تحصیل داروسازی در کانادا

تحصیل داروسازی در کانادا از جمله رشته‌هایی است که  بعد از پزشکی و دندان­پزشکی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است، همان­طور که از نامش پیداست ارتباط مستقیمی با ساخت و تولید دارو دارد. در این رشته پرطرفدار گروه علوم ­پزشکی فرد به تبدیل ماده مؤثر به فرمی که قابل مصرف برای بیمار باشد مثل: قرص، کپسول، شربت یا استفاده از روش‌های تزریقی و بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده می­پردازد. این رشته در کم­­ کردن بحران­­‌های بیماری‌­زا و میزان تأثیر دارو در سلامت جامعه نقش مهمی را ایفا می­کند. در واقع داروسازی حرفه‌ای در زمینه سلامت است که علوم بهداشت را با علم­ شیمی پیوند می‌دهد.

علاقه به تحقیق و پژوهش و توانمند بودن در این زمینه مهم­ترین اصل در انتخاب رشته داروسازی است؛ زیرا تمامی داروهایی که به بازار عرضه می­گردند، حاصل تحقیقات و پژوهش­‌های افرادی است که به این کار علاقه­ داشته و در مراکز تحقیقاتی متنوعی به فعالیت مشغول هستند.

همانطور که می­‌دانید افرادی که به این رشته علاقمند هستند، باید از همان دوران دانش ­آموزی خود را در درس­‌هایی چون فیزیک، شیمی، فیزیولوژی  تقویت نمایند. با دانش ریاضی و زیست­‌شناسی عالی نیز فرد می­تواند بسیار قوی‌­تر برای گرایش­‌هایی چون طراحی دارو، سیستم­‌های موجود در کارخانه­‌های داروسازی و شبکه­‌های رایانه‌­ای داروخانه­‌ها و بیمارستان­‌ها ظاهر گردد. همچنین از آنجایی که بیشتر کتاب­‌های این رشته در دانشگاه به زبان انگلیسی هستند و فرد اصطلاحات انگلیسی زیادی را باید به خاطر بسپارد، پس مسلط بودن بر زبان انگلیسی می‌تواند در آینده برای ادامه تحصیل در این رشته به او کمک کند.

تا اینجا کم و بیش با رشته داروسازی آشنا شدیم. از آنجایی که افراد زیادی علاقمند به تحصیل در خارج از کشور هستند، تصمیم داریم در ادامه این مقاله به موضوع تحصیل داروسازی در کانادا بپردازیم. امید است با همراهی تا پایان این مطلب به پاسخ سوالات خود دست یابید.

ویدئو تحصیل داروسازی در کانادا

تحصیل در کانادا

کانادا کشوری در شمال قاره آمریکای شمالی است که دارای سه قلمرو و 10 استان‌ است. بزرگ‌ترین شهر این کشور تورنتو بوده و پایتخت آن اتاوا نام دارد. جمعیت این کشور در آخرین سر شماری انجام شده حدود 37.59 میلیون نفر بوده است. همچنین زبان رسمی این کشور انگلیسی و فرانسوی است.

کانادا به دلیل اینکه بهترین و با کیفیت­‌ترین امکانات آموزشی در یک محیط سالم بین­‌المللی را در اختیار دانشجویان قرار می­دهد، هر ساله متقاضیان بسیار زیادی را به خود می­بیند. در سال­های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تعداد متقاضیان تحصیل در کانادا به حدود نیم میلیون نفر رسیده است.

دانشجویان ایرانی بسیاری برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت کرده‌­اند و بی­‌شک کسانی که کانادا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می­نمایند، برای آینده خود سرمایه­‌گذاری کرده‌­اند. همچنین کسانی که این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، با تحصیل در محیطی با حداقل 100 ملیت مختلف، فرصت بسیار ارزشمندی برای کسب تجربه آموزش و تحصیل در یک فضای بین­‌المللی را بدست می­آورند.

تحصیل در مقطع لیسانس در رشته­‌های مختلفی چون مهندسی، حقوق، دوره­‌های علوم­ پایه برای ورود به رشته‌های پزشکی امکان­پذیر است و فرد باید با توجه به رشته‌­ای که قصد ادامه تحصیل در آن را دارد، 4 سال را بگذراند. در واقع 3 سال از تحصیلات خود را در رشته مورد نظر و یک سال را به صورت تکمیلی سپری می‌کند.

همچنین تحصیل در مقطع فوق لیسانس به دلیل هزینه­‌های نسبتا مناسب و طول مدت تحصیل، وجود انواع رشته‌ها و بستر مناسب برای اقامت پس از تحصیل در این کشور و اشتغال به کار در کانادا بسیار مورد توجه قرار می­گیرد.

تحصیل در مقطع دکتری در کانادا این امکان را فراهم می­کند تا با حضور در کنار اساتید برجسته و استفاده از امکانات فوق‌­العاده به تحقیق در حوزه رشته خود بپردازید. طول مدت تحصیل در مقطع دکتری در کانادا از حداقل 3 سال و تا حداکثر 6 سال بسته به نوع تحقیقات به صورت تمام وقت بوده و متغیر است.

با صرف­‌نظر از اینکه در چه مقطعی قصد تحصیل دارید، ابتدا باید اپلای کنید. پیش­‌نیازهای اپلای که هم در مدارس، هم در دانشگاه ها و کالج­‌ها وجود دارند؛ شرط معدل، شرایط درسی و شرط زبان هستند. در ادامه به بخشی از این پیش‌­نیازها پرداخته­‌ایم.

پیش‌­نیاز پذیرش تحصیلی در کانادا در مقطع لیسانس، معدل 12 به بالا در دیپلم دبیرستان بوده و در مقطع فوق لیسانس معدل 13 به بالا با نمره آیلتس 6.5 برای رشته­‌های علوم (Science)، نمره زبان 6 برای رشته مهندسی و نمره زبان 5.5 برای رشته­‌های مدیریت و همچنین در مقطع دکتری پیش­‌نیاز پذیرش معدل 14 به بالا و آیلتس 6.5 به بالا و شرایط آکادمیک قوی است.

 

هزینه تحصیل رشته داروسازی در کانادا

هزینه­ تحصیل رشته داروسازی در کانادا

هزینه تحصیل رشته داروسازی در کانادا با توجه به نوع دانشگاه و برنامه انتخابی متفاوت است. اما اگر بخواهیم به طور کلی به هزینه‌­های تحصیل در رشته داروسازی بپردازیم، هزینه­ آن به صورت میانگین بیش از ۲۰ هزار دلار در سال است که علاوه بر این باید متقاضی هزینه­‌هایی چون رفت و آمد و کرایه خانه و هزینه کتاب و… را نیز در نظر بگیرد. با در نظر گرفتن اجاره و هزینه­ رفت و آمد و سایر هزینه­‌های جانبی، به طور میانگین برای شهرهای کوچک­تر باید هزینه زندگی دانشجویی در کانادا را در حدود ماهیانه 1000 تا 1500 دلار و در شهرهای بزرگ­تر 1500 تا 2500 دلار در نظر گرفت.

از جمله دانشگاه های رشته داروسازی می­توان به دانشگاه اتاوا، ساسکاتون اشاره کرد که یکی با شهریه بالا و دیگری با شهریه‌­ای پایین­‌تر است.

دانشگاه اتاوا جز ۱۰ دانشگاه برتر کانادا به شمار می­رود. این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه های ۲ زبانه انگلیسی و فرانسه در جهان است. هزینه تحصیل رشته داروسازی در دانشگاه اتاوا کانادا سالیانه ۳۱ هزار دلار است.

دانشگاه ساسکاتون که در شهر ساسکاچوان تاسیس شده، بزرگترین دانشگاه تحقیقاتی ایالت ساسکاچوان است. و از آنجایی که این دانشگاه با دانشگاه آکسفورد همکاری می­‌کند، از سطح کیفی آموزش بالایی برخوردار است. هزینه­ سالیانه تحصیل رشته داروسازی در دانشگاه ساسکاتون ۱۲ هزار دلار است.

همچنین از دیگر دانشگاه های این کشور می­توان به دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مونترال، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه لاوال اشاره نمود. که هر کدام به ترتیب دارای رتبه علمی­‌ پزشکی 31، 77، 97، 168 هستند.

مزایای تحصیل در کانادا

  1. شهریه مقرون به صرفه: شهریه دانشگاه های کانادا در مقایسه با ادامه تحصیل در آمریکا، انگلیس، استرالیا 40 درصد ارزان‌­تر است.
  2. کیفیت آموزش: دانشگاه های کانادا از کیفیت آموزشی بسیار بالایی بهره‌­مند هستند. حتی دانشگاه‌های با رنک پایین‌­تر نیز برنامه­‌ریزی بسیار قوی برای آموزش دارند.
  3. امنیت اجتماعی: این کشور برای زندگی یکی از امن‌­ترین کشورهای دنیا است.
  4. اجازه کار به دانشجو: دانشجو در هنگام تحصیل می­تواند برای هزینه­‌های زندگی به صورت پاره­‌وقت کار کند و همچنین در صورتی که درس او تمام شود، کار کردن او به صورت تمام وقت در آن کشور امکان­‌پذیر است.
  5. اقامت دائم پس از تحصیل: تحصیل در کانادا مانند سکویی پرتاب برای گرفتن اقامت در این کشور است که این موضوع می‌­تواند برای بسیاری از دانشجویان حائز اهمیت باشد.
  6. تحصیل رایگان فرزندان: اگر یکی از والدین دانشجوی دانشگاه‌های کانادا باشند، فرزندان وی می­‌توانند به طور رایگان در مدرسه­‌های این کشور درس بخوانند.
  7. سهولت پاسپورت کانادایی: تا سقف یک سال، روزهای اقامت تحصیلی در روزهای مورد نیاز برای اخذ پاسپورت به شمار می­آیند.
  8. مورد تایید بودن دانشگاه های کانادا توسط وزارت بهداشت ایران از دیگر مزایای آن به حساب می­آید.

 

تحصیل رشته داروسازی در کانادا

تحصیل رشته داروسازی در کانادا

یکی از رشته­‌هایی که افراد زیادی برای ادامه تحصیل آن به کانادا مهاجرت می­‌کنند، رشته داروسازی است. این رشته که از محبوب­‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌­های تحصیلی در کانادا است و متقاضیان زیادی به خاطر کیفیت سیستم آموزشی دانشگاه های خود دارد. دانشجویانی که این کشور را برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی انتخاب می­‌کنند، از بالاترین استانداردها و بهترین برنامه­‌های آموزشی بهره­‌مند می­گردند.

البته همانطور که گفته شد، دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته­ داروسازی در دانشگاه های کانادا باید پیش‌نیازها و شرایطی که برای این رشته مورد نیاز است، فراهم نمایند و دانش کافی را برای حضور و تحصیل در این رشته داشته باشند.

به طور کلی دوره تحصیل داروسازی در کانادا 4 ساله به طول می­انجامد و دانشجویان باید در مقطع کارشناسی علوم ­پایه تحصیلات خود را آغاز نمایند. همچنین می‌­توانند یکی از رشته­‌های علوم پزشکی، حرکت ­شناسی یا روانشناسی را نیز انتخاب نمایند و پس از گذراندن دروس شیمی و بیولوژی و زبان و ریاضی با نمره بالای ۷۵ و اتمام دوره کارشناسی در آزمون ورودی رشته داروسازی به نام  PCAT شرکت نمایند.

آزمون PCAT آزمونی است که برای ارزیابی از دانشجویان رشته داروسازی گرفته می­‌شود که شامل هفت بخش مهارت‌های کلامی، بیولوژی، شیمی، درک مطلب، توانایی­‌های محاسباتی و نوشتار است.

این آزمون دارای 232 سوال تستی و نوشتن یک متن بوده و زمان تقریبی آن ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه است.

مزایای تحصیل رشته داروسازی در کانادا

از مزایای تحصیل رشته داروسازی در کانادا می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بازار کار خوب و تنوع شغلی: فارغ‌­التحصیلان این رشته می­‌توانند در بیمارستان­‌ها، داروخانه­‌ها، صنایع داروسازی و کلینیک­‌ها مشغول به کار شوند.
  2. کار پاره وقت: دانشجویان این رشته می­‌توانند در دوران تحصیل خود هفته‌­ای 20 ساعت به طور پاره‌­وقت کار کنند و بخشی از هزینه­‌های خود را جبران نمایند.
  3. درآمد بالا: حقوق یک داروساز در کانادا برحسب موقعیت شغلی‌­اش بین ۸۰ تا ۹۵ هزار دلار در سال است. این رقم نسبت به درآمد مشاغل کانادا عددی بالا محسوب می­‌شود. پس می­توان گفت که داروسازی درآمد بالایی دارد.
  4. اقامت پس از فارغ­‌التحصیلی: یکی از موضوعاتی که برای اکثر متقاضیان حائز اهمیت است، گرفتن اقامت پس از اتمام تحصیلشان است. از مزایای تحصیل در کانادا این است که فرد بعد از اتمام درس خود طی مدت زمان مشخص می­‌تواند دنبال کار بگردد و و در صورت یافتن شغل مناسب نسبت به دریافت اقامت خود اقدام نمایند.

 

مدرک زبان برای تحصیل در کانادا

برای ورود به دوره داروسازی در کانادا ارائه مدرک زبان تافل یا آیلتس الزامی است. اکثر دانشگاه‌­هایی که در کانادا هستند از متقاضیان خود مدرک زبان آیلتس 6/5-7 را دریافت می­‌کنند. پس داشتن مدرک زبان قدم مهمی برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا است. البته افرادی که مدرک زبان ندارند نیز می­‌توانند برای تحصیل در کانادا اقدام نمایند. افراد با این شرایط، پذیرش مشروط به گذراندن دوره زبان در کانادا را می­گیرند.

شرایط کار پس از اتمام تحصیلات داروسازی در کانادا

مجوز کار و شروع فعالیت پس از اتمام تحصیلات که در کانادا که به  آن Post-Graduation Work Permit گفته می‌شود، برای دانشجویان بین­‌المللی امکان­پذیر است. دانشجویانی که در کالج‌­ها و دانشگاه های دولتی و برخی از کالج­‌ها­ی خصوصی استان کبک درس خود را تمام کرده­‌اند، می‌­توانند بدون هیچ قید و شرطی با ویزایی که دارند فعالیت خود را آغاز نمایند. کانادا به قدری از لحاظ نیروی متخصص شهری و مدیریت نیروی انسانی قوی است که اکثر دانشجویان مشغول به تحصیل در این کشور دغدغه یافتن کار و ورود به بازار کار را ندارند و تمام تلاش خود را صرف یادگیری علم و پژوهش می‌­کنند. هم اکنون حدود ۴۳۶۰۰ داروساز مورد تائید در کانادا وجود دارد که ۶۰٪ این داروسازان زن و ۴۰٪ مرد هستند.

 

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، رشته داروسازی یکی از سه رشته برتر و محبوب گروه علوم­‌پزشکی است. داروسازان نقش بسیار مهمی را در صنعت مراقب­ه‌ای درمانی ایفا می­‌کنند. مهم­ترین لازمه­ تحصیل در رشته داروسازی، علاقه به تحقیق و پژوهش و همچنین توانمند بودن در این زمینه است، زیرا عرضه داروهای جدید به بازار حاصل تلاش افرادی است که در مراکز تحقیقاتی بر روی انواع داروها فعالیت کرده و به فکر تولید داروهای بهتر هستند.

به عبارتی می‌توان گفت بخش عظیمی از این رشته به انجام پژوهش‌­های مختلف بستگی دارد. هدف از تدریس این رشته تربیت افرادیست که با پژوهش و تحقیقات بتوانند با روش­های بهینه، نسبت به ساخت و عرضه محصولات دارویی اقدام نمایند و در راستای تامین سلامت جامعه و بی­‌نیاز کردن کشور از واردات دارو، قدم بردارند. کشور کانادا به دلیل امکانات و شرایط خوبی چون: امکانات رفاهی، اعتبار دانشگاهی و شرایط اقتصادی در بین ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد.

تحصیل داروسازی در کانادا می­تواند علاوه بر ارتقا سطح علمی و پیشرفت تحصیلی، تجربه مفید و لذت­بخشی را برای فرد به همراه داشته باشد. دانشجویانی که با بورسیه تحصیلی در این کشور مشغول می­‌شوند، هزینه­‌های کمتری را در مقایسه با دانشجویانی که بدون بورسیه به این کشور مهاجرت می­‌کنند، پرداخت می­نمایند. این یعنی اخذ این نوع بورسیه‌ها کاملا رقابتی است. در آخر باید گفت تحصیل در رشته داروسازی در کانادا مسیر بسیار ایده‌­آلی برای رسیدن به آینده­‌ای درخشان همراه با موفقیتی تضمین شده است.

دیدگاه (14)

  • مروارید قجری پاسخ

    با سلام . آیا کسی که در رشته علوم انسانی اما به زبان انگلیسی دیپلم گرفته است باز هم می تواند برای تحصیل داروسازی در کانادا اقدام کند ؟

    2 آبان 1400 در 05:05
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم قجری. وقت بخیر
      خیر، باید دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی یا ریاضی داشته باشید.

      4 آبان 1400 در 15:20
  • هانیه صفری پاسخ

    سلام من دانشجوي داروسازي دانشگاه تهران هستم ترم دو و مدرك ايلتس دارم ميخواستم براي ادامه تحصيل در كانادا اقدام كنم با توجه ب اين شرايط چطور ميتونم اقدام كنم ؟ممنون ميشم پاسخ بدين

    2 آبان 1400 در 05:03
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      شما باید مدرکتون رو بگیرد و بعد از معاد لسازی برای تخصص اقدام کنید.

      4 آبان 1400 در 16:02
  • مجید یزدانی پاسخ

    آیا باید ازمون ورودی داد برای این رشته؟

    30 مهر 1400 در 02:58
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای یزدانی. وقت بخیر
      بله

      4 آبان 1400 در 16:17
  • فاطمه سعیدی پاسخ

    آیا میتونم به صورت رایگان در کانادا در این رشته تحصیل کرد؟

    30 مهر 1400 در 02:57
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم سعیدی. وقت بخیر
      خیر بورسیه ای ارائه نمیشه.

      4 آبان 1400 در 16:18
  • عارفه پاسخ

    منابع شرکت در آزمون ها چی هستن؟

    26 مهر 1400 در 18:07
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم عارفه وقت بخیر
      کتاب های آمادگی آزمون داره که میتونیم براتون تهیه کنیم.

      29 مهر 1400 در 18:23
  • ترلان پاسخ

    وقتتون بخیر
    ببخشید بعد از اینکه مدرک رو گرفتیم. چه مدت برای پیدا کردن کار فرصت داریم؟

    26 مهر 1400 در 18:06
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم ترلان. وقت بخیر
      1 سال.

      29 مهر 1400 در 18:23
  • نیما پاسخ

    سلام
    من اگر ویزا تحصیلی بگیرم همسر و فرزندم رو هم میتونم ببرم با خودم؟

    26 مهر 1400 در 03:35
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای نیما. وقت بخیر
      بله این امکان رو دارین.

      16 آبان 1400 در 15:22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن