مشاغل پاره وقت دانشجویان پزشکی در آلمان

مشاغل پاره وقت دانشجویان پزشکی در آلمان

مشاغل پاره وقت دانشجویان پزشکی در آلمان

آمار نشان می‌دهد که مشاغل پاره وقت دانشجویان پزشکی در آلمان امری فراگیر بوده و نزدیک به دو سوم دانشجویان در این کشور هم‌زمان با تحصیل در رشته‌های مختلف از جمله پزشکی به اشتغال و کار دانشجویی روی می‌آورند. نود درصد دانشجویان بومی این کشور نیز هم‌زمان با تحصیل مشغول به کار هستند.

آلمان در اروپا به عنوان کشوری شناخته می‌شود که دارای کمترین نرخ بیکاری است و پیدا کردن شغلی مناسب با درآمد مکفی برای یک دانشجوی پزشکی کار چندان سختی نخواهد بود. ناگفته نماند که دانشجویانی که ملیت اروپایی دارند نسبت به دانشجویان دارای ملیت‌های دیگر شانس بیشتری برای گرفتن شغل در این کشور دارند و این یک امر بدیهی است.

مشاغل پاره وقت دانشجویان پزشکی در آلمان نیز مانند سایر نقاط جهان دارای قوانین خاصی است و هر دانشجوی بین‌المللی تنها می‌تواند در طول یک سال به صورت تمام وقت ۱۲۰ روز و به صورت پاره‌ وقت ۲۴۰ روز کار کند و در صورتی که دانشجویی بیشتر از حد مجاز بخواهد کار کند بایستی از آژانس کاریابی یا دپارتمان متقاضیان خارجی مجوز کسب کند.

استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارد که افراد می‌توانند در شهرهایی که به نیروی کار بیشتری نیاز دارند بیش از ۱۲۰ روز کار کنند که نیازمند مجوزهایی دیگر نیز هست. قوانین گفته شده مربوط به روزهای آخر هفته و تعطيلات مانند تعطيلات سال نو نیستند و چنانچه دانشجویان در روزهای تعطیلی کار کنند شامل این ۱۲۰ روز نمی‌شود.

درآمد کار دانشجویی در آلمان

مسلماً اولین نکته‌ای که هنگام فکر کردن به مشاغل پاره وقت دانشجویان پزشکی در آلمان در ذهن تداعی می‌شود حقوق و دستمزد آن است که می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌های تحصیل را تأمین کند. البته نکته مهم دیگر اشتغال به دست‌ آوردن تجربه در زمینه‌های مختلف است.

طبق قوانین وزارت کار آلمان هر دانشجوی بین‌المللی می‌تواند در ماه حداکثر ۴۵۰ تا ۴۸۰ یورو درآمد کسب کند اما چنانچه میزان ساعات کاری افزایش یابد و درآمد بیش از ۴۸۰ یورو باشد دانشجویان موظف به پرداخت مالیات می‌شود. ناگفته نماند که میزان مالیات دانشجویی مبلغ چندان زیادی نیست و حتی طبق قوانین آلمان در صورتی که مشخص شود وضعیت اقتصادی دانشجو مطلوب نیست در نهایت مالیات دریافتی مسترد خواهد شد.

به طور کلی حقوق تعیین شده برای دانشجویان هر ساعت ۸ تا ۱۰ یورو است و اگر دانشجویی در هفته دو روز کار کند درآمد ماهیانه‌ای نزدیک به ۶۴۰ یورو خواهد داشت و در صورت بالا رفتن حقوق، پرداخت بیمه درمانی و بیکاری ضروری است.

مزایای مشاغل پاره وقت دانشجویان پزشکی در آلمان

اشتغال در هنگام تحصیل یکی از راه‌های کسب درآمد و تأمین هزینه‌های تحصیل است که دارای مزایایی می‌باشد.

·       کسب مهارت و تجربه در حرفه‌های مختلف

·       به دست آوردن شغل و تضمین آینده

·       دریافت اقامت کشور آلمان از طریق دریافت ویزای کاری پس از اتمام تحصیلات

·       همچنین اشتغال در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی رزومه شغلی شما را تقویت کرده و موجب به دست آوردن فرصت شغلی مناسب‌تری در آینده در کشور آلمان خواهد شد

مزایای مشاغل پاره وقت دانشجویان پزشکی در آلمان
مزایای مشاغل پاره وقت دانشجویان پزشکی در آلمان

مشکلات مشاغل پاره وقت دانشجویان پزشکی در آلمان

اشتغال در حین تحصیل دارای مشکلاتی نیز هست که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

·       در کشور آلمان اکثریت کارفرماها دانشجویان را تحت پوشش بیمه قرار نمی‌دهند و این خود یکی از مشکلاتی است که دانشجویان با آن مواجه خواهند بود.

·       مالیات‌های بالا در آلمان نیز یکی دیگر از مشکلات اشتغال به تحصیل است البته اگر درآمد ماهیانه دانشجوها از سقف مجاز بیشتر نشود معاف از مالیات هستند.

·       برای اشتغال در کشور آلمان تسلط به زبان امری ضروری است و افرادی که با زبان آشنایی نداشته باشند برای پیدا کردن شغل پاره وقت دچار مشکل خواهند شد

انواع مشاغل پاره وقت دانشجویان پزشکی در آلمان

از شغل‌های پاره وقت در حین تحصیل می‌توان به مواردی نظیر کار در کتابخانه یا آزمایشگاه‌های دانشگاه، کار در رستوران، کار در فروشگاه، دستیار آموزشی انجام پروژه‌های تحقیقاتی که زیر نظر اساتید دانشگاه انجام می‌شوند و یا کارهای فنی که نیازمند داشتن مهارت و تخصص در هر رشته‌ای هستند اشاره کرد.

در این میان کارهای فنی و تخصصی از شرایط و درآمد بسیار خوبی برخوردار هستند بنابراین اگر در زمینه خاصی تخصص یا مدرک مربوط به آن رشته یا فن را دارید حتماً با خود همراه داشته باشید و هنگام درخواست شغل پاره وقت آن را ارائه کنید.

شهرهای دارای شرایط مناسب برای مشاغل پاره وقت دانشجویان پزشکی در آلمان

به دلیل اینکه آلمان کشوری صنعتی است پراکندگی صنایع و فرصت‌های شغلی مناسب در شهرهای بزرگ این کشور بسیار فراوان است و دانشجویان می‌توانند راحت‌تر شغلی مناسب با درآمد بالا پیدا کنند. از جمله شهرهای بزرگ آلمان می‌توان برلین، برمن، مونیخ، هامبورگ و شهر کلن را نام برد. لازم به ذکر است که هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ به نسبت بیشتر از شهرهای کوچک‌تر است.

نتیجه

در اکثر کشورهای اروپایی غالب دانشجویان با کار پاره وقت هزینه تحصیل خود را تأمین می‌کنند و تنها ۴۰ درصد از دانشجویان از کمک مالی خانواده‌های خود برای پرداخت هزینه‌های تحصیل استفاده می‌کنند و بقیه افراد به اشتغال در حین تحصیل روی می‌آورند.

به دست آوردن مشاغل پاره وقت دانشجویان پزشکی در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی و ایرانی کار دشواری نیست و می‌تواند بسیاری از هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان را فراهم کند. استفاده از مشاوره و آگاهی از قوانین کار در کشور آلمان امری است که برای دانشجویان و متقاضیان رشته پزشکی در این کشور ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن