انتخاب کشور برای تحصیل پزشکی در خارج

انتخاب کشور برای تحصیل پزشکی در خارج

انتخاب کشور برای تحصیل پزشکی در خارج

سالانه شمار زیادی از ایرانیان، برای تحصیل در رشته های مختلف به خارج از کشور سفر می کنند و بخش قابل توجهی از آنها دانشجویان رشته های پزشکی هستند، آنها مقصد خود را چگونه انتخاب کرده اند؟ پروسه انتخاب کشور برای تحصیل پزشکی پروسه ای نیازمند دقت و بررسی فراوانیست، در این مطلب می گوییم چگونه و براساس چه معیارهایی کشور و دانشگاه محل تحصیل پزشکی را در خارج انتخاب کنید.

اعتبار دانشگاه های خارجی در ایران

دو وزارتخانه علوم و بهداشت ایران هرساله لیست دانشگاه های مورد تأیید خود در خارج از کشور را منتشر می کنند. این دو فهرست مشخص می کنند که مدرک فارغ التحصیلان کدام دانشگاه ها در ایران قابل ارزشیابی و تأیید است و مدرک کدام دانشگاه ها هم به تأیید نمی رسد.

ارزشیابی و تأیید مدرک فارغ التحصیلان رشته های پزشکی که توسط وزارت بهداشت صورت می گیرد، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چون یک پزشک یا دندانپزشک بدون مدرک معتبر عملا قادر به فعالیت در کشور نخواهد بود.

بنابراین؛ اگر می خواهید پس از اتمام تحصیل پزشکی / دندانپزشکی / داروسازی در خارج از کشور به ایران برگردید و اینجا مشغول کار شوید؛ در همان مرحله انتخاب کشور و دانشگاه مقصد، با مراجعه به آخرین و به روزترین لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت از قرار داشتن نام دانشگاه مورد نظرتان در این لیست اطمینان پیدا کنید.

البته کسانی که مدرک خود را از دانشگاه مورد تأیید وزارت بهداشت نگرفته اند هم می توانند با طی کردن مراحلی، مدرک خود را به ارزشیابی این وزارتخانه برسند؛ اما روند این کاراصلا آسان و سریع نیست.

انتخاب کشور برای تحصیل پزشکی

اعتبار دانشگاه های خارجی در کشورهای دیگر

دسته ای از متقاضیان تحصیل رشته های پزشکی در خارج از کشور هم هستند که قصد ندارند پس از فارغ التحصیلی به کشور برگردند؛ این دسته از افراد باید در زمان انتخاب کشور و دانشگاه محل تحصیل، به اعتبار مدارک آن در کشور یا کشورهای دیگر (آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا و…) توجه کنند. شاید در مواردی دانشگاهی مورد تأیید وزارت بهداشت ایران نباشد اما مدرک آن در آمریکا یا کشورهای اتحادیه اروپا معتبر باشد یا برعکس. پس این تفاوت های احتمالی را باید در نظر بگیرید.

 

شرایط پذیرش دانشگاه های خارجی

آزمون ورودی و مدرک زبان دو عاملی هستند که می توانند خیلی ها را از فرصت تحصیل پزشکی در خارج محروم کنند. خیلی از کشورها دانشجویان پزشکی را با برگزاری آزمون و به شرط ارائه مدرک زبان پذیرش می کنند. کشورهایی مثل ایتالیا یا ترکیه آزمون ورودی دارند و کشوری مثل آلمان هم شرط پذیرش در دانشگاه های داخل ایران یا ارائه مدرک زبان آلمانی دارد.

در مقابل، کشورهایی هم هستند که آسان گیرانه و بدون آزمون و گرفتن مدرک زبان دانشجویان پزشکی را پذیرش می کنند؛ چین، روسیه،‌ گرجستان و ارمنستان از این دست کشورها هستند.

شرایط پذیرش دانشگاه های خارجی

هزینه تحصیل و زندگی

هزینه تحصیل یا همان شهریه دانشگاه های پزشکی فاکتور مهم دیگر در انتخاب کشور و دانشگاه محل تحصیل پزشکی در خارج از کشور است. کشورها از این نظر به سه دسته تقسیم می شوند:

کشورهایی با هزینه کم و به ‌نوعی امکان تحصیل رایگان پزشکی مثل آلمان و اتریش؛

کشورهایی با هزینه نسبتا پایین مثل چین و گرجستان؛

کشورهایی با شهریه های بالا و سنگین مثل استرالیا.

 

براساس فاکتور شهریه، دانشگاه های پزشکی آلمان یا اتریش بهترین انتخاب برای تحصیل پزشکی در خارج هستند اما با توجه به شرایط اخذ پذیرش از این دانشگاه ها، انتخابی واقع بینانه به نظر نمی رسند.

درواقع و با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف مثل شهریه، کشورهایی مانند چین و روسیه انتخاب های در مجموع مناسب تری هستند.

هزینه زندگی هم اصولا در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا بیشتر از کشورهای اروپای غربی است. کشورهای اروپای غربی هم از کشورهای شرق اروپا و کشوری مثل چین گرانتر هستند.

اعتبار دانشگاه های خارجی در ایران

فاکتورهای دیگر

دوری و نزدیکی به ایران، آب و هوا و فرهنگ کشورهای مختلف هم می تواند فاکتورهای تأثیرگذاری در تصمیم گیری و انتخاب کشور برای تحصیل پزشکی باشند. شاید هم این معیارها یا برخی از آنها اهمیت چندانی برای شما نداشته باشند اما بدون شک سه فاکتور دیگری که بالاتر گفتیم؛ یعنی اعتبار مدارک، شرایط پذیرش و هزینه ها نقش بسیار مهمی در انتخاب کشور برای تحصیل پزشکی در خارج دارند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن