تحصیل داروسازی در اسپانیا

داروسازی از آن رشته‌های جذاب و پردرآمد است و برای افرادی که می‌خواهند این رشته را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کنند، اسپانیا یک کشور ایده‌آل است. تحصیل داروسازی در اسپانیا بسیار هیجان انگیز است زیرا نه تنها شانس این را خواهید داشت که در یک کشور اروپایی به تحصیل خود ادامه دهید، بلکه می‌توانید از هزینه‌های زندگی مناسب و مقرون به صرفه در این کشور نیز بهره‌مند شوید. بعلاوه دانشگاه‌های معتبری برای تحصیل داروسازی در اسپانیا وجود دارد که قدمت بعضی از آنها به چند قرن می‌رسد.

در این مقاله در مورد شرایط تحصیل در رشته داروسازی در اسپانیا، دانشگاه‌های مرتبط و هر آنچه نیاز است پیش از تصمیم‌گیری بدانید‌، صحبت می‌کنیم.

با شرایط تحصیل داروسازی در اسپانیا آشنا شوید

تحصیل داروسازی در اسپانیا به مدت پنج سال طول می‌کشد و شما برای ورود به دانشگاه‌های این کشور باید قبل از هر چیز، مدرک دیپلم دوازده ساله داشته باشید. سایر مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور عبارتند از:
• کپی گذرنامه‌ی متقاضی
• ترجمه‌ی قانونی مدارک تمام مقاطع که حاوی ریز نمرات مورد نظر برای رشته ی داروسازی باشد
• سابقه‌ی تحصیلی
• مدرک معتبر زبان اسپانیایی یا انگلیسی
• توصیه نامه‌ی تحصیلی
• گواهی سلامت
• گواهی عدم سوء پیشینه
• ارائه‌ی تمکن مالی معتبر

بعلاوه بعد از آن شما باید در آزمون ورودی مخصوص به این رشته نیز شرکت کنید و در آن نمره‌ی قبولی بگیرید. این آزمون یک آزمون سراسری است و در آن از دروسی مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی و زبان سوالاتی برای تعیین سطح علمی دانشجو طراحی می‌شود. آزمون ورودی به زبان اسپانیایی برگزار می‌شود از این رو شما باید به طور کامل با این زبان آشنایی داشته باشید. برای شرکت در این آزمون باید به سایت مخصوص آن مراجعه کرده و فرم درخواست را به صورت آنلاین تکمیل کرده و برای دانشگاه مدنظرتان ارسال کنید.

دانشگاه هم در جواب مدارکی که برای شرکت در این آزمون به آن نیاز دارید را به شما اعلام می‌کند. نتایج آزمون دو هفته بعد برایتان ارسال می‌شود. با کسب نمره‌ی قبولی، نامه‌ی پذیرش در دانشگاه هم برایتان ارسال می‌شود و می‌توانید برای دریافت ویزا برای تحصیل داروسازی در اسپانیا اقدام کنید.

برخی دانشگاه‌های این کشور قبل از دادن پذیرش، مصاحبه‌ای با متقاضیان ترتیب می‌دهند. این مصاحبه از طریق اسکایپ انجام می‌شود و تأثیر بسزایی در روند پذیرش دارد.

دوره‌ی پری مدیکال

برای تحصیل در رشته های پزشکی عمومی ،دندانپزشکی و یا داروسازی در اسپانیا، باید برای شرکت در آزمون ورودی آن آماده شوید و نیاز به کلاس‌های آماده سازی دارید. برای این کار، دوره‌هایی به نام دوره‌های پری مدیکال به وجود آمده است که دروس مورد نیاز برای آزمون طی 60 واحد درسی در عرض یک سال تا یک سال و نیم به شما آموزش داده می‌شود. این دوره حکم کلاس‌های کنکور در کشور خودمان را دارد با این تفاوت که شرکت در آنها به طور ویژه برای افرادی که دوره‌ی دبیرستانشان را در اسپانیا نگذرانده اند ضروری است. از آنجایی که کلاس‌های دوره‌ی پری مدیکال به زبان اسپانیایی برگزار می‌شود، دانشجو می‌تواند بر روی مهارت‌های زبانی خود کار کرده و آنها را برای آزمون تقویت کند.

تحصیل داروسازی در اسپانیا
تحصیل داروسازی در اسپانیا

دانشگاه‌های تحصیل داروسازی در اسپانیا

دانشگاه‌های زیاد و معتبری برای تحصیل داروسازی در اسپانیا وجود دارند و شما می‌توانید در بین طیف گسترده‌ای از آنها انتخاب کنید. بعلاوه بیشتر آنها مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز هستند و شما می‌توانید با مدرک آنها در کشور خودمان نیز مشغول به کار شوید. در ادامه به معرفی بعضی از این دانشگاه‌ها می‌پردازیم.

دانشگاه کاردینال هررا

دانشگاه کاردینال هررا یک دانشگاه خصوصی برای تحصیل داروسازی در اسپانیا است که در شهر والنسیا و در سال 1970 تاسیس شده است. با این که تعداد دانشجویان این دانشگاه نسبتاً کم و در حدود 7 هزار دانشجو است، با این حال به نظر می‌رسد که این مقدار هر ساله در حال افزایش است و آموزش‌های بسیار با کیفیتی به آنها ارائه می‌شود. با این حال اگر به زبان اسپانیایی تسلط کافی ندارید، این دانشگاه نمی‌تواند برای شما مفید باشد زیرا دوره‌های آن تنها به همین زبان برگزار می‌شوند. بعلاوه امکانات رفاهی این دانشگاه در حد عالی است و به دانشجویان خوابگاه‌های مجهزی داده می‌شود.

دانشگاه سنت لوئیس

دانشگاه سنت لوئیس اسپانیا، در واقع شعبه‌ی دیگری از دانشگاه سنت لوئیس آمریکا است. این دانشگاه که یک دانشگاه خصوصی است، در شهر مادرید قرار دارد و یکی از مزیت‌های آن، تعداد کم دانشجویان است که باعث می‌شود آنها بتوانند به شیوه‌ی بهتری با اساتید ارتباط برقرار کنند. نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه یک به دوازده است و تعداد دانشجویان آن به 850 نفر می‌رسد. امکانات رفاهی در این دانشگاه نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد و زبان رسمی تدریس در آن، زبان اسپانیایی است.

دانشگاه بارسلونا

یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل داروسازی در اسپانیا، دانشگاه بارسلونا است که در سال 1450 در همین شهر تاسیس شده است و در سال گذشته توانست به جایگاه اول در بین دانشگاه‌های پزشکی اروپا دست پیدا کند. کیفیت آموزشی در این دانشگاه به قدری بالا است که آن را به یکی از مراکز اصلی انجام تحقیقات پزشکی در اسپانیا تبدیل کرده است. زبان رسمی آموزشی در دانشگاه بارسلونا، زبان اسپانیایی و کاتالان است با این حال برای بعضی از رشته‌های پرطرفدار مانند داروسازی، کلاس‌ها به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌شوند. در این دانشگاه دولتی به دانشجویان مستعد که سابقه‌ی تحصیلی درخشانی دارند، بورسیه‌ی تحصیلی نیز داده می‌شود.

دانشگاه مستقل مادرید

دانشگاه دیگری که می‌توانید برای تحصیل داروسازی در اسپانیا انتخاب کنید، دانشگاه مستقل مادرید است که در سال 1968 در همین شهر تاسیس شده است. سطح علمی بالای این دانشگاه باعث شده است که به رتبه‌ی 190 در بین دانشگاه‌های جهان دست پیدا کند. به جز دانشکده‌ی داروسازی، دوازده دانشکده‌ی دیگر نیز در این دانشگاه وجود دارد و 36 هزار دانشجو به طور کلی در آنها در حال تحصیل هستند. زبان رسمی تدریس در دانشگاه مستقل مادرید، اسپانیایی و کاتالان است و بعد از دانشگاه بارسلونا، از نظر سطح کیفی آموزشی در رده‌ی دوم دانشگاه‌های اسپانیا قرار دارد. بعلاوه مدرک این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت نیز هست.

دانشگاه والنسیا

دانشگاه والنسیا که در سال 1499 در شهری به همین نام تاسیس شده است به دلیل عضویت در برنامه‌ی اراسموس به یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل داروسازی در اسپانیا تبدیل شده است. به کمک این برنامه به دانشجویان غیراروپاییِ مستعد؛ بورسیه‌های تحصیلی بدون بازگشت داده می‌شود و آنها می‌توانند از امکانات دانشگاه به صورت رایگان بهره‌مند شوند. زبان رسمی تدریس در این دانشگاه زبان‌های اسپانیایی، والنسیایی و انگلیسی است که نسبت به سایر دانشگاه‌های اسپانیا، تنوع زیادی دارد. مدرک این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز هست.

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید

این دانشگاه نیز یکی از دانشگاه‌های قدیمی اسپانیا است که تاسیس آن به سال 1293 بر می‌گردد اما در سال 1822 مجدداً بازسازی شده است. در این دانشگاه به جز دانشکده‌ی داروسازی 25 دانشکده‌ی دیگر نیز وجود دارد و بیش از 86 هزار دانشجو در آن در حال تدریس هستند. امکانات رفاهی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید بسیار سطح بالا است و کتابخانه‌ی این دانشگاه، دومین کتابخانه‌ی بزرگ اسپانیا محسوب می‌شود. رتبه‌ی علمی این دانشگاه نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد به طوری که در سال 2018 جزو صد دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته بود.

هزینه‌های زندگی و تحصیل در اسپانیا چگونه است

یکی از مزیت‌های تحصیل داروسازی در اسپانیا، هزینه‌های پایین و مقرون به صرفه‌ی زندگی و تحصیل است. بسته به رشته‌ای که انتخاب می‌کنید هزینه‌های تحصیل در یک دانشگاه دولتی در اسپانیا می‌تواند بین 1000 تا 3000 دلار باشد که در این میان رشته‌های آزمایشگاهی مانند داروسازی گران‌تر هستند. در دانشگاه‌هایی که این کلاس به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، هزینه‌ی تحصیل کمی بیشتر است. در دانشگاه‌های خصوصی اگرچه آزمون ورودی وجود ندارد، اما هزینه‌ی تحصیل بیشتر است.

هزینه‌های زندگی نیز به میزان زیادی به شهر محل زندگی بستگی دارد. بعضی از شهرها مانند شهر بارسلونا جزو شهرهای گران قیمت در اسپانیا محسوب می‌شوند و مادرید یک شهر ارزانتر نسبت به این شهر است. از مزیت‌های دیگر این کشور که به میزان زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند، سیستم حمل و نقلی آنهاست که نه تنها بسیار گسترده است، بلکه قیمت مناسبی هم دارد.

بورسیه‌های تحصیلی در اسپانیا

اگر به دنبال تحصیل داروسازی در اسپانیا هستید، نباید به فکر بورسیه‌ی تحصیلی باشید. بورسیه‌ی تحصیلی در دانشگا‌ه‌های اسپانیا وجود ندارد و به همان برنامه‌ی اراسموس که بعضی از دانشگاه‌ها عضو آن هستند محدود می‌شود. با این حال اگر شرایط دریافت این بورسیه را داشته باشید به همان اندازه و حتی بهتر می‌تواند به شرایط مالی شما کمک کند. به طور کلی برنامه‌ی اراسموس برای این ایجاد شده است که بین کشورهای مختلف روابط بین المللی ایجاد کند. از این رو دانشجو هیچ تعهدی به پرداخت هزینه‌ها ندارد و حتی برای کار کردن نیز تعهدی به کشور مهمان ندارید و می‌تواند به کشور خودش برگردد. برای دریافت این بورسیه به مدارک زیر نیز دارید:
• ارائه‌ی مدرک آیلتس یا تافل با نمرات بالا
• انگیزه‌نامه
• دو عدد توصیه‌نامه
• رزومه‌ی تحصیلی درخشان
• کسب نمره‌ی بالا در آزمون GMAT ( یا آزمون پذیرش مدیریت تحصیلات تکمیلی، یک آزمون کامپیوتری است در آن مهارت‌های تحلیلی، نوشتاری، کمی، مکالمه و قرائت فرد سنجیده می‌شود و به طور کلی برای پذیرش در برنامه‌های تحصیلی مختلف از جمله اراسموس برگزار می‌شود.)

دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا

یکی از اولین کارهایی که برای ورود به دانشگاه‌های اسپانیا انجام می‌دهید این است که به دنبال تهیه‌ی ویزای تحصیلی باشید. برای این کار در اولین گام نیاز به دریافت نامه‌ی پذیرش دارید. این نامه را می‌توانید بعد از قبولی در آزمون ورودی دانشگاه بدست آورید. با داشتن این نامه می‌توانید فرایند دریافت ویزا برای تحصیل داروسازی در اسپانیا را آغاز کنید. علاوه بر این نامه، به مدارک دیگری نیز نیاز دارید که به شرح زیر هستند:
• فرم درخواست ویزای تحصیلی که باید توسط شما پر شود
• بیمه نامه‌ی مسافرتی معتبر و مورد تایید سفارت اسپانیا
• اطلاع محل سکونت
• اصل و ترجمه‌ی تمامی مدارک تحصیلی به صورت رسمی به زبان اسپانیایی
• اصل و ترجمه‌ی رسمی شناسنامه‌ی دانشجو به زبان اسپانیایی
• اصل پاسپورت دانشجو
• گواهی سلامت و نامه‌ی پزشک برای تایید عدم ابتلا به بیماری‌های واگیردار و مقاربتی
• پرینت گردش حساب سه ماهه
• چند قطعه عکس

از مزایای دریافت ویزای تحصیلی این است که برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی در کنار آن می‌توانید ویزای همراه نیز بگیرید. ویزای همراه تنها به همسر و فرزندان زیر 18 سال دانشجو تعلق می‌گیرد و بلافاصله به همراه ویزای تحصیلی صادر نمی‌شود. برای دریافت این ویزا دانشجو باید به اسپانیا برود و در دانشگاه مدنظر ثبت نام کند، و بعد از باز کردن یک حساب بانکی شخصی و عقد یک قرارداد اجاره نامه‌ می‌تواند برای دریافت ویزای همراه اقدام کند.

تحصیل داروسازی در اسپانیا
تحصیل داروسازی در اسپانیا

بازار کار رشته داروسازی در اسپانیا

متاسفانه یکی از نکات منفی در مورد کشور اسپانیا نرخ بالای بیکاری است. این موضوع نشان دهنده‌ی اوضاع بدِ بازار کار در این کشور است. اگر قصد تحصیل داروسازی در اسپانیا را دارید نباید روی بازار کار این کشور بعد از پایان تحصیلاتتان حساب کنید. با این حال جوینده یابنده است و رشته‌های زیرشاخه‌ی پزشکی به مراتب بازار کار بهتری دارند و با جستجوی بیشتر شاید بتوانید کار مورد علاقه‌ی خود را پیدا کرده و ویزای تحصیلی‌تان را به اقامت دائم تبدیل کنید.

البته این کار چندان آسان نیست و در مرحله‌ی اول یک ویزای یک ساله است و شما باید در این مدت یک قرارداد کاری رسمی با یک کارفرمای اسپانیایی امضا کنید و زندگی بدون حاشیه و سالمی در این کشور داشته باشید. در این صورت می‌توانید این ویزا را تمدید کرده و حتی به اقامت دائم تبدیل کنید. در هر حال از آنجایی که بیشتر دانشگاه‌های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند، شما این شانس را دارید که بعد از پایان تحصیل داروسازی در اسپانیا برای کار به کشور خودمان بازگردید و از بازار کار پردرآمد آن بهره‌‌مند شوید.

کار دانشجویی در اسپانیا امکانپذیر است؟

با وجود آنکه هزینه‌های زندگی در اسپانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی بهتر است، با این حال اگر می‌خواهید در طول تحصیل داروسازی در اسپانیا درآمدی هم داشته باشید این امکان را دارید که یک کار نیمه وقت دانشجویی پیدا کنید. در کشورهای اروپایی کار دانشجویی منوط به اجازه‌ی دانشگاه است و این که تایید کند این کار به درس شما لطمه نمی‌زند. به طور کلی شما به عنوان یک دانشجو حق این را دارید که در هفته 20 ساعت کار دانشجویی داشته باشید. برای آنکه شانس پیدا کردن کار برای شما بیشتر شود، بهتر است که به زبان اسپانیایی تسلط داشته باشید.

سخن پایانی

تحصیل داروسازی در اسپانیا فرصتی بسیار ایده آل برای تحصیل در یک کشور اروپایی و در دانشگاه‌های معتبر اما با هزینه‌های مناسب زندگی و تحصیل است. از این رو افراد زیادی این کشور را برای ادامه‌ی تحصیل خود انتخاب می‌کنند. حتی با وجود بازار کار بد کشور اسپانیا، می‌‌توانید با انتخاب دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران، برای کار به کشور خودمان بازگردید. با مشاوره و خدمات سایت امیدار، به راحتی به رویای خود یعنی تحصیل داروسازی در اسپانیا برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن