تحصیل داروسازی در گرجستان

امروزه به دلیل برخی از شرایط عالی و ویژه‌‌ای که دانشگاه‌‌های کشور گرجستان دارا هستند، دانشجویان بسیار زیادی علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌‌های این کشور می‌‌شوند. رشته پزشکی و داروسازی و دندان پزشکی در دانشگاه‌‌های این کشور در بین متقاضیان بسیار پرطرفدار است. در این مقاله قصد داریم که به مزایای تحصیل داروسازی در گرجستان، بهترین دانشگاه‌های گرجستان و هزینه تحصیل در این کشور بپردازیم و با شرایط آن آشنا گردیم.

ویدئو تحصیل داروسازی در گرجستان

داروسازی در گرجستان

از آنجایی که رشته داروسازی در گرجستان به 2 صورت پیوسته و ناپیوسته برای دانشجویان بین‌‌المللی برگزار می‌گردد و دانشجویان می‌توانند به زبان انگلیسی و روسی، در این دوره‌ها شرکت کنند. دانشجویان بسیاری علاقه‌‌مند به تحصیل در این رشته در دانشگاه‌‌های گرجستان هستند و از این رو هر ساله دانشجویان خارجی و بین المللی زیادی از نقاط مختلف جهان؛ برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی به این کشور مهاجرت می‌کنند و در آنجا تحصیلات خود را به صورت عالی، ادامه می‌دهند.

همچنین تعداد زیادی از افراد فارغ التحصیل هم اکنون در حال انجام تحصیل هستند و یا برای شرکت در دوره‌های مهارتی دیگر به عنوان پزشکان حرفه‌ای و با تجربه در اروپا، ایالات متحده، آمریکا، سوئد و یا درمانگاه‌ها و دانشگاه‌‌های این کشور، مشغول به کار هستند. در کل می‌توان گفت که درصد قبولی در این رشته محبوب زیاد است و اکثر دانشجویان در این رشته توانسته‌اند با یک مدرک معتبر فارغ‌‌التحصیل شوند و در رشته‌های حرفه‌ای، کار خود را آغاز کنند.

تحصیل در رشته داروسازی کشور گرجستان، تقریبا به 6 الی 8 سال زمان احتیاج دارد و دانشجویان در این مدت باید یک دوره کارآموزی مربوط به رشته تحصیلی خود را هم بگذرانند. دانشجویان علاقمند به تحصیل در این رشته، برای پذیرش در دانشگاه‌‌های معتبر، باید مورد تأیید وزارت امور خارجه قرار بگیرند و ثبت‌‌نام شوند.

مراحل تحصیل داروسازی در گرجستان

  • اول از همه شما باید برای تحصیل در این رشته یک دوره پیش داروسازی را پشت سر بگذارید. این دوره 69 ساعت است و بعد از گذراندن آن، می‌توانید به راحتی در دوره‌های Pharm.D شرکت کنید. این دوره نیز به 4 سال زمان نیاز دارد و دانشجو باید در 3 سال اول، فقط آموزش ببیند و سپس در سال آخر تحصیل خود به صورت عملی اقدام به شرکت در دوره APPES کند.
  • در مرحله بعدی فرد دانشجو باید در آزمونPCAT این کشور شرکت کند و حداقل نمره قبولی را به دست آورد. معمولا این آزمون ویژه در سپتامبر و ژانویه برگزار می‌شود. همچنین تنها زمان شروع دوره تحصیلی داروسازی در کشور گرجستان، سپتامبر است. در آخر نیز نتیجه این آزمون به همراه توصیه-نامه، نمرات تحصیلی متقاضی، انگیزه‌‌نامه و یک مصاحبه، تعیین می‌کند که دانشجو شرایط لازم برای ثبت‌‌نام را دارد یا خیر.
  • اگر واجد شرایط بودید؛ بهتر است به راحتی در PHARMCAS ثبت‌‌نام کنید تا در آ‌نجا همه مدارک شما بررسی شود. پس از بررسی شدن مدارک، یک شناسه برای شما تعیین خواهد شد که باید آن را در زمان اتمام تحصیل، به همراه خودتان داشته باشید.
  • بعد از انجام تمام این مراحل، باید برای دریافت پذیرش قطعی و شروع دوره اصلی تحصیل، خودتان را آماده کنید.

مدارک لازم جهت ثبت نام و ورود به رشته داروسازی در گرجستان

  • نامه پذیرش معتبر؛
  • شناسنامه متقاضی؛
  • پاسپورت معتبر بین‌‌المللی؛
  • گواهی پایان دوره تحصیلی دیپلم ؛
  • ریزنمرات تحصیلی دروس؛
  • رسید پرداخت هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه؛
  • ترجمه تمام مدارک به زبان انگلیسی؛
  • برگه تأیید سلامت جسمانی و روحی فرد متقاضی؛
  • ارائه تمکن مالی.

بهترین دانشگاه های داروسازی در گرجستان

بهترین دانشگاه ‌‌‌های داروسازی در گرجستان

  • دانشگاه داروسازی کویتی کاکی تسلیتلی

این دانشگاه در واقع یک دانشگاه داروسازی دولتی است که تا کنون بیش از 200٬000 نفر دانشجو در آن‌ تحصیل کرده‌اند. در واقع دانشگاه کویتی کاکی تسلیتلی؛ توسط سازمان جهانی بهداشت، در رتبه‌‌بندی اول جای گرفته است و با امکانات فوق‌‌العاده خود، دانشجویان را آماده خدمت‌‌رسانی به جامعه می‌کند.

  • دانشگاه داروسازی جورجیا

جورجیا یک دانشگاه ایالتی است که معمولا برنامه تحصیلی PharmD را به دانشجویان بین‌‌المللی و خارجی، ارائه می‌دهد. در واقع این برنامه شامل 4 سال تحصیل است و بیش از 2 سال آن را به صورت تخصصی با دانشجویان کار می‌کنند. سال‌های اول و دوم برنامه شامل: سیستم‌های داروئی می‌شود و در سال سوم می‌توانند از دانش خود برای برخورد با بیماران، کمک بگیرند. همین امر موجب می‌شود دانشجویان، تجربه‌های زیادی را در زمینه داروسازی به دست آورند و بتوانند در آینده فردی حرفه‌ای شوند.

  • دانشگاه داروسازی اروپای شرقی

دانشگاه اروپای شرقی نیز یکی دیگر از دانشگاه‌‌های معتبر در کشور گرجستان است که با در نظر داشتن استانداردهای جهانی، دانشجویان زیادی را در رشته داروسازی، آموزش و پرورش می‌دهد. این دانشگاه برجسته، از اساتید بسیار حرفه‌ای و با تجربه‌ای برخوردار است که سعی می‌کنند آموزش‌های لازم را به صورت عالی، به دانشجویان ارائه دهند.

  • دانشگاه داروسازی بین‌‌المللی قفقاز

اگر می‌خواهید یک دانشگاه با سابقه درخشان را برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی گرجستان انتخاب کنید، قطعا یکی از پیشنهادات ویژه ما به شما، دانشگاه بین‌‌المللی قفقاز است. این دانشگاه با در نظر داشتن کیفیت تدریس، خدمات بی‌نظیری را به دانشجویان داروسازی ارائه می‌‌دهد و در جهان بسیار شناخته شده است. افراد دانشجو می‌توانند تمام آموزش‌های عملی‌ خود را در بیمارستان‌ها و مراکز وابسته به این دانشگاه، به صورت حرفه‌ای کسب کنند و فارغ‌‌التحصیل شوند.

  • دانشگاه داروسازی گرجستان

دانشگاه گرجستان در واقع با هدف آماده‌‌سازی داروسازان و افراد واجد شرایط، کار خود را آغاز کرده است و سعی دارد در این زمینه، دانشجویان موفقی را آماده خدمت‌‌رسانی به جامعه کند. افرادی که در این دانشگاه تحصیلات خود را ادامه دهند، به راحتی روش‌های درمان دارویی، تولید محصولات پزشکی و آنالیز دارو، دانش پایه در مراقبت‌های دارویی، استفاده از آموزش‌های بالینی در داروسازی و… را یاد می‌گیرند.

  • دانشگاه داروسازی دیوید تودیلانی

یکی دیگر از دانشگاه‌‌‌های دولتی که زبان انگلیسی را بسیار معتبر می‌داند، دانشکده پزشکی دیوید تودیلانی است. این دانشگاه داروسازی برای دولت گرجستان بسیار اهمیت دارد و دانشجویانی که در آن پذیرش شوند، از مزایا و خدمات عالی بهره خواهند برد.

  • دانشگاه داروسازی تفلیس

دانشگاه داروسازی تفلیس تقریبا بیش از 85 سال است که فعالیت می‌کند و روز به روز سطح کیفیت خود را افزایش می‌دهد. این دانشگاه در جهان بسیار مشهور است و هر ساله دانشجویان بسیاری زیادی از سراسر دنیا، تلاش می‌کنند که در آن پذیرش شوند و تحصیلات‌ خود را ادامه دهند.

  • دانشگاه داروسازی اموری

این دانشگاه نیز 1 برنامه فارماکولوژی و داروسازی را به بهترین شکل ممکن به دانشجویان ارائه می‌دهد. تقریبا در سال 2015 حدود 136 دانشجو در رشته داروسازی و فارماکولوژی، مدرک فارغ‌‌التحصیلی خود را دریافت کردند و در مراکز معتبر پزشکی مشغول به کار شدند. این دانشگاه عمومی بزرگ، در یک شهر متوسط قرار گرفته است و افراد علاقمند از سراسر جهان به راحتی می‌توانند در آن مشغول به تحصیل شوند.

برنامه کارشناسی در داروسازی گرجستان

معمولا در رشته داروسازی یک برنامه کارشناسی برای دانشجویان در نظر می‌گیرند که هدف از این برنامه تربیت کردن یک داروساز حرفه‌ای کارشناسی است که بتواند به راحتی در زمینه‌های مربوط به داروسازی، تحصیلات خود را ادامه دهد. در آخر نیز فارغ‌‌التحصیلان این برنامه می‌توانند به راحتی در آزمایشگاه‌‌ها، شرکت‌های داروسازی، مراکز بهداشتی، آزمایشگاه‌های سم‌‌شناسی، داروخانه‌ها، سازمان‌های بهداشت عمومی، شرکت‌های بیمه درمانی، کنترل کیفیت مواد مخدر و… مشغول به کار شوند.

تحصیل در مقطع دکترای داروسازی گرجستان

فارغ‌‌التحصیلان و دانشجویان تقریبا بعد از 5 الی 6 سال در دوره کارشناسی فارغ‌‌التحصیل خواهند شد و پس از آن به راحتی مدرک تحصیلات تکمیلی داروسازی خود را دریافت می‌کنند. در واقع هدف اصلی آموزش عالی در گرجستان این است تا شرایط لازم برای ادامه تحصیل و کسب کردن مهارت‌های کافی، برای دانشجویان رشته داروسازی فراهم شود. از این رو اغلب دانشکده‌‌‌ها، دانشگاه‌‌ها، بیمارستان‌های آموزشی، سازمان‌های مربوط به داروسازی و… خدمات، منابع فیزیکی، امکانات مجهز و خدمات انسانی لازم را برای آموزش عالی‌‌تر به دانشجویان فراهم می‌کنند و به بهترین نحوه ممکن به آنها، مهارت‌های داروسازی را آموزش می‌دهند.

از این رو بیشتر فارغ‌‌التحصیلان از دانشگاه‌های داروسازی گرجستان تصمیم می‌گیرند که در این کشور بمانند و با امکانات عالی که در دسترس دارند، تخصص‌ خود را ادامه دهند. در نظر داشته باشید که در این مرحله، تمام متقاضیان خارجی باید دارای دانش کافی و پایه در زبان گرجی باشند؛ زیرا برای کار کردن در بیمارستان‌های این کشور و ارتباط برقرار کردن با افراد، باید بتوانید به زبان گرجی صحبت کنید. همچنین بهتر است بدانید؛ پذیرش در برنامه تحصیلات تکمیلی داروسازی، به یک مدرک کارشناسی ارشد یا مدارکی معادل آن نیاز دارد که باید این مدارک توسط مراکز معتبر صادر شده باشند.

امتیازهای ضروری و لازم برای تحصیل داروسازی در گرجستان

برای تحصیل در رشته داروسازی کشور گرجستان باید حداقل نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌‌‌ها که 900 در آزمون SAT و 19 در آزمون ACT است را کسب کنید. معمولا در اکثر دانشگاه‌‌‌های داروسازی این کشور مدرک کارشناسی دانشجویان را به عنوان پیش‌‌داروسازی قبول می‌کنند و در این صورت، دانشجو دیگر نیازی به پشت سر گذاشتن و گذراندن دوره‌ پیش‌‌داروسازی ندارد.

دوره‌‌ های تخصصی داروسازی در گرجستان

  • دوره روانشناسی؛
  • دوره داروشناسی؛
  • دوره ایمن‌‌شناسی؛
  • دوره عمل بالینی؛
  • دوره رژیم‌های غذایی دارویی؛
  • دوره میکروب‌‌شناسی؛
  • دوره تکنولوژی داروسازی؛
  • دوره تحقیق و توسعه دارویی.

زبان تحصیل داروسازی در گرجستان

زبان تحصیل داروسازی در گرجستان

همیشه یکی از چالش‌ها برای مهاجرت تحصیلی، مسئله زبان بوده‌است. زبان تحصیل داروسازی در اکثر دانشگاه‌‌های کشور گرجستان، انگلیسی و روسی است. از این رو دانشجویان حق انتخاب زبان برای ادامه تحصیل را دارند و می‌توانند با هر کدام از این زبان‌ها که راحت‌تر هستند، تحصیلات خود را ادامه دهند. همچنین قابل ذکر است که تحصیل داروسازی در برخی از دانشگاه‌‌‌های این کشور، بدون مدرک زبان نیز امکان‌‌پذیر است.

هزینه های تحصیل داروسازی در گرجستان

هزینه های تحصیل داروسازی در گرجستان

هزینه تحصیل در کشور گرجستان و رشته داروسازی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌‌تر است و دانشجویان باید برای سال اول تحصیل‌ خود حدود 7000 دلار و برای سال‌های بعد، حدود 5000 را بابت شهریه به دانشگاه خود بپردازند.

 

بیمه درمانی در گرجستان

تمام دانشجویان برای تحصیل در رشته داروسازی گرجستان و صدور ویزا به بیمه درمانی این کشور نیاز خواهند داشت. به همین علت باید هزینه بیمه درمانی را هم جزو هزینه‌های الزامی خود محاسبه کنید و آن را دریافت نمایید. بیمه درمانی در کشور گرجستان معمولا به 2 صورت، بیمه محلی و بیمه بین‌‌المللی به دانشجویان ارائه می‌شود و با توجه به هزینه‌ای که می‌پردازید و نوع بیمه، مخارج درمانی شما تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و حق استفاده از امکانات درمانی و بهداشتی را خواهید داشت.

هزینه زندگی دانشجویی در گرجستان

در واقع هزینه دانشجویی در کشور گرجستان به عادات فردی و سطح زندگی دانشجو بستگی دارد؛ اما ما قصد داریم در ادامه مطلب برخی از هزینه‌های زندگی در این کشور را به طور تقریبی، در اختیارتان قرار دهیم. هزینه مسکن و اقامت در این کشور به مکانی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد مثلا؛ هزینه اسکان در شهر‌های بزرگ مانند: تفلیس بسیار بیشتر از خوابگاه‌های دانشجویی است و در ماه باید حدود 100 دلار، بابت اجازه بپردازید.

هزینه غذا در کشور گرجستان نیز از برخی کشور‌های اروپایی؛ ارزان‌‌تر است. اگر می‌خواهید که در هزینه‌های خود صرفه‌‌جویی کنید؛ بهتر است از رستوران‌های گران قیمت، غذا نخرید و خودتان غذا را آماده کنید. در این صورت ماهانه به 150 دلار برای خرید خوراکی و غذا، نیاز خواهید داشت.

دانشجویان علاوه بر هزینه‌های مهم و اصلی مانند: اجاره مسکن و خوراکی باید حساب دیگر هزینه‌های جانبی را هم در نظر بگیرند تا دچار مشکل نشوند. برای مثال: هزینه تسهیلات مسکن مثل گاز، آب و برق در ماه حدود 50 دلار خواهد بود یا اینکه هزینه‌‌های پوشاک و تفریح را باید در نظر بگیرید که تقریبا در ماه حدود 150 دلار می‌شود. برای صرفه‌‌جویی کردن در هزینه‌های رفت و آمد، بهتر است از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده نکنید و از وسایل نقلیه عمومی بهره ببرید؛ زیرا رفت و آمد با این وسایل بسیار به صرفه‌‌تر است و نیاز به هزینه پایین‌تری دارد.

بورسیه تحصیلی داروسازی در گرجستان

بورسیه تحصیلی داروسازی در گرجستان

بورسیه تحصیلی داروسازی در کشور گرجستان معمولا دانشجو را یا به صورت کامل و یا به صورت نیمه کامل، تحت حمایت دولت یا دانشگاه قرار می‌دهد و خدمات و شرایطی را فراهم می‌کند تا افراد دانشجو بتوانند از این طریق وارد کشور گرجستان شوند. البته دقت داشته باشید که برای دریافت کردن این بورسیه، باید به یک سطح عالی و مناسب زبان برسید و از رزومه برجسته‌ای برخوردار باشید.

همچنین سن، زبان، نمرات تحصیلی، مقالات و برخی شرایط دیگر می‌توانند به شما در دریافت بورسیه تحصیلی کمک کنند. در کل افرادی که از بورسیه تحصیلی داروسازی گرجستان برخوردار شوند، نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه، هزینه خرید کتاب، هزینه بیمه‌‌د‌‌رمانی، هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی و… را ندارند و هر ماه یک مقدار پول را به عنوان کمک هزینه تحصیلی، دریافت خواهند کرد.

 

مزایا تحصیل داروسازی در گرجستان

  • کیفیت آموزشی عالی؛
  • مورد تأیید قرار گرفتن مدارک داروسازی در دیگر کشورهای اروپایی؛
  • هزینه تحصیل مناسب؛
  • برخوردار شدن از بورسیه تحصیلی؛
  • اقامت در گرجستان بدون اخذ ویزا به مدت 45 روز؛
  • امکان تحصیل داروسازی به زبان انگلیسی؛
  • عدم نیاز به ارائه و داشتن مدرک زبان؛
  • وجود اساتید با تجربه در زمینه داروسازی؛
  • شیوه تدریس داروسازی به صورت مدرن؛
  • زمان تحصیل مناسب و عالی؛
  • امکان شرکت در دوره‌های زبان و دریافت مدرک زبان.

سخن پایانی

دانشجویان علاقمند به تحصیل داروسازی در گرجستان باید توجه داشته باشند که این رشته تحصیلی ممکن است شامل دروس اختیاری مانند: آمار، روانشناسی، علوم سیاسی و… باشد که مربوط به مسائل اخلاقی به داروسازی هستند. از این رو بهتر است قبل از اقدام به ثبت‌‌نام در دانشگاه‌‌های گرجستان، درباره شرایط و دروس مربوط به رشته داروسازی، اطلاعات کافی را به دست آورید و این مقاله مهم را با دقت بخوانید. امید است پس از مطالعه مقاله پیش رو ابهامات شما بر‌طرف گردند.

دیدگاه (6)

  • فاطمی پاسخ

    سلام
    تحصیل توی رشته ی داروسازی گرجستان چند سال طول میکشه

    2 آبان 1400 در 05:48
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم فاطمی. وقت بخیر
      5 سال.

      4 آبان 1400 در 14:55
  • یگانه پاسخ

    بهتر نیست برای ترکیه اقدام کنیم ؟ امکان ورود به هر دانشگاه هست و شرایط تحصیل هم کم هزینه است .

    2 آبان 1400 در 05:47
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم یگانه. وقت بخیر
      شما برای ترکیه باید آزمون ورودی بدین و در گرجستان بدون آزمون ورودی و شرط سن اقدام میکنید، بستگی به شرایط شما داره برای انتخاب کشور برای تحصیل.

      4 آبان 1400 در 14:56
  • لیلا پاسخ

    با سلام آزمونPCAT سخت است؟ احتمال قبولیش زیاده یاکم؟

    27 مهر 1400 در 00:15
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم لیلا. وقت بخیر
      امتحان سخت و رقابتی ای هست.

      18 آبان 1400 در 14:58

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن