تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا

تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا

تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا

ایتالیا یکی از محبوب‌ترین کشورها برای تحصیل پزشکی در بین دانشجویان ایرانی است. اخذ مدرک پزشکی از دانشگاه‌های معتبر و برخورداری از یک آینده شغلی درخشان باعث شده تا تعداد متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا قابل توجه باشند. دانشگاه‌‌های پزشکی ایتالیا از اعتباری جهانی برخوردارند و سالانه شمار زیادی از دانشجویان خارجی را در خود جای می‌دهند. یکی از مزایایی که دانشجویان ایرانی از آن برخوردارند امکان تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا است. اگر می‌خواهید وارد رشته پزشکی شوید و به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستید، حتما این مطلب را بخوانید.

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در ایتالیا

مهم‌ترین مدرک برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا مدرک قبولی در آزمون IMAT است. شما با شرکت در این آزمون اصلی‌ترین قدم را برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا برداشته‌اید. خبر خوب این است که برای تحصیل پزشکی در ایتالیا نیاز نیست که رشته شما تجربی باشد. در هر رشته‌ای که درس خوانده باشید، اگر بتوانید آزمون IMAT را قبول شوید شانس تحصیل پزشکی در ایتالیا را دارید.

شرایط تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا

شما می‌توانید با استفاده از بورسیه دولتی یا خصوصی مشمول تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا شوید. دریافت این بورسیه‌ها به عنوان کمک هزینه، قسمت قابل توجهی از هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد.
برای تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا ابتدا باید درخواست خود را ارائه کنید. هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا سالانه حدود ۱۳۰۰ یورو است. با دریافت بورسیه دولتی تحصیل شما رایگان می‌شود. همچنین اگر بورسیه خصوصی یا دانشگاهی بگیرید، هزینه تحصیل شما بسیار کم خواهد بود.
برای تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا بورسیه‌های مختلفی وجود دارد. بورسیه استانی ایتالیا معروف‌ترین بورسیه دولتی این کشور است که در تمام مقاطع تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی‌ای که شرایط استفاده از آن را داشته باشند، تعلق می‌گیرد. نام این بورسیه DIRITTO ALLO STUDIO UNIVERSITARIO است.

دریافت بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی بر اساس نیاز به افراد تعلق می‌گیرد. دانشجو برای دریافت این بورسیه باید ثابت کند که از لحاظ مالی امکان پرداخت هزینه‌های تحصیل خود را ندارد و در صورت نداشتن بورسیه نمی‌تواند برای تحصیل به ایتالیا برود. در صورتی که دانشجو از لحاظ مالی به والدین وابسته باشد و آن‌ها نیز نتوانند هزینه تحصیل فرزند خود را در ایتالیا پرداخت کنند، می‌توانند برای فرزندشان درخواست این بورسیه را ارائه دهند. اعطا کنندگان بورسیه دولتی استانی هرسال شرایط دریافت این بورسیه را جهت تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا اعلام می‌کنند و افرادی که واجد شرایط باشند امکان ثبت نام خواهد داشت. برخی از این شرایط عبارتند از:
● جزئیات شغلی والدین
● تعداد نفرات خانواده
● تابعیت و وضعیت اقامت
● مالیات و بیمه
در صورتی که دانشجو شاغل باشد باید مدارکی را ارائه دهد تا بتوانند درآمد او را ارزیابی کنند. زیرا اولین و مهم‌ترین شرط دریافت بورسیه‌های دولتی این است که دانشجو امکان پرداخت هزینه تحصیل خود را نداشته باشد که باید بتواند این موضوع را ثابت نماید.
در مواقعی که یک دانشجو سابقه تحصیلی درخشانی دارد، در کنار بورسیه دولتی، بورسیه شایستگی نیز به او اعطا می‌شود. به طور کلی شرایط کسب بورسیه‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. بهترین کار این است که پیش از ارسال درخواست بورسیه، شرایط، مدارک لازم و مبلغ کمک هزینه را بررسی کنید.
بورسیه استانی جهت تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا موارد زیر را در بر می‌گیرد:
● استفاده از حمل و نقل عمومی با تخفیف
● رایگان بودن شهریه دانشگاه
● خوابگاه رایگان
● یک وعده غذایی رایگان در روز
● کمک هزینه نقدی به مبلغ ۳۰۰۰ یورو در سال (در مواردی ۵۲۰۰ یورو در سال)
مدارک لازم جهت دریافت بورسیه استانی و تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا
اگر می‌خواهید از بورسیه استانی ایتالیا استفاده کنید باید ابتدا پذیرش یکی از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا را به دست بیاورید. با اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها، نامه پذیرش برای شما ارسال می‌شود. مدارک لازم برای استفاده از بورسیه استانی که به آن بورسیه جهان سوم نیز می‌گویند، عبارتند از:
● ارائه نامه پذیرش دانشگاه دولتی ایتالیا
● پرینت حساب سرپرست خانوار
● شناسنامه سرپرست خانوار
● اقرارنامه
● اجاره‌نامه محضری
● فیش حقوقی سرپرست خانوار (درآمد باید سالانه کمتر از ۱۸۰۰۰ یورو باشد)
تمامی مدارک ذکر شده باید به زبان ایتالیایی ترجمه شوند. همچنین توسط وزارت خارجه، وزارت دادگستری و سفارت ایتالیا در تهران تأیید شده باشند.
پیشنهاد مشاور
همان‌طور که ذکر شد، کشور ایتالیا بورسیه‌های مختلف دولتی و خصوصی را جهت تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا به دانشجویان بین‌المللی اختصاص داده است. اگر می‌خواهید درباره انواع بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا بیشتر بدانید، با مشاوران مدیکال پرتال تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن