تحصیل پزشکی در اوکراین

نظام تحصیلی اوکراین چگونه است؟ تحصیل در اوکراین و به‌ طور خاص؛ تحصیل پزشکی در اوکراین چه شرایطی دارد؟ شرایط تحصیل دندانپزشکی در اوکراین چگونه است؟ آیا بورسیه های تحصیلی اوکراین برای تحصیل علوم پزشکی هم در دسترس هستند؟ هزینه تحصیل و زندگی در اوکراین چقدر است و اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی اوکراین چه شرایط و روندی دارد؟ اینها سؤالاتی هستند که با خواندن این مطلب می توانید جوابشان را پیدا کنید. امید است بتوانیم در تحقق رویای شما موثر باشیم

ویدئو تحصیل پزشکی در اوکراین

معرفی اوکراین

معرفی کشور اوکراین

کشور اوکراین یکی از کشورهای زیبای اروپای شرقی است که به داشتن آب و هوای سرد مشهور است. شرایط تحصیل پزشکی در اوکراین باعث شده تا بسیاری از دانشجویان این کشور را در صدر لیست انتخاب های خود برای ادامه تحصیل در نظر داشته باشند. دانشگاه‌های کشور اوکراین مقصد بسیار مناسبی برای دانشجویانی هستند که قصد تحصیل بین‌المللی با هزینه‌های نسبتا پائین را دارند. هزینه تحصیل پزشکی در اوکراین بسیار مناسب بوده و به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای این گروه از دانشجویان که می خواهند هزینه مناسب تری برای تحصیل خود بپردازند، تحصیل پزشکی در این کشور اروپایی است. رشته پزشکی و رشته‌های دیگر علوم پزشکی به دلیل بازار کار و موقعیت اجتماعی مناسب در بیشتر کشورها محبوبیت زیادی دارند. از جمله مزایای تحصیل در اوکراین می‌توان به استفاده از امکانات قابل قبول در سطح بین‌المللی، هزینه‌ها و شهریه کم، عدم نیاز به مدرک زبان و تحصیل به زبان انگلیسی اشاره کرد.

تحصیل در رشته های پزشکی اوکراین حدود 6 سال طول می‌کشد. سیستم آموزشی اوکراین مطابق قوانین آموزش عالی ناحیه اروپا تنظیم شده و با مشخصات کمیسیون اروپا هماهنگ است. از جمله مزایای تحصیل در این کشور امکان ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی است. به این ترتیب متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشور می‌توانند توقع دریافت خدمات آموزشی در سطح اروپا را با پرداخت هزینه‌هایی بسیار نازل داشته باشند. جدای از این موارد، مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی اوکراین نیز به نسبت کشورهای دیگر بسیار ساده بوده و به این ترتیب مانع چندانی برای ادامه تحصیل در مقاطع آموزش عالی این کشور وجود ندارد.

نظام آموزشی اوکراین

نظام آموزشی اوکراین

نظام آموزشی اوکراین از ساختار استاندارد کشورهای انگلیسی زبان استفاده می‌کند. متقاضیان تحصیل در این کشور می‌توانند با داشتن مدرک دیپلم 12 ساله و ترجمه آن برای پذیرش در دانشگاه‌های اوکراین اقدام کنند. آنها با گرفتن نمره‌های بالا در دروس مرتبط با پزشکی (زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی) و زبان انگلیسی می‌توانند شانس مناسبی برای پذیرش از این دانشگاه‌ها داشته باشند. مدت زمان تحصیل پزشکی و شاخه‌های دیگر علوم پزشکی شامل موارد زیر می‌شود:

  • پزشکی: 6 سال
  • دندانپزشکی: 5 سال
  • داروسازی: 5 سال

همان طور که پیشتر اشاره شد، نظام آموزش عالی اوکراین مطابق با قوانین منطقه اروپا تنظیم شده است. به عبارت دیگر با تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌توان برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر اروپایی مهاجرت کرد. به این ترتیب متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی اوکراین از این شانس نیز برخوردار هستند که مدارکی دریافت کنند که در کشورهای اتحادیه اروپا رسمیت دارد.

تحصیل پزشکی در اوکراین

تحصیل پزشکی در این کشور محبوبیت زیادی دارد. دانشگاه‌های اوکراین برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر از معیارهای سختی برای پذیرش دانشجویان استفاده نمی‌کنند. برای مثال معدل دیپلم، یا سابقه تحصیلی دانش‌آموزان چندان معیار مهمی برای پذیرش نیست و متقاضیان با هر معدلی می‌توانند درخواست پذیرش بدهند. همچنین برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی در اوکراین نیازی به شرکت در آزمون‌های خاص پزشکی که بسیاری از کشورها برگزار می‌کنند، ندارد. این موارد در کنار شهریه‌های ارزان و کیفیت بالای زندگی در اوکراین، آن را به مقصدی جذاب و ایده‌آل برای متقاضیان بین‌المللی، از جمله دانشجویان ایرانی می‌کند.

تحصیل پزشکی در این کشور تا رسیدن به مدرک پزشکی عمومی حدود 6 سال طول می‌کشد. این مدرک معادل مدرک کارشناسی جراحی (MBBS) در بریتانیا و هند است. پس از دریافت این مدرک دانشجویان مجوز اشتغال به پزشکی در کشور اوکراین را دریافت می‌کنند. این مجوز در بسیاری از کشورهای دیگر جهان، از جمله کشورهای اتحادیه اروپا، و همین طور سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته می‌شود.

یکی از شرایط ایده‌ال برای تحصیل پزشکی در اوکراین برای دانشجویان، دارا بودن حق انتخاب در زبان تحصیل است. زبان آموزشی در دانشگاه‌های بین‌المللی شامل زبان‌های انگلیسی، اوکراینی، و روسی است. نکته قابل توجه اینکه دانشجویان برای تحصیل به زبان انگلیسی نیازی به ارائه مدارک زبان بین‌المللی مثل تافل و آیلتس ندارند. البته در صورتی که آنها توانایی برقراری ارتباط نداشته باشند، لازم است که به آموزشگاه‌های زبان در این کشور مراجعه کنند.

شرایط تحصیل پزشکی در اوکراین

شرایط تحصیل پزشکی در اوکراین

برای تحصیل در اوکراین نیاز به مدارک خاصی ندارید. به عبارت دیگر، با داشتن حداقل مدارک هویتی و تحصیلی می‌توانید برای ادامه تحصیل وارد این کشور شوید. برای این کار برخی از مهم‌ترین مدارک و شرایط مورد نیاز، شامل موارد زیر می‌شود:

  • دیپلم رسمی 12 ساله همراه با ترجمه رسمی آن
  • نمرات بالای دبیرستان در 5 درس مرتبط با رشته تحصیل شما، به علاوه زبان انگلیسی
  • کپی پاسپورت بین‌المللی که حداقل یک سال از مدت اعتبار آن باقی مانده باشد و ترجیحا دو سال یا بیشتر اعتبار داشته باشد
  • کپی و ترجمه برابر اصل مدارک هویتی (شناسنامه، کارت ملی و …)
  • حداقل 17 سال سن و حداکثر 25 سال سن
  • پیش‌پرداخت هزینه‌های مرتبط مثل دعوت‌نامه، نامه پشتیبانی ویزا و امثال این تا سقف 300 دلار

همان طور که می‌بینید نتیجه قبولی در هیچ آزمونی در فهرست بالا وجود ندارد. این در حالی است که در کشورهای دیگر یا لازم است که دانشجویان در یک آزمون سراسری شرکت کرده و قبول شوند، یا نمرات ممتازی در دبیرستان کسب کرده باشند. این شرایط ساده باعث می‌شود اوکراین مقصد بسیار جذابی برای متقاضیان رشته‌های علوم پزشکی باشد.

تحصیل دندانپزشکی در اوکراین

علاوه بر تحصیل پزشکی، تحصیل رشته‌های دیگر علوم پزشکی مثل دندانپزشکی در اکراین نیز از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است. رشته دندانپزشکی یکی از جذاب‌ترین رشته‌ها در سطح بین‌المللی است که به دلیل بازار بسیار مناسب کاری، همه ساله عده زیادی از دانشجویان را جذب می‌کند. کشور اوکراین به دلیل داشتن دانشگاه‌های به روز و استفاده از زیرساخت‌های آموزشی اروپایی، یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل دندانپزشکی محسوب می‌شود. دانشجویان با تحصیل در این کشور می‌توانند با جدیدترین تکنیک‌ها و روش‌های مورد استفاده در این رشته آشنا شوند. از لحاظ تجربه عملی نیز دانشگاه‌های این کشور سعی می‌کنند بهترین شرایط آموزشی و تجربی را به دانشجویان ارائه نمایند.

تحصیل  دندانپزشکی در اوکراین 5 سال طول می‌کشد. هزینه این دوره ارزان‌تر از دوره پزشکی است که البته اختلاف آنها چندان زیاد نیست. با پایان دوره تحصیل دانشجویان مدرک دندانپزشکی دریافت کرده و می‌توانند مجوز اشتغال به این شغل را دریافت کنند. به این ترتیب بدون نیاز به گذراندن دوره‌های پیش پزشکی و آماده شدن برای امتحانات تخصصی، آنها می‌توانند ظرف پنج سال به مدرک و مجوز یکی از مشاغل دارای شان بالا در جامعه دست پیدا کنند.

تحصیل دندانپزشکی در اوکراین

تحصیل داروسازی در اوکراین

رشته داروسازی یکی دیگر از رشته‌های جذاب و محبوب علوم پزشکی محسوب می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با توجه به علایق خود در شرکت‌های مختلف دارویی فعالیت کرده یا اقدام به تاسیس داروخانه یا کار در آن کنند. تحصیل در رشته داروسازی ویژگی‌های خاص خودش را دارد. بعضی از کشورها (مانند کانادا و یا حتی ترکیه) این رشته را جدای از علوم پزشکی در نظر گرفته و برای آن آزمون‌های ویژه‌ای تعریف کرده‌اند. این در حالی است که اوکراین چنین تفکیکی ایجاد نکرده و این رشته در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی تدریس می‌شود.

تحصیل داروسازی در اوکراین 5 سال طول می‌کشد. پس از این دوره دانشجویان مدرک دکتری داروسازی دریافت می‌کنند. البته این مدرک درست مثل مدرک پزشکی 6 ساله، در کشورهای دیگر معادل کارشناسی در نظر گرفته می‌شود. هزینه تحصیل در رشته داروسازی از پزشکی و دندانپزشکی کمتر است.

دانشگاه های تحصیل پزشکی در اوکراین

دانشگاه‌های تحصیل پزشکی در اوکراین

کشور اوکراین از سطح بالای تاسیسات آموزش عالی برخوردار است و تعداد دانشگاه‌های آن به نسبت جمعیت این کشور بسیار زیاد است. تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی اوکراین دوره‌های بین‌المللی به زبان انگلیسی برگزار نمی‌کنند اما بسیاری از آنها این دوره‌ها را ارائه می‌دهند. دانشگاه‌های علوم پزشکی اوکراین مورد تائید وزارت بهداشت و درمان، یا وزارت علوم نیستند. به عبارت دیگر با تحصیل پزشکی در اوکراین نمی‌توانید در ایران مطب راه‌اندازی کنید، مگر اینکه مکاتبات مناسبی با وزارت بهداشت و درمان انجام داده و درخواست ارزیابی مدرک تحصیلی خود را بدهید.

به هر ترتیب برخی از بهترین دانشگاه‌های علوم پزشکی اوکراین که دوره‌های بین‌المللی به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند شامل موارد زیر می‌شود:

  • Zaporozhye State Medical University
  • VN Karazin Kharkiv National University
  • Kharkiv National Medical University
  • Bogomolets National Medical University
  • Kharkiv International Medical University
  • Donetsk National Medical University
  • Kyiv Medical University of UAFM

بعضی از این دانشگاه‌ها مثل دانشگاه زاپوروژیه (Zaporozhye) فقط در رشته پزشکی دوره برگزار می‌کنند حال آنکه بعضی دیگر از آنها مثل دانشگاه دونتسک انواع رشته‌های علوم پزشکی را به دانشجویان بین‌المللی آموزش می‌دهند.

مواردی که در اینجا معرفی شدند دانشگاه‌های دولتی اوکراین هستند. این دانشگاه‌ها حدود 40% از هزینه‌ دانشجویان بین‌المللی را از دولت اوکراین دریافت می‌کنند و برای همین شهریه‌های بسیار پایینی از دانشجویان دریافت می‌کنند. در مقابل، دانشگاه‌ها و کالج‌های خصوصی نیز در اوکراین وجود دارد که بعضی از آنها کیفیت آموزش بسیار بالایی هم دارند. هزینه این دانشگاه‌ها به مراتب بالاتر از دانشگاه‌های دولتی است.

هزینه تحصیل پزشکی در اوکراین

هزینه تحصیل پزشکی در اوکراین بسیار نازل و ارزان است. شاید بزرگ‌ترین مزیت تحصیل در رشته های پزشکی این کشور همین هزینه بسیار ارزان در ازای خدمات آموزشی با کیفیت در سطح اروپا باشد. به همین دلیل اوکراین یکی از اولین مقاصد دانشجویانی است که قصد تحصیل ارزان قیمت در رشته‌های علوم پزشکی را داشته باشند. لازم به ذکر است که شهریه دانشگاه‌های مختلف اوکراین با توجه به عوامل مختلف با هم فرق دارد. اما این تفاوت در حدی نیست که نتوانیم کلیتی از هزینه تحصیل در این کشور ارائه دهیم.

هزینه تحصیل سال اول رشته پزشکی در دانشگاه‌های مختلف اوکراین بین 3000 تا 7000 دلار است. بهتر است توجه داشته باشید که بیشتر این دانشگاه‌ها تمایل دارند شهریه‌ سالیانه‌ای نزدیک به 4000 دلار دریافت کنند. تعداد معدودی از آنها که شهرت و اعتبار بسیار  زیادی هم دارند شهریه‌های گران‌تری دریافت می‌کنند. هزینه کل دوره تحصیل پزشکی در این کشور بین 28 تا 40 هزار دلار تمام می‌شود.

هزینه تحصیل پزشکی در اوکراین

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی اوکراین

مراحل دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اوکراین بسیار ساده است. با ارسال مدارک اولیه از شما درخواست می‌شود که هزینه‌های پردازش پرونده و پیگیری آن توسط دانشگاه را پرداخت کنید. بعد از مدتی با بررسی شرایط شما، نامه پذیرش به ایمیل شما ارسال می‌شود و از شما دعوت می‌شود که برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود، با داشتن مدارک زیر می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی اوکراین اقدام کنید:

  • دعوتنامه از طرف دانشگاه برای دریافت ویزای تحصیلی
  • فرم کامل شده درخواست اخذ ویزای تحصیلی
  • پاسپورت (با حداقل 1 سال مدت اعتبار)
  • اصل و کپی برابر اصل مدارک هویتی با ترجمه رسمی
  • 12 عکس پاسپورتی
  • مدارکی که توان مالی دانشجو یا والدین یا حامیان او را برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در اوکراین ثابت کند
  • گواهی سلامت که تاریخ آن بیشتر از 2 ماه پیش نباشد
  • گواه عدم سوء پیشینه از پلیس که تاریخ آن بیشتر از 6 ماه قبل نباشد
  • داشتن بیمه درمانی
  • ترجمه دیپلم و کلیه سوابق تحصیلی با ریز نمرات
  • نتیجه منفی آزمایش‌های بیماری‌های واگیردار و مقاربتی

با داشتن این مدارک می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی اوکراین اقدام کنید. همان طور که می‌بینید این فهرست با جزئیات کامل نیست و موارد جزئی وجود دارند که در این فهرست قرار نگرفته است. با این حال در مجموع شرایط دریافت ویزای تحصیلی این کشور نیز به همان نسبت دانشگاه‌های آن، از سادگی بالایی برخوردار است. متقاضیان تحصیل در اوکراین می‌توانند از این شرایط راحت و ساده برای پیشبرد یکی از مهم‌ترین برنامه‌های زندگی خود استفاده مناسب را داشته باشند.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی اوکراین

سخن پایانی

شرایط تحصیل پزشکی در اوکراین به دلیل سادگی و راحتی شگفت‌آوری که دارد، برای بسیاری از متقاضیان، به ویژه آنهایی که سعی کرده‌اند در کشورهای دیگر این کار را انجام دهند، خارق‌العاده محسوب می‌شود. این شرایط ساده به این دسته از متقاضیان امکان می‌دهد یکی از مناسب‌ترین راه‌های پیشرفت در زندگی و کسب جایگاه مناسب در اجتماع را پیگیری کنند. اما گذشته از شرایط ساده و راحت، لازم به توجه است که دانشگاه‌های علوم پزشکی اوکراین پیرو قوانین آموزشی اتحادیه اروپا هستند. به عبارت دیگر، دانشجویان با تحصیل در این کشور مدارکی دریافت می‌کنند که در کشورهای اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته می‌شود.

آنها می‌توانند با این مدارک در کشورهای دیگر اروپایی ادامه تحصیل داده و به سطوح بالاتری از جایگاه علمی و اجتماعی نزدیک شوند. این موارد در کنار هزینه‌ تحصیل پزشکی در اوکراین که ارزان و نازل است، آن را تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌های ادامه تحصیل کرده است. نظام آموزشی اوکراین از ساختار استاندارد کشورهای انگلیسی‌زبان استفاده می‌کند. این کشور برای پذیرش دانشجویان پزشکی از هیچ آزمون سراسری علمی یا شرط معدلی استفاده نمی‌کند. در صورتی که متقاضی از سطحی پایین‌تر از سطح علمی لازم برخوردار باشد، امکان جبران در آموزشگاه‌ها و کالج‌های مربوط به رشته او وجود دارد. در نهایت اینکه برای پذیرش در دوره‌های تحصیلی انگلیسی زبان پزشکی در کشور اوکراین، نیازی به مدارک بین‌المللی زبان مثل تافل و آیلتس ندارید. سادگی مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی اوکراین و عدم سخت گیری بیش از اندازه به متقاضیان باعث شده تا بسیاری از افراد بتوانند به سادگی رویای تحصیل در یک کشور اروپایی را تجربه کنند.

دیدگاه (23)

  • Neginnaeimi پاسخ

    با سلام.ممنون از مطالب خوبتون.میخواستم بپرسم که آیا این دانشگاه های پزشکی در اوکراین مورد تایید وزارت بهداشت هستند؟

    30 مهر 1400 در 14:24
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم نعیمی. وقت بخیر
      اوکراین در حال حاضر دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران رو نداره.

      4 آبان 1400 در 15:50
  • علی محسن زاده پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من مشکل نظام وظیفه دارم
    و الان تو ترکیه هستم
    میشه از طریق سفارت اوکراین در ترکیه اقدام کرد؟

    30 مهر 1400 در 14:22
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای محسن زاده. وقت بخیر
      بله، امکان پذیره.

      4 آبان 1400 در 16:03
  • غلامی پاسخ

    ایا میتونم‌حین تحصیل هم کار کنم؟

    30 مهر 1400 در 02:38
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای غلامی. وقت بخیر
      بله

      16 آبان 1400 در 15:21
  • mona پاسخ

    برای ارشد و دکتری محدودیت سنی دارن؟

    26 مهر 1400 در 17:19
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم منا. وقت بخیر
      خیر بدون محدودیت سنی میتونید اقدام کنید.

      29 مهر 1400 در 17:55
  • سهیل پاسخ

    سلااااام. با دیپلم ریاضی هم میشه اقدام کرد؟ لیسانسم هم عمران بوده.

    26 مهر 1400 در 17:18
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای سهیل. وقت بخیر
      بله امکان پذیر هست.

      29 مهر 1400 در 17:56
  • تابان اصغری پاسخ

    سلام بورس هم قبول میکنن؟ معدل باید چه قدر باشه برای بورسیه؟

    26 مهر 1400 در 02:26
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای اصغری. وقت بخیر
      در حال حاضر بورسیه ای برای رشته های علوم پزشکی در اوکراین ارائه نمیشه.

      16 آبان 1400 در 15:47
  • آبادانی پاسخ

    ممنون از راهنماییتون

    26 مهر 1400 در 02:21
  • لسانی پاسخ

    سلام وقتتون بخیر توی این ۶ سال میشه کنار تحصیل کار کرد؟

    26 مهر 1400 در 02:21
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله

      16 آبان 1400 در 15:31
  • سمانه عبداللهی پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    توی دوره ی پیش پزشکی فقط زبان یاد میدن؟

    21 شهریور 1400 در 14:31
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم عبداللهی. وقت بخیر
      در دوره ی پیش پزشکی زبان و دروس پایه آموزش داده میشه.

      23 شهریور 1400 در 17:30
  • شیدا پاسخ

    پادفک زبان روسی ارائه میشه؟ چجوری باید ثبت نام کرد؟

    21 اردیبهشت 1400 در 14:27
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم شیدا. وقت بخیر
      بله ارائه میشه. 2 بار در سال امکان ثبت نام هست. پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسانمون کامل راهنماییتون کنند.
      021-88619310
      021-88619377

      21 اردیبهشت 1400 در 14:33
      • بنفشه مردانی پاسخ

        تحصیل پزشکی توی اوکراین چقدر طول میکشه؟

        30 مهر 1400 در 02:37
        • شادی مردانی پاسخ

          سلام خانم مردانی. وقت بخیر
          6 سال.

          6 آبان 1400 در 13:54
  • ابوالفضل حاجی پاسخ

    یعنی بدون مدرک زبان میشه اقدام کرد؟

    21 اردیبهشت 1400 در 14:20
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای حاجی.وقت بخیر
      بله شما نیازی به مدرک زبان ندارید.

      21 اردیبهشت 1400 در 14:31

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن