تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

شرایط ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی در اسپانیا

کشور اسپانیا از بزرگ‌ترین، مدرن‌ترین و در عین حال یکی از باکیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی اروپا و حتی جهان را در اختیار دارد که ادامه تحصیل در این کشور برای دانشجویان یک موفقیت بزرگ به حساب می‌آید. تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا از دیرباز مورد تحقیق توسط دانشجویان ایرانی خواهان ادامه تحصیل در اروپا بوده است. در این مطلب قصد داریم صفر تا صد شرایط تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا را با توجه آخرین تغییرات در این زمینه، بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

مادرید و بارسلون دو مقصد مهم برای دانشجویان خارجی

اکثر دانشگاه‌های معتبر کشور اسپانیا در دو شهر مادرید (پایتخت اسپانیا) و بارسلون شهری بندری در منطقه شمال شرقی کشور ماتادورها واقع شده‌اند. برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی در اسپانیا حتما باید به این دو شهر توجه ویژه‌ای داشت.

والنسیا بعد از این دو شهر در رتبه سوم از نظر میزبانی دانشجویان خارجی به حساب می‌آید که دانشگاه‌های بسیار مدرن و با کیفیتی را داراست و مدرک دانشگاهیِ دانشگاه‌های این شهر مورد تایید اکثر کشورهای دیگر از جمله کشور خودمان ایران است.

چرا تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا آنقدر محبوب است؟

به طور خلاصه محبوبیت ادامه تحصیل مخصوصا تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا به چند دلیل است. اول آنکه دانشکده‌های پزشکی این کشور در رنکینگ جهانی از رتبه‌های قابل قبولی برخوردار هستند که در نتیجه به مدرک اخذ شده از این دانشگاه‌ها تاثیر مثبتی می‌گذارد.

با توجه به جمعیت کمتر از 50 میلیون نفری این کشور و پهناور بودن آن (نسبت به سایر کشورهای اروپایی) ازدیاد جمعیت در اسپانیا پایین است و نرخ بیکاری و جرم و جنایت بسیار ناچیز است. لذا برای دانشجویان خارجی اسپانیا یک مقصد امن و در عین حال جذاب به حساب می‌آید.

تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا
تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

نقطه قوت و مهم‌ترین اصل برای دانشجویانی که برای تحصیل دندانپزشکی به اسپانیا می‌آیند شهریه بسیار کمتر تحصیلات در مقایسه با کشورهای تراز اول دنیا است. در صورتی که از طریق دریافت بورسیه در این کشور مشغول ادامه تحصیل شوید، هزینه شما باز هم پایین‌تر خواهد آمد.

دانشگاه‌های اسپانیا برای تحصیل دندانپزشکی

خوشبختانه دانشگاه‎های اسپانیا برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی چراغ سبز نشان داده‌اند و با آغوشی گرم تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا را برای ایرانیان ممکن کرده‌اند. در دانشگاه‌های معتبر این کشور، رشته دندانپزشکی به زبان‌های انگلیسی و اسپانیولی تدریس می‌شود؛ لازم به ذکر است برای استفاده بهتر از تسهیلات تحصیلی تسلط کامل دانشجو به زبان اسپانیایی الزامی است.

برای اخذ پذیرش برترین دانشگاه‌های اسپانیا جهت تحصیل دندانپزشکی می‌بایست آزمون ورودی را با نمره بالا پاس نموده و در کنار آن نمره معدل مدرک پیشین دانشجو نیز مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد. همچنین در بهترین دانشگاه‌های علوم پزشکی این کشور زبان اسپانیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به این معنا نیست که دانشگاه‌های انگلیسی زبان از کیفیت پایین‌تری نسبت به دانشگاه‌های اسپانیایی زبان برخوردار هستند.

 ورود به دانشگاه‌ها و اخذ پذیرش کشور اسپانیا بستگی به دانشگاه انتخابی داوطلب دارد. قبل از ورود به دانشگاه این امکان وجود دارد تا دانشجو جهت آشنایی بیشتر با دروس پیشنیاز، آنها را در کالج‌های آمادگی تحصیل دندانپزشکی به زبان اسپانیایی بگذراند و سپس وارد دانشگاه شود. برترین دانشکده‌های رشته دندانپزشکی در کشور اسپانیا به قرار ذیل هستند:

Universidad Catolica De Murcia
این دانشگاهِ تازه تاسیس (1996) در شهر موریکا با هدف پیاده سازی آخرین متدهای آموزشی تاسیس شده است. طول دوره‌های دندانپزشکی در این دانشگاه 4 ساله است.

CEU Cardenal Herrera
این دانشگاه در شهر والنسیا قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین در عین حال پرطرفدارترین دانشگاه‌ها جهت تحصیل دندانپزشکی است. این دانشگاه توانایی ارائه خدمات ویژه برای اسکان و حمل و نقل دانشجویان تازه وارد و خارجی را داراست. این دانشگاه در حال حاضر پذیرای دانشجویانی از 50 کشور مختلف است.

Universidad Europea
نکته قابل توجه در مورد این دانشگاه این است که تنها 20 درصد از محصلین آن برای جستجوی کار به خارج از اسپانیا مهاجرت می‌کنند. این دانشگاه دو شعبه در اسپانیا و یک شعبه در جزایر قناری دارد.

Universdidad De Catalunya
این دانشگاه در جهت افزایش کیفیت آموزش و کار در کنار هم در سال 1997 در شهر بارسلون تاسیس شد. طول دوره تحصیل دندانپزشکی در این دانشگاه 5 ساله است.

Universidad San Pablo
یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسپانیا دانشگاه San Pablo است که تحصیل دندانپزشکی در آن بسیار معتبر می‌باشد. این دانشگاهِ 85 ساله میزبان دانشجویانی از 70 کشور مختلف است. سن پابلو با بیش از 7000 شرکت، کلینیک و بیمارستان معتبر همکاری می‌کند و دانشجویان ممتاز را مستقیما وارد بازار کار می‌کند.

تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا در دانشگاه کاردنال هررا

این دانشگاه دارای پنج دانشکده است: دانشکده علوم پزشکی، دانشکده دامپزشکی، دانشکده حقوق، تجارت و علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی و ارتباطات و دانشکده فنی مهندسی. در حال حاضر CEU-UCH به بیش از 7000 دانشجو از سراسر اسپانیا، به ویژه مناطق والنسیا، مورسیا، مایورکا، ایبیزا و آلبازته آموزش با کیفیت بالا ارائه می‌دهد. هر ساله با توجه به افزایش کیفیت دانشگاه، به دانشجویان خارجی این دانشگاه افزوده می‌شود.

طول دوره تحصیل رشته دندانپزشکی در این دانشگاه 5 ساله است و زبان تدریس اسپانیایی و انگلیسی می‌باشد. این دانشگاه در سال 1970 تاسیس شده است و یکی از باقدمت‌ترین دانشگاه‌های اسپانیا به حساب می‌آید. در سال‌های اخیر رتبه علمی کاردنال هررا در بین دانشگاه‌های اسپانیه بین 2 تا 4 بوده است.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی

شرط اصلی برای ورود به دانشگاه‌های دولتی این کشور قبولی در آزمون ورودی و طی کردن دوره 9 ماهه کالج است. آزمون ورودی این دانشگاه‌ها هر ساله در اسپانیا برگزار می‌شود. در دوره 9 ماهه کالج به دانشجو تمامیِ دروس پیشنیاز جهت تحصیل رشته دندانپزشکی به زبان اسپانیولی آموزش داده می‌شود. مزیت اصلی تحصیل دندانپزشکی در این دانشگاه‌ها هزینه بسیار ناچیز و رایگان آنها می‌باشد.

اما شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی کمی آسان‌تر است. مادامی که مدرک دیپلم خود را از یکی از مدارس ایران اخذ کنید شرایط اولیه جهت ورود به یکی از این دانشگاه‌ها را خواهید داشت. زبان تدریس در این دانشگاه‌ها عمدتا انگلیسی است و تنها شرط ورود به دانشگاه یک مصاحبه آسان به زبان انگلیسی است. در این مصاحبه مهارت‌های زبان انگلیسی شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا نسبتا بالا هستند.

تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا
تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا که مورد تایید وزارت علوم ایران هستند

قبل از اقدام برای ثبت نام حتما نام دانشگاه را در فهرست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم، بهداشت و آموزش پزشکی بیابید. دانشگاه‌های مورد تایید ایران به قرار ذیل هستند:

Polytechnic University of Catalonia
University of Barcelona
Autonomous University of Barcelona
University of Granada
Technical University of Valencia
University of Valencia Polytechnic University of Madrid
University of the Basque Country

هزینه تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

هزینه تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا در دانشگاه‌های خصوصی تقریبا دو الی سه برابر دانشگاه‌های دولتی است. هزینه شهریه یک ساله در یکی از دانشگاه‌های خصوصی این کشور بین 5 هزار تا 15 هزار یورو است، در حالی که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی به سختی به 1200 یورو در طول سال می‌رسد.

گفتنی است که شهریه دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا برای دوره‌های 5 ساله رشته دندانپزشکی از 20 هزار یورو در سال شروع می‌شود. بورسیه تحصیلی یکی از روش‌های ادامه تحصیل در اسپانیا است که اکثرا به دانشجویان و افراد با روزمه قوی تعلق می‌گیرد. با اخذ چنین مدرک با ارزشی می‌توانید از زیرساخت بهترین دانشگاه‌های اسپانیا بهترین استفاده را داشته باشید و از شرایط تحصیل رایگان بهره‌مند شوید.

• شهریه دوره‌های کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) در دانشگاه‌های اسپانیا در بازه دو هزار تا چهار هزار یورو برای مدت یک سال در نظر گرفته می‌شود. زبان تدریس در این مقطع انگلیسی یا اسپانیولی و یا هر دو است.

• هزینه دوره دکترا رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های این کشور کمتر از هزار یورو به صورت سالیانه در نظر گرفته می‌شود و زبان تدریس عمدتا انگلیسی است.

برای دانشجویانی که به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی تسلط کافی نداشته باشند، قبل از شروع دانشگاه کلاس‌های تقویتی با شهریه حدودی 2000 یورو در نظر گرفته شده‌اند.

مقایسه هزینه زندگی در مادرید با پایتخت‌های جهان

هزینه زندگی در مادرید برای دانشجو رشته دندانپزشکی به مراتب از هزینه زندگی در شهرهای مانند نیویورک، لندن، هنگ کنگ، سنگاپور، توکیو، لس آنجلس، مونیخ، بروکسل و حتی ریو دو ژانیرو است. طبق تحقیقات به وجود آمده، مادرید که به عنوان یک شهر بسیار مدرن و امن به حساب می‌آید در رده بندی گران‌ترین پایتخت‌های جهان رتبه 105 را دارد.

این تحقیقات نشان می‌دهد که زندگی دانشجویی در مادرید بسیار آسانتر از زندگی دانشجویی در شهرهای ذکر شده می‌باشد. در چند سال اخیر اسپانیا از رشد اقتصادی و ثبات مالی بسیار خوبی بهره‌مند بوده که زندگی را چه برای شهروندان خود و چه برای دانشجویان بسیار شیرین کرده است.

هزینه مسکنِ دانشجویی برای تحصیل در اسپانیا

یکی از معضلاتِ پیش روی دانشجویان جهت ادامه تحصیل در یکی از کشورهای اروپایی، هزینه‌های سرسام‌آور زندگی به خصوص تامین مسکن است. با این حال، قیمت مسکن در دو شهر دانشجوخیز اسپانیا یعنی مادرید و بارسلون بسیار مناسب‌تر از سایر شهرهای مدرن اروپایی است. برای مثال هزینه اجاره یک واحد آپارتمان 80 متری در مرکز شهر مادرید ماهیانه 750 یورو برآورد شده است. این در حالی است که هزینه اجاره مسکن در لندن – برای یک واحد 50 متری از 1000 یورو – شروع می‌شود.

تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا
تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

درآمد متوسط دندانپزشکان در اسپانیا

صرف نظر از اینکه درآمد هر فرد به عوامل بسیاری از جمله میزان سابقه، سختی کار، داشتن مهارت و غیره بستگی دارد اما در سال 2020 متوسط درآمد ماهیانه هر اسپانیایی را 3200 یورو برآورد کرده‌اند. متاسفانه در اسپانیا نیز مانند کشورهای دیگر، شکافِ بسیار چشمگیری بین دهک‌های مختلف وجود دارد. کمترین میزان حقوق ماهیانه 426 یورو و بیشترین میزان حقوق ماهیانه 13930 یورو تخمین زده شده است.

اما دندانپزشکان تقریبا دو برابر میزان متوسط درآمد اسپانیایی‌ها حقوق دریافت می‌کنند. متوسط درآمد دندانپزشکان اسپانیایی 7800 یورو در ماه است که درآمد بسیار خوبی در نظر گرفته می‌شود. از نظر کسب درآمد نیز شهرهای مادرید، بارسلون، والنسیا و سویل در رتبه اول تا چهارم قرار دارند.

برای تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا چه مدارکی لازم است؟

همانطور که گفته شد پیش شرط ورود به دانشگاه‌های دولتی اسپانیا قبولی در آزمون اولیه و گذراندن دوره 9 ماهه کالج است. به غیر از این دو، مدارک زیر برای پذیرش چه در دانشگاه‌ دولتی و چه در دانشگاه خصوصی الزامی است:
• داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی + ریز نمرات و ترجمه رسمی (همراه با مهر دادگستری و وزارت آموزش پرورش)
• داشتن پاسپورت (گذرنامه) با حداقل 6 ماه زمان تا انقضا + اسکن به همراه مهر کپی برابر اصل
• داشتن گواهی عدم سوء پیشینه که کمتر از 3 ماه از اخذ آن می‌گذرد
• داشتن گواهی سلامت جسمی و سلامت روحی + ترجمه رسمی
• داشتن گردش مالی بالا از حساب بانکی دانشجو که تمکن مالی او را نشان می‌دهد
• مدرک زبان (برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های دولتی)

پرسش‌های متداول و پرتکرار

در این بخش قصد داریم تا به طور خلاصه و هدفمند به پرسش‌های پرتکرار شما عزیزان در مورد تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا پاسخ دهیم. همچنین می‌توانید برای کسب آخرین اطلاعات از نحوه اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی با گروه مدیکال پرتال در ارتباط باشید.

پرسش: آیا طول دوره تحصیل پزشکی با دندانپزشکی در اسپانیا یکی است؟
پاسخ: خیر. طول دوره تحصیل پزشکی عمومی در اسپانیا 6 سال و طول دوره تحصیل دندانپزشکی 4 تا 5 سال است.

پرسش: آیا امکان کار کردن حین تحصیل برای دانشجویان رشته دندانپزشکی وجود دارد؟
پاسخ: بله. برای دانشجویان مقطع کارشناسی حق کار در طول هفته به مدت 20 ساعت محفوظ است.

سخن پایانی

یکی از دغدغه‌های اصلی والدین و دانشجویان، انتخاب بهترین کشور و بهترین رشته تحصیلی است. تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا یکی از برترین و پرطرفدارترین انتخاب‌های دانشجویان ایرانی است. در این مطلب به طور اختصاصی به شرایط و چگونگی ادامه تحصیل در اسپانیا در رشته دندانپزشکی پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر از آخرین تحولات و تغییرات در سیستم پذیرش دانشجو حتما به سایت مدیکال پرتال مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن