تحصیل دندانپزشکی در چین

دانشگاه‌‌ های دندانپزشکی چین از آنجایی که طی چند سال اخیر در لیست دانشگاه‌‌ های مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته‌اند؛ بیشتر از قبل به خود متقاضی دیده‌اند. دانشگاه‌های دندانپزشکی با رتبه‌های بین‌المللی عالی توانسته‌اند امکان تحصیل در رشته دندانپزشکی به زبان انگیسی را فراهم آورند تا دانشجویان خارجی نیز بتوانند به راحتی در این کشور، تحصیلات‌ خود را ادامه دهند. در این مقاله می‌خواهیم به صفر تا صد تحصیل دندانپزشکی در چین و هرآنچه به آن مرتبط است، بپردازیم. همچنین مشاورین ما در مدیکال پورتال، گزینه های مهاجرتی عالی را به شما معرفی می‌کنند.

همانطور که می‌دانید، دندانپزشکی رشته‌ای پرطرفدار در بین رشته‌های درسی است و هرساله دانشجویان زیادی برای تحصیل در این رشته در دانشگاه‌های خارج از کشور به فکر مهاجرت می‌افتند. اما برخی افراد فکر می‌کنند که پذیرش در دانشگاه‌‌های معتبر دندانپزشکی چون دانشگاه‌های کشور چین امکان‌پذیر نیست و برای ثبت‌نام باید مراحل بسیار دشواری را پشت سر گذاشت، در حالی که این طور نیست و شرایط پذیرش در دانشگاه‌های این کشور بسیار راحت است.

دانشجویان بین‌المللی یا خارجی برای ورود به دانشگاه‌های کشور چین نیازی به گذراندن دوره پادفک و یا شرکت در آزمون ورودی ندارند و همین امر موجب شده است تا رشته دندانپزشکی چین در مقایسه با کشورهای دیگر، امتیازات فوق‌العاده‌ای داشته باشد. برای پذیرش در دانشگاه‌‌های دندانپزشکی، لازم است که متقاضیان  از مدرک دیپلم و معدل عالی برخوردار باشند.

دوره تحصیلی دندانپزشکی در کشور چین بسیار راحت است و دانشجویان در 4 ماه اول تحصیل برای آشنایی با پالپ دندان، تعمیر، پریودنتال و… فقط به صورت تئوری آموزش می‌بینند. بعد از به اتمام رسیدن این 4 ماه؛ نوبت به دوره 4 ساله کارورزی می‌رسد و دانشجویان در این مدت، تمام آموزش‌های دندانپزشکی را به صورت عملی یاد می‌گیرند. در اصل هدف از این دوره‌ها آشنا کردن دانشجویان با نیازهای ضروری در کلینیک‌ها و مؤسسات پزشکی است تا بتوانند به بهترین شکل ممکن؛ به افراد مراجعه کننده خدمت کنند و تجربه کافی به دست آورند.

زمان شروع سال تحصیلی در کشور چین

دانشجویان و افراد علاقمند به تحصیل دندانپزشکی در چین باید بدانند که سال تحصیلی این کشور بر اساس 2 ترم پاییز و بهار است. معمولا تدریس دندانپزشکی ترم پاییز در دانشگاه‌‌ها از ماه سپتامبر آغاز خواهد شد و حدودا تا اواخر ژانویه به اتمام می‌رسد. در ترم‌های بهار نیز از ماه فوریه آغاز می‌شود و تا ژوئن ادامه دارد. پذیرش رشته دندانپزشکی تنها در ترم سپتامبر یا همان مهرماه انجام می‌شود و شما باید درخواست خود را به موقع ارسال کنید تا جا نمانید و ثبت‌نام خود را تکمیل نمایید.

ویدئو تحصیل دندانپزشکی در چین

شرایط و محدودیت سنی تحصیل دندانپزشکی در چین

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمینه تحصیل دندانپزشکی به آن دقت کنید؛ محدودیت سنی است. معمولا بیشتر دانشگاه‌‌های چین سن را از 18 تا 26 سالگی در نظر گرفته‌اند و فقط افرادی که در این رنج سنی هستند را پذیرش می‌کنند. همچنین برخی دیگر از دانشگاه‌های دندانپزشکی چین این محدودیت را تا سن 30 سالگی در نظر گرفته‌اند؛ اما شهریه نسبتاً بالاتری را از دانشجویان دریافت می‌کنند.

دانشجویان از طریق دوره ها، امتحانات، تکالیف، آزمایش ها و امتحانات ارزیابی می شوند.

کیفیت تحصیل دندانپزشکی در چین

  • کیفیت تحصیل در این کشور بسیار بالا است به طوری که لیسانس دندانپزشکی، با کیفیت جهانی برابری می‌کند و بیشتر دانشجویانی که در این مقطع فارغ‌التحصیل شده‌اند، جایگاه ممتازی را کسب کرد‌ه‌اند و از افراد موفق در تکنولوژی دندانپزشکی هستند؛
  • تمام دوره‌های زبان انگلیسی در این کشور باتوجه به رشته دندانپزشکی برگزار می‌شوند و شما می‌توانید تمام دروس مربوط به رشته خود را بدون مشکل، یاد بگیرید؛
  • در تمام دانشگاه‌های دندانپزشکی چین، اساتید با تجربه و جهانی وجود دارند؛
  • اساتید با توانایی بالا و تجربیات فراوان، کیفیت تحصیل دندانپزشکی در این کشور را افزایش داده‌اند؛
  • این کشور از خدمات عالی و مرغوبی برای آموزش به دانشجویان در رشته دندانپزشکی، استفاده می‌کند؛
  • کشور چین معمولا گزینه‌های متنوع و زیادی را برای یادگیری دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد؛
  • با این که هزینه تحصیل در این کشور پایین است؛ اما تمام آموزش‌های ارائه شده به دانشجویان، از سطح بالایی برخوردار هستند.

بهترین دانشگاه های دندانپزشکی در چین

بهترین دانشگاه ‌‌های دندانپزشکی در چین

  • دانشگاه دندانپزشکی سیچوان

در سال 1928 دانشگاه سیچوان چین به عنوان یک مرکز آموزش علوم دندانپزشکی فعالیت خود را آغاز نمود و طی سال‌های مختلف، چندین تغییر عنوان را تجربه کرد. در سال 1951، دانشگاه سیچوان به عنوان بیمارستان دندانپزشکی غرب چین فعالیت می‌کرد و پس از گذشت 2 سال، از آن به عنوان یک دانشکده دندانپزشکی و پروتز، بهره می‌بردند. بیمارستان دندانپزشکی سیچوان به عنوان یکی از بیمارستان‌های عالی کشور چین شناخته می‌شود و دارای 54٬540 متر مربع ساختمان بالینی است. در این بیمارستان  خدمات ویژه‌ای به بیماران ارائه می‌شود و امکان کار 350 واحد دندانپزشکی در آن وجود دارد.

تعداد کارکنان و هیئت علمی‌دانشگاه دندانپزشکی سیچوان تقریبا به 417 نفر می‌رسد و در بین آنها، حدود 38 مربی برای دکتری، 128 اعضای ارشد هیئت علمی‌و 57 مربی برای MS غرب مدرسه چین وجود دارد. در این مؤسسه آموزشی، برنامه‌های مربوط به بیماری‌های دهان، رشته‌های علوم پایه دندانپزشکی و پروتز، پروتز و ارتودنسی، جراحی فک و صورت و هر آ‌نچه که برای آمادگی در رشته دندانپزشکی لازم باشد را به دانشجویان ارائه می‌دهند.

همچنین قابل ذکر است که دانشگاه دندانپزشکی سیچوان، برنامه‌های 5 ساله مربوط به مدرک کارشناسی، دوره‌های کارشناسی ارشد از 7 سال و برنامه‌های دکترا 8 ساله را به دانشجویان ارائه می‌دهد. در این دانشگاه یک بخش تحقیقات پزشکی و دندانپزشکی نیز وجود دارد که در سال 1936 تاسیس شده است و بسیاری از پروژه‌های مهم، در آ‌نجا انجام می‌شوند.

  • دانشگاه دندانپزشکی شاندونگ

دانشگاه دندانپزشکی شاندونگ یکی از عالی‌ترین دانشگاه‌های جهان است که در سال 1901 تأسیس شد و در همان اولین سال تأسیس خود، حدود 300 دانشجو را ثبت‌نام کرد. بعد از 14 سال این دانشگاه 770 فارغ‌التحصیل را آموزش داد و نزدیک به 59 دانشجو را برای تحصیل در ژاپن، اروپا و آمریکا، انتخاب کرد.

این دانشگاه مجهز زیر نظر وزارت آموزش و پرورش جمهوری خلق چین است و جزو دومین دانشگاه ملی از دانشگاه امپریال چین شناخته می‌شود. در واقع سابقه طولانی دانشگاه شاندونگ موجب شده است در سال‌های مختلف، پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد و در همه زمینه‌ها به یک سطح بی‌سابقه برسد. بهتر است بدانید که  بعد از ادغام دانشگاه شاندونگ فنی و دانشگاه علوم پزشکی شاندونگ، دانشکده دندانپزشکی و پروتز رسمی‌به همراه بیمارستان آن، تشکیل شده‌اند.

در کل این مؤسسه آموزشی دارای 96 هیئت علمی‌است و چند بخش آموزش از جمله بیماری‌های دهان، ارتودنسی دهان و دندان، ایمپلنت دهان، جراحی دهان، فک و صورت، آسیب‌شناسی دهان، پروتز دهان و دندان، میکروب‌شناسی دهان و دندان و… در آن وجود دارد. همچنین قابل ذکر است که در تمام این بخش‌ها پرسنل به طور دقیق نظارت دارند و خدمات بی‌نظیری را به دانشجویان ارائه می‌دهند.

  • دانشگاه دندانپزشکی ژنگژو

این دانشگاه مدرن و عالی نیز تقریبا در سال 1928 با کمک برخی افراد و مسئولین ساخته شد. کالج ژنگژو مساحتی حدود 5700 متر مربع دارد و دارای 4 پردیس اصلی در شهر ژنگژو، پردیس شرقی، پردیس جنوبی در جاده شمالی ژنگژو و پردیس شمالی در جاده شماره 97 است. تقریبا حدود 2000 دانشجوی خارجی یا بین‌المللی در این دانشگاه به تحصیل مشغول هستند و با بهترین امکانات، تحصیلات خود را ادامه می‌دهند.

این دانشگاه بی‌نظیر در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارد و علاوه بر رشته دندانپزشکی، رشته‌های دیگری هم در آن تدریس می‌شود. همچنین بهتر است بدانید که تحصیل در دانشگاه ژنگژو و در رشته دندانپزشکی آن نسبت به دیگر کشورها ارزان‌تر است و مقداری از منابع مالی آن برای حمایت از دانشجویان خارجی در نظر گرفته شده است.

  • دانشگاه دندانپزشکی دالیان

دانشگاه دندانپزشکی دالیان نیز یکی دیگر از دانشگاه‌‌های معتبر در چین است که در سال 1947 تاسیس شد و در سال 1949، با ادغام مؤسسه فناوری دالیان و دانشکده پزشکی کانتی به وجود آمد. این دانشگاه نمونه از 1 گروه 50 نفره برخوردار است که در بین آنها دانشمندان قدیمی‌دندانپزشکی، پرسنل برجسته و استادان برتر پزشکی وجود دارد. این کالج برتر دارای 3 آزمایشگاه چند رسانه‌ای، آموزش درجه 1 و دسترسی راحت دانشجویان به سیستم آموزش دندان و قالب شبیه‌سازی است و دانشجویان در آنجا با معتبرترین مدرک، فارغ‌التحصیل می‌شوند.

 

مدارک لازم برای پذیرش دندانپزشکی در چین

مدارک لازم برای پذیرش دندانپزشکی در چین

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی؛
  • ریزنمرات تحصیلی؛
  • پاسپورت معتبر؛
  • شناسنامه فرد متقاضی؛
  • فرم معاینه پزشکی معتبر؛
  • کارت ملی متقاضی؛
  • ترجمه مدارک به زبان چینی یا انگلیسی.

تحصیل دندانپزشکی در چین به زبان انگلیسی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، امکان تحصیل در رشته دندانپزشکی کشور چین وجود دارد و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند بدون هیچ محدودیتی به زبان انگلیسی تحصیلات‌ خود را ادامه دهند. در واقع امکان تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی در این کشور را می‌توان تکمیل‌کننده تمام شرایط مطلوب برای تحصیل در خارج از کشور دانست‌. داشتن مدرک زبان برای اخذ پذیرش در رشته دندانپزشکی، الزامی‌نیست و بدون مدرک زبان هم می‌توانید در آنجا پذیرش شوید.

شرایط لازم برای دریافت ویزای دانشجویی چین

  • برخوردار بودن از نامه پیشنهاد یا پذیرش معتبر؛
  • داشتن گذرنامه معتبر با حداقل چند صفحه خالی؛
  • تکمیل کردن فرم درخواست ویزا؛
  • ارائه چند قطعه عکس گذرنامه رنگی؛
  • برخوردار بودن از برگه سلامت جسمانی و روحی معتبر؛
  • داشتن حداقل 18 سال سن؛
  • ارائه شناسنامه و کارت ملی.

شهریه دانشگاه‌ های دندانپزشکی و هزینه‌های مربوط به تحصیل

  • شهریه دانشگاه‌‌های دندانپزشکی؛ حدود 6000 الی 26.000 یوان؛
  • هزینه‌های مربوط به درخواست و ثبت‌نام؛ حدود 800 یوان؛
  • هزینه بیمه درمانی؛ حدود 600 یوان؛
  • هزینه معاینات پزشکی؛ حدود 600 یوان؛
  • هزینه خرید کتاب؛ حدود 3000 یوان؛
  • هزینه اقامت؛ حدود 800 یوان.

بورسیه تحصیلی دندانپزشکی در چین

بورسیه تحصیلی دندانپزشکی در چین

کشور چین هر ساله مبلغ زیادی را بابت بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی می‌پردازد و برای مقطع مختلف شرایط مختلفی را در نظر گرفته است. دانشجویانی که در رشته دندانپزشکی مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند به راحتی برای خود بورسیه تحصیلی را دریافت کنند. دقت داشته باشید که تنها دانشجویانی که به عنوان دانشجو بین‌المللی ثبت‌نام کرده باشند، می‌توانند از این بورسیه برخوردار شوند.

دانشجویان در مقاطع مختلف نیز باید از سطح عالی در دروس خود برخوردار باشند و حداقل نمره متوسط 70 را در عملکرد تحصیلی و 80 را در نظم و ارزیابی رفتاری داشته باشند. در کل می‌توان گفت که شرایط دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان در رشته دندانپزشکی؛ سخت و محدود کننده نیست. افرادی که از این بورسیه برخوردار شوند، دیگر نیازی به پرداخت شهریه، پرداخت هزینه بیمه، هزینه کتاب، هزینه خوابگاه‌ دانشجویی و… ندارند و هر ماه به عنوان کمک هزینه، مبلغ مشخصی را دریافت می‌کنند.

خوابگاه‌ های دانشجویی در چین

معمولا زندگی کردن در محوطه دانشگاه‌‌های دندانپزشکی کشور چین بسیار راحت و امن است. اکثر دانشجویان بین‌المللی و خارجی برای اقامت در این کشور خوابگاه‌های دانشجویی که توسط دانشگاه‌ به آنها ارائه می‌شوند را انتخاب می‌کنند؛ زیرا اقامت در این خوابگاه‌ها به هزینه بالایی نیاز ندارند و امکانات کاملی برای دانشجویان در آنها وجود دارد. برای دانشجویان خارجی و بین‌المللی اتاق‌های مختلفی در نظر گرفته شده است و آنها می‌توانند هر کدام را که دوست دارند، برای خود انتخاب کنند.

در بیشتر خوابگاه‌های دانشجویی چین امکانات لازم از جمله تخت‌خواب، دسترسی راحت به اینترنت، کمد لباس، سیستم گرمایشی، سیستم سرمایشی، تلویزیون، تهویه مطبوع، مبلمان، حمام، توالت، یخچال، تلفن و… برای راحتی بیشتر دانشجویان در نظر گرفته شده است و آنها می‌توانند بدون هیچ محدودیتی از این خدمات و امکانات لذت ببرند.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در چین

  • دانشجویان محصل در رشته دندانپزشکی چین می‌توانند بدون کمک مالی بسیار زیاد به تحصیلات خود ادامه دهند؛
  • اغلب دانشگاه‌‌های دندانپزشکی چین، مورد تأیید وزارت ایران قرار دارند و مدرک آنها معتبر است؛
  • تمام دانشگاه‌های دولتی دندانپزشکی کشور چین، مورد تایید MCI هستند؛
  • هزینه تحصیل در این کشور مناسب و بسیار پایین است؛
  • ورود به رشته دندانپزشکی چین نیازی به مدرک تافل و آیلتس ندارد؛
  • پذیرش در دانشگاه‌‌های دندانپزشکی چین فقط بر اساس انجام تست PCB و کسب امتیاز 75٪ به بالا در آزمون انجام می‌شود و دانشجویان بین‌المللی، مشکلی با آن ندارند؛
  • برای دانشجویان، خوابگاه‌های ویژه و مجهزی را در نظر گرفته‌اند؛
  • دانشگاه‌‌های دندانپزشکی و دولت چین به دانشجویان اجازه کار در کنار تحصیل را می‌دهند و دانشجویان می‌توانند از این طریق به درآمد برسند؛
  • بعد از به اتمام رساندن دوره‌های لازم و دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی دانشجویان می‌توانند در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های مربوط به دندانپزشکی، مشغول به کار شوند؛
  • دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از طریق تحصیل در رشته دندانپزشکی چین، اقامت این کشور را دریافت کنند؛
  • اساتید بسیار برجسته‌ای به دانشجویان آموزش می‌دهند؛
  • کارآموزی در برترین بیمارستان‌ها انجام می‌شود و همین امر باعث خواهد شد که دانشجویان با علم بالاتر و تجربه کافی، آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

معایب تحصیل دندانپزشکی در چین

  • دانشجویان در رشته دندانپزشکی کشور چین باید سال‌های آخر تحصیلات‌ خود را به یادگیری زبان چینی تا سطح HSK4 اختصاص دهند تا بتوانند با بیماران و افراد مراجعه کننده به زبان چینی صحبت کنند؛
  • در کشور چین؛ افراد با لهجه‌های مختلفی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و گاهی اوقات ممکن است صحبت کردن با آنها برای دانشجویان مشکل باشد.

 

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید، تعداد دانشجویان و متقاضیان بین‌المللی که برای ادامه تحصیل دندانپزشکی در چین اقدام کرده‌اند، بیشمار است و هر ساله دانشجویان زیادی به آنجا مهاجرت می‌کنند؛ زیرا تحصیل دندانپزشکی در این کشور مزایای زیادی دارد. شما نیز اگر علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته پرطرفدار هستید، بهتر است قبل از هر چیزی به مطالب ذکر شده در این مقاله دقت کنید تا با هر آنچه که لازم است بدانید، آشنا شوید و سپس اقدامات ضروری و لازم را انجام دهید.

دیدگاه (12)

  • الیسا امیری پاسخ

    سلام من در دانشگاهneu قبرس دندانپزشکی میخونم امکان انتقالی به دانشگاه چین هست؟

    2 آبان 1400 در 04:09
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم امیری. وقت بخیر
      خیر

      4 آبان 1400 در 15:36
  • ورپشتی پاسخ

    سلام،برای سنجش آیا فقط نمرات ترم دوم هر درس ملاک هست یا میانگین ترم اول و دوم؟و اینکه اکه از سال سوم دبیرستان نمره ی زیست و ریاضی زیر 14 ولی بالای 12 داشته باشیم
    دیگه اصلا برای دندونپزشکی قبول نمیشیم؟

    2 آبان 1400 در 04:03
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      شما باید معدل کل دیپلمتون بالای 14 باشه.

      4 آبان 1400 در 15:38
  • شیوا پاسخ

    در هنگام تحصیل میشه کار هم کرد؟

    26 مهر 1400 در 17:46
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم شیوا. وقت بخیر
      خیر

      28 مهر 1400 در 21:09
  • farzad پاسخ

    سلام بر شما.
    کشور چین امکان گرفتن ویزا برای همراه رو داره؟

    26 مهر 1400 در 17:45
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای فرزاد. وقت بخیر
      ویزای همراه نداره اما ما میتونیم برای اقامت همراه اقدام کنیم.

      28 مهر 1400 در 21:11
  • جمشیدی پاسخ

    بسیار عالی سپاس

    26 مهر 1400 در 03:12
  • حنانه پاسخ

    ممنون از سایتتون، شما مشاوره حضوری هم دارید؟

    26 مهر 1400 در 03:00
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم حنانه وقت بخیر
      بله، پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسانمون راهنماییتون کنند.
      021-88619310
      021-88619377

      16 آبان 1400 در 15:24
  • علی پاسخ

    بسیار عالی و کامل ممنون

    26 مهر 1400 در 02:57

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن