابی مدارک و اشتغال به کار در ایران اقدام کند. در این مطلب درباره شرایط تحصیل پزشکی در چین ، زبان تحصیل پزشکی در چین ، دوره تحصیل پزشکی در چین و پذیرش از دانشگاه های چین اطلاعاتی را به دست می آورید.

زبان تحصیل پزشکی در چین

 

زبان تحصیل پزشکی در چین

زبان تحصیل پزشکی در چین عموما زبان رسمی این کشور یعنی چینی است اما در میان تعداد دانشگاه های متعدد چین حدود 60 دانشگاه دارای امکان تحصیل به زبان انگلیسی هستند. نکته قابل توجه این است که دانشگاه های چین نیازی به ارائه مدرک زبان توسط دانشجوی بین المللی ندارند، ولی اگر دانشجو مدرک زبان داشته باشد برای وی یک امتیاز مثبت در نظر گرفته می شود.

 

شرایط تحصیل پزشکی در چین

چین از رو به رشد ترین مناطق جهان برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی ست. طول دوره پزشکی در چین 6 سال است و حدود 37 دانشگاه در چین تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی را برای دانشجویان خود امکان پذیر کرده است. 

تکته ی مهم: از این ۳۷ دانشگاه کمتر از ۱/4 از این تعداد دانشگاه های این لیست به دانشجویان ایرانی پذیرش می دهند، این دانشگاه ها شامل:

1-   دانشگاه چاینا مدیکال –  China Medical University

2-  دانشگاه ژنگژو – Zhengzhou University

3-  دانشگاه کپیتال پکن – Capital Medical University

4-  دانشگاه شیان جیائوتونگ – Xi’an Jiaotong University

5-   دانشگاه جِجیانگ – Zhejiang University

  1. دانشگاه جیلین – Jilin University
  2. دانشگاه جینان – Jinan University
  3. دانشگاه سیچوان – Sichuan University

داشتن مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های چین الزامی نیست، اما به دلیل اینکه در نهایت دانشجو باید در دوره کارآموزی با بیماران سر و کار داشته باشد، آموزش زبان چینی نیز در برنامه های آموزشی گنجانده می شود. دانشجو بعد از گذراندن 5 سال کار درسی کارآموزی خود را در یکی از بیمارستان های وابسته به دانشگاهی که در آن تحصیل کرده است شروع می کند.

بعد از گذراندن دوره کارآموزی دانشجو اجازه دارد مدرک لیسانس پزشکی خود را دریافت کند. شروع کار حرفه ای پزشکی بعد از اتمام دوره MBBS است.

دوره تحصیل پزشکی در چین

دانشجویان بین المللی که در چین تحصیل می کنند باید این نکته را به خاطر داشته باشند که یادگیری زبان چینی از ملزومات است، به این دلیل که از سال سوم، دانشجو مستقیما با بیماران چینی ارتباط خواهد داشت و به همین منظور باید به این زبان تسلط داشته باشد. این نکته از چالش های تحصیل پزشکی در چین است زیرا یادگیری زبان چینی سختی های خودش را دارد، به همین دلیل از سال اول تحصیل آموزش زبان چینی نیز در برنامه های درسی کشور چین قرار می گیرد. البته با توجه به حضور دانشجویان خارجی از بیش از ۱۸۰ کشور دنیا در چین و لزوم به یادگیری این زبان، متد های بروزی برای آموزش این زبان در دانشگاه ها بکار گرفته می شود، به طوری که دانشجویان ایرانی که در سالهای اخیر در دانشگاههای چین مشغول به تحصیل شده اند بعد از گذشت ۱ سال می توانند به صورت روان زبان چینی صحبت کنند. برای اثبات این موضوع هم می توانید به مصاحبه های موجود در صفحه ی اینستاگرام و آپارات مدیکال پرتال سری بزنید. این مصاحبه ها برای آشنایی بیشتر با تجربه ی واقعی تحصیل و زندگی در چین توسط کارشناسان مدیکال پرتال با دانشجویان اعزامی سالهای اخیر که در حال حاضر مشغول به تحصیل در چین هستند برای شما متقاضی گرامی تهیه شده است.

 

 

 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های چین

به چه مدارکی برای پذیرش از دانشگاه های چین نیاز دارید؟

  1. ترجمه مدرک دیپلم و ریز نمرات
  2. ترجمه مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات
  3. پاسپورت معتبر (با حداقل ۱ سال اعتبار در زمان اقدام) 
  4. فرم معاینات پزشکی
  5. مدرک زبان (اجباری نیست ولی اگر متقاضی آیلتس نداشته باشد باید مدرکی دال بر گذراندن دوره های زبان به دانشگاه ارائه دهد)
  6. انگیزه نامه ی تحصیلی (بسیار مهم در برخی دانشگاه ها) 
  7. توصیه نامه و رزومه ی تحصیلی
  8. فیلم حداقل ۵ دقیقه ای به زبان انگلیسی جهت معرفی، انگیزه ی سفر و تحصیل در چین 

 

 

هزینه تحصیل پزشکی در چین

هزینه های دوره تحصیل پزشکی در چین مبلغی بین ۳۰.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ هزار یوآن در سال برای ۲ ترم تحصیلی است. این مبالغ  معادل ۴۵۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار امریکا است. این هزینه به صورت یکجا ابتدای هر سال تحصیلی بین ماه های مرداد تا شهریور و پیش از شروع ترم دریافت می شود و شامل هزینه های خوابگاه و زندگی نمی شود. متوسط هزینه های زندگی شامل خوابگاه، غذا، حمل و نقل، اینترنت و سایر موارد شخصی بطور میانگین ۲۵۰۰۰ یوان معادل ۳۸۰۰ دلار در سال تخمین زده می شود.

 

 

شرایط تحصیل پزشکی در چین

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی چین

  • اصل نامه ی پذیرش دانشگاه 
  • اصل نامه JW 201-202
  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • عکس رنگی ۳*۴ 
  • نامه تمکن مالی به نام دانشجو یا حامی مالی ایشان
  • تاییدیه ایمیل دانشگاه به سفارت چین (توسط دانشگاه انجام میشود) 
  • مبلغ ۱۰۰ دلار نقد به تاریخ بعد از سال ۲۰۰۶ برای ویزای عادی  (زمان تحویل ویزا)

پذیرش از دانشگاه های چین

 

نکات مهم شرایط تحصیل پزشکی در چین :

دانشجویی که معدل بالا و سطح زبان خوبی داشته باشد می تواند با شهریه پایین و به زبان انگلیسی در دانشگاه های چین تحصیل کند.

دانشگاه های چین آزمون ورودی ندارند و پارامترهای اصلی گزینش دانشجو های برای آنها شامل:

  • سن (بعضی دانشگاه ها زیر ۲۱ و بسیار زیر ۲۵) 
  • نمرات دروس تخصصی سال ۱۱ و 
  • میزان تسلط به زبان انگلیسی میشود.

اکثریت دانشگاه ها مدرک زبان نمی خواهند ولی اگر دانشجویی مدرک زبان انگلیسی داشته باشد برای او یک نکته مثبت تلقی خواهد شد، اما در صورتی که مدرک زبان نداشته باشد باید تا حد خوبی دانش زبان داشته باشند.

دوره Pre Medical :

برای ورود به دوره های پزشکی برخی از دانشگاه ها دوره ای به نام پری مدیکال دارند، این دوره اغلب ۶ ماه زودتر از دوره های اصلی و به منظور آماده سازی متقاضیان در دروس پایه ی زیست، شیمی، فیزیک، زبان انگلیسی و چینی برگزار میشود. از مزایای این دوره می توان به شرایط راحت تر پذیرش، رقابت کمتر، آمادگی بهتر دانشجو پیش از ورود به دوره ی اصلی اشاره کرد.

ورودی دوره اصلی در ماه سپتامبر (مهر) و ورودی دوره پری مدیکال در ماه مارچ (اسفند) می باشد.

 

پیشنهاد مشاور

در این مطلب درباره شرایط تحصیل پزشکی در چین ، زبان تحصیل پزشکی در چین ، دوره تحصیل پزشکی در چین و پذیرش از دانشگاه های چین اطلاعات اولیا را کسب کردید. با بررسی کلی شرایط تحصیل پزشکی در چین قصد این را داشتیم که شما را با جوانب کلی این مسیر بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید تصمیم بهتری برای ادامه ی تحصیل خود یا فرزندانتان داشته باشید و به نظر ما میتوان این مسیر را در یک عبارت توصیف کرد:

تحصیل پزشکی در چین انتخاب هوشمندانه، در دسترس و واقع بینانه برای متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور است

چرا؟ به این خاطر که تجربیات زیادی از دانشجویان قدیمی این موضوع را ثابت کرده است، یعنی ممکن است در ابتدا یادگیری زبان چینی و تطبیق پذیری با فرهنگ متفاوت غذایی و آداب و رسوم این کشور کمی برایتان سخت باشد، اما بعد از گذشت مدتی به این نتیجه می رسید که تحصیل در کشوری که دارای رشد اقتصادی فوق العاده و دانشگاه های معتبر با رنکینگ جهانی دارد، قطعا ارزش این را دارد که در ابتدا کمی سختی را پشت سر بگذرانید.

 علاوه بر این با توجه به میزان دشواری کنکور در ایران، شما در چین نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارید، یا اینکه مانند دیگر کشورها داشتن مدرک زبان برای شما الزامی نیست و … در نتیجه یکی از بهترین گزینه ها پیش روی شما تحصیل پزشکی در چین و رسیدن به قله های پیشرفت و موفقیت است.

در آخر ضمن آرزوی موفقیت برای شما، چنانچه به هرگونه سوال، مشکل یا ابهامی در زمینه شرایط تحصیل پزشکی در چین برخوردید کارشناسان مجرب ما در گروه مدیکال پرتال پاسخگوی شما خواهند بود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن