تحصیل پزشکی در مجارستان

نظام تحصیلی مجارستان چگونه است؟ تحصیل در مجارستان و به‌ طور خاص؛ تحصیل پزشکی در مجارستان چه شرایطی دارد؟ هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان چگونه است؟ شرایط تحصیل دندانپزشکی در مجارستان چگونه است؟ آیا بورسیه های تحصیلی مجارستان برای تحصیل علوم پزشکی هم در دسترس هستند؟ هزینه زندگی در مجارستان چقدر است و اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی مجارستان چه شرایط و روندی دارد؟ در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید تا جواب تمامی سوالات خود را پیدا کنید.

معرفی مجارستان

همانطور که می‌دانید مجارستان یکی از کشورهای اروپا است. از این‌رو کیفیت تحصیل پزشکی در مجارستان با معیارهای اتحادیه اروپا همخوانی داشته و دانشگاه‌های پزشکی این کشور دارای سطح علمی مناسبی هستند. مدرک دانشگاه‌های پزشکی مجارستان در ایالات متحده امریکا و کشورهای اروپایی معتبر و مورد تائید است و در عین حال هزینه تحصیل این رشته در مجارستان نسبت به خیلی از کشورها ارزان است. دانشگاه‌هایی که پذیرای دانشجویان بین‌المللی هستند، دوره‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند.

تمام این موارد باعث می‌شوند تحصیل پزشکی در مجارستان به گزینه بسیار مناسبی برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی را دارند تبدیل شود. در حال حاضر 4 دانشگاه بزرگ علوم پزشکی مجارستان دانشجویان بین‌المللی را مورد پذیرش قرار می‌دهند. در این مطلب شرایط تحصیل پزشکی، دندانپزشکی، و داروسازی در دانشگاه‌های معتبر کشور مجارستان را معرفی می‌کنیم.

نظام تحصیلی و مقاطع تحصیلی در مجارستان

تحصیلات عالی در کشور مجارستان با یک دوره یکساله کالج یا پیش‌دانشگاهی همراه است. این دوره برای رشته‌های مرتبط با پزشکی با عنوان پری‌مدیکال یا «پیش پزشکی» شناخته می‌شود. دانشجویان پس از گذراندن این دوره می‌توانند در آزمون‌های دانشگاه‌های پزشکی شرکت کنند.

دوره تحصیل پزشکی در مجارستان بین 5 تا 6 سال است. قوانین این کشور در این زمان اجازه کار موقت دانشجویی به دانشجویان بین‌المللی می‌دهند. برای شروع تحصیلات عالی و ورود به دوره پیش پزشکی، به جز دیپلم نیاز به هیچ مدرک زبان یا مدارک تخصصی دیگری وجود ندارد. بعد از این دوره دانشجویان می‌توانند در آزمون دانشگاه‌ مورد نظر خود شرکت کرده و در صورت قبولی در آنجا ادامه تحصیل دهند.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت در مجارستان (رشته های پزشکی)

کشور مجارستان دارای سیستم آموزشی به نسبت پیچیده‌ای با دانشگاه‌هایی است که در سطح جهانی معتبر محسوب می‌شوند. در حال حاضر فقط 4 دانشگاه علوم پزشکی در این کشور پذیرای دانشجویان بین‌المللی هستند. فهرست این چهار دانشگاه را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • دانشگاه زملوایس (Semmelweis University)
  • دانشگاه دبرسن (Debrecen University)
  • دانشگاه زگد (Szeged University)
  • دانشگاه پچ (Pécs University)

تمام این دانشگاه‌ها در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، و داروسازی دانشجویان بین‌المللی را پذیرش می‌کنند. این دانشگاه‌ها مورد تائید وزارت علوم کشور هستند. آنها همچنین در کشورهایی مثل آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا مورد تائید هستند. برای همین بسیاری از دانشجویانی که قصد دارند در نهایت به آمریکا یا کشورهای اروپایی دیگر مهاجرت کنند، می‌توانند از تحصیل پزشکی در مجارستان به عنوان پلی برای دستیابی به این هدف استفاده کنند.

تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستاندانشجویان بین‌المللی که در رشته‌های تجربی و زیست مدرک دیپلم گرفته‌اند می‌توانند وارد دوره پیش‌پزشکی یا کالج پزشکی مجارستان شوند. این دوره یک ساله است و برای ورود به آن به جز دیپلم مدرک دیگری لازم نیست. در این دوره دانشجویان با اصول علم پزشکی و همچنین مناسبات اجتماعی و فرهنگی مجارستان آشنا می‌شوند.

پس از اتمام موفقیت‌آمیز این دوره یک ساله، دانشجویان باید در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر خود شرکت کنند. این آزمون یک آزمون دو ساعت و نیمه با پرسش‌های چند گزینه‌ای است. پرسش‌ها از درس‌های زیست، شیمی، زبان انگلیسی عمومی و زبان انگلیسی تخصصی پزشکی طرح می‌شوند. در صورت گذراندن موفقیت‌آمیز آزمون کتبی، لازم است دانشجویان در یک مصاحبه شفاهی با حضور یکی از اساتید دانشگاه شرکت کنند. در مجموع تحصیل پزشکی در مجارستان شرایط به نسبت ساده‌ای دارد. بسیاری از افرادی که امکان تحصیل در این رشته در کشور خودشان یا کشورهای دیگر را ندارند، به راحتی می‌توانند در مجارستان ادامه تحصیل بدهند.

تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

یکی از محبوب‌ترین زیرشاخه‌های علوم پزشکی، دندانپزشکی است که بعضی از دانشگاه‌های مجارستان در این رشته هم دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرند. دوره تحصیل دندانپزشکی در مجارستان حدود 5 سال طول می‌کشد. برای آزمون ورود در این رشته، دانشجویان لازم است که دوره یک ساله کالج پیش پزشکی را بگذرانند. همان طور که پیش‌تر اشاره شد، این دوره بیشتر جنبه آشنایی با اصول و کلیات رشته پزشکی را دارد و به هیچ وجه برای علاقه‌مندان این رشته دوره سختی محسوب نمی‌شود.

تحصیل در رشته دندانپزشکی هزینه بیشتری از تحصیل پزشکی در مجارستان دارد و با توجه به امکانات زیرساختی متفاوت این دو رشته، این نکته قابل پیشبینی است. همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، دانشگاه‌های دندانپزشکی که دانشجویان بین‌المللی را مورد پذیرش قرار می‌دهند همان چهار دانشگاهی هستند که قبلا معرفی شدند. به این ترتیب محل تحصیل دانشجویان دندانپزشکی در همان دانشگاه‌های اصلی علوم پزشکی است.

فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی از دانشگاه‌های مجارستان بازار شغلی بسیار مناسبی دارند. از آنجا که آنها تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه‌های معتبر اروپایی به انجام رسانده‌اند، شانس زیادی برای ارتباط گیری با بیماران و همچنین یافتن شغل‌ها و موقعیت‌های مناسب به دست می‌آورند.

تحصیل داروسازی در مجارستان

تحصیل داروسازی در مجارستانیکی دیگر از محبوب‌ترین زیرشاخه‌های علوم پزشکی رشته داروسازی است. دانشگاه‌های پزشکی مجارستان که از دانشجویان بین‌المللی پذیرایی می‌کنند، در رشته داروسازی هم دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرند. برای تحصیل داروسازی در مجارستان هم لازم است که دانشجویان دوره یک ساله پیش پزشکی را بگذرانند. در این دوره آنها با علوم پایه مرتبط با پزشکی و داروسازی، مثل زیست و شیمی بیشتر آشنا شده و مهارت‌ها و مفاهیم لازم برای تحصیلات عالی در این رشته‌ها را به دست می‌آورند. دانشجویان علاقه‌مند به رشته داروسازی با گذراندن دوره یک ساله می‌توانند در آزمون پذیرش داروسازی دانشگاه پزشکی مورد نظر خود شرکت کنند.

آزمون ورودی دانشگاه‌ها برای رشته داروسازی شبیه به آزمون پزشکی و دندانپزشکی است. با این حال بهتر است توجه داشته باشید که این آزمون‌ها عمومی نیستند و برای هر رشته دانشجویان لازم است به سوالات مرتبط با رشته خود پاسخ بدهند. از نظر سختی این آزمون‌ها «به مراتب» ساده‌تر و راحت‌تر از آزمون‌هایی هستند که بیشتر ما با آنها آشنا هستیم. دانشجویان با داشتن یک زمینه تخصصی ابتدایی به سادگی می‌توانند از این آزمون‌ها موفق بیرون بیایند. در نهایت پس از قبولی در آزمون کتبی، نوبت به مصاحبه شفاهی با اساتید دانشگاه می‌رسد. دانشجویان در این مصاحبه باید به پرسش‌های استاد مرتبط پاسخ داده و انگیزه‌ها و مصمم بودن خود را به مسئولان دانشگاه اثبات کنند.

فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی در مجارستان می‌توانند با توجه مدرک معتبری که دریافت می‌کنند، در بیشتر کشورهای پیشرفته شغل پیدا کرده و وارد بازار کار شوند. بسیاری از شرکت‌های داروسازی معتبر مدارک دانشگاه‌های پزشکی مجارستان را قبول داشته و مورد تائید قرار می‌دهند. به این ترتیب در صورتی که قصد دارید در یکی از کشورهای پیشرفته با مدرک داروسازی وارد بازار کاری این رشته شوید، مجارستان گزینه بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل شما محسوب می‌شود.

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان

هزینه‌ تحصیل پزشکی در مجارستان به نسبت سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزان تمام می‌شود. با این حال این هزینه یک نرخ ثابت نیست و از دانشگاه به دانشگاه متفاوت است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی عمومی در دانشگاه‌های مختلف مجارستان در فهرست زیر قرار گرفته:

  • دانشگاه زملوایس: سالیانه 16.400 دلار آمریکا
  • دانشگاه دبرسن: سالیانه 16.900 دلار آمریکا
  • دانشگاه زگد: سالیانه 16.520 دلار آمریکا
  • دانشگاه پچ: 15.300 دلار آمریکا

به این ترتیب هزینه‌ سالیانه تحصیل پزشکی در مجارستان بین 15 تا 17 هزار دلار است که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تحصیلات در خارج از کشور محسوب می‌شود.هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی شامل دو قسمت هزینه دوره پیش پزشکی و شهریه دانشگاه خواهد بود.

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مجارستان در زیر ارائه شده است:

  • دانشگاه زملوایس: سالیانه 16.400 دلار آمریکا
  • دانشگاه دبرسن: سالیانه 16.000 دلار آمریکا
  • دانشگاه زگد: سالیانه 16.000 دلار آمریکا
  • دانشگاه پچ: سالیانه 15.900 دلار آمریکا

لازم به یادآوری است که دوره‌ تحصیلی دندانپزشکی در مجارستان اغلب 5 ساله بوده و یک سال از تحصیل پزشکی در مجارستان کوتاه‌تر است. همان طور که می‌بینید این هزینه‌ها یکی از ارزان‌ترین هزینه‌های تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.

در نهایت به تحصیل در رشته داروسازی می‌رسیم. هزینه تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مجارستان نیز به شرح زیر است:

  • دانشگاه زملوایس: سالیانه 12.000 دلار آمریکا
  • دانشگاه دبرسن: سالیانه 8.000 دلار آمریکا
  • دانشگاه زگد: سالیانه 10.000 دلار آمریکا
  • دانشگاه پچ: سالیانه 9.500 دلار آمریکا

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان

هزینه زندگی در مجارستان

هزینه‌های زندگی در مجارستان به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار ارزان محسوب می‌شود. نکته جالب اینکه هزینه‌های اصلی‌تر زندگی مانند کرایه خانه در مجارستان در بسیاری از موارد از تهران هم ارزان‌تر محسوب می‌شود. برای اجاره یک سوئیت فلت کوچک در شهر بوداپست، نیاز به پرداخت ماهیانه بین 200 تا 300 دلار کرایه خواهید داشت. این در حالی است که اجاره اتاق در این شهر ماهیانه نزدیک به 150 دلار آمریکا است. همچنین اگر قصد داشته باشید در یکی از محلات حومه شهر واحدی برای خود اجاره کنید، می‌توانید با هزینه ماهیانه کمتر از 100 دلار (40 تا 70 دلار) این کار را انجام دهید.

مطابق تخمین بسیاری از راهنماهای زندگی دانشجویی در کشور مجارستان، هزینه‌های زندگی شامل خورد و خوراک و کرایه‌های حمل و نقل برای دانشجویان بین‌المللی در مجارستان چیزی بین 360 تا 800 دلار آمریکا است. با در نظر گرفتن این ارقام و مقایسه آنها با هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشورهای دیگر، برای مثال انگلستان، به خوبی می‌توانیم متوجه ارزان بودن قیمت‌ها بشویم.

اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی مجارستان

اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی مجارستانبرای پذیرش و شروع تحصیل پزشکی در مجارستان دانشجویان باید وارد دوره پیش پزشکی یا کالج پزشکی در این کشور شوند. برای این کار نیاز به مدارک خاصی نیست و با ترجمه رسمی دیپلم و پرداخت هزینه ثبت نام می‌توانند وارد این دوره یک ساله شوند. در این یک سال آنها با اصول و پایه‌های علوم مرتبط با پزشکی مثل زیست، شیمی، و زبان انگلیسی عمومی و تخصصی آشنا می‌شوند. بعد از گذراندن دوره پیش پزشکی، دانشجویان در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر خود شرکت می‌کنند.

سوالات این آزمون از مواد درسی دوره یک ساله پیش پزشکی انتخاب می‌شوند. به این ترتیب در صورت گذراندن موفقیت‌آمیز دوره پیش پزشکی، دانشجویان به سادگی می‌توانند در امتحان پذیرش دانشگاه موفق شوند. در نهایت پس از قبولی در آزمون، لازم است که دانشجو یک جلسه مصاحبه با استاد دانشگاه داشته باشد. در این جلسه معیارهای دانشگاه برای پذیرش دانشجو مطرح شده و دانشجو بر اساس آنها سنجیده و بررسی می‌شود. در صورت قبولی، و کامل بودن مدارک، تحصیل پزشکی در مجارستان آغاز می‌شود.

ویزای دانشجویی مجارستان

با قبولی در آزمون ورودی دانشگاه، دانشجویان می‌توانند برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنند. برای این کار به مدارک زیر نیاز است:

  • نامه قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  • فرم درخواست دریافت ویزای دانشجویی
  • ترجمه رسمی دیپلم به زبان انگلیسی با ریز نمرات (معدل بالای 14)
  • صورت حساب یا ضمانت‌نامه بانکی برای تضمین پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل در مجارستان
  • گزارش سلامت و انجام واکسیناسیون

دانشجویان برای دریافت ویزای دانشجویی لازم است مدارک مورد نیاز را تهیه و ارائه نمایند. همان طور که می‌بینید بعد از دریافت نتیجه آزمون ورودی به دانشگاه پزشکی ارائه این مدارک و دریافت ویزای دانشجویی موضوعیت پیدا می‌کند. در صورت تمایل برای یافتن بهترین راه تحصیل پزشکی در مجارستان که با شرایط شما همخوانی داشته باشد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی این مرکز تماس گرفته و از تجربه‌های این عزیزان استفاده کنید.

ویزای دانشجویی مجارستان

جمع ‌بندی

تحصیل در رشته پزشکی و برای بسیاری یک رویا است. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که این رویا به خاطر متقاضیان بسیار زیادی که دارد، در حد یک رویا باقی مانده و تبدیل به یک تجربه نمی‌شود. دلیل این موضوع شرایط سخت این تحصیل در این رشته در بیشتر کشورها، از جمله ایران است. این در حالی است که شرایط و هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان و همچنین هزینه زندگی در مجارستان با وجود سابقه بسیار طولانی آموزش عالی در این کشور، بسیار مناسب و مقرون به صرفه بوده و متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور به سادگی می‌توانند با اخذ ویزای دانشجویی مجارستان در این رشته تحصیل کنند.

دیدگاه (17)

  • جمشیدی پاسخ

    آیا می توانم برای تحصیل پزشکی به همراه خانواده به مجارستان بروم؟

    30 مهر 1400 در 02:21
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای جمشیدی. وقت بخیر
      مجارستان ویزای همراه نداره.

      18 آبان 1400 در 14:55
  • کوروش پاسخ

    وضعیت اقتصادی مجارستان چگونه است

    28 مهر 1400 در 03:20
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای کوروش. وقت بخیر
      متوسط رو به رشد.

      29 مهر 1400 در 18:11
  • مهکامه پاسخ

    سلام میتونیم با حداقل چند سال خوندن پزشکی در مجارستان برگردیم ایران ادامه تحصیل بدیم؟

    27 مهر 1400 در 20:43
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم مهکامه. وقت بخیر
      از سال 97 قانون انتقالی رو برداشتن.

      29 مهر 1400 در 17:51
  • Mani پاسخ

    سلام خدمت شما میخواستم بدونم که آیا اگر دبیرستان را در مجارستان بگذرونیم و نمره هامون A و A+ باشه آیا میتونیم برای دانشگاه پزشکی اونجا بورسیه کامل بگیریم؟

    27 مهر 1400 در 20:41
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بورسیه ی تحصیلی برای رشته های علوم پزشکی در مجارستان وجود نداره در حال حاضر.

      29 مهر 1400 در 18:15
  • آناهیتا شفیعی پاسخ

    سلام آیا دانشگاه هایی وجود دارند که نیاز به لیسانس علوم پایه نداشته باشند؟

    27 مهر 1400 در 20:39
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم شفیعی. وقت بخیر
      بله با دیپلم تجربی یا ریاضی میتونید اقدام کنید.

      28 مهر 1400 در 20:40
  • مینا پاسخ

    قبولی در کدام آزمون های زبان مورد تاییدشون هست؟

    26 مهر 1400 در 16:48
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم مینا. وقت بخیر
      شما بدون مدرک زبان میتونید اقدام کنید.

      29 مهر 1400 در 18:02
  • bahar پاسخ

    سلام برشما. عذر می خوام ویزای همراه هم میدن؟

    26 مهر 1400 در 16:47
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله.

      16 آبان 1400 در 15:21
  • یاس پاسخ

    ممنون از مطالب کاملتون

    26 مهر 1400 در 00:31
  • پریا شکوهی پاسخ

    سلام میشه بگین دقیق کالج مجارستان برای کی شروع میشه؟

    11 شهریور 1400 در 16:06
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم شکوهی. وقت بخیر
      کالج ها ورودی مهر و بهمن دارن.

      11 شهریور 1400 در 16:08

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن