تحصیل دندانپزشکی در رومانی

مهاجرت تحصیلی به رومانی

رومانی از کشورهای قاره سبز است که به مقصدی محبوب برای تحصیل دندانپزشکی تبدیل شده است. اکثر داوطلبان تحصیل دندانپزشکی در رومانی به دلایل مختلفی از جمله کیفیت بالای آموزشی، امکان انتخاب زبان‌های متفاوت برای تحصیل، شهریه و هزینه زندگی مناسب و اعتبار مدرک تحصیلی آن در سراسر اروپا به این کشور مهاجرت می‌کنند.

دانشگاه‌های رومانی اغلب با دیگر دانشگاه‌های سراسر اروپا در تعامل و همکاری است و این فرصت بسیار خوبی را از نظر آموزشی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. مهاجرت تحصیلی به رومانی، همانند دیگر کشورها، ملزم به داشتن یک سری شرایط و ویژگی‌ها است که در این مطلب، از زوایای مختلف به آن می‌پردازیم. همچنین مشاورین ما در مدیکال پرتال آماده‌ی معرفی بهترین گزینه‌های مهاجرتی به شما میباشند.

تحصیل دندانپزشکی در رومانی

دندانپزشکی شاخه‌ای از پزشکی است که به مطالعه، تشخیص، پیشگیری و درمان انواع بیماری‌های دهان و دندان و حتی تاثیر آن‌ها بر بدن انسان می پردازد. از آنجا که پذیرش و تحصیل در این رشته در کشور ما بسیار مشکل است، افراد زیادی ترجیح می‌دهند که از فرصت تحصیل در این رشته در کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی بهره ببرند.

تحصیل دندانپزشکی در رومانی، یک دوره 6 ساله خواهد بود که دروس مرتبط با آن به صورت نظری و عملی تدریس می‌شود. بیش از 70 درصد دروس دندانپزشکی در دانشگاه‌های این کشور به صورت عملی و در بخش بالینی ارائه می‌شود، با این حال، دانشجویان 3 سال نخست تحصیل خود را بیشتر به مطالعه مباحث نظری این رشته می‌پردازند. تکنسین دندانپزشکی و دستیار دندانپزشک از شاخه‌های دیگر مرتبط با دندانپزشکی است که دوره تحصیلی کوتاه‌تری دارند و دارای دروس مشترکی از جمله ایمنی شناسی بدن انسان، بافت شناسی، پروتز متحرک، بیولوژی دهان، بیماری‌های دهان و جراحی های فک و صورت با رشته دندانپزشکی هستند.

ورود به دوره تحصیل دندانپزشکی در رومانی نسبتا راحت و بدون آزمون ورودی انجام می‌شود و دانشجویان پس از تحصیل و دریافت مدرک خود این امکان را دارند که در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های شهرهای مختلف رومانی مشغول به کار شوند.با وجود اینکه تعداد متقاضیان دانشگاه‌های رومانی برای تحصیل در رشته پر طرفدار دندانپزشکی زیاد می باشد، دانشجویان با شرایط خاص و سوابق تحصیلی عالی می‌توانند در کمترین زمان به خواسته خود برسند؛ علاوه بر این، امکان اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی در رومانی فراهم است و مدرک صادر شده از دانشگاه‌های این کشور در اغلب کشورهای اروپایی معتبر است؛ بنابراین فارغ‌التحصیلان این فرصت را دارند که در دیگر کشورهای اروپایی مشغول به کار شوند.

شرایط کلی تحصیل دندانپزشکی در رومانی

کشورهای حوزه شرق اروپا اغلب برای پذیرش متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آن‌ها، آزمون مشخصی برگزار نمی‌کنند. روند پذیرش از دانشگاه‌های رومانی نیز به همین شکل و تنها از طریق مدارک و سابقه تحصیلی انجام می‌شود. نخستین مدرک جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های رومانی و تحصیل در رشته دندانپزشکی، ارائه مدرک دیپلم است. علاوه بر این، متقاضیان تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی می‌بایست دارای نمره آیلتس 6 نیز باشند. دومین شرط مورد بررسی برای متقاضیان بین المللی، داشتن حداقل نمره 15 در دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی است. پذیرش افراد با مدارک زیر به نسبت راحت‌تر انجام خواهد شد.
• دیپلم یا گواهی مقام اول تا سوم مسابقات بین المللی؛
• دیپلم یا گواهی مقام اول تا سوم مسابقات ملی بین مدرسه‌ای؛
• گواهی مطالعات مرتبط با سلامت پزشکی یا مدرک کارشناسی در زمینه‌های غیرپزشکی؛
• مدرک معتبر بین‌المللی به زبان انگلیسی؛
• مدارک و شواهد فعالیت‌های فوق برنامه مانند فعالیت داوطلبانه در صلیب سرخ، اقدامات بشردوستانه
• تجربه حرفه‌ای در زمینه‌های مرتبط با پزشکی؛

تحصیل دندانپزشکی در رومانی
تحصیل دندانپزشکی در رومانی

دوره پایه پزشکی

دوره بنیادی پزشکی یا پیش پزشکی، یک دوره مقدماتی برای ورود به دانشگاه‌های رومانی است که برای دو ترم طراحی شده است. ترم اول شامل آموزش زبان رومانی است و ترم دوم به دروس پایه رشته دانشگاهی مورد نظر اختصاص یافته است. دروس مورد نظر برای رشته‌ پزشکی و دندانپزشکی، زیست شناسی ، شیمی ، فیزیک و ریاضیات است. دانشجویان در این دوره آمادگی خوبی برای ورود به تحصیلات دانشگاهی پیدا می‌کنند.

زبان تحصیل دندانپزشکی در رومانی

تحصیل دندانپزشکی در رومانی یکی از رشته‌های پرطرفداری است که هر ساله متقاضیان زیادی را از کشورهای مختلف جذب می‌کند. دانشگاه‌ها و دانشکده‌های رومانی برنامه‌های مختلفی را برای دندانپزشکی ارائه می‌دهند که زبان تحصیل هر یک ممکن است متفاوت باشد. برنامه کارشناسی دندانپزشکی 6 ساله طول می‌کشد. این برنامه تحصیلی در دانشکده‌های مختلف به زبان‌های رومانیایی، انگلیسی و فرانسوی آموزش داده می‌شود. برنامه‌های دیگر مربوط به این رشته از جمله تکنسین دندانپزشکی، دستیار دندانپزشکی، بهداشت دهان و دندان و غیره فقط به زبان رومانی ارائه می‌شود. زبان تمام برنامه‌های عملی و دوره‌های رزیدنسی رشته دندانپزشکی به زبان رومانیایی ارائه می‌شود. بنابراین، لازم است دانشجوی دندانپزشک به زبان رومانیایی تسلط داشته باشد یا آن را در دوره‌های زبان رومانی دنبال کند .

هزینه‌های تحصیل دندانپزشکی در رومانی

تحصیل علوم پزشکی در دانشگاه‌های رومانی به نسبت اغلب کشورهای جهان کمتر برآورد شده است؛ با این حال، شهریه تحصیلی با توجه به نوع دانشگاه، محل تحصیل، مقطع تحصیلی و نوع مدرک متفاوت است. به عنوان مثال موسسات خصوصی هزینه بیشتری نسبت به موسسات دولتی دریافت می‌کنند و یا شهریه دانشگاه‌های بخارست، به عنوان پایتخت این کشور، بالاتر است. هزینه تحصیل دندانپزشکی در به طور متوسط 2 تا 5 هزار یورو در سال برآورد شده است و هرساله نرخ آن تغییر می‌کند. دانش آموزانی که برای تحصیل در دانشگاه‌های رومانی به ویزا نیاز دارند، می‌بایست هزینه تحصیل سال اول را پیش از درخواست ویزا پرداخت کنند. بورسیه تحصیلی نیز برای دانشجویان وجود دارد اما دریافت آن رقابتی است.

متقاضی تحصیل دندانپزشکی در رومانی علاوه بر هزینه تحصیل، می‌بایست هزینه‌ای را برای زندگی دانشجویی درنظر بگیرد. این هزینه در رومانی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی گران نیست، اما تا حد زیادی به سبک زندگی دانشجوی بین المللی وابسته است. به طور متوسط، یک دانشجو با هزینه 300 تا 500 یورو در ماه، می‌تواند زندگی راحتی در رومانی داشته باشد.

بورسیه تحصیل پزشکی در رومانی

دانشجویان مشغول به تحصیل در رومانی این امکان را دارند که از بورسیه تحصیلی استفاده کنند که به شیوه‌های مختلف تامین می‌شود. بورسیه رومانیایی توسط دولت این کشور و بنا بر توافقنامه‌های همکاری دو جانبه اعطا می‌شود. بورسیه‌های تحصیلی دیگر نیز با توجه به منافع خارجی رومانی توسط وزارت امور خارجه، در حمایت از جوانان کشورهای جهان سوم یا توسط وزارت بنگاه‌های کوچک و متوسط، تجارت و کسب و کار با هدف ترویج همکاری‌های اقتصادی و تجاری تامین می‌شود.

هزینه‌های شخصی و حمل و نقل بین المللی توسط بورسیه پوشش داده نمی‌شود. همچنین دانشجویان خارجی می‌بایست هزینه اقامت در خوابگاه دانشجویی را پرداخت کنند و با دریافت بورسیه، تنها در الویت دریافت خوابگاه نیز قرار می‌گیرند. علاوه بر بورسیه، دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه‌های رومانی می‌توانند از خدماتی مانند درمان رایگان و تخفیف خرید کتابفروشی‌ها و رستوران‌ها استفاده کنند.

کار دانشجویی برای متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در رومانی

شرایط زندگی در کشور رومانی به شهر محل اقامت و سبک زندگی دانشجو بستگی دارد و باید هزینه‌ای متناسب با آن درنظر گرفت. دانشجویان بین المللی که ویزای تحصیلی دارند، با توجه به مقطع تحصیلی خود اجازه کار دانشجویی دارند. دانشجویان در رومانی به طور آزاد می‌توانند 4 ساعت در روز کار کنند اما برای ساعت کاری بیشتر، لازم است مجوز کار حین تحصیل دریافت کنند. مراکز تماس در رومانی به کارمندانی با مهارت‌های مختلف زبانی مانند زبان فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، انگلیسی و غیره نیاز دارند که دانشجویان می‌توانند به طور نیمه وقت در این مراکز مشغول باشند.

تحصیل دندانپزشکی در رومانی
تحصیل دندانپزشکی در رومانی

دانشگاه‌های دندانپزشکی در رومانی

دانشگاه‌های مختلفی برنامه تحصیل دنددانپزشکی در رومانی را ارائه می‌دهند که ممکن است به زبان‌های مختلف باشد. ممکن است دانشگاه‌های رومانی در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران نباشد و لذا لازم است پیش از درخواست پذیرش به آن توجه کرد. از دانشگاه‌های معتبری که رشته دندانپزشکی را در رومانی برگزار می‌کنند، می‌توان به دانشگاه دولتی بخارست، دانشگاه کلوژ ناپوکا، دانشگاه تمیشوارا، دانشگاه سیبیه، دانشکده دندانپزشکی اورادیا و دانشکده دندانپزشکی کنستانتا اشاره کرد.

دانشگاه دولتی بخارست

این دانشگاه از پرطرفدارترین دانشگاه‌های رومانی است و سه دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دارد. دانشگاه بخارست یکی از پنج عضو کنسرسیوم دانشگاه‌های معتبر رومانیایی است که تحصیل در آن به دو زبان رومانیایی و انگلیسی است. به طور کلی دانشگاه بخارست 19 دانشکده و 5 دپارتمان دارد که با بیش از ۵۰ دانشگاه در ۴۰ کشور از سراسر جهان همکاری و تعامل دارد و در برنامه‌های مختلفی از جمله «اراسموس ماندوس» با هدف پیشرفت بین المللی در زمینه تحصیلات دانشگاهی شرکت می‌کند.

دانشگاه کلوژ ناپوکا

دانشگاه پزشکی کلوژه ناپوکا یکی از 12 دانشگاه معتبر رومانی در زمینه تحقیق و آموزش است که گزینه مناسبی برای متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در رومانی محسوب می‌شود. دانشگاه کلوژ ناپوکا شامل سه دانشکده مجزا است که فرصت تحصیل در رشته‌های مختلف پزشکی را از جمله پرستاری، مامایی، رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی، آزمایشگاه بالینی، بالینئو فیزیوتراپی و توانبخشی، دندانپزشکی، بهداشت دندان ، تغذیه و رژیم غذایی و داروسازی در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. این دانشگاه در ازای عملکرد تحصیلی خوبی دانشجویان،یک بورسیه تحصیلی به مبلغ 2500 اهدا می‌کند. این بودجه با هدف انجام پروژه تحقیقاتی و انتشار آن در مجلات علمی طراحی شده است.

دانشگاه تمیشوارا

تمیشوارا نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های سطح بالای رومانی است که تمام برنامه‌های تخصصی دانشگاهی را در تمام سطوح کارشناسی ارشد، دکترا یا رزیدنتی به زبان رومانی ارائه می‌کند. بنابراین یک دوره آمادگی یک ساله برای دانشجویان بین المللی مایل به تحصیل دندانپزشکی در رومانی برگزار می‌شود. دانشکده علوم پزشکی تمیشوارا سه تخصص اصلی دندانپزشکی (6 ساله)، تکنسین دندانپزشکی (3 ساله) و پرستاری دندانپزشکی (3 ساله) را به صورت حضوری در این زمینه ارائه می‌دهد.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در رومانی

تحصیل دندانپزشکی در رومانی
تحصیل دندانپزشکی در رومانی

• مراحل و شرایط ساده برای اخذ پذیرش
• استاندارد و سطح علمی بالا
• هزینه تحصیل و زندگی مقرون به صرفه
• موقعیت جغرافیایی عالی
• امکانات خوب دانشگاه‌های علوم پزشکی
• تایید اعتبار دندانپزشکی رومانی توسط WHO، یونسکو، و دیگر سازمان‌های جهانی
• امکان تحصیل به زبان انگلیسی
• فرصت‌های شغلی مناسب در بیمارستان
• برخورداری از بورسیه تحصیلی
• امکان اشتغال به کار دانشجویی در حین تحصیل
• اعطای خوابگاه دانشجویی

خوابگاه دانشجویی و اسکان در رومانی

اسکان متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در رومانی در خوابگاه‌های دانشجوی، مسکن دانشجویی یا آپارتمان خصوصی امکان پذیر است. هزینه مسکن دانشجویی در رومانی بسیار مناسب است و همینطور با توجه به پایین بودن هزینه زندگی در رومانی، اقامت در آپارتمان خصوصی نیز برای بسیاری از دانشجویان بین المللی مقرون به صرفه است. با این حال، خوابگاه دانشجویی ارزان‌ترین محل اقامت برای دانشجویان است و توصیه می‌شود دانشجویان در صورت عدم تمکت مالی از این گزینه استفاده کنند. شرایط خوابگاه‌های دانشجویی در این کشور مناسب است. به طور کلی، این خوابگاه‌ها به صورت آپارتمان کاملا مبله، با وسایلی از جمله تلویزیون، یخچال،اجاق گاز، تخت است. حتی برخی از آن‌ها ماشین لباسشویی، مایکروویو و غیره نیز دارند.
آپارتمان خصوصی برای دانشجویان در مقایسه با خوابگاه‌های دولتی و خصوصی نرخ بالاتری دارد. توصیه می‌شود دانشجویان در ابتدای ورود خود به این کشور، برای صرفه جویی در هزینه‌ها حتما از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنید و از اجاره آپارتمان خصوصی خودداری کنند.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای رومانی

کشور رومانی نیز مانند سایر کشورها، ضوابط خاصی برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی دارد هرچند که گفته می‌شود شرایط پذیرش آن به نسبت دیگر کشورهای اروپایی از شرایط راحت‌تری برخوردار است. از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی و تحصیل دندانپزشکی در رومانی می‌توان گواهی سلامت پزشکی، دیپلم دبیرستان و ریز نمرات با ترجمه، رسید واریزی شهریه ترم نخست دانشگاه و گذرنامه معتبر را نام برد. تمکن مالی متقاضی نیز بررسی خواهد شد که از پیش نیازهای اخذ ویزای تحصیلی، وجود 2000 یورو در حساب بانکی فرد می باشد.

سخن پایانی

کشور رومانی یک گزینه مناسب و نسبتا مقرون به صرفه برای ادامه تحصیل در اروپا است. متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در رومانی روند ساده‌تری برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور را پیش رو دارند. دانشگاه‌های این کشور از سطح علمی خوبی برخوردار است با اینکه همه آن‌ها مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و متقاضی می‌بایست پیش از اقدام برای اخذ پذیرش، این مورد را بررسی کند. همچنین زبان تحصیل در دانشگاه‌های مختلف ،متفاوت است که باید توسط متقاضی بررسی شود. به طور کلی واحدهای عملی برنامه‌های دندانپزشکی به زبان رومانیایی تدریس می‌شود و دانشجو می‌بایست در دوره پایه پزشکی مهارت خود را در این زبان تقویت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن