شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان

شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان

شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان

ارمنستان در همسایگی ایران قرار دارد و رفت و آمد به آن بسیار آسان است. به همین دلیل سالانه تعداد زیادی از دانش‌آموزانی که در آزمون سراسری موفق به کسب رتبه و ورود به دانشگاه نمی‌شوند، برای تحصیل پزشکی به ارمنستان می‌روند. دانشگاه‌های ارمنستان از زیرساخت‌های مدرن و برنامه‌های آموزشی به روز برخوردارند. شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان باعث شده تا این کشور مکان خوبی برای تحصیل و زندگی ایرانی‌ها باشد.
ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی است و جز‌ء کشورهای اوراسیایی محسوب می‌شود. این کشور با شمال ایران مرز مشترک دارد و ایرانی‌ها برای سفر به آن نیاز به ویزا ندارند. دسترسی آسان به این کشور باعث شده تا بسیاری از جوانان ایرانی به تحصیل در ارمنستان تمایل پیدا کنند.
وجود تکنولوژی‌های مدرن و ابزار پیشرفته در دانشگاه‌های ارمنستان سبب شده تا این کشور یکی از مهم‌ترین مقاصد تحصیل پزشکی در جهان باشد. هزینه‌های کم زندگی نیز از دیگر موارد ترغیب برای تحصیل در ارمنستان است. بالغ بر ۷۰۰۰ دانشجوی خارجی در ۵۰ دانشگاه دولتی و خصوصی ارمنستان مشغول به تحصیل هستند. برخی دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان مدارکی با اعتبار جهانی ارائه می‌کنند.
نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر پس از اتمام تحصیل قصد بازگشت به ایران را دارید، تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان برای شما مناسب نیست. زیرا این دانشگاه‌ها با وجود اعتبار جهانی، مورد تأیید وزارت بهداشت ایران نیستند. اما اگر می‌خواهید زندگی و کار خود را در ارمنستان یا دیگر کشورهای اروپایی ادامه دهید، در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان آشنا شوید.

اگر می‌خواهید پس از تحصیل در ارمنستان بمانید یا به کشوری دیگر مهاجرت کنید، تحصیل پزشکی در ارمنستان یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. تحصیل پزشکی در ارمنستان به سه زبان روسی، ارمنی و انگلیسی امکان‌پذیر است. قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان شرط اول ورود به این دانشگاه‌ها است. بهترین کار این است که برای تحصیل پزشکی در این کشور زبان ارمنی را انتخاب کنید. زیرا از سال سوم تحصیل، حتی اگر زبان شما انگلیسی یا روسی باشد باید برای گذراندن دوره کلینیکال به زبان ارمنی تسلط داشته باشید.

دوره های آماده سازی تحصیل پزشکی در ارمنستان

دوره‌ های آماده‌ سازی تحصیل پزشکی در ارمنستان

در دوره‌های آماده‌سازی پزشکی در ارمنستان که حدود یک سال هستند، دروس شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک و زبان تخصصی آموزش داده می‌شود. این دوره‌‌ها نیز به هر سه زبان ارمنی، انگلیسی و روسی ارائه می‌گردند. انتهای دوره آزمونی برگزار می‌شود که با کسب نمره قبولی در آن، گواهی دوره به شما ارائه می‌گردد. برای ثبت نام در این دوره‌ها باید دیپلم خود را گرفته باشید.
پس از گذراندن این دوره، امکان شرکت در آزمون‌ ورودی دانشگاه‌ها را کسب خواهید کرد.

هزینه های تحصیل رشته پزشکی در ارمنستان

هزینه های تحصیل رشته پزشکی در ارمنستان

با توجه به این‌که تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های خوب و معتبر دنیا هزینه‌های زیادی دارد، دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان را می‌توان در لیست کم هزینه‌ترین دانشگاه‌های معتبر جهان قرار داد.
هزینه تحصیل در ارمنستان در دوره آماده‌سازی که مدت آن یک سال است، حدود ۲۰۰۰ دلار می‌شود. برای پزشکی عمومی باید سالانه ۵۰۰۰ دلار پرداخت کنید. همچنین رشته دندانپزشکی سالانه ۵۰۰۰ دلار هزینه دارد و شهریه داروسازی در سال ۴۵۰۰ دلار است.

هزینه زندگی در ارمنستان

هزینه زندگی در ارمنستان نسبت به کشورهای غرب اروپا بسیار کم‌تر است. البته باید توجه داشته باشید که کیفیت زندگی نیز در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته اروپایی کم‌تر خواهد بود. این موضوع باعث شده تا شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان برای دانشجویان بین‌المللی راحت‌تر باشد و فشار مالی کمی را متحمل شوند.در هر ماه حدود ۶۰۰ دلار هزینه زندگی در ارمنستان است. این مبلغ هزینه اقامت، غذا، حمل و نقل و هزینه‌های جانبی را شامل می‌شود. بیشتر این مبلغ برای محل اقامت هزینه می‌شود. البته اگر دانشجو امکان اسکان در خوابگاه را داشته باشد، مقدار قابل توجهی از هزینه‌هایش کسر می‌گردد. زیرا هزینه خوابگاه بسیار کمتر از اجاره منزل است. اقامت در خوابگاه هر ماه حدود ۱۲۰ دلار هزینه دارد.

اخذ پذیرش و شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان

ارمنستان یکی از معدود کشورهایی است که برای پذیرش دانشجو آزمون سراسری برگزار نمی‌کند و شما فقط در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر خود شرکت می‌نمایید. برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان داشتن دیپلم ۱۱ ساله کافی است و اگر شما دوره پیش دانشگاهی را طی نکرده باشید، می‌توانید برای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان اقدام کنید.
آموزش پزشکی در ارمنستان به زبان‌های ارمنی و روسی و انگلیسی ارائه می‌شود. برای ورود به این دانشگاه‌ها مدرک زبان لازم نیست اما متقاضی باید در حد لازم و نیاز به زبان انتخابی خود تسلط داشته باشد.
دوره یک ساله آماده‌سازی پزشکی در ارمنستان، متقاضی را برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه آماده می‌کند. در این دوره دروس شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و زبان (روسی، ارمنی و انگلیسی) تدریس می‌شود. در پایان دوره یک آزمون برگزار می‌شود و بعد از آن دانشجو می‌تواند در هر کدام از رشته‌های پزشکی که بخواهد تحصیل کند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش پزشکی از دانشگاه‌های ارمنستان

● اصل کارت ملی
● اصل شناسنامه
● کپی پاسپورت
● مدرک دیپلم
● ۶ قطعه عکس
● گواهی سلامت پزشکی
تمامی مدارک باید ترجمه شده و به تأیید سفارت ارمنستان رسیده باشند.

 

ثبت نام و ارسال مدارک جهت تحصیل پزشکی در ارمنستان

ثبت نام و ارسال مدارک جهت تحصیل پزشکی در ارمنستان

دوره آماده‌سازی پزشکی در ارمنستان هر سال در ماه سپتامبر میلادی و شهریور شمسی آغاز می‌شود و افرادی که در این دوره شرکت کرده‌اند یک سال بعد در همین ماه وارد دانشگاه می‌شوند.
متقاضیان تحصیل پزشکی در ارمنستان برای شرکت در دوره آماده‌سازی پزشکی تا ۳۰ نوامبر (آذر) هر سال فرصت دارند تا مدارک خود را ارسال نمایند. همچنین برای ورود به دانشگاه تا آخر آگوست (شهریور) هر سال باید مدارک خود را فرستاده باشند.

 

دانشگاه‌ های برتر پزشکی ارمنستان

برای تحصیل پزشکی در ارمنستان باید ابتدا برترین دانشگاه‌های پزشکی آن را بشناسید تا بتوانید انتخابی با دید باز و درست داشته باشید. چرا که میزان اعتبار دانشگاه برای اشتغال شما در آینده بسیار اهمیت دارد. دو دانشگاه برتر پزشکی در ارمنستان وجود دارد که عبارتند از: دانشگاه ایروان و دانشگاه سنتی ارمنستان.

دانشگاه ایروان

این دانشگاه اصلی‌ترین و مهم‌ترین دانشگاه پزشکی در کشور ارمنستان است. ورود به دانشگاه ایروان با آزمون ورودی امکان‌پذیر است و شما می‌توانید از میان سه زبان روسی، ارمنی و انگلیسی یکی را برای تحصیل انتخاب کنید. اگر می‌خواهید به طور قطعی در آزمون دانشگاه ایروان قبول شوید، بهترین کار این است که دوره یک ساله آماده‌سازی پزشکی را در کالج این دانشگاه بگذرانید. برای ثبت نام در دانشگاه ایروان باید مدرک دیپلم ۱۲ ساله داشته باشید. تحصیل پزشکی در این دانشگاه ۶ سال طول می‌کشد و سالانه حدود ۴۰۰۰ دلار هزینه دارد.

دانشگاه سنتی ارمنستان

دومین دانشگاه برتر برای تحصیل پزشکی در ارمنستان، دانشگاه سنتی ارمنستان است. شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان در هر دو دانشگاه برتر پزشکی یکی است و هزینه‌های تحصیل نیز فرق چندانی با هم ندارند.

 

اشتغال پس از تحصیل در ارمنستان

با توجه به شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان و تقاضای زیاد برای ورود به دانشگاه‌های این کشور، تعداد دانشجویان پزشکی در ارمنستان زیاد است. نرخ بیکاری نیز در این کشور بالاست. اگر می‌خواهید رشته پزشکی را در ارمنستان تحصیل کنید، باید به این دو نکته توجه داشته باشید:
۱- مدارک دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان مورد تأیید وزرات بهداشت ایران نیستند و شما نمی‌توانید در ایران به کار پزشکی مشغول شوید.
۲- امکان کاریابی در ارمنستان بسیار کم است. پس اگر می‌خواهید پس از تحصیل در ارمنستان بمانید باید از قبل شرایط اشتغال را در این کشور به طور کامل بررسی کنید.
بسیاری از دانشجویان پزشکی در ارمنستان، پس از فارغ‌التحصیلی به دیگر کشورهای اروپایی مهاجرت می‌کنند و در آن‌جا مشغول به کار پزشکی می‌شوند.

مزایای تحصیل پزشکی در ارمنستان

● یکی از شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان این است که برای متقاضیان شرط سنی گذاشته نشده و شما در هر سنی که باشید امکان تحصیل در این کشور را دارید.
● سیستم آموزشی ارمنستان مدرن و به روز است و طبق استانداردهای جهانی پیش می‌رود.
● مدارکی که توسط دانشگاه‌های ارمنستان ارائه می‌گردند، به وسیله شوراهای پزشکی تأیید شده‌اند و در سطح جهان معتبر هستند.
● ارمنستان از لحاظ مسافت به ایران بسیار نزدیک بوده و رفت و آمد به سهولت امکان‌پذیر است. در عین حال برای ورود به این کشور نیاز به ویزا ندارید.
● برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی این کشور نیازی به ارائه مدرک زبان نیست.
● این امکان وجود دارد که شما با مدرک دیپلم و بدون مدرک پیش دانشگاهی در دانشگاه‌های ارمنستان پذیرش شوید.
● هزینه تحصیل و زندگی در ارمنستان بسیار پایین است و این موضوع می‌تواند در کنار اعتبار مدارک دانشگاه‌های این کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن