زندگی دانشجویی در چین

زندگی دانشجویی در چین

زندگی دانشجویی در چین

تحصیل در چین چگونه است؟ اگر می خواهید در چین به دانشگاه بروید، بهتر است همه چیز را درباره دستمزدهای دانشجویی، شهریه، اقامت و سکونت و سبک زندگی بدانید. در این مطلب درباره زندگی دانشجویی در چین و به طور کلی زندگی در چین صحبت می کنیم.

شهرهای چین به عنوان جایگزین مناسبی برای سایر شهرهای دانشجوی بین المللی مانند لندن، نیویورک و پاریس در حال افزایش محبوبیت روز افزون هستند. با برنامه های بلند پروازانه‌ای برای افزایش چشمگیر شمار دانشجویان خارجی به نظر می رسد دولت چین مصمم است تا جنبه دیگری از این کشور کهن را به نمایش بگذارد.

اما سوال اینجاست که اگر برای ادامه تحصیل چین را انتخاب کردید، باید دقیقاً انتظار چه چیزی را داشته باشید؟

تصاویر مرتبط با چین در ذهن شما شاید مربوط به مه، دود، آلودگی یا شهرهای با تراکم جمعیتی بسیار بالا باشد. هرچند چنین تصویری در برخی نقاط چین درست است، اما این کشور در میانه تغییرات گسترده قرار دارد. تغییراتی که شامل بخشهای آموزش عالی این کشور نیز می شود. از سال 2011، شمار دانشجویان بین المللی در چین همه ساله افزایش می یابد. تا سال 2020، بیش از نیم میلیون خارجی در دانشگاه های چین تحصیل می کردند. این موضوع به خاطر شماری از برنامه های دولت است که هدف آن جذب دانشجویان بین المللی به این کشور می باشد.

به مدت ده ها سال چین به مانند یک جاده یک طرفه برای خروج استعدادهای جوان به دیگر نقاط دنیا بود. تخمین زده می شود که طی 35 سال گذشته، بیش از 4.5 میلیون چینی در خارج از این کشور تحصیل کرده اند. 20 سال پیش شمار دانشجویان حاضر در دانشگاه های چین تنها 3.4 میلیون تن بود، اما امروزه بیش از 26 میلیون دانشجو در این دانشگاه ها مشغول به تحصیلند و نیمی از آنان را نیز دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

 

دانشجویی در چین

پس از ورودتان به چین باید انتظار چه چیزی را داشته باشید؟

خیابان‌های تمام کلان شهرها پر از سر و صدا، آلودگی و شلوغی است و این چیزیست که در هر کجای دنیا که باشید وجود دارد. چین دارای یکی از کمترین جمعیت‌های مسلط به زبان انگلیسی در جهان است، به همین خاطر عدم آشنایی کافی شما در راستای زندگی دانشجویی در چین با زبان ماندراین (یک گروه از زبان‌های چینی است که در قسمت‌های شمالی و جنوب غربی چین صحبت می‌شود) ممکن است در ابتدا برایتان سخت باشد، مخصوصاً اگر بخواهید در نواحی دارای لهجه و گویش بومی ساکن شوید. یافتن دوستان چینی می تواند در یادگیری یکی از دشوارترین زبانهای دنیا به شما کمک شایانی کند. با این حال، این معضل در محیط دانشگاه نباید مشکل چندانی برایتان ایجاد کند، چرا که دانشجویان بین المللی معمولاً کلوپ هایی تشکیل می دهند تا از یکدیگر حمایت کنند.

بورسیه های تحصیلی

چین برای دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در این کشور را دارند تعدادی بورسیه تحصیلی نیز فراهم می کند. البته حتی بدون این کمک هزینه تحصیلی نیز، شهریه های آموزشی به مراتب پایین تر از هزینه های مشابه در امریکا، بریتانیا و دیگر نقاط آسیاست. شهریه ها می تواند تا 1710 دلار در سال هم یافت شود. حتی اگر کلاس آموزش زبان و هزینه های خورد و خوراک و زندگی را نیز به آن اضافه کنید، باز هم به هزینه 9000 پوندی در انگلیس، یا 25000 دلاری موسسات آموزشی ایالات متحده نمی رسد. هزینه های روزانه زندگی نیز در چین به همین نسبت پایین است.

می توانید برای اطلاعات بیشتر درباره بورسیه تحصیلی در چین لینک زیر را دنبال کنید :

بورسیه تحصیل پزشکی در چین

اقامت تحصیلی

پس از ورودتان به این کشور، موارد قانونی نیز نیازمند رسیدگی است. 30 روز پس از ورودتان به خاک چین، فرصت دارید تا با حضور در یکی از دفاتر ثبت محلی یا ایستگاه پلیس، اجازه اقامت دریافت کنید. شما همچنین موظفید برای بیمه خدمات درمانی خود نیز اقدام کنید.

 

زندگی در چین

ساختارها و استانداردهای آکادمیک

سطح و ساختار آکادمیک در چین، در نقاط مختلف این کشور تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارد. اگرچه بر روی زیرساخت ها سرمایه گذاری‌های کلانی صورت گرفته است، اما با دور شدن از شهرهای بزرگ، کیفیت آموزش و تحصیل ممکن است تا حدی کاهش یابد. به طور کلی دانشگاه های مشهوری که بیشترین جذابیت را برای دانشجویان بین المللی دارند، حتی از نظر شکل ظاهری نیز بی شباهت به دانشگاه های غربی نیستند.

معیارهای پذیرش دانشجویان خارجی در مقایسه با دانشجویان چینی کمی ساده تر است. آزمون های  Hcl,k و  GaoKao سخت و  بسیار رقابتی هستند که در دو روز برگزار می شود که همه ساله آینده دانشجویان چینی را برای ورود به دانشگاه تعیین می کند. این آزمون آنقدر مهم است که کشور به خاطر آن عملاً تعطیل می شود. توقف همه کارهای عمرانی و ساختمانی، ممنوعیت بوق ماشین و پراکنده شدن نیروهای پلیس در سطح شهرها، برای اطمینان از به حداقل رساندن عوامل مخل تمرکز در آزمون.

اما برای دانشجویان بین المللی فرآیند بسیار ساده تر است. برخی از دانشگاه های دارای رتبه بالاتر مانند دانشگاه پکن و دانشگاه چینهو وا آزمون های ورودی مخصوص به خود را دارند که بیشتر مطابق با آزمونهای انگلیسی است. سایر دانشگاه ها نیز معمولا بدون آزمون ورودی دانشجو می پذیرند.

زبان چینی

بسته به زبانی که دوره مورد نظر شما با استفاده از آن تدریس می شود، ممکن است از شما خواسته شود در آزمونی که به (HSK) معروف است برای تعیین سطح زبان چینی خود شرکت کنید. برای دوره های ارائه شده به زبان ماندارین ممکن است لازم باشد نمره حداقل پنج (از شش) را کسب کنید. با این حال، برای شرکت در دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی این کار ضروری نیست.

ساختار تحصیلی

ساختار دوره ها مشابه ساختارهای دانشگاه های انگلستان است: هر رشته به واحدهای مشخص تقسیم می شود. ترکیبی از واحدهای اجباری و اختیاری که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد تا راهی را که کاملاً مطابق با آرزوهای شغلی آینده آنها است دنبال کنند. از دانشجویان خارجی نیز خواسته می شود که فارغ از زبانی که دوره آنها توسط آن ارائه می شود، در کنار تحصیل دروس زبان را نیز پشت سر بگذارند.

 

زندگی دانشجویی

تغییرات سبک زندگی

چین یک کشور متنوع است و هر استان هنجارهای فرهنگی، غذاهای محلی، نوشیدنی ها و آداب و رسوم خاص خود را دارد. با وسعتی که این کشور دارد و هزینه های ارزان سفر، شما در کنار زندگی دانشجویی در چین فرصتی برای بازدید از سرتاسر این کشور زیبا دارید؛ از اماکن دیدنی مدرن مانند یخبندان هاربین یا زندگی در شهر شانگهای گرفته تا شگفی‌های چین باستان، از جمله شهر ممنوعه و دیوار بزرگ چین.

انجمن های دانشجویی در دانشگاه های چین وجود دارد و هر دانشگاه بر اساس شرایط و محیط خود، گزینه های خاص خود را ارائه می دهد. برای مثال دانشگاه پکن میزبان صدها انجمن مختلف از کوهنوردی، گروه های دوچرخه سواری و گروه های موسیقی گرفته تا انجمن‌های مراقبت از گربه های ولگرد است. با این حال، یکی از تفاوت های فرهنگی بین دانشگاه های خاور دور و دانشگاه های غربی، تأکید بیشتر بر مطالعه و اهمیت نسبتاً کمتر به فعالیت‌های اجتماعی است.

خوابگاه

برای خوابگاه های درون دانشگاه، در ساعت خاصی قانون منع رفت و آمد وجود دارد؛ در آن زمان برق قطع شده و برای اطمینان از خوابیدن دانش آموزان اتاق‌ها بررسی می‌شود. این خوابگاه ها برای دانشجویان چینی اجباری است و اگرچه اقامت در آنها می‌تواند راحت باشد، اما برای دانشجویان بین المللی اجباری برای زندگی در آنها وجود ندارد.

کار دانشجویی

زندگی دانشجویی در چین یا هر جای دنیا شما را به فکر منبعی برای تامین هزینه ها می اندازد و ممکن است در حین تحصیل به فکر کار باشید. دانشجویان بین المللی در چین به دلیل قانونی که توسط دولت تصویب شده است، از کار در کشور منع می‌شوند. برخی از دانشگاه ها می توانند در یافتن کار نیمه وقت یا کارورزی‌های خاص به شما کمک کنند، اما این فرصت‌ها معمول به سختی یافت میشوند و متقاضیان بسیاری نیز دارند. یکی از بهترین گزینه های کار دانشجویی در چین تدریس زبان انگلیسی است که همچنین شما را قادر می سازد با مردم محلی نیز در ارتباط باشید.

پیشنهاد مشاور

در این مطلب سعی کردیم موارد مربوط به زندگی دانشجویی در چین را بررسی کنیم. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی و زندگی در چین را دارید و می خواهید از هزینه های زندگی و تحصیل در کشور چین باخبر شوید، می توانید سوالات خود را با کارشناسان مدیکال پرتال در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن