هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

سال‌هاست که تحصیل پزشکی در روسیه به دلایل مختلف مورد توجه متقاضیان خارجی قرار گرفته است. دانشگاه‌های پزشکی روسیه در رتبه‌بندی جهانی حدود ۳۰ جایگاه برتر را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از دلایل متقاضیان تحصیل برای انتخاب روسیه که نقش پررنگی هم در تصمیم‌گیری برای مهاجرت به این کشور دارد، هزینه تحصیل پزشکی در روسیه است. در این مطلب می‌خواهیم شما را با شرایط عمومی تحصیل پزشکی در روسیه و هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور آشنا کنیم.

اطلاعات درباره تحصیل پزشکی در روسیه
اطلاعات درباره تحصیل پزشکی در روسیه

روسیه یکی از کشورهایی است که زیرساخت‌های آموزشی مناسبی دارد و سالانه افراد بسیار زیادی را برای تحصیلات آکادمیک به سمت خود جذب می‌کند. آمار قابل توجهی از این متقاضیان خواستار تحصیل در رشته پزشکی هستند. رشته پزشکی در روسیه به دو زبان روسی و انگلیسی تدریس می‌شود و به انتخاب خود متقاضی مشخص خواهد شد که با چه زبانی تحصیل کند.
برای افرادی که قصد دارند پس از تحصیل نیز در روسیه بمانند، تحصیل به زبان روسی بهترین گزینه است. زیرا لازمه موفقیت در پزشکی، برقراری ارتباط خوب با بیماران است که در کشور روسیه این موضوع با تسلط به زبان روسی امکان‌پذیر خواهد بود. در عین حال تحصیل به زبان انگلیسی هزینه بیشتری نسبت به زبان روسی دارد.
برای ورود به دانشگاه‌های روسیه معدل دیپلم متقاضی نباید زیر ۱۷ باشد. همچنین لازم است که در دروس شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و ریاضی حداقل ۵۰ درصد نمره را کسب کنند.
هزینه تحصیل پزشکی در روسیه به شهری که دانشجو در آن تحصیل می‌کند بستگی دارد. با این‌حال به طور کلی هزینه‌ها در این کشور به میزان قابل توجهی پایین‌تر از تحصیل در دیگر کشورهای اروپایی است. نزدیک به ۵۰ درصد از شهریه تحصیل پزشکی در روسیه را وزارت آموزش و پرورش با اختصاص بورسیه‌های تحصیلی و یا یارانه‌ها پرداخت می‌کند. این موضوع کمک شایانی به دانشجویان خارجی می‌نماید.
سال تحصیلی روسیه دو ترم دارد. ترم اول از سپتامبر تا ژانویه است و ترم دوم از فوریه تا ژوئن. دانشجویان این کشور دو دوره تعطیلات در سال دارند که شامل تعطیلات زمستانی از ۲۰ ژانویه تا ۷ فوریه و تعطیلات تابستانی از ۱۵ ژوئیه تا ۳۱ اوت می‌شود.

شرح کامل هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

برای ورود به روسیه و تحصیل در این کشور ابتدا باید واحد پول آن را بشناسید. روبل واحد پول روسیه است که هر یک روبل نزدیک به ۶۰۰۰۰ ریال، هر یک دلار حدود ۷۵۰۰۰ روبل و هر یک یورو نزدیک به ۸۰۵۰ روبل است. برای ساکنین روسیه هزینه‌های تحصیل پزشکی با روبل محاسبه می‌شود و دانشجویان خارجی هزینه‌های تحصیل را به دلار پرداخت می‌کنند.
به طور کلی هزینه تحصیل پزشکی در روسیه برای هر کدام از شاخه‌های پزشکی به شرح زیر است:
پزشکی عمومی: در مقطع کارشناسی به زبان روسی ۴۸۰۰ دلار در سال و کارشناسی به زبان انگلیسی ۵۱۰۰ دلار در سال
دندانپزشکی: مقطع کارشناسی به زبان روسی ۵۰۰۰ دلار و کارشناسی به زبان انگلیسی ۵۴۰۰ دلار
داروسازی: مقطع کارشناسی به زبان روسی ۴۷۰۰ دلار و کارشناسی به زبان انگلیسی ۴۸۰۰ دلار
مدیریت پزشکی و دارویی: مقطع کارشناسی ۲۷۰۰ دلار و کارشناسی ارشد ۳۰۰۰ دلار به زبان روسی
روانشناسی: مقطع کارشناسی ۲۷۰۰ دلار و کارشناسی ارشد ۳۰۰۰ دلار به زبان روسی
زنان و زایمان، ایمونولوژی و آلرژی، گوارش، ژنتیک، جراحی کودکان و جراحی مغز و اعصاب: هر کدام در مقطع کارشناسی ارشد به زبان روسی حدود ۵۴۰۰ دلار و کارشناسی به زبان انگلیسی حدود ۷۰۰۰ دلار در سال
بدون تردید هزینه تحصیل در سن پترزبورگ یا مسکو بالاتر از دیگر شهرهای روسیه است. اما این موضوع بیشتر به هزینه‌های زندگی دانشجو مربوط است تا شهریه دانشگاه‌ها. به عنوان مثال زندگی در مسکو که پایتخت روسیه است، به مراتب هزینه‌های بیشتری را به دانشجو تحمیل می‌کند.

هزینه زندگی در روسیه
هزینه زندگی در روسیه

شهریه دانشگاه‌ها تنها بخشی از هزینه‌های یک دانشجو است. هزینه تحصیل پزشکی در روسیه فقط به شهریه دانشگاه ختم نمی‌شود. هزینه‌هایی مثل هزینه محل اقامت، اینترنت، قبض موبایل، قبض آب و برق و گاز، حمل و نقل، هزینه‌های خوراک و کتاب نیز جزء مخارج دانشجو محسوب می‌شوند.
در اینجا به برخی از هزینه‌های اصلی زندگی یک دانشجو در روسیه اشاره می‌کنیم:
شهریه دانشگاه: کمترین شهریه حدود ۱۹۰۰ دلار و بیشترین شهریه ۱۱۰۰۰ دلار است. دانشگاه، شهر و رشته تحصیلی تعیین کننده میزان شهریه هستند.
محل اقامت: یک دانشجو می‌تواند برای اقامت خود خوابگاه، سوئیت یا آپارتمان را انتخاب کند و از ۸ دلار تا ۵۸۵ دلار پرداخت نماید.
بیمه: بیمه درمانی در روسیه سالانه بین ۶۰ تا ۱۸۰ دلار است. پرداخت بیمه برای دانشجویان به دو صورت سالانه یا ترمی امکان‌پذیر است.
هزینه خوراک: یک خرید معمولی برای تهیه غذا شامل: نان، سبزیجات، گوشت، ماهی و میوه حدود ۷۰ دلار در ماه هزینه دارد. اگر دانشجو از غذاهای آماده استفاده کند باید ماهیانه حدود ۱۵۰ تا ۳۵۰ دلار هزینه کند.
حمل و نقل: در مسکو دانشجویان به وسیله کارت دانشجویی کارت متروی ۶ دلاری برای رفت و آمد یک ماه تهیه می‌کنند. این مبلغ در شهرهای دیگر پایین‌تر است.
موبایل و اینترنت: خرید سیم‌کارت با ارائه کارت اقامت حدود ۶ دلار هزینه دارد. هزینه اینترنت نیز بسته به نوع استفاده دانشجو در ماه بین ۵ تا ۸ دلار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن