شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

کانادا کشوری در قاره آمریکا و دومین کشور پهناور جهان است که شرایط مهاجرت را برای بسیاری از مردم در سراسر دنیا راحت کرده است. این کشور که در لیست ثروتمندترین کشورهای جهان قرار دارد، سالانه مهاجران زیادی را در خود جای می‌دهد. یکی از روش‌های مهاجرت به کانادا مهاجرت تحصیلی است که بسیار متدوال بوده و دانشجویان زیادی هر ساله وارد دانشگاه‌های بین‌المللی این کشور می‌شوند. دانشگاه‌های کانادا در سراسر جهان معتبر هستند و طرفداران زیادی دارند. رشته پزشکی در بین متقاضیان مهاجرت به کانادا از محبوبیت خاصی برخوردار است. شرایط تحصیل پزشکی در کانادا به همراه کیفیت آموزش با استانداردهای جهانی موجب شده تا اقشار مختلفی امکان اخذ ویزای تحصیلی این کشور را پیدا کنند.

شرایط پذیرش پزشکی در کانادا

شرایط پذیرش پزشکی در کانادا

یکی از شرایط تحصیل پزشکی در کانادا این است که شما باید دوره لیسانس علوم پایه در رشته‌های شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و دیگر رشته‌های مرتبط را گذرانده باشید. بعد از طی کردن دوران ۴ ساله لیسانس علوم پایه نوبت به آزمون MCAT می‌رسد. ظرفیت شرکت در این آزمون محدود و رقابت در آن بسیار تنگاتنگ است. آزمون MCAT برای ارزیابی تفکر انتقادی، مهارت حل مسئله، دانش مفاهیم طبیعی، علوم اجتماعی و مفاهیم پیش نیاز در رشته پزشکی است. بیشتر دانشجویان در سومین سال تحصیل پیش پزشکی در کانادا، این آزمون را پشت سر می‌گذارند. با کسب نمره قبولی ورود به دانشگاه پزشکی برای شما امکان‌پذیر خواهد شد. آزمون MCAT توسط انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا برگزار می‌گردد. دروس پیش نیاز برای تحصیل پزشکی در کانادا عبارتند از: انگلیسی، فیزیک و آزمایشگاه، شیمی آلی و آزمایشگاه، بیولوژی و آزمایشگاه، شیمی عمومی و آزمایشگاه.

تحصیل تخصص پزشکی در کانادا
تحصیل تخصص پزشکی در کانادا

گذراندن دوران تخصص پزشکی در کانادا برای افرادی که مدرک پزشکی عمومی خود را در این کشور گرفته‌اند بسیار راحت است. اما اگر شما دوران پزشکی عمومی خود را در کانادا سپری نکرده‌ باشید، باید بتوانید مدارک خود را معادل‌سازی کنید. برای معادل‌سازی لازم است که معدل شما در دوران پزشکی عمومی بالا باشد و به زبان انگلیسی یا فرانسوی تسلط کامل داشته باشید. دوره‌های معادل‌سازی به هر دو شکل عملی و تئوری هستند. بعد از آن شما باید در چند آزمون شرکت کنید و نمرات بالایی کسب نمایید تا بتوانید برای تحصیل تخصص پزشکی وارد دانشگاه‌های پزشکی کانادا شوید.

هزینه های تحصیل پزشکی در کانادا
هزینه های تحصیل پزشکی در کانادا

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا در شهرها و دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. به طور میانگین شما باید مبلغ ۱۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ دلار در سال برای هزینه تحصیل در نظر بگیرید. البته کانادا به دانشجویان بین‌المللی تعدادی بورسیه تحصیلی در هر ترم اهدا می‌کند. اگر شرایط استفاده از این بورسیه‌ها را داشته باشید، هزینه تحصیل شما به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بورسیه تحصیلی کانادا
بورسیه تحصیلی کانادا

دولت کانادا برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌های GRANTS و BURSARIES را در نظر گرفته است. این بورسیه‌ها به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که دارای شرایط لازم برای دریافت بورسیه باشند. مهم‌ترین شرط این است که دانشجو توان مالی تحصیل در این کشور را نداشته باشد. برای اثبات این امر ارائه مدارکی مبنی بر عدم توان مالی خود دانشجو یا والدین او نیاز است. لازم به ذکر است که بورسیه‌های تحصیلی کانادا به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که معدل بالایی داشته باشند و نمره مدرک زبان آن‌ها نیز بالا باشد. دیگر شرایط دریافت بورسیه تحصیلی بسته به نوع دانشگاه و رشته‌ای که در پزشکی انتخاب می‌کنید، متفاوت است که توسط اساتید هر دانشگاه بررسی شده و در صورت صلاحیت بورسیه به شما تعلق می‌گیرد.

هزینه های زندگی در کانادا
هزینه های زندگی در کانادا

هزینه یک زندگی متوسط دانشجویی در کشور کانادا بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار در ماه است. این مبلغ شامل هزینه غذا، حمل و نقل و خریدهای واجب برای زندگی است. هزینه خوابگاه دانشجویی نیز با توجه به امکانات خوابگاه بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار است.

کار دانشجویی در کانادا
کار دانشجویی در کانادا

یکی از بهترین شروط از شرایط تحصیل پزشکی در کانادا امکان کار برای دانشجویان است. افرادی که ویزای تحصیلی کانادا را دارند و تحصیل آن‌ها بیش از ۶ ماه طول می‌کشد، می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند. مشاغل دانشجویی به صورت پاره وقت بوده و دانشجو اجازه دارد فقط ۲۰ ساعت در هفته به کار مشغول شود. بدون شک تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی از این طریق فراهم نمی‌شود. اما می‌تواند کمک خرج خوبی برای شما باشد.

دانشگاه‌ های پزشکی کانادا

کانادا دارای ۱۷ دانشگاه تخصصی در زمینه پزشکی است. در این میان ۱۲ دانشگاه پزشکی کانادا در لیست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. بدون تردید رقابت بر سر صندلی‌های این دانشگاه‌ها تنگاتنگ بوده و فقط افرادی می‌تواند پذیرش بگیرند که دارای صلاحیت علمی بالایی باشند. دانشگاه‌های پزشکی کانادا عبارتند از:
دانشگاه تورنتو (رتبه ۱۱ جهان)
دانشگاه مک گیل (رتبه ۲۲ جهان)
دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه ۲۷ جهان)
دانشگاه مک مستر (رتبه ۳۵ جهان)
دانشگاه مونترال
دانشگاه آلبرتا
دانشگاه کلگری
دانشگاه اتاوا
دانشگاه وسترن آنتاریو
دانشگاه دالهاوزی
دانشگاه لاوال
دانشگاه کوئین
دانشگاه شربروک
دانشگاه ساسکاچوان
دانشگاه مانیتوبا
دانشگاه مموریال نیوفاندلند
دانشگاه لیکهد

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیل پزشکی کانادا
مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیل پزشکی کانادا

در میان شرایط تحصیل پزشکی در کانادا ارسال مدارک برای اخذ ویزا در دسته مهم‌ترین‌ها قرار دارد. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا بدین شرح است:
● مدرک زبان انگلیسی (آیلتس ۵ به بالا)
● دیپلم ۱۲ ساله با معدل بالای ۱۵ به همراه ریز نمرات
● مدرک پیش دانشگاهی با معدل بالای ۱۵ به همراه ریز نمرات
● اصل پاسپورت و دیگر مدارک شناسایی برای مسافرت
● عکس پاسپورتی
● کسب نمره قبولی در آزمون MCAT
● نامه پذیرش از دانشگاه
● مدارکی مبنی بر تمکن مالی دانشجو برای مدت اقامت در کانادا
● ارسال نامه‌ای با محتوای هدف تحصیلی دانشجو

شرایط ویزای همراه کانادا
شرایط ویزای همراه کانادا

یکی از بهترین شرایط تحصیل پزشکی در کانادا امکان همراهی خانواده با دانشجو است. برای افرادی که متأهل هستند و در دانشگاه‌های کانادا پذیرش می‌شوند، این امکان وجود دارد که همسر و فرزندان زیر ۱۹ سال، آن‌ها را همراهی کنند. البته قوانین کشور کانادا به گونه‌ای است که اگر فرزند بالای ۱۹ سال هم به خانواده وابستگی مالی داشته باشد، می‌تواند اقامت کانادا را دریافت نماید.
نکته حائز اهمیت این است که همسر دانشجو می‌تواند در کانادا مشغول به کار تمام وقت شود. پس از اتمام تحصیل اگر دانشجو اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل کند، اقامت خانواده‌اش هم تمدید می‌شود.

اشتغال پس از تحصیل در کانادا

پس از اخذ مدرک MD یا همان پزشکی عمومی این اجازه به شما داده می‌شود که در کانادا مشغول به کار پزشکی شوید. برای کار تخصصی لازم است که مدرک Post-MD یا همان تخصص در یکی از شاخه‌های پزشکی را داشته باشید. قدم بعدی پس از اشتغال و تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری این است که عضو انجمن NDEB شوید تا پروانه طبابت برای شما صادر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


مشاوره رایگان کلیک کن