تحصیل داروسازی در ارمنستان

داروسازی از رشته‌هایی است که امروزه با شیوع انواع بیماری‌های جدید و فراگیر از رشته‌های مهم تحصیلی در زمینه سلامت و پزشکی محسوب می‌شود. تحصیل داروسازی در ارمنستان نیز همزمان با پیشرفت این صنعت در حال پیشرفت و توسعه است. علاوه بر آن ارمنستان به داروسازان متخصص نیاز دارد و بنا بر آن، داروسازی در دانشکده‌های پزشکی از اهمیت ویژه برخوردار است و تحت برنامه‌ای مدون ارائه می‌شود. مشاغل مختلفی همچون داروسازی در کارخانه‌ها، پخش دارو، کنترل کیفیت دارو و همچنین کار در بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها در انتظار فارغ‌التحصیلان این رشته در کشور ارمنستان است.

متقاضیان تحصیل داروسازی در ارمنستان می‌توانند راحت‌تر از کشورهای دیگر برای پذیرش از دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند؛ زیرا ورود به این دانشگاه‌ها بدون آزمون ورودی و بدون نیاز به مدرک زبان انجام می‌شود. تنها باید دقت داشت که دانشگاه‌های کشور ارمنستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیستند و با مدرک دانشگاه‌های ارمنستان، نمی‌توان در ایران مشغول به کار شد.

آشنایی با روند تحصیل داروسازی در ارمنستان

تحصیل داروسازی در ارمنستان را می‌توان از گزینه‌های مناسب پیش روی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور دانست که بسیار مقرون به صرفه است. در دانشگاه‌های ارمنستان، زیر ساخت‌ها و روش‌های آموزش مدرن وجود دارد که دانشجویان را به تحصیل در این کشور جذب می‌کند. با توجه به همسایگی ایران و ارمنستان و سهولت در رفت و آمد، دانشگاه‌های ارمنستان مقصد تحصیلی بسیاری از ایرانیان در رشته داروسازی واقع شده است.
پذیرش از دانشگاه‌های این کشور نیز نسبتا راحت است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم. نکته‌ای که متقاضیان تحصیل داروسازی در ارمنستان باید به آن توجه کنند این است که دانشگاه‌های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیست و نمی‌توان با مدرک این دانشگاه‌ها در ایران مشغول به کار شد.

شرایط تحصیل رشته داروسازی در ارمنستان

شرایط تحصیل داروسازی در ارمنستان

رشته داروسازی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی در سراسر جهان است و سالانه دانشجویان زیادی در این رشته مشغول به تحصیل می‌شوند. طول دوره تحصیل داروسازی در ارمنستان 5 ساله است برای ورود به دانشگاه‌های این کشور هیچ آزمون ورودی در نظر گرفته نشده است. متقاضیان برای پذیرش از دانشگاه‌های ارمنستان می‌بایست ترجمه مدارک تحصیلی خود را همراه با ریز نمرات، مدارک شناسایی، انگیزه نامه، گواهی تمکن مالی و گواهی پزشکی تایید شده را به دانشگاه مورد نظر ارائه کنند.

برنامه تحصیلی داروسازی در دانشگاه‌های ارمنستان به زبان ارمنی و روسی برگزار می‌شود و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برخی دوره‌ها به زبان انگلیسی است. با این حال ارائه مدرک زبان برای متقاضیان بین المللی الزامی نیست. متقاضیان پس از پذیرش برای تحصیل داروسازی در ارمنستان می‌بایست در دوره‌های آموزشی شرکت کنند و پس از اتمام این‌ دوره‌ها، دانشجو می‌تواند سال تحصیلی خود را در دانشگاه آغاز کند.

هزینه های تحصیل داروسازی در ارمنستان

هزینه های تحصیل داروسازی در ارمنستان

هزینه تحصیل داروسازی در ارمنستان در مقایسه با کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا بسیارکم است. هزینه تحصیل داروسازی در دانشگاه‌ها و موسسات عالی این کشور سالانه حدود 3000 تا4000 دلار است. هزینه زندگی دانشجویی نیز برای دانشجویان بین‌المللی ماهیانه حدود 500 تا600 دلار تخمین زده شده است که 250 تا350 دلار آن به اجازه مسکن اختصاص دارد. اجاره خوابگاه‌های خصوصی نیز ماهانه حدود150 تا 250 دلار است. دیگر هزینه‌های زندگی دانشجویی در ارمنستان بین 250 تا 350 در ماه است که بر اساس نوع زندگی و محل اقامت دانشجویان متفاوت خواهد بود.

کار دانشجویی در ارمنستان

اکثر دانشجویانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کنند، به دنبال کار در حین تحصیل هستند تا علاوه بر تامین هزینه زندگی خود، تجربه عملی نیز کسب کنند. اگرچه ممکن است کار متناسب با رشته تحصیلی فرد نباشد اما دانشجو با اشتغال و پرداخت مالیات به دولت ارمنستان می‌تواند اقامت این کشور را کسب کند.

کار دانشجویی در ارمنستان به صورت پاره وقت است که برای دانشجویان کارشناسی 10 ساعت، برای دانشجویان کارشناسی ارشد 20 ساعت و برای دانشجویان دکتری 30 ساعت در هفته است. دانشجویان می‌توانند در کافه، مراکز خرید، رستوران، پذیرش هتل‌ها، نمایشگاه‌ها، پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و یا به صورت نیمه وقت در شرکت‌ها مشغول به کار شوند. اما بهترین حالت این است که بتوانند در محیط دانشگاه مثلا در کتابخانه، کافه یا بخش اداری آن مشغول شوند. پس از پیدا کردن شغل، دانشجو باید از دانشگاه محل تصیل و اداره مهاجرت ارمنستان مجوز اشتغال به کار دریافت کند.

دانشگاه های معتبر برای تحصیل رشته داروسازی در ارمنستان

دانشگاه‌ های معتبر برای تحصیل رشته داروسازی در ارمنستان

پیش از اقدام برای پذیرش از دانشگاه‌های ارمنستان، لازم است دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برگزارکننده رشته داروسازی را بررسی کرد. همان طور که پیش از این اشاره شد، وزارت بهداشت ایران هیچ یک از دانشگاه‌های کشور ارمنستان را تایید نمی‌کند و لذا فارغ التحصیلان داروسازی از دانشگاه‌های این کشور امکان اشتغال در ایران را ندارند. مدرک صادر شده از این دانشگاه‌ها در برخی کشورها معتبر است و فارغ التحصیلان می‌توانند در این کشورها ادامه تحصیل دهند یا به کار مشغول شوند. این کشور دارای شصت موسسه آموزش عالی و دانشگاه است که از این تعداد چهار دانشگاه آن بین المللی هستند. معتبرترین دانشگاه‌های ارمنستان که دوره تحصیلی داروسازی را برگزار می‌کنند در ادامه معرفی می‌شوند؛

دانشگاه سنت ترزا

دانشگاه سنت ترزا – Theresa Medical of Yerevan

این دانشگاه جزء معتبرترین دانشگاه‌های ارمنستان است که در سال 1992 بنا شد. از امکانات این دانشگاه می‌توان به آزمایشگاه‌ و کتابخانه بسیار مجهز و مدرن آن اشاره کرد. این امکانات برای دانشجویان رشته داروسازی بسیار مورد نیاز است زیرا بسیاری از دروس آن‌که به علم شیمی و زیست مربوط می‌شود نیازمند آزمایشگاه مجهز است. از مزایای تحصیل در دانشگاه سنت ترزا این است که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و لذا مدرک صادر شده آن در برخی کشورها دارای اعتبار است.

دانشگاه ایروان

دانشگاه ایروان – Yerevan State University

ایروان قدیمی‌ترین دانشگاه کشور ارمنستان است که حدودا 13000 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه ایروان از سال 2000 توانست به عضویت برخی از سازمان‌های بین‌المللی در آید که از این میان می‌توان فدراسیون بین المللی دانشجویان داروسازی (IPSF) را نام برد. دانشکده پزشکی دانشگاه ایروان از معروف‌‌ترین پرطرفدارترین دانشکده‌های این کشور است که شامل رشته‌ه‌های پزشکی مقدماتی، پزشکی عمومی، داروسازی، دندانپزشکی و … است. برنامه‌های تحصیلی این دانشکده ابتدا به زبان روسی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شد اما از سال 2000 میلادی، این برنامه‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. در دانشکده پزشکی، در کنار آموزش عمومی و تئوری، آموزش عملی نیز قرار دارد که مبتنی بر متدهای جدید آموزشی است.

دانشگاه هایبو ساک یروان

دانشگاه هایبو ساک ایروان – Yerevan Haybusak University

دانشگاه هیابیو ساک در شهر ایروان قرار گرفته و از بهترین دانشگاه‌های کشور ارمنستان است. این دانشگاه از اعضای انجمن علمی ارمنستان محسوب می‌شود و از اعتبار خوبی برخوردار است. به همین دلیل این دانشگاه از اولین گزینه‌های دانشجویان بین‌المللی برای دریافت پذیرش است. دانشکده پزشکی این دانشگاه نیز رشته داروسازی را برگزار می‌کند و از سطح علمی خوبی برخوردار است. این دانشگاه نیز در کنار دروس نظری، دوره‌های عملی را برای دانشجویان برگزار می‌کند تا بتوانند از دانش خود به صورت کاربردی استفاده کنند.

بورسیه تحصیل داروسازی در ارمنستان

با وجود اینکه هزینه تحصیل داروسازی در ارمنستان و سایر رشته‌های دانشگاه‌های این کشور، به نسبت کشورهای دیگر بسیار پایین است، اما بورسیه‌های تحصیلی مختلفی وجود دارد که همه یا بخشی از هزینه زندگی و تحصیل دانشجویان را پوشش می‌دهد. دانشگاه‌های ارمنستان در اعطای بورسیه تحصیلی مستقل هستند و شیوه‌های منحصر به خود را دارند. دانشجویان بین المللی جهت دریافت بورسه‌های تحصیلی، باید بر اساس مقررات دانشگاه‌ها یا ارگان‌های اعطا کننده بورس تحصیلی اقدام کنند. این دانشجویان باید مدارک مورد نیاز که اغلب شامل سوابق تحصیلی، ریز نمرات و نیز دلایل توجیه کننده برای دریافت بورسیه از جمله سوابق درخشان علمی یا اهداف تحقیقاتی را به واحد اعطا کننده بورسیه ارائه دهند. علاوه بر بورسیه، دانشجویان می‌توانند از وام دانشجویی نیز بهره‌مند شوند.

انواع بورسیه تحصیلی در ارمنستان

• بورسیه دولت جمهوری ارمنستان: این نوع از بورسیه تحصیلی توسط دولت ارمنستان به دانشجویان بین المللی واجد شرایط اعطا می‌شود. این بورسیه مبتنی بر موافقتنامه‌ای است که دولت ارمنستان آن را امضا کرده و متعهد شده است که بورسیه را پرداخت کند. این بورسیه شامل هزینه‌های زندگی و تحصیل دانشجوی واجد شرایط برای دریافت بورسیه است.

• بورسیه معافیت از شهریه: دومین نوع از بورسیه تحصیلی ارمنستان، به صورت معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه است. این بورسیه تحصیلی که از طرف وزارت داخلی ارمنستان اعطا می‌شود، به منظور کم کردن هزینه‌های تحصیل دانشجویان است و فقط شهریه دانشگاه مد نظر است. بنابراین هزینه‌های زندگی دانشجویی کماکان بر عهده دانشجوی بین المللی خواهد بود.

• بورسیه شهریه رایگان: این نوع از بورسیه تحصیلی، به صورت شهریه رایگان به دانشجویان ۷۰ کشور اعطا می‌شود. شهریه رایگاه در واقع همان بورسیه نوع دوم است که تنها به دانشجویان برخی از کشورهای خاص اعطا می شود. دانشجویان زیادی نیز از ایران در ارمنستان تحصیل می‌کنند و می‌توانند از این نوع بورسیه تحصیلی استفاده کنند.

 

مزایای تحصیل داروسازی در ارمنستان برای ایرانیان

• ارمنستان کشوری در همسایگی ایران است و دانشجویان می‌تواند به راحتی و با هزینه کم به این کشور رفت و آمد کند .
• دانشجویان رشته داروسازی در این کشور اجازه دارند 20 ساعت در هفته کار دانشجویی کنند
• دانشجویان ایرانی مشغول تحصیل داروسازی در ارمنستان می‌توانند به دانشگاه‌های ایران منتقل شوند
• تحصیل داروسازی در ارمنستان نیازی به مدرک زبان ندارد و دانشجویان این رشته می‌توانند به زبان‌های ارمنی، روسی و انگلیسی تحصیل کنند.
• امکان دریافت ویزای همراه برای پدر و مادر و یا همسر و فرزند دانشجوی دانشگاه‌های ارمنستان وجود دارد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل داروسازی در ارمنستان

مدارک مورد نیاز برای تحصیل داروسازی در ارمنستان

پذیرش در دانشگاه‌‌های ارمنستان به مدرک زبان یا قبولی در آزمون ورودی نیاز ندارد و پذیرش تنها بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود. بنابراین متقاضی برای تحصیل داروسازی در ارمنستان می‌بایست ترجمه مدارک خود از جمله شناسنامه و گذرنامه و همچنین ترجمه مدارک تحصیل مقطع تحصیلی قبل و ریز نمرات را به دانشگاه ارائه دهد. علاوه بر این ارائه گواهی سلامت و عدم سوء پیشینه و نیز گواهی تمکن مالی ضروری است. متقاضی تحصیل داروسازی در ارمنستان باید رزومه، تحصص و هدف خود از این تصمیم را در قالب یک انگیزه نامه در اختیار دانشگاه قرار دهد.

شرایط اقامت پس از تحصیل داروسازی در ارمنستان

دانشجویان بین‌الملل که قصد دارند پس از اتمام تحصیل داروسازی در ارمنستان اقامت این کشور را داشته باشند، باید دلایل موجهی برای اقامت داشته باشند. اگر فارغ‌التحصیلان داروسازی قصد کار یا سرمایه گذاری در ارمنستان را داشته باشند، می‌بایست پس از اتمام تحصیل بلافاصله برای آن اقدام کنند. معمول‌ترین روش برای اقامت پس از تحصیل، اشتغال به کار در این کشور است. در همین راستا متقاضیان دریافت اقامت کاری در ارمنستان باید پس از تحصیل در جستجوی شغلی مرتبط با رشته داروسازی باشند و پس از یافتن شغل و عقد قرار داد، اقدامات لازم را در برای دریافت مجوز اقامت و تغییر ویزای تحصیلی به ویزای کاری ارمنستان انجام دهند.

فرصت‌های شغلی در ارمنستان برای فارغ‌التحصیلان داروسازی

در سال‌های اخیر شاهد رشد خوبی در صنعت داروسازی ارمنستان بوده‌ایم. با توجه به شیوع بیماری‌های جدید و نیاز به تحقیق و پژوهش برای درمان آن‌ها، هر کشوری به نیروهای علمی و پژوهشی نیاز دارد تا بتواند نیاز خود را در این مسیر برطرف کند و به موفقیت برسد. به همین دلیل کشور ارمنستان نیز به دنبال نیروی متخصص در زمینه داروسازی و مشاغل مرتبط به آن است.

افرادی که قصد تحصیل داروسازی در ارمنستان را دارند و می‌خواهند اقامت این کشور را دریافت کنند، می‌توانند پس از اتمام تحصیل در شرکت‌های داروسازی در بخش‌های مختلف تحقیق و پژوهش، تولید دارو، کنترل کیفیت دارو و حتی پخش دارو مشغول به کار شوند. همچنین برای این افراد فرصت کار در بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها نیز وجود دارند. در صورتی‌که افراد بتوانند با رزومه علمی خوبی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند، این امکان وجود دارد که در مراکز علمی و دانشگاه‌ها استخدام شوند.

سخن پایانی

در این مطلب درباره شرایط تحصیل داروسازی در ارمنستان صحبت کردیم و به شرایط پذیرش از دانشگاه‌های این کشور و مزایای تحصیل در آن اشاره شد. با تحصیل داروسازی در ارمنستان از تحصیلات ارزان، دانشگاه‌های با کیفیت و بازار کار مناسب این رشته برخوردار خواهید شد. از آنجا که دانشگاه‌های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت کشورمان قرار ندارد، باید با برنامه و هدف مشخص برای تحصیل در این کشور اقدام کرد.

دیدگاه (17)

  • فرناز رستمی پاسخ

    ممنون از سایت خوبتوم یه‌سوال داشتم موسسه YSU ارمنستان با چه دانشگاه هایی همکاری بین المللی دارد؟

    2 آبان 1400 در 05:12
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم رستمی. وقت بخیر
      داخل سایت دانشگاه رو میتونید چک کنید.

      4 آبان 1400 در 16:01
  • مرزی پاسخ

    سلام دوره تحصیل داروسازی در ارمنستان چند سال طول می کشد؟

    2 آبان 1400 در 05:11
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم مرزی. وقت بخیر
      5 سال.

      4 آبان 1400 در 15:19
  • طاهره ترابی پاسخ

    شهریه‌دانشگاه داروسازی ارمنستان چقدره؟

    30 مهر 1400 در 03:01
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم ترابی. وقت بخیر
      از 4 هزار دلار

      4 آبان 1400 در 16:09
  • سارا احمدی پاسخ

    ایا دانشگاه های ارمنیتان براب داروسازی معتبرند؟

    30 مهر 1400 در 03:01
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم احمدی. وقت بخیر
      مورد تایید ایران خیر اما سایر کشور ها قبول دارند.

      4 آبان 1400 در 16:10
  • شایان پاسخ

    سلام و درود.
    من مشاوره حضوری می خواستم. شرایطش رو میفرمایید؟

    26 مهر 1400 در 18:16
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای شایان. وقت بخیر
      پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.
      021-88619310
      021-88619377

      28 مهر 1400 در 21:01
  • ترانه پاسخ

    برای گرفتن مجوز اشتغال چه مدارکی باید ارائه بدیم؟

    26 مهر 1400 در 18:14
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم ترانه. وقت بخیر
      گواهی اشتغال به تحصیل.

      29 مهر 1400 در 18:22
  • خاموش پاسخ

    بسیار عالی خسته نباشید

    26 مهر 1400 در 16:52
  • فاضلی پاسخ

    سلام، اگه فقط زبان انگلیسی رو بلد باشیم کافیه برای تحصیل در ارمنستان؟

    26 مهر 1400 در 16:50
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم فاضلی. وقت بخیر
      بله.

      29 مهر 1400 در 18:00
  • علی پاسخ

    هزینه خیلی بالاتر از چیزیه که همه جا تبلیغ می کنن

    10 شهریور 1400 در 15:08
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      شهریه ی نوشته شده بر اساس شرایط خود دانشگاه هست.

      16 آبان 1400 در 15:44

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن