دوره‌ های تحصیل پزشکی در روسیه

دوره های تحصیل پزشکی در روسیه

دوره‌ های تحصیل پزشکی در روسیه

روسیه بیش از نیم قرن است که به خاطر کیفیت در آموزش پزشکی مورد توجه دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته و تعداد زیادی از متقاضیان پس از اتمام دوره دبیرستان، برای تحصیل پزشکی روسیه را انتخاب می‌کنند. دوره‌ های تحصیل پزشکی در روسیه فرصت خوبی است تا دانشجویان ایرانی بتوانند با هزینه کم و در کشوری اروپایی مدرک معتبر پزشکی را کسب نمایند. با ما همراه باشید تا با این دوره‌ ها بیشتر آشنا شوید.

برای ورود به رشته پزشکی در روسیه آزمونی برگزار نمی‌شود. متقاضی با اخذ دیپلم در هر کدام از رشته‌های دبیرستانی می‌تواند به این رشته ورود پیدا کند. شرط معدل ۱۷ برای تحصیل پزشکی در روسیه الزامی است. همچنین دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی باید نمره‌های بالایی داشته باشند.
آموزش پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی و روسی است. اگر متقاضی مدرک زبان نداشته باشد باید به مدت ۶ ماه در دوره‌های کالج شرکت کند و بعد تحصیل پزشکی را آغاز نماید.
بیشتر دانشگاه‌ های پزشکی روسیه در سطح بین‌المللی معتبر هستند و از کیفیت بالا در عین حال هزینه آموزش کم برخوردارند. دوره‌های مختلف کارآموزی در بیمارستان‌های بسیار مجهز و مدرن به همراه سیستم آموزشی به روز، موجب جذب بالای دانشجویان خارجی به روسیه شده است.

 

مقاطع مختلف دوره های تحصیل پزشکی در روسیه

مقاطع مختلف دوره‌ های تحصیل پزشکی در روسیه

گذراندن دوره‌ های تحصیل پزشکی در روسیه با توجه به رشته انتخاب شده متفاوت است. هزینه تحصیل، مدت زمان دوره، شیوه گذراندن دوره کارآموزی و بسیاری موارد دیگر در رشته‌های مختلف با یکدیگر فرق می‌کند.
آموزش اولیه پزشکی در روسیه حدود ۶ سال طول می‌کشد. بعد از آن فارغ‌التحصیلان می‌توانند در قالب دوره‌های تخصصی به ادامه تحصیل بپردازند. البته در مواردی استثنایی مثل دندانپزشکی و داروسازی این دوره اولیه ۵ سال است و در رشته پرستاری نیز دانشجو ۴ سال دوره می‌بیند. برای این‌که به یک پزشک عمومی تبدیل شوید، گذراندن دوره پزشکی اولیه و تکمیل برنامه پزشکی عمومی ضروری است.
برای تسلط بر تخصص‌هایی خاص مثل چشم پزشکی و نفرولوژی، لازم است تا دوره کارآموزی و اقامت را به پایان برسانید. این دوره‌ها با توجه به نوع تخصص بین ۲ تا ۴ سال به طول می‌انجامد. اگر متقاضی تحصیل در رشته جراحی باشید باید حدود ۹ سال در این رشته تحصیل کنید.
پس از اتمام دوره مقدماتی تحصیل پزشکی، دانشجویان دوره کارآموزی را می‌گذرانند. دوره کارآموزی آموزش ابتدایی پزشکی، پس از دوره تحصیلات تکمیلی برگزار می‌شود. گذراندن این دوره برای تبدیل شدن به یک پزشک عمومی اجباری است. این دوره زیر نظر یک پزشک سرگروه برگزار می‌گردد. دانشجو می‌تواند در مورد تشخیص بیماری و معالجه بیماران خود فرضیه‌هایی را مطرح کند. تمرین زیاد و مشاهدات عملی در این دوره، اثرات مؤثری بر روی تجربیات دانشجو می‌گذارد. البته باید توجه داشته باشید که دوره کارآموزی به عنوان تجربه کاری محسوب نمی‌شود. زیرا دانشجو فعالیت مستقیم پزشکی ندارد. مدت زمان کارآموزی ۱ سال است.
فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های پزشکی روسیه می‌توانند تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه دهند. برای پذیرش در این مقطع لازم است در امتحانات تخصصی و زبان انگلیسی نمره قبولی را کسب کرده و مصاحبه ورودی را با موفقیت سپری کنند. همچنین باید قبل از مصاحبه مجموعه مقالات خود را در اختیار کمیته بررسی قرار دهند.

معرفی دوره های تحصیل پزشکی در روسیه
معرفی دوره‌ های تحصیل پزشکی در روسیه

دانشجویانی که متقاضی گذراندن یکی از دوره‌های تحصیل پزشکی در روسیه هستند، لازم است با شرایط رشته و دوره مورد نظر خود آشنا باشند. دوره‌های تحصیل پزشکی در روسیه شامل دو سطح است. دانشجویان زمانی که می خواهند دانشگاه خود را انتخاب کنند، باید به برنامه آموزشی ارائه شده توسط دانشگاه‌ها توجه کنند و دانشگاهی را انتخاب نمایند که با شرایط مورد نظرشان هماهنگ باشد.

سطح اول دوره‌ های تحصیل پزشکی در روسیه

دوره‌های پرستاری، پیراپزشکی، داروسازی و پزشکی عمومی در این سطح قرار دارند.
داروسازی: مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی در روسیه حدود پنج سال است.
پرستاری و پیراپزشکی: مقطع کارشناسی علوم پزشکی چهار سال است. پس از این دوره چهار ساله فارغ‌التحصیلان امکان اشتغال در حوزه پرستاری و پیراپزشکی را دارند.
پزشکی عمومی: دانشجویانی که می‌خواهند پزشک عمومی شوند باید بعد از گذراندن دوره چهارساله، دو سال دیگر نیز به تحصیل ادامه دهند.

سطح دوم دوره‌ های تحصیل پزشکی در روسیه

دانشجویانی که قصد دارند مدرک تخصصی در یکی از رشته‌های پزشکی را دریافت کنند، بعد از اتمام دوره پزشکی عمومی به عنوان رزیدنت ادامه تحصیل می‌دهند. در روسیه کسب تخصص در رشته‌های گوارش، زنان و زایمان، جراحی، پوست، ریه، اعصاب و آنکولوژی بیشتر از سایر تخصص‌ها طرفدار دارد.

 

رشته های علوم پزشکی در روسیه

آشنایی با برخی رشته‌ های علوم پزشکی در روسیه

به جز پزشکی عمومی و تخصص‌های پزشکی در مقاطع بالاتر، در این قسمت تعدادی از رشته‌های حوزه پزشکی در دوره کارشناسی را شرح داده‌ایم.

تحصیل دندانپزشکی در روسیه

یکی از دوره‌های تحصیل پزشکی در روسیه دندانپزشکی است. طول مدت تحصیل دندانپزشکی در روسیه با احتساب دوره پادفک شش سال است. این رشته به دو زبان روسی و انگلیسی در دانشگاه‌های پزشکی روسیه تدریس می‌شود.

تحصیل پرستاری در روسیه

روسیه در سال‌های اخیر دچار بحران ازدیاد جمعیت شده است. با رشد جمعیت در این کشور شاخص بهداشت و سلامت به شدت رو به کاهش بوده و وجود پرستارانی حرفه‌ای می‌تواند در خدمات بهداشت و سلامت، پیشگیری و آموزش، نقش برجسته‌ای ایفا کند. از همین رو دانشجویانی که برای تحصیل پرستاری روسیه را انتخاب می‌کنند، پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند به راحتی در این کشور مشغول به کار شوند.
تحصیل پرستاری در روسیه چهار سال طول می‌کشد. پرستارانی که در این کشور مشغول به کار هستند باید هر پنج سال یک بار در مناطق خاص روسیه مشغول به کار شوند تا بتوانند موقعیت شغلی خود را تثبیت نمایند.

تحصیل داروسازی در روسیه

یکی دیگر از دوره‌های تحصیل پزشکی در روسیه تحصیل در رشته داروسازی است. دانشجویان این رشته امکان تحصیل در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را دارند. در دوره کارشناسی دانشجو با شیوه استفاده از دارو، تأثیرات دارو و نقش آن در بهبود بیماری آشنا می‌شود. مراقبت‌های بهداشتی نیز در این دوره به دانشجو آموزش داده می‌شود. پس از گذراندن دوره کارشناسی داروسازی در روسیه شرایط شغلی به راحتی برای فارغ‌التحصیلان فراهم است.
در دوره کارشناسی ارشد آموزش‌ها به صورت تخصصی است. در این مقطع دانشجویان داروها را بررسی کرده و می‌توانند اطلاعات و ارتباط داروها با یکدیگر را بیش از پیش یاد بگیرند.
مقطع دکترا در رشته داروسازی دانشجویان را تبدیل به دانشمند داروساز می‌کند. دانشجویان این مقطع به یادگیری تخصص‌هایی مثل داروسازی بالینی، فارماکولوژی و کشف دارو می‌پردازند.

تحصیل روانشناسی در روسیه

آموزش روانشناسی در روسیه بر پایه مدل چند سطحی است. این رشته در دوره کارشناسی ۴ سال، کارشناسی ارشد ۲/۵ سال و دکترا ۳ سال به طول می‌انجامد. در دو سال پایانی دوره کارشناسی مباحث تخصصی آغاز می‌شود. دانشجویان رشته روانشناسی دوره‌های مختلفی را سپری می‌کنند. برخی از این دوره‌ها عبارتند از: روانکاوی، روانشناسی اجتماعی، علوم شناختی، منطق مناقشه، شخصیت شناسی، روان درمانی، مشاوره، روانشناسی بالینی، روانکاوی، روانشناسی در کسب و کار و …
تحصیل در رشته روانشناسی به اشکال مختلف تمام وقت، آموزش از راه دور، فرا دانشگاهی و نیمه وقت امکان‌پذیر است.

تعدد گرایش‌ ها و دوره‌ های تحصیل پزشکی در روسیه

در دانشگاه‌های علوم پزشکی روسیه علاوه‌بر دوره‌های پزشکی و تخصص‌های مختلف، امکان تحصیل در دوره‌‌های مرتبط با دیگر گرایش‌های علوم پزشکی نیز وجود دارد. پزشکی هسته‌ای، بیوشیمی و بیوفیزیک نمونه‌ای از گرایش‌های محبوب در بین دانشجویان کشور روسیه است.

 

پیشنهاد مشاور
ما در این مطلب به انواع دوره‌های تحصیل پزشکی در روسیه نگاهی اجمالی انداختیم. در صورتی که متقاضی تحصیل در دوره‌های پزشکی روسیه هستید. می‌توانید با کارشناسان مدیکال پرتال تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن