شرایط تحصیل پزشکی در آلمان 2021

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان 2021

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان 2021

آلمان یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی است که سیستم آموزشی قوی و مدرنی دارد. در بیشتر مواقع تحصیل در کشور آلمان رایگان بوده و نرخ بیکاری در آن کمتر از ۵ درصد است. به همین دلیل مهاجرت تحصیلی به این کشور یکی از اصلی‌ترین اهداف افرادی است که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند. زیرا پس از اتمام تحصیل اگر با زبان آلمانی آشنایی داشته باشند به راحتی می‌توانند مشغول به کار شوند. رشته پزشکی در دانشگاه‌های آلمان بر اساس متدهای روز دنیا آموزش داده می‌شود و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. با توجه به شرایط تحصیل پزشکی در آلمان 2021 و امکان اشتغال پس از تحصیل در این کشور، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت آلمان است.

آلمان کشوری با انواع قومیت‌هاست. تنوع فرهنگ و زبان در این کشور بسیار زیاد بوده و زندگی در آن تجربه آشنایی با انواع فرهنگ‌ها، سنت‌ها و زبان‌ها را در یک اجتماع به شما می‌دهد. آلمان با درنوردیدن مسیرهای پیشرفت اقتصادی، بر اساس نیازهای خود رشته‌های تحصیلی را در دانشگاه‌ها ایجاد کرده و از نقاط مختلف جهان دانشجو می‌پذیرد. در حال حاضر بالغ بر ۲۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های انگلیسی زبان آلمان، دانشجویان بین‌المللی هستند.
یکی از رشته‌های مهم که در کشور آلمان به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، رشته پزشکی است. بیشتر دانشگاه‌های پزشکی آلمان اعتباری جهانی دارند و توسط وزارت بهداشت ایران نیز تأیید شده‌اند. این بدان معنی است که شما پس از تحصیل می‌توانید در ایران و هر کشور دیگری مشغول به کار شوید. این شرایط تحصیل پزشکی در آلمان سبب شده تا ایرانیان زیادی متقاضی تحصیل در این کشور باشند.

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان در سال ۲۰۲۱

تحصیل پزشکی در آلمان حدود ۶ سال طول می‌کشد. این رشته در دانشگاه‌های دولتی آلمان تنها به زبان آلمانی آموزش داده می‌شود و هزینه‌اش برای دانشجو رایگان است. در عین حال کشور آلمان برای تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های مختلفش هیچ بورس تحصیلی‌ای اختصاص نداده است. زیرا تحصیل در این کشور برای تمام دانشجویان یا رایگان است و یا بسیار ارزان تمام می‌شود.
دوره پزشکی برای مقطع کارشناسی ۱۲ ترم است که حدود ۶ سال طول می‌کشد و شامل سه مرحله است. مرحله اول، مرحله پیشین پذیرش پزشکی است و ۲ سال به طول می‌انجامد. پس از آن دانشجو در مرحله دوم که مرحله بالینی نام دارد حدود ۳ سال آموزش می‌بیند. مرحله آخر نیز ۱ سال طول می‌کشد که در آن دانشجویان دوره عملی را طی می‌کنند.
در نهایت نیز دوره شش ساله پزشکی با آزمون ایالتی Staatsexamen به پایان می‌رسد. با قبولی در این آزمون مجوز اشتغال به پزشکی در آلمان برای فارغ‌التحصیلان صادر می‌شود.

مرحله پیشین پذیرش پزشکی

دانشجو در این مرحله که ۲ سال طول می‌کشد، دروس پایه‌ای را آموزش می‌بیند. این دروس عبارتند از: فیزیک، آناتومی، پروژه‌های زیست شناختی، شیمی، روانشناسی پزشکی، فیزیولوژی جانوری، پزشکی، بیوشیمی، آناتومی عصبی، فیزیولوژی گیاهی، جامعه‌شناسی پزشکی و زیست شناسی.
ترم سوم و چهارم متشکل از سمینارهای یکپارچه‌ای است که در آن‌ها دانشجو دروس عملی آزمایشگاه را فرا می‌گیرد.

مرحله دوم پذیرش پزشکی، مرحله بالینی

این مرحله حدود ۳ سال طول می‌کشد. در سال اول دانشجویان در زمینه بالینی عمومی آموزش‌هایی را می‌بینند. سپس به دوره جامع در معاینه بالینی و شیوه‌های معاینه عمومی عملی و غیر عملی ورود می‌یابند که باعث می‌شود با بیماران ارتباط مستقیم داشته باشند و آگاهی‌های لازم را در زمینه‌های تخصصی گوناگون به دست بیاورند.
دوره بالینی در واقع تمرین عملی در بیمارستان‌ها است و در هفته به طور میانگین ۵ روز از زمان دانشجو را پر می‌کند.

سال آخر تحصیل پزشکی در آلمان

دانشجو زمانی وارد آخرین سال تحصیل پزشکی در آلمان می‌شود که بتواند آزمون مرحله دوم پزشکی را با موفقیت پشت سر بگذارد. در این دوره دانشجو آموزش می‌بیند که چگونه به صورت فردی با بیمار ملاقات کند. همچنین اعمال پزشکی را تحت نظر پزشک استاد انجام می‌دهد. یکی از مراحل مهم این دوره مشارکت در جلسه‌های بالینی و کنفرانس‌ها است.
در سال آخر سه دوره ۱۶ هفته‌ای به دانشجو آموزش عملی داده می‌شود. این دوره‌ها تمام وقت هستند و در دانشگاه‌های وابسته به بیمارستان برگزار می‌گردند.

مهم‌ ترین شرایط تحصیل پزشکی در آلمان

● یکی از شرایط تحصیل پزشکی در آلمان معدل خوب در دوران دبیرستان است. برای ورود به رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و پاتولوژی معدل متقاضی باید ۲۰ باشد. در غیر این صورت فرد فقط می‌تواند در دانشگاه‌های پزشکی خصوصی آلمان به تحصیل بپردازد. افرادی که دارای معدل ۲۰ هستند، با شرکت در دوره زبان و دوره فاندیشن چند قدم به دانشگاه‌های دولتی آلمان نزدیک‌تر می‌شوند.

● از دیگر شرایط تحصیل پزشکی در آلمان که لازم است قبل از هر چیزی بدانید، شرایط سنی برای ورود به دانشگاه‌های این کشور است. جهت تحصیل در رشته پزشکی سن متقاضی باید حداکثر ۳۰ سال باشد. همچنین شرایط سنی به گونه‌ای برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان نیز وجود دارد. بدین صورت که اگر از تاریخ اخذ آخرین مدرک تحصیلی متقاضی بیش از ۴ سال گذشته باشد، امکان تحصیل در آلمان به او داده نمی‌شود.

● تحصیل پزشکی در آلمان مستلزم تسلط کامل به زبان آلمانی است. در صورتی که متقاضی مدرک B2 یا TestDaf داشته باشد، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی آلمان دارد.

● وقتی در حال بررسی شرایط تحصیل پزشکی در آلمان هستید، باید به این نکته توجه ویژه نمایید که به دلیل رایگان بودن تحصیل در این کشور، رقابت بر سر صندلی‌های دانشگاه‌های پزشکی آلمان بسیار تنگاتنگ است. پس هر چه به شرایط تحصیل پزشکی در آلمان نزدیک‌تر باشید، شانس قبولی شما بیشتر است. برای مثال هر چقدر مدرک زبان شما سطح بالاتری داشته باشد، شما را یک قدم از دیگران جلو می‌اندازد. همچنین معدل بالاتر شانس بیشتری را رقم می‌زند. لازم به ذکر است که کشور آلمان سالانه تنها ۱۰ درصد از متقاضیان بین‌المللی را برای تحصیل پزشکی به کشور خود راه می‌دهد.

 

هزینه تحصیل رشته های پزشکی در آلمان

هزینه تحصیل رشته های پزشکی در آلمان

هزینه تحصیل همیشه یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل پزشکی در آلمان و دیگر کشورها بوده است. متقاضیان ورود به دانشگاه‌های پزشکی آلمان نسبت به دیگر دانشگاه‌های جهان تعداد بیشتری را تشکیل می‌دهند. زیرا در کنار کیفیت عالی تحصیل، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور رایگان است. از دانشجویان دانشگاه‌های پزشکی دولتی سالانه فقط ۲۵۰ یورو هزینه بلیط و بیمه پزشکی دریافت می‌شود. این در حالی است که دانشجویان دانشگاه‌های پزشکی خصوصی در آلمان سالانه حدود ۲۰۰۰۰ یورو شهریه تحصیل پرداخت می‌کنند.

هزینه زندگی در آلمان

هزینه‌های زندگی در آلمان نیز مانند بسیاری کشورهای دیگر شامل هزینه اقامت، خوراک، حمل و نقل، آب، برق، گاز و دیگر هزینه‌های زندگی روزمره است. به طور میانگین هزینه یک ماه زندگی در آلمان بین ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو خواهد بود و بالا و پایین بودن آن به سبک زندگی فرد بستگی دارد.

 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از داشگاه های پزشکی آلمان

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ های پزشکی آلمان

با توجه به شرایط تحصیل پزشکی در آلمان و تأثیر معدل و زبان در اخذ پذیرش، مدارک لازم برای افراد مختلف متفاوت است. اما مدارک عمومی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی آلمان به این شرح است:
● دیپلم ۱۲ ساله در رشته تجربی به همراه ریز نمرات
● فرم تکمیل شده ثبت نام
● ۲ قطعه عکس ۴×۳
● مدرک زبان آلمانی B2 به بالا
● اصل پاسپورت
● رزومه تحصیلی و علمی
● کپی شناسنامه
● حداقل نمره ۱۷ در دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی
● نمره قبولی در آزمون ورودی کشور خود
لازم به ذکر است که تمامی مدارک باید به زبان انگلیسی یا آلمانی ترجمه شده باشند.

 

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

متقاضیانی که ساکن کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند برای تحصیل در آلمان نیاز به مجوز و ویزا ندارند. اما متقاضیان دیگر کشورها باید برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام نمایند. اخذ ویزای تحصیلی یکی از اساسی‌ترین شرایط تحصیل پزشکی در آلمان است. برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان لازم است تا مدارک زیر را به سفارت آلمان ارائه دهید.
● نامه اخذ پذیرش از دانشگاه آلمان
● اصل و کپی پاسپورت با اعتبار بیش از ۶ ماه
● مدرک دیپلم ۱۲ ساله به همراه ریز نمرات
● فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی آلمان
● مدرکی مبنی بر تمکن مالی متقاضی برای زندگی در آلمان
● دو قطعه عکس پاسپورتی

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری در آلمان

مهاجرت تحصیلی یکی از متداول‌ترین راه‌های مهاجرت همیشگی به آلمان است. درست است که شما در ابتدا با قبولی در یکی از دانشگاه‌های آلمان ویزای تحصیلی این کشور را دریافت می‌کنید، اما پس از اتمام تحصیل می‌توانید با اشتغال به کار ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تبدیل نمایید.
پس از پایان تحصیل مجوز ۱۸ ماهه‌ای به شما داده می‌شود تا فرصت کافی برای پیدا کردن شغل مناسب را داشته باشید. بعد از اشتغال به کار باید ۵ سال مالیات خود را مرتب پرداخت کنید و از قوانین این کشور تبعیت نمایید. سپس می‌توانید اقامت دائم آلمان را به دست بیاورید.
برای اشتغال در رشته پزشکی یکی از ارکان بسیار مهم تسلط به زبان آلمانی است. اگر به زبان آلمانی تسلط کامل نداشته باشید، احتمال این‌که به راحتی شغلی مناسب پیدا کنید بسیار کم است.
شغل پزشکی در آلمان درآمد فوق‌العاده‌ای دارد. میانگین درآمد پزشکان در آلمان به طور تقریبی دو برابر متوسط درآمد دیگر مشاغل است.
نرخ بیکاری در آلمان در سال ۲۰۲۰ کمتر از ۳.۲ درصد بوده است. این عدد نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی در این کشور شرایط بسیار خوبی دارد.

دانشگاه‌ های پزشکی آلمان

انتخاب دانشگاه در میان شرایط تحصیل پزشکی در آلمان از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. برخی از دانشگاه‌های معتبر پزشکی در آلمان که مدارکی با اعتبار جهانی ارائه می‌دهند عبارتند از:

● دانشگاه پزشکی هانوفر
● دانشگاه فردریش الکساندر نورنبرگ
● دانشگاه پزشکی کلن
● دانشگاه پزشکی بوخوم
● دانشگاه پزشکی آلبرت لودویگ فرایبورگ
● دانشگاه پزشکی یوهان ولفگانگ فرانکفورت
● دانشگاه پزشکی بن
● دانشگاه پزشکی بنجامین فرانکلین برلین

در این میان بعضی دانشگاه‌های پزشکی علاوه بر اعتبار جهانی، به تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران نیز رسیده‌اند و فارغ‌التحصیلان آن‌ها می‌توانند در ایران مشغول به کار شوند. این دانشگاه‌ها بدین شرح‌اند:

● دانشگاه هایدلبرگ
● دانشگاه بن
● دانشگاه پزشکی هانور
● دانشگاه پزشکی هومبولت زو برلین
● دانشگاه ابرهارد کریل تایتینگن
● دانشگاه پزشکی لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ
● دانشکده پزشکی مینه‌سوتا فرانکفورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن