دانشگاه های پزشکی هند

امروزه تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی به خصوص به دلیل درآمد بالای این رشته طرفداران بسیاری پیدا کرده است.
از سوی دیگر بسیاری ترجیح می‌دهند در کشوری دیگر با شرایط بهتر به تحصیل در این رشته بپردازند و پس از پایان تحصیلات خود جذب کار شوند.
قبولی در دانشگاه‌های مطرح جهانی در کشورهای اروپایی بسیار دشوار است. اما راه آسان‌تر تحصیل در کشورهای آسیایی و پس از آن مهاجرت کاری به اروپا است. در این میان دانشگاه های پزشکی هند شهرت بسیاری یافته‌اند.

امروزه هندوستان یکی از کشورهای دنیا با دانش بالا به شمار می‌رود، به طوری که دانشگاه‌های پزشکی هند به میان دانشگاه‌های برتر جهانی راه یافته‌اند. به همین دلیل هندوستان هر ساله پذیرای دانشجویان بسیاری از سراسر جهان است و اغلب دانشگاه‌های این کشور اعتبار بین‌المللی دارند.
این کشور به ویژه از سوی ایرانیان به دلیل هزینه تحصیل پایین‌تر در مقایسه با اروپا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
اما شرایط پذیرش در این دانشگاه‌ها چگونه است؟ برترین دانشگاه‌های پزشکی هندوستان کدام‌ها هستند؟ و مهم‌تر از آن آینده شغلی دانشجویان این کشور چگونه است؟ در ادامه به پاسخ این سوالات خواهید رسید.

پذیرش در دانشگاه های پزشکی هند

برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی هندوستان برخی معیارها را پیش از شرکت در آزمون باید داشته باشید.
مهم‌ترین مسئله داشتن دیپلم و گذراندن رشته‌های تحصیلی فیزیک، شیمی و زیست شناسی است.
داوطلبان باید انگلیسی را به عنوان درسی اصلی برای آزمون مقدماتی گذرانده باشند و از سطح زبانی بالایی برخوردار باشند. دلیل این موضوع این است که تمامی دانشگاه‌های پزشکی این کشور دوره‌های خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند.
پس از گذراندن این مراحل و پایان 17 سالگی شما قادر به شرکت در آزمون ورودی پزشکی کشور هند هستید. با کسب نمره قبولی نوبت به انتخاب دانشگاه و اخذ ویزای تحصیلی خواهد بود.
هزینه تحصیل در دانشگاه‌های هند متفاوت است اما این نکته را مد نظر داشته باشید که تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور بسیار پزهزینه است.
شما در برخی دانشگاه‌ها قادر به دریافت خوابگاه در محوطه دانشگاه هستید اما در برخی دیگر باید به خارج از دانشگاه برای اقامت رجوع کنید. میانگین قیمت خوابگاه در این کشور 1000 روپیه سالانه است.
به طور معمول هزینه تغذیه شما 1800 روپیه در سال خواهد بود.
بنابراین در کنار هزینه شهریه دانشگاه، این مبالغ را به یاد داشته باشید.

برترین دانشگاه های پزشکی هند

بسیاری از دانشگاه های پزشکی هند به شهرت جهانی دست یافته‌اند. همین امر منجر شده است بسیاری رو به این دانشگاه‌ها بیاورند. اما برترین آن‌ها کدام یک هستند؟
امروز قصد داریم با هم نگاهی بر دانشگاه‌های منتخب پزشکی در هند توسط مجله مشهور Outlook بیندازیم.
برخی از این دانشگاه‌ها دولتی بوده و هزینه تحصیل در آن‌ها زیر 100 هزار روپیه سالانه است. اما برخی دیگر خصوصی بوده و هزینه تحصیل در آن‌ها بسیار بالا است.
حال با ما همراه باشید . با این دانشگاه‌ها آشنا شوید. به یاد داشته باشید که در کنار تحصیل شما قادر به کار هستید. همچنین پس از پایان تحصیلات خود باید یک سال کارورزی در مراکز معتبر این کشور بگذرانید.
احتمال استخدام شما در این مراکز پس از کسب مدرک MBBS بسیار بالاست. پس فرصت را غنیمت شمارید.

• AIIMS Delhi – All India Institute of Medical Sciences

دانشگاه های پزشکی هند
دانشگاه های پزشکی هند

اولین دانشگاه به اختصار AIIMS نامیده می‌شود. این دانشگاه در شهر دهلی در سال 1956 تاسیس شد.
دانشگاه AIIMS اولین دانشگاه هند به شمار می‌رود. برای کسب پذیرش در این دانشگاه باید در آزمون NEET UG شرکت کنید. برای شرکت در این آزمون باید به سایت آن مراجعه کرده و پس از ثبت نام 1500 روپیه پرداخت کنید.
این دانشگاه دارای کتابخانه‌ای بزرگ با بیش از 61 هزار کتاب، نزدیک به 54 هزار مجله و 14 هزار گزارش را در بردارد.
هزینه تحصیل در دانشگاه برای سال اول 1628 روپیه است و هزینه تغذیه و خوابگاه به این مبلغ افزوده می‌شوند.

• Armed Forces Medical College

در میان دانشگاه های پزشکی هند، دانشگاه نیروهای مسلح دومین رتبه را کسب کرده است. این دانشگاه در سال 1948 در شهر پونا تاسیس گشت. این دانشگاه اولین دانشگاه در آسیا است که توسط نیروهای مسلح ساخته و اداره می‌شود.
دانشگاه نیروهای مسلح یک دانشگاه دولتی به حساب می‌آید و پذیرش آن از طریق آزمون NEET است. پس از آن شما باید یک مصاحبه حضوری را پشت سر بگذارید.
متاسفانه هزینه تحصیل در این دانشگاه اندکی بیشتر از دانشگاه AIIMS است و شما برای سال اول باید نزدیک به 32 هزار روپیه برای ثبت نام هزینه کنید.
پذیرش دانشگاه نیروهای مسلح در مقطع لیسانس در ماه آوریل و برای مقاطع بالاتر در ماه‌های جولای و سپتامبر صورت می‌پذیرد.
مدت تحصیل در این دانشگاه 5 سال و نیم بوده و سالانه 130 دانشجوی پزشکی قادر به پذیرش در این دانشگاه هستند.

• Christian Medical College, Vellore

دانشگاه های پزشکی هند
دانشگاه های پزشکی هند

دانشگاه پزشکی مسیحیان در سال 1900 در شهر ونور تاسیس شد.
این دانشگاه هر ساله 100 دانشجوی جدید می‌پذیرد که یکی از این دانشجویان توسط دولت هند برگزیده می‌شود.
دانشجویان این دانشگاه از طریق آزمون NEET پذیرفته می‌شوند.
دانشجویان این دانشگاه از یک مزیت ویژه برخوردارند؛ پس از یک سال تحصیل شما قادر به کار در بیمارستان‌ها سراسر هند به عنوان انترن هستید.
هزینه تحصیل در این دانشگاه برای سال اول در حدود 48 هزار روپیه است. اما در صورت برخوداری از نمرات بالا و شرایط مورد نظر دانشگاه، شما سالانه قادر به دریافت 26 هزار روپیه بورسیه تحصیلی خواهید بود.

• St. John’s National Academy of Health Sciences

دانشگاه های پزشکی هند
دانشگاه های پزشکی هند

دانشگاه ملی سنت جانز یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر هندوستان در رشته پزشکی است. این دانشگاه در سال 1963 توسط کاتولیک‌ها در شهر بنگلور تاسیس شد.
این دانشگاه علاوه بر آنکه در میان برترین دانشگاه های پزشکی هند است، یکی از مراکز تحقیقاتی مهم و بزرگ این کشور در حیطه‌های متنوع نیز به شمار می‌رود.
پذیرش این دانشگاه توسط آزمون NEET-UG است.
این دانشگاه سالانه به چند نفر بورسیه تحصیلی می‌دهد. 3 نفر اول مختص به کسانی است که شایسته این هزینه هستند و درآمد سالیانه خانواده آن‌ها کمتر از 24 هزار روپیه باشد. پس از آن 8 نفر دیگر با توجه به معیارهای دانشگاه با کسب نمرات بالا قادر به دریافت بورسیه خواهند بود.
در پایان سال آخر تمامی دانشجویان موظف به گذراندن یک سال کارآموزی اجباری هستند.
متاسفانه هزینه تحصیل در این دانشگاه بسیار بالا است و شما باید هزار روپیه تنها برای سال اول بپردازید. بنابراین در صورتی که شرایط لازم برای پرداخت شهریه را ندارید، بهتر است با ما همراه باشید و نگاهی بر دیگر دانشگاه‌ها بیندازید.

• JIPMER Puducherry – Jawaharlal Institute of Postgraduate Medical Education and Research

دانشگاه های پزشکی هند
دانشگاه های پزشکی هند

دانشگاه JIOMER از دیگر دانشگاه های پزشکی هند به شمار می‌رود. این دانشگاه در سال 1964 در شهر پوندیچری افتتاح شد.
پذیرش این دانشگاه توسط آزمون NEET صورت می‌پذیرد. این مرکز علاوه بر دانشگاه، دارای بیمارستان است. بنابراین شما به راحتی پس از تحصیل خود قادر به کار در بیمارستان این دانشگاه خواهید بود.
کتابخانه این دانشگاه دارای بیش از 3000 کتاب مرجع و 6000 کتاب قدیمی است. بنابراین گنجینه‌ای از برترین کتاب‌ها را در کتابخانه این دانشگاه خواهید یافت.
خوشبختانه هزینه تحصیل در این دانشگاه برای سال اول کمتر از 5 هزار روپیه است. بنابراین با هزینه‌ای پایین در یکی از بهترین مراکز تحصیل می‌کنید و سپس به اشتغال می‌پردازید.

• KGMU – King George’s Medical University

یکی از مشهورترین دانشگاه های پزشکی هند، دانشگاه شاه جورج است. این دانشگاه در شهر لکهنو هند در سال 1905 تاسیس شد.
دانشگاه شاه جورج علاوه بر کسب مقام در جایگاه برترین دانشگاه‌های پزشکی جهان، در میان برترین دانشگاه‌های دندانپزشکی جهان نیز جای دارد.
از دیگر دلایل شهرت این دانشگاه به محوطه بسیار زیبا و شاهانه این دانشگاه می‌توان اشاره کرد.
پذیرش شما از طریق آزمون NEET خواهد بود و سالانه 250 دانشجو در رشته پزشکی جذب این دانشگاه می‌شوند.
پیش از آن باید در سایت این دانشگاه با ثبت ایمیل و تلفن و پر کردن فرم درخواست بفرستید و هزینه‌ای معادل 2000 روپیه بپردازید.
هزینه تحصیل در این دانشگاه اندکی بالا بوده و شما باید برای ترم اول نزدیک به 55 هزار روپیه بپردازید.

• Grant Medical College & Sir J. J. Group of Hospitals

دانشگاه پزشکی گرنت از دیگر دانشگاه های پزشکی هند است که در سال 1845 در بمبئی تاسیس شد.
از امکانات منحصر به فرد این دانشگاه می‌توان به بیمارستان، موزه، کتابخانه و خوابگاه اشاره کرد.
این دانشگاه بورسیه‌های گوناگونی را سالانه اهدا می‌کند. یکی از این بورسیه‌ها تنها مختص به دانشجویان دختر شهر پونا است. بورسیه دیگر مختص به دانشجویان برتر از نظر تحصیلی اما با شرایط مالی ضعیف است.
هزینه تحصیل در این دانشگاه بسیار بالاست و تا پایان تحصیلات خود شما مبلغی بالغ بر 5 میلیون روپیه باید هزینه کنید.

آینده شغلی پزشکی در هند

فارغ التحصیلان رشته پزشکی قادر به فعالیت در آزمایشگاه‌ها، مراکز درمانی، مراکز تحقیقاتی و مراکز تولید دارو خواهند بود.
بسیاری از مراکز پزشکی و بیمارستان‌های هند بلافاصله پس از اتمام تحصیل شما را استخدام می‌کنند. از سوی دیگر برخی شرکت‌ها، سازمان‌های تحقیقاتی و کارخانه‌های تولید دارو و لوازم پزشکی اقدام به جذب دانشجویان پزشکی حین تحصیل می‌کنند.
اکثر این مراکز در سطح جهانی هستند و یا شعبی در دیگر کشورها دارند. بنابراین پس از اتمام تحصیل خود در دانشگاه های پزشکی هند با داشتن سابقه کار در این مراکز شما قادر به مهاجرت به دیگر کشورها و کار در شعب دیگر این مراکز خواهید داشت.
بنابراین مهاجرت به دیگر کشورها برای فارغ التحصیلان پزشکی هند با تضمین موقعیت شغلی توسط این مراکز بین المللی امکان پذیر است.

تحصیل در رشته پزشکی در کشور هند

با پیشرفت روز افزون سطح دانش در کشور هند، دانشگاه‌های این کشور مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند و سالانه پذیرای دانشجویان بسیاری از سراسر جهان هستند.
نام تعدادی از دانشگاه های پزشکی هند در میان برترین دانشگاه‌های پزشکی جهان به چشم می‌خورد. بنابراین شما با تحصیل در این دانشگاه‌ها آینده‌ای درخشان را از آن خود می‌کنید.
برای ورود به دانشگاه‌های هند کسب دیپلم تجربی، داشتن 18 سال و سطح زبانی بالا پیش از شرکت در آزمون‌های لازمه الزامی است.
برخی از این دانشگاه‌ها پیش از ورود از شما مصاحبه می‌گیرند اما برخی دیگر بدون مصاحبه شما را جذب می‌کنند.
پرداخت هزینه دانشگاه‌ها به ویژه برای دانشجویان ایرانی با اختلاف ارز بالا از مشکلات اکثر دانشجویان است. اما خوشبختانه شما قادر به کار در کنار تحصیل در مراکز معتبر خواهید بود. برخی از این مراکز دارای شعب جهانی هستند که امکان مهاجرت و کار در دیگر کشورها برای شما فراهم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان کلیک کن