شرایط تحصیل داروسازی در گرجستان

شرایط تحصیل داروسازی در گرجستان

شرایط تحصیل داروسازی در گرجستان

بازار تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بشدت داغ است. افراد با رویای رسیدن به یک جایگاه اجتماعی مناسب و ایجاد یک زندگی مرفه در این بازار با یکدیگر رقابت می کنند. اما تعداد صندلی های دانشگاه های پزشکی و داروسازی بسیار کمتر از تعداد متقاضیان است. به همین دلیل خیلی ها در این رقابت موفق نمی شوند و برای تحقق رویای خود به راه های دیگر مانند مهاجرت تحصیلی فکر می کنند. گرجستان می تواند مقصد باکیفیت اما کم هزینه ای برای این افراد باشد. در سال های اخیر، شرایط تحصیل داروسازی در گرجستان مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است. ما نیز قصد داریم که امروز به طور مفصل به نقد و بررسی شرایط تحصیل داروسازی در گرجستان به انگلیسی بپردازیم. اما قبل از هر چیزی اجازه دهید ببینیم که تحصیل داروسازی در این کشور چه مزایا و چه معایبی دارد. اگر شما هم به فکر تحصیل داروسازی در خارج از کشور هستید؛ با ما همراه باشید.

 

مزایا و معایب تحصیل داروسازی در گرجستان

مزایا و معایب تحصیل داروسازی در گرجستان

اگرچه گرجستان جز کشورهای ثروتمند اروپایی نیست اما کیفیت نظام آموزشی حاکم بر گرجستان تا حد زیادی به کشورهای تراز اول اروپایی نزدیک است. از طرف دیگر، مدارک پزشکی و داروسازی گرجستان در اکثر کشورهای اروپایی قابل ارزیابی و تایید هستند. بنابراین تحصیل داروسازی در گرجستان، از یک طرف فرصتی برای رشد در دل یک نظام آموزشی قدرتمند است و از طرف دیگر مانند یک پل، شما را به ابرقدرت های اروپا وصل می کند. همچنین ارتباط بین المللی دانشگاه های گرجستان با دانشگاه های درجه یک اروپا، زمینه انجام تحقیقات گسترده را فراهم می کند.

اگر بخواهیم از بعد هزینه به بحث تحصیل داروسازی در گرجستان نگاه کنیم؛ تحصیل در این کشور به مراتب به صرفه تر از تحصیل در کشورهای درجه یک اروپا، آمریکا و کانادا است. بنابراین اگر بحث هزینه برای شما اهمیت بسزایی دارد؛ جدی تر به شرایط تحصیل داروسازی در گرجستان فکر کنید. علاوه بر این، فاصله جغرافیایی و روابط سیاسی هم از فاکتورهای موثر بر انتخاب گرجستان بشمار می روند. فاصله جغرافیایی گرجستان با ایران کم است و بنابراین می تواند گزینه مناسبی برای مهاجرت تحصیلی باشد. همچنین طبق قوانین سیاسی بین ایران و گرجستان، شهروندان ایرانی بدون اخذ ویزا می توانند به مدت ۴۵ روز در گرجستان اقامت داشته باشند. بنابراین والدین فرد دانشجو می توانند به راحتی برای دیدار با فرزند خود به گرجستان سفر کنند.

اما یکی دیگر از چالش های مهاجرت تحصیلی، مسئله زبان است. خوشبختانه دولت گرجستان زمینه تحصیل داروسازی در گرجستان به انگلیسی را فراهم کرده است. البته داروسازی در گرجستان به زبان های گرجی و روسی نیز تدریس می شود‌. اما اغلب متقاضیان، تحصیل داروسازی در گرجستان به انگلیسی را ترجیح می دهند. شایان ذکر است که هزینه تحصیل به زبان گرجی به مراتب کمتر از انگلیسی است. نکته قابل تامل دیگر در این زمینه، عدم نیاز به ارائه مدرک زبان است. دانشگاه بدون دریافت مدرک، طی مصاحبه ای سطح زبان متقاضی را می سنجد. اگر سطح زبان مطلوب تشخیص داده شود که فرد می تواند وارد دوره داروسازی شود. در غیر این صورت، ابتدا باید در یک دوره شش ماهه آموزش زبان شرکت کند. اما اگر متقاضی دارای مدرک زبان آیلتس بالای ۶ یا تافل بالای ۷۵ باشد؛ از شرکت در مصاحبه معاف است. از طرف دیگر برای اخذ ویزای تحصیلی گرجستان هم شانس بیشتری خواهد داشت. بنابراین توصیه می کنیم که برای گرفتن مدرک زبان اقدام کنید.

آنچه گفتیم از مزایای تحصیل داروسازی در گرجستان بود؛ اما در مورد معایب تحصیل داروسازی در این کشور باید بگوییم که متاسفانه مدارک پزشکی و داروسازی گرجستان در ایران قابل ارزیابی نیستند. در واقع وزارت بهداشت و درمان ایران، دانشگاه های پزشکی و داروسازی گرجستان را تایید نمی کند. البته اگر فرد بعد از تحصیل داروسازی در گرجستان برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر به یک دانشگاه معتبر اروپایی و مورد تایید وزارت بهداشت ایران برود و بعد به ایران برگردد؛ می تواند برای ارزیابی مدرک خود اقدام کند.

با توجه به مزایا و معایب مذکور اگر باز هم مایل به بررسی شرایط تحصیل داروسازی در گرجستان هستید؛ ادامه مطلب را بخوانید. در ادامه به مدارک و شرایط لازم برای تحصیل داروسازی در گرجستان پرداخته می شود.

 

شرایط و مدارک لازم برای-تحصیل داروسازی در گرجستان

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در گرجستان

متقاضی تحصیل داروسازی در گرجستان ابتدا باید در یک دوره کارشناسی شرکت کنند که به آن B Pharm گفته میشود. تحصیل در این دوره ۴ سال به طول می انجامد که در سه سال اول، فرد به صورت تئوری آموزش می بیند و سال آخر باید در دوره عملی APPEs شرکت کند. سپس میتواند برای دوره ی کارشناسی ارشد و بعد از آن دکترای دارو سازی شرکت کنند. دانشگاه های داروسازی گرجستان به کمک بیمارستان های آموزشی و سایر سازمان های بهداشتی، محیط و نیروی انسانی لازم برای آموزش دانشجویان داروسازی و پزشکی را فراهم کرده اند. دوره تخصصی داروسازی در دانشگاه های گرجستان در قالب های میکروب شناسی، عمل بالینی، توسعه دارویی، ایمن شناسی، داروشناسی، تکنولوژی داروسازی و رژیم های غذایی دارویی برگزار می شود. حالا که صحبت از دانشگاه های داروسازی گرجستان شد؛ اجازه دهید که در ادامه تعدادی از دانشگاه های داروسازی این کشور را معرفی کنیم.

 

دانشگاه کویتیسی آکاشی تسرتلی Akaki Tsereteli State University

دانشگاه کویتیسی آکاشی تسرتلی (Akaki Tsereteli State University)

دانشگاه ایالتی کویتیسی آکاشی تسرتلی یکی از بهترین دانشگاه های داروسازی و پزشکی گرجستان است که در شهری با تمدن و فرهنگ غنی قرار دارد. دانشگاه کویتیسی آکاشی تسرتلی به عنوان یکی از مراکز نخبه پرور در گرجستان شناخته می شود. کویتیسی آکاشی تسرتلی موردتایید سازمان بهداشت جهانی WHO است. تا به حال حدود ۲۰۰هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. هزینه تحصیل داروسازی در این دانشگاه در سال اول حدود ۶هزار دلار است و در ادامه نیز باید سالانه حدود ۴هزار دلار پرداخت. هزینه خوابگاه های دانشجویی کویتیسی آکاشی تسرتلی نیز نزدیک به ۱۰۰ یورو در ماه است.

 

دانشگاه دیوید تویلدیانی David Tvildiani Medical University

دانشگاه دیوید تویلدیانی (David Tvildiani Medical University)

دانشگاه دیوید تویلدیانی یکی از مهمترین و معتبرترین دانشگاه های پزشکی و داروسازی گرجستان است. دانشگاه دیوید تویلدیانی نیز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار دارد. جالب است بدانید که دانشگاه دیوید تویلدیانی عضو انجمن مدرسه های پزشکی اروپا یا AMSE، انجمن آموزش پزشکی اروپا یا  AMEE و سازمان برنامه های درس علوم زیست پزشکی و بهداشت اروپا یا ORPHEUS  است. به همین دلیل، فارغ التحصیلان این دانشگاه شانس زیادی برای فعالیت در کشورهای بزرگ دنیا مانند آلمان، سوئد، آمریکا و… دارند. همچنین تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان دیوید تویلدیانی موفق به پاس کردن آزمون های بین المللی مختلف اعم از MCI، PLAB  و… شده و در نتیجه برای ادامه تحصیل یا تکمیل مهارت های خود به کشورهای تراز اول دنیا رفته اند. بنابراین اگر در حال بررسی شرایط تحصیل داروسازی در گرجستان هستید؛ توصیه می کنیم که نگاه ویژه ای به این دانشگاه داشته باشید. لازم است بدانید که هزینه تحصیل داروسازی در دانشگاه دیوید تودیلانی حدود ۵هزار دلار در سال اول و ۷هزار دلار در سال های بعدی است. همچنین هزینه اقامت برای دانشجویان این دانشگاه بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ دلار در ماه تخمین زده می شود.

 

دانشگاه جورجیا the university of georgia

دانشگاه جورجیا (the university of georgia)

دانشگاه جورجیا در مقطع کارشناسی اقدام به پذیرش دانشجو در حوزه برنامه های داروسازی می کند. در این برنامه، فرد در زمینه مراقبت های دارویی، داروسازی مبتنی بر بیمار، تولید محصولات پزشکی، تجزیه و تحلیل دارویی، مدیریت پروژه های تحقیقاتی دارویی مبتنی بر ارزش های اخلاقی و… آموزش می بیند. در نتیجه برای فعالیت در شرکت های دارویی، آزمایشگاه های سم شناسی، داروخانه ها، شرکت های بیمه ای دارویی، مراکز کنترل مواد مخدر و… آماده می شود. هزینه تحصیل در دانشگاه جورجیا حدود ۴۵۰۰ دلار است.

 

پیشنهاد مشاور

در پایان امیدواریم که اطلاعات مفیدی در مورد تحصیل داروسازی در خارج از کشور ، شرایط تحصیل داروسازی در گرجستان و معرفی دانشگاه های داروسازی این کشور ارائه کرده باشیم. اگر همچنان مایل به تحصیل داروسازی در گرجستان به زبان انگلیسی هستید؛ بهتر است که بعد از کسب آگاهی های لازم با کارشناسان گروه مدیکال پرتال مشورت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن