غذاهای محبوب ترکیه

غذاهای محبوب ترکیه

غذاهای محبوب ترکیه

امتحان کردن و چشیدن غذاهای محبوب ترکیه بی شک یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به ترکیه خواهد بود اگرچه کشور ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به دریای مدیترانه و مرمره و همچنین با وجود بناها و آثار تاریخی مربوط به دوره‌های عثمانی و رنسانس مقصد جذابی برای گردشگران است اما غذاهای لذیذ و معروف ترکیه نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور هستند و بسیاری از گردشگران به منظور امتحان کردن غذاهای خاص و متنوع ترکیه به این کشور سفر می‌کنند.

تنوع غذاهای ترکیه

شباهت زیاد بین غذاهای محبوب ترکیه و غذاهای ایرانی باعث می‌شود که ظاهر و طعم آشنای غذاهای ایرانی مانند کباب و دلمه برای ما تداعی شود. به دلیل تنوع زیاد غذاهای ترکیه تمام شهرها و مناطق روستایی این کشور دارای غذاهای خاص خود هستند و برخی از غذاها در هر منطقه یا شهر به روش خاص مردم همان منطقه تهیه می‌شوند و در سطح بین المللی شهرت زیادی دارند.

بسیاری از افرادی که برنامه‌های تلویزیونی مشهور راجع به غذاهای مشهور جهان تهیه می‌کنند، در برنامه سفر خود به معرفی غذاهای معروف ترکیه، دسرها و نوشیدنی‌های این کشور پرداخته‌اند. در بیشتر غذاهای مردم ترکیه، ماهی تازه، حبوبات، گوشت قرمز، سبزیجات تازه و روغن زیتون به کار برده می‌شود و استفاده از مواد اولیه ساده و تازه یکی از مشخصه‌های غذاهای محبوب ترکیه هستند.

یکی از دلایل معروف شدن غذاهای ترکیه تنوع خاص این غذاهاست که از تنوع جغرافیای این کشور ناشی می‌شود. آب و هوای مدیترانه‌ای بخش اروپایی ترکیه و همچنین دشت‌های سرسبز و حاصلخیز، رودخانه‌ها و دریاهای نزدیک به این کشور، تأثیر گرفتن از غذاهای اروپای شرقی و ترکیب غذاهای آسیایی با فرهنگ اروپایی باعث تنوع غذاهای محبوب ترکیه می‌شوند.

تنوع غذاهای ترکیه
تنوع غذاهای ترکیه

غذاهای معروف ترکیه

به جرئت می‌توان گفت که غذاهای محبوب ترکیه در ردیف غذاهای ده کشور برتر دنیا است و بسیار به سلیقه ما ایرانی‌ها نزدیک هستند. غذاهای معروف ترکیه اغلب با گوشت قرمز تهیه می‌شوند و یکی از معروف‌ترین این غذاها کباب‌های خوشمزه و لذیذ ترکی هستند که به روش‌ها و در انواع مختلف تهیه می‌شوند.

برای تهیه غذاهای سنتی ترکیه که دارای ترکیب فرهنگ غذاهای کشورهای اروپای شرقی یونانی و فرهنگ باستانی عثمانی هستند باید بدانید که این غذاهای تاریخی در هر منطقه متفاوت هستند که برخی از آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

شهرهای ترکیه مانند آنتالیا، استانبول، کوش آداسی، آدانا و سایر شهرهای معروف ترکیه دارای غذاهای مخصوص به خود هستند. انواع غذاهای ترکیه همان‌طور که گفتیم به دلیل تنوع جغرافیایی و فرهنگی موجود در کشور ترکیه، تنوع غذایی زیادی در این کشور به چشم می‌خورد. از این جمله می‌توان به: غذاهای خیابانی ترکیه، غذاهای سنتی ترکیه و غذاهای محلی ترکیه اشاره کرد.

دیگر غذاهای ترکیه

از معروف‌ترین غذاهای ترکیه می‌توان دونر کباب یا کباب ترکی را نام برد که از گوشت مرغ یا گوشت قرمز که به صورت لایه لایه روی سیخی چرخان بر روی آتش قرار دارد تهیه شده و بسیار خوشمزه و محبوب است.

یکی دیگر از غذاهای معروف ترکیه لاهماجون است که در هر منطقه یا شهر به روش خاصی تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا از سبزیجات خرد شده مانند پیاز، جعفری، گوجه فرنگی و همچنین ادویه‌های مختلفی نظیر زردچوبه فلفل و آویشن استفاده می‌کنند و این مواد را روی خمیر ریخته و طبخ می‌کنند.

پیده یکی دیگر از غذاهای محبوب ترکیه است. برای تهیه پیده که بسیار شبیه لاهماجون است خمیر را به شکل قایق درست می‌کنند و موادی مانند سبزیجات گوشت و پنیر را روی آن ریخته و به صورت جذابی سرو می‌کنند.

انواع کوفته از غذاهای معروف اقوام ترک هستند که بسیار خوشمزه و معروف هستند البته در کشور ایران نیز در استان‌های شمال غربی که به کشور ترکیه نزدیک هستند کوفته‌های خوشمزه‌ای تهیه می‌شود که بسیار معروف‌اند.

اولین تصور ما از کوفته توپ‌های گردی است که از مواد مختلف تهیه شده‌اند اما ممکن است شکل کوفته‌ها در ترکیه گرد نباشند و به اشکال مختلف آن‌ها را ببینید. مواد غالب برای تهیه کوفته گوشت چرخ‌کرده بره، پیاز خرد شده و ادویه‌های مختلف است که ممکن است در ترکیه کوفته‌ها را همراه با برنج مصرف کنند کوفته ایچلی و کوفته عدس از انواع کوفته‌های ترکیه هستند.

مانتی نیز یکی دیگر از غذاهای محبوب ترکیه است که در هر استان و منطقه‌ای به روش خاصی تهیه می‌شود اما روش اصلی پخت مانتی به این صورت است که تکه‌های کوچک خمیر را باز می‌کنند و داخل آن را با مواد گوشتی یا سبزیجات پر می‌کنند.

غذاهای ترکیه
غذاهای ترکیه

اغلب مانتی با ماست سرو می‌شود و همان‌طور که گفتیم ممکن است در هر منطقه به روش خاصی تهیه شود اما یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای کشور ترکیه است.

دلمه برگ مو یا یاپراک سارماسی، یا دلمه فلفل از دیگر غذاهای معروف مرسوم و خوشمزه کشور ترکیه است که در کشور خودمان نیز به روش‌های مختلف تهیه می‌شود که مواد داخل آن با توجه به سلیقه افراد ممکن است متفاوت باشد.

بورک نیز از دیگر غذاهایی است که در ترکیه بسیار شناخته شده و ممکن است به روش‌ها و با مواد تشکیل دهنده متفاوتی تهیه شود اما بورک پنیری یکی از معروف‌ترین بورک‌های ترکیه است که از خمیر یوفکا و مواد پنیری و سبزیجات تهیه می‌شود و همراه با دوغ مصرف می‌شود و یک غذای تاریخی و مربوط به زمان عثمانی است.

چند نمونه دیگر از غذاهای محبوب ترکیه

اگر چه نمی‌توان به طور کامل غذاهای معروف ترکیه را معرفی کرد اما به اختصار به چند مورد از این غذاها که بسیار شناخته شده و محبوب هستند اشاره می‌کنیم.

ماهی کباب معروف ترکیه، کومپیر یا سیب زمینی شکم پر، ایمام بایلدی یا بادمجان شکم پر، سوپ عدس، خوراک لوبیای معروف ترکی، گزلمه که از مواد پنیری یا گوشتی داخل نان فطیر درست می‌شود، ایشکمه چورباسی یا همان سیرابی، دیلی کاشارلی تست یا ساندویچ زبان گوساله که در رستوران‌های میدان تکسیم بسیار زیاد است، کباب علی نازیک، تاوک پیلاو که شبیه ته چین است، غذای سنتی و عشایری کوکورچ که ساندویچی است که داخلش روده کباب شده گوسفند است، منمن یا املت خوشمزه ترکی، نخود پلو، چوربا یا همان سوپ ساده و محبوب ترک‌ها، کوپیر که همان سیب زمینی کبابی شکم پر است، مزه، گوزلمه، پیلاو یا پلو و دسرهای معروف ترکیه مثل باقلوا و قهوه معروف ترک از انواع غذاهایی هستند که در سفر به ترکیه می‌توانید امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن