دانشگاه های پزشکی آلمان

آلمان کشوریست که به عنوان یکی از قطب‌های علمی برتر جهان شناخته می‌شود و دارای دانشگاه‌های مشهور بسیاری است. سطح بالای دانش، امکانات رفاهی و کاری ایده آل و مهم‌تر از همه رایگان بودن دانشگاه‌ها این کشور را به یکی از مقصدهای دانشجویان برای تحصیل و اخذ اقامت این کشور تبدیل کرده است.
یکی از بیشترین تقاضاها برای تحصیل در این کشور مختص به دانشگاه های پزشکی آلمان است. چرا که این رشته در میان سخت‌ترین و گران‌ترین رشته‌ها در دنیا است. اما در آلمان این رشته به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود.
از سوی دیگر دانشگاه‌های این کشور با مراکز درمانی و بیمارستان‌ها ادغام شده‌اند. بنابراین دانشجویان در کنار تحصیل رایگان مشغول به مراقبت از بیماران شده و همینطور در پروژه‌های تحقیقاتی گوناگون مشارکت داده می‌شوند.
شرایط کار در کنار تحصیل منجر شده است تحصیل در آلمان برخلاف دیگر کشورها به زبان انگلیسی نباشد. بلکه شما باید برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های آلمان باید تسلط کامل به زبان آلمانی داشته باشید.

اما شرایط پذیرش دانشجویان پزشکی در این کشور چگونه است؟ برترین دانشگاه‌های پزشکی این کشور کدام‌ها هستند؟
پس از پایان تحصیل، شرایط کاری برای دانشجویان پزشکی خارجی چگونه خواهد بود؟
با ما همراه باشید و پاسخ تمامی سوالات خود در خصوص تحصیل در رشته پزشکی در آلمان را بیابید.

اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی آلمان

پیش از هر چیز برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی آلمان باید یک دوره یک ساله به تحصیل در کالج بپردازید. چرا که مدرک دیپلم ایران برای ورود به دانشگاه‌های آلمان قابل قبول نیست.
انتخاب کالج با توجه به دانشگاه مقصد باید صورت پذیرد، زیرا برخی دانشگاه‌ها تنها مدرک کالج‌های منتخب خود را قبول دارند.
برای ورود به کالج باید سطح زبان آلمانی شما B1 باشد. پس از اتمام کالج از شما آزمون پذیرش دانشگاه گرفته می‌شود. در این زمان برای دریافت پذیرش دانشگاه باید زبان آلمانی خود را به سطح C1 برسانید.

تحصیل رشته پزشکی در آلمان

نکته مهمی که پیش از معرفی دانشگاه های پزشکی آلمان باید به آن پرداخت، چگونگی تحصیل شما است. در دانشگاه‌های آلمان مقطع لیسانس و فوق لیسانس برای پزشکی ادغام شده و دوره‌ها به نوعی متفاوت ارائه می‌شوند و به مدت 6 سال به طول می‌انجامند.

تحصیل شما در چهار مرحله خواهد بود. گام اول، مرحله پیش بالینی است که در چهار ترم به مدت دو سال ارائه می‌شود. این دوره معرفی مفاهیم پایه رشته پزشکی است و در پایان آن از شما آزمون اولین مدرک پزشکی گرفته می‌شود.
گام دوم مرحله بالینی است. این مرحله به عنوان مرحله اصلی تحصیل شما است و به مدت 6 ترم یا 3 سال به طول می‌انجامد و در نهایت پس از گذراندن دروس اصلی، کنفرانس‌ها، سمینارها، دوره‌های عملی و کارورزی یا انترنی به پایان می‌رسد.
گام سوم مرحله عملی است. در این مرحله شما باید یک سال را به یادگیری در محیط کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها بگذرانید. در این مرحله با جنبه‌های عملی جراحی، بیماری‌های داخلی و یک موضوع انتخابی آشنا می‌شوید.
در نهایت گام چهارم آزمون دولتی است که پس از قبولی در این آزمون امکان درخواست برای دریافت مدرک پزشکی خود و کار به عنوان پزشک معتبر را خواهید داشت.
پس از دریافت مدرک پزشکی، شما می‌توانید درخواست پذیرش دانشگاه برای دریافت تخصص در حیطه مورد علاقه خود را بگیرید، که برای اخذ آن باید 5 تا 6 سال زمان بگذارید. پس از گذراندن این دوره دوباره آزمون دولتی از شما گرفته می‌شود و در نهایت مدرک خود را کسب می‌کنید.

تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان و جهان

پس از آگاهی از شرایط تحصیل در کشور آلمان برای دانشجویان پزشکی، حال نوبت به معرفی برترین دانشگاه‌های پزشکی این کشور می‌رسد.
اما یک نکته را مد نظر داشته باشید که علی رغم رایگان بودن تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، شما هزینه بسیار اندکی را در هر ترم باید بپردازید.
امروز برای شما 10 دانشگاه برتر پزشکی در آلمان را معرفی می‌کنیم و پس از آن با هم نگاهی بر شرایط کاری فارغ التحصیلان این رشته خواهیم انداخت.

• Heidelberg University

دانشگاه های پزشکی آلمان
دانشگاه های پزشکی آلمان

دانشگاه هایدلبرگ قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان است که در سال 1386 در شهر هایدلبرگ تاسیس شده و پزشکان مشهور بسیاری در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.
این دانشگاه دارای 12 دانشکده بوده و بیش از 180 برنامه تحصیلی متنوع در رشته‌های گوناگون ارائه می‌دهد.
دانشگاه هایدلبرگ یکی از مراکز مهم تحقیقاتی در حیطه پزشکی در وسعت جهانی به شمار می‌رود و نتایج تحقیقات خود را برای ارتقای کیفیت زندگی و سلامتی مردم به کار می‌برد.
این دانشگاه اطلاعات و دانش خود را با بیش از 450 دانشگاه در سراسر جهان به اشتراک می‌گذارد و در دانش آن‌ها نیز سهیم می‌شود.
هر ساله بیش از 20 درصد دانشجویان این دانشگاه و بالغ بر دو سوم فارغ التحصیلان در مقطع دکترا را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.

• Free University Berlin

دانشگاه های پزشکی آلمان
دانشگاه های پزشکی آلمان

در میان مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های پزشکی آلمان، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین‌ها با کتابخانه‌ای فوق العاده زیبا و حیرت انگیز دانشگاه آزاد برلین تاسیس سال 1948 است.
این دانشگاه خصوصی اکثر دوره‌های خود را همچون دانشگاه‌های دولتی به صورت رایگان ارائه می‌دهد. همچنین برای دانشجویان خود در خارج از دانشگاه خوابگاه‌های مناسب فراهم کرده است.
دانشگاه آزاد برلین حدود 180 رشته مختلف را در مقطع لیسانس و 50 رشته را در مقطع دکترا ارائه می‌دهد. دوره‌های این دانشگاه به صورت ترمی بوده و در ماه‌های اکتبر و آوریل آغاز می‌شوند.
سالانه در حدود 600 محقق بین المللی برای تدریس به این دانشگاه مراجعه می‌کنند. بنابراین شما زیر نظر برترین‌ها در رشته خود آموزش می‌بینید.

• Humboldt University of Berlin

دانشگاه های پزشکی آلمان
دانشگاه های پزشکی آلمان

دانشگاه هومبولت برلین یکی دیگر قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آلمان است که در سال 1810 تاسیس شد.
این دانشگاه با یکی از مراکز خوابگاهی دانشجویی همکاری می‌کند. بنابراین دانشجویان خارجی قادر به دریافت محل اسکان طی سال‌های تحصیل خود در آلمان هستند.
این دانشگاه با بیش از 190 مرکز آموزشی در سراسر جهان همکاری متقابل دارد که این مسئله سابقه تحصیلی شما را برای کار در دیگر کشورها همچون آمریکا، برزیل و سنگاپور بسیار با ارزش خواهد کرد.

• University of Munich

دانشگاه های پزشکی آلمان
دانشگاه های پزشکی آلمان

از دیگر دانشگاه های پزشکی آلمان با شهرت جهانی و قدمت طولانی به دانشگاه مونیخ تاسیس سال 1472 می‌توان اشاره کرد.
این دانشگاه یکی دیگر از مراکز تحقیقاتی کشور آلمان به شمار می‌رود که در حدود 50 مرکز تحقیقاتی داشته و سابقه‌ای 500 ساله در پذیرش دانشجویان بورسیه‌ای دارد.
امکان اسکان در خوابگاه توسط سازمان دانشجویی شهر مونیخ برای برخی دانشجویان فراهم شده است.
همچنین این دانشگاه با 18 دانشکده، بیش از 200 دوره آموزشی گوناگون در حیطه‌های متعدد را ارائه می‌دهد.

• Technical University of Munich

شاید چندی پیش در فضای مجازی خبر دانشگاهی را شنیده باشید که برای دانشجویان خود در ساختمان دانشگاه سرسره‌های بزرگی را نصب کرده است.
باید بگوییم که این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌های پزشکی دنیا در کشور آلمان است.
دانشگاه فنی مونیخ تاسیس سال 1868 در شمال شهر مونیخ آلمان است. این دانشگاه با 13 دانشکده و بیش از 150 دوره آموزشی متنوع در فهرست 100 دانشگاه برتر پزشکی جهان جای دارد.

• University of Duisburg-Essen

دانشگاه دویسبورگ اسن با معماری زیبا یکی از جدیدترین دانشگاه های پزشکی آلمان است که در سال 2003 در شهر دویسبورگ تاسیس شد. با این حال نام این دانشگاه در فهرست برترین دانشگاه‌های پزشکی جهان به چشم می‌خورد.
این دانشگاه یکی از مراکز تحقیقاتی بین المللی به شمار می‌رود که در حال حاضر پذیرای دانشجویان از بیش از 130 کشور جهان است.
این دانشگاه با 11 دانشکده در 4 رشته متفاوت به تحقیقات گسترده می‌پردازد. همچنین دانشگاه دویسبورگ با بیش از 102 دانشگاه بین المللی و 200 موسسه تحقیقاتی در سراسر جهان همکاری دارد.

• University of Kiel

دانشگاه کیل در شهر کیل در کشور آلمان یکی دیگر از دانشگاه‌هایی است که برای تحصیل در رشته پزشکی در سطح بالا می‌توانید به آن مراجعه کنید.
این دانشگاه قدیمی تاسیس سال 1665 همواره یکی از برترین دانشگاه‌های پزشکی در سطح جهانی بوده است.
دانشگاه کیل بیش از 100 رشته تحصیلی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد.
کسب 12 جایزه نوبل از افتخارات بزرگ این دانشگاه قدیمی، بزرگ، زیبا و با پرستیژ به شمار می‌رود.

• University of Ulm

دانشگاه های پزشکی آلمان
دانشگاه های پزشکی آلمان

دانشگاه اولم یکی دیگر از دانشگاه های پزشکی آلمان است که در سده اخیر تاسیس شده و به شهرت و رتبه جهانی دست یافت. این دانشگاه در سال 1967 در جنوب غربی آلمان در شهر اولم و محل تولد انیشتین بنا نهاده شد.
این دانشگاه با تحقیقات گسترده بر علوم زیستی و در تلاش برای بهبود سلامتی و افزایش کیفیت زندگی مطالعات پژوهشی خود را از همان ابتدا آغاز کرد.
از افتخارات این دانشگاه ایجاد یک رشته میان‌رشته‌ای جدید تحت عنوان فیزیک بیوکوانتوم است.
این دانشگاه با دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های بزرگی همچون شرکت BMW همکاری دارد. بنابراین با تحصیل در این دانشگاه، آینده شغلی درخشانی در انتظار شما خواهد بود.
همچنین این دانشگاه با دانشگاه‌های جهانی در مصر، چین و روسیه برای افزایش دانش خود در خصوص درمان بیماری‌های مدرن مشارکت دارد.

• University of Hamburg

دانشگاه هامبورگ در شهر زیبا و مشهور هامبورگ در سال 1919 تاسیس شد.
این دانشگاه بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی و آموزشی در شمال آلمان شناخته شده است که با رشد چشمگیر خود در زمینه دانش علوم پزشکی و مطالعات گسترده نام خود را در دانشگاه‌های مطرح جهانی در رشته پزشکی وارد کرد.
این دانشگاه تحقیقات خود را در زمینه‌های بینارشته‌ای متنوعی انجام می‌دهد و در حیطه‌های متعدد به عنون پیشرو در تحقیقات فعالیت دارد.
همچنین پذیرش دانشجویان بورسیه‌ای از دیگر دلایل شهرت دانشگاه هامبورگ است.

• University of Muenster

دانشگاه های پزشکی آلمان
دانشگاه های پزشکی آلمان

آخرین دانشگاهی که در لیست ما قرار گرفته، دانشگاه زیبای مونستر است. این دانشگاه در سال 1780 در شهر مونستر تاسیس شد.
15 دانشکده، 120 دوره متنوع آموزشی و 30 مرکز تحقیقاتی از مزایای این دانشگاه به شمار می‌روند.
این دانشگاه تحقیق محور پیشرفت‌های بسیاری در زمینه‌های علمی گوناگون داشته و با بیش از 25 مرکز تحقیقاتی مشارکت فعال دارد. همین امر دانشگاه مونستر را به یکی از برترین دانشگاه های پزشکی آلمان تبدیل کرده است.
این دانشگاه با بیش از 550 سازمان مختلف در سراسر جهان فعالیت و همکاری دارد. بنابراین یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تحصیل در کشور آلمان خواهد بود.

موقعیت شغلی برای فارغ التحصیلان پزشکی در آلمان

مدرک شما در سرتاسر آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتبر است و نیازی به تطبیق نیست. اما برای کار در این کشور شما باید ابتدا ویزای خود را به مدت 18 ماه تمدید کنید.
پس از یافتن کار شما قادر به اخذ اقامت این کشور خواهید بود. در حال حاضر مناطق روستایی بیشترین موقعیت کاری را برای پزشکان دارند. همچنین متوسط درآمد شما در شروع کار 49 هزار یورو در سال خواهد بود.

انتخاب برترین دانشگاه پزشکی برای تحصیل

آلمان یکی از قطب‌های علمی بزرگ و مطرح جهان در زمینه‌های کوناگون به ویژه پزشکی به شمار می‌رود.
تحصیلات رایگان، امکان تحقیق و پژوهش در حیطه‌های گسترده در کنار تحصیل و اشتغال به کار در موسسه تحقیقاتی دانشگاه‌ها در حین تحصیل از مهم‌ترین مزایای دانشگاه‌های پزشکی این کشور است.
اکثر دانشگاه های پزشکی آلمان قرن‌هاست که پابرجا مانده و همچنان با ارائه به روزترین دانش‌ها جهانی دانشجویان بسیاری را به خود جذب می‌کنند.
برای تحصیل در این کشور باید زبان آلمانی را در سطح بالا فرا گیرید و پیش از ورود به دانشگاه یک سال در کالج به تحصیل بپردازید.
پس از گذراندن کالج و قبولی در آزمون قادر به انتخاب دانشگاه خود خواهید بود.
با انتخاب هر یک از دانشگاه‌های این کشور پس از 6 سال و گذراندن آزمون نهایی موفق به کسب مدرک پزشکی خود خواهید بود. با این مدرک شما قادر به کار در تمامی کشورهای اتحادیه اروپا هستید. همچنین امکان درخواست برای اخذ اقامت دائم پس از جذب به بازار کار برای شما فراهم شده است.

برای آگاهی از شرایط کلی تحصیل پزشکی در آلمان با مشاورین ما در تماس باشید.

دیدگاه (4)

  • شیوا پاسخ

    آخرش که قراره برای کار کردن آلمانی یاد بگیریم، بهتر نیست برای اپلای از اول مدرک زبان آلمانی بگیریم؟

    26 مهر 1400 در 18:49
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم شیوا وقت بخیر
      طبیعتا اگر از ابتدا به زبان آلمانی اقدام کنید راحت تر هستید.

      28 مهر 1400 در 20:47
  • کمال پاسخ

    امکان گرفتن ویزای همراه برای آلمان وجود داره؟ فرزند و بچه های زیر ۱۰ سال

    26 مهر 1400 در 18:48
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای کمال. وقت بخیر
      بله

      28 مهر 1400 در 20:47

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن